Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Visa resultat för omröstning: Kommer du att fixa PT GBG rutten när den släpps i juni?
Ja självklart, de e ju ett mästerverk! 20 32.26%
Nja kanske.. 19 30.65%
Nix! 23 37.10%
Antal röster: 62. Du får inte rösta i den här omröstningen

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-05-21, 21:53   #241
desse56
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Landskrona, Sweden
Inlägg: 334
Standard

Ett litet tips..använd inte de där kinesiska skitspåren...dessa är mycket bättre: http://www.trainzro.com/downloads/Tr...ro_tracks.cmpa
desse56 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-05-21, 23:32   #242
GBGtram
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2009
Ort: Hisingen
Inlägg: 776
Smile

Nja jag är nöjd och tycker att de kinesiksa spåren är väldigt bra desutom är dom väldigt verklighetsbaserade, men kan kolla på dit tips,

Just nu växer Hisingen så de knakar, Varmforontsgatan ( Länsmansgården, gick från 40%-95% klar i dag, även liksom neråt längst spåret, vi ska försöka göra klart HELA Hisingen under nästa veckan även ev. färdigställa Torp/Kålltorp..
__________________

-En av grundarna-
Markus

Konduktör på Ringlinien
Rangerförare på Spôrvägen
GBGtram besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-05-22, 13:16   #243
Jonmpa
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Vårberg
Inlägg: 1 011
Skicka ett meddelande via MSN till Jonmpa
Smile

Recension efter körning på linje 13: Linnèplatsen-Marklandsgatan, mycket verklighetstroget och bra det enda var att det inte fanns någon spårvagnshållplats i vändsnurran där linje 13 vänder, men det fixade jag själv och satte ut Marklandsgatan C där i vändsnurran så nu kan man köra: Linnèplatsen-Marklandsgatan/Axel Dahlströms Torg och Axel Dahlströms Torg/Marklandsgatan-Linnèplatsen utan att starta om bara rakt av liksom, Jag sparade den rutten som: GBG BETA RUTTEN JN endast lokalt på min hårddisk givetvis, logiskt eller hur?
Vid Brunnsparken satt växlarna lite nära varandra och det blev lite förvirrande när man skulle från Domkyrkan-Brunnsparken läge F, det var lättare att få överblick genom att ställa om växlarna där vid Brunnsparken strax före hållplats F före avfärd från Domkyrkan, jag har insett att i orginal pekar växlarna enligt Modula citys HUD mot Kungsportsplatsen och ställer man om fel växel till vänster då hamnar man vid Brunnsparken hållplatsläge B, det blir lätt så.

Och signalerna var svåra att hinna se om man samtidigt försökte hålla tidtabellen och stod på litegranna som dom gör i verkligheten som bekant ibland iallafall, jag körde med NH TRAM och det tåget är i och för sig ganska svårbromsat, bromstiden från 30 km/h t.ex är väl 10 sek kanske och från 60 km/h 15 sek kanske nåt sånt, men det går ju faktiskt att förenkla genom att zooma in genom förarrutan på tåget så att man ser med samma avstånd till framrutan som spårvagnsförarna i verkligheten då ser man ju signalerna lättare på lite avstånd och även andra grejer framför tåget.

Men över lag en mycket fin och mycket välgjord och lättkörd rutt där dom flesta växlarna står rätt för linje 13 iallafall

Så betyget så här långt blir:

Verklighetstroget: 10/10
Kul: 10/10
Lättkört: 9/10 Blir säkerligen bättre i Huvudrutten sedan
Lätt att se signalerna: 9/10
Välgjort: 10/10

Mvh Johnny

Senast redigerad av Jonmpa den 2010-05-22 klockan 13:38.
Jonmpa besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-05-22, 22:32   #244
Krill1987
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 10
Standard

Har upptäckt ett litet fel. Kom från Korsvägen genom Chalmerstunneln, körde i 15 km/ h. Men spårade ur när jag körde över den växeln precis innan hållplatsen Chalmers. Möjligt att det är samma sak som vid bron vid Rambergsvallen.
Krill1987 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-05-23, 00:53   #245
GBGtram
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2009
Ort: Hisingen
Inlägg: 776
Smile

Citat:
Ursprungligen postat av Krill1987 Visa inlägg
Har upptäckt ett litet fel. Kom från Korsvägen genom Chalmerstunneln, körde i 15 km/ h. Men spårade ur när jag körde över den växeln precis innan hållplatsen Chalmers. Möjligt att det är samma sak som vid bron vid Rambergsvallen.

Hej ett svar på alla meddelanden även PM,Spåren som ni gillar på Järntorget har funnits där sedan spårvägen byggdes men man ska snart använda dom igen, alla fel så som urspårningar mm har rättats till helt och hållet, gällande Hållplatser i vändslingan på Axeldahlströms torg så har vi löst problemen med passagerarna som nu står på marken, gällande Marklandsgatan så löser vi de med en kort tram hållplats, så allt här fixat även hållplatsnamnen, vi missade en hållplats i BETAN , Klintens väg som du sa, men allt är för länge sedan tillfixat i PT GBG V:1.0.
Vid Rambergsvallen ha rett spår av okänd anledning hoppat ut från BETAN som gör att du måste sätta fast det i hållplatsen manuellt. Tack för hittade fel och synpunkter de gilar vi, så vi kan förbättra PT GBG rutten ännu mera!

Vid Brunnsparken har vi mätt så att de kan kännas svårt med växlarna där, de är precis så på riktigt med men har man MC HUD kontroll löser de sig annars får man växla manuellt men växeln är ställd åt de håll de kommer mest vagnar ( alltså växeln är ifrån kungsportplatsen , när man kommer från Domkyrkan .
__________________

-En av grundarna-
Markus

Konduktör på Ringlinien
Rangerförare på Spôrvägen

Senast redigerad av GBGtram den 2010-05-23 klockan 00:56.
GBGtram besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-05-23, 18:29   #246
GBGtram
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2009
Ort: Hisingen
Inlägg: 776
Smile Experiment och bygget

Här kommer lite bilder på alternativa föremål, detta är ett experiment men Göteborgs ända tågbro över älven ; Marieholmsbron so egentligen är en sving bron men ingen tillräckligt bra bro har ännu hittats. Regina från Uddevalla väntar på grönt.. ( vilket den aldrig fik eftersom bron höjdes även när tåget kommer ..FEL
Andra bilden här ser man hur de ser ut att rulla in på Göteborgs Centralstation.
Nu Öser jag på med bilder lite överallt från GBG, Frölunda Torg, Vasagatan med Hagakyrkan i sikte mm..
Bifogade bilder
Filtyp: jpg TRAMGBG_20100523_0001.jpg (82.7 KB, 261 visningar)
Filtyp: jpg TRAMGBG_20100523_0002.jpg (111.8 KB, 261 visningar)
Filtyp: jpg TRAMGBG_20100521_0000.jpg (105.8 KB, 259 visningar)
Filtyp: jpg TRAMGBG_20100523_0003.jpg (136.6 KB, 253 visningar)
Filtyp: jpg TRAMGBG_20100523_0005.jpg (145.2 KB, 251 visningar)
Filtyp: jpg TRAMGBG_20100523_0006.jpg (130.6 KB, 251 visningar)
Filtyp: jpg TRAMGBG_20100523_0007.jpg (120.8 KB, 251 visningar)
__________________

-En av grundarna-
Markus

Konduktör på Ringlinien
Rangerförare på Spôrvägen

Senast redigerad av GBGtram den 2010-05-23 klockan 19:21.
GBGtram besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-05-24, 23:17   #247
jgloket
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Ljungby, Kronoberg, Sverige
Inlägg: 22
Standard Banan funkar.

Jag har nu kört på alla delar av banan och har hållt mig på spåren hela tiden. Allt verkar fungera bra, efter de PM jag sänt och det jag lästa av andra på sidan. Däremot får jag inte den senaste spårvagnen, med fem vagnar glömt vad den heter, att vända vid ändhållplatserna. Kurvorna är för skarpa. Men M32 kör igenom utan problem. Är det nån som vet vad det kan bero på att spårvagnarna låser sig? Det enda jag kan reta mig lite på är att man kör mot rött i trafikljusen, är det fixat i V 1?

Finns det något mer konkret jag ska leta efter eller ska jag bara fortsätta att köra igenom staden med så många olika spårvagnar och linjer som möjligt nu.

jgloket besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-05-25, 13:01   #248
GBGtram
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2009
Ort: Hisingen
Inlägg: 776
Smile

Citat:
Ursprungligen postat av jgloket Visa inlägg
Jag har nu kört på alla delar av banan och har hållt mig på spåren hela tiden. Allt verkar fungera bra, efter de PM jag sänt och det jag lästa av andra på sidan. Däremot får jag inte den senaste spårvagnen, med fem vagnar glömt vad den heter, att vända vid ändhållplatserna. Kurvorna är för skarpa. Men M32 kör igenom utan problem. Är det nån som vet vad det kan bero på att spårvagnarna låser sig? Det enda jag kan reta mig lite på är att man kör mot rött i trafikljusen, är det fixat i V 1?

Finns det något mer konkret jag ska leta efter eller ska jag bara fortsätta att köra igenom staden med så många olika spårvagnar och linjer som möjligt nu.

Hej, jättebra att den fungera som vi hade tänkt, det med rödljusen är något som vi tyvärr inte kan göra något åt förtillfället om de inte finns en alternativ lösning. Men vi jobbar på det.

Orsaken till att spårvagnarna fastnat i kurvor beror på att en kurva är skarp och vagnens " böjlighetet" inte klarar av de, detta gör att vagnen fastnar, för att undvika detta så kan man mjuka upp kurvorna lite ( håller vi på me just nu) och även att undvika att stanna eller köra under 10 km i kurvan.
För att få loss vagnen utan att behöva återgå till byggläget kallar man på arbetsvagnen som finns i Gårda Vagnhall i ( PT GBG V:1.0) eller en annan spårvagn som kan knuffa till den. Vi har kontrollerat detta och de värsta kurvorna som vi jobbar på nu är Krokslättsvändslinga, Biskopsgårdens & Frölunda Torgs.

Nu när du kört banan & rapporterat, får du köra och göra vad du vill. Alla spårvagnarna kommer att följa med i PT GBG V1; M21, M28-29 ( med svensk reklam på), M31, M32, museumspårvagnar & arbetsvagnen. Den senaste ommålade M32 an om du menade den följer med i PT GBG V1 men den omålade heter Tramino. Även nya Göteborgsommålade föremål så som busskurer, hus byggnader mm.
__________________

-En av grundarna-
Markus

Konduktör på Ringlinien
Rangerförare på Spôrvägen
GBGtram besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-05-26, 12:15   #249
GBGtram
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2009
Ort: Hisingen
Inlägg: 776
Smile Byggstatus och meddelande

Hej, nu börjar husen komma fram runt om i Göteborg, just nu håller vi på med Redbergsplatsen, Härlanda men även upp mot Gamlestan.

Vi har nåt som vi kallar för döda spåret, de innebär att bredvid spår-området finns bara en väg inga träd eller hus. De döda sträckorna är just nu: Kungssten Saltholmen & Lana- Lackarebäck och Munkebäckstorget- Tingvallsvägen. Så de finns e hel del kvar att bygga, detta kommer innebära att de blir som vi sagt tidigare : nån veckas försening, efter den 4 juni.
__________________

-En av grundarna-
Markus

Konduktör på Ringlinien
Rangerförare på Spôrvägen

Senast redigerad av GBGtram den 2010-05-26 klockan 12:16.
GBGtram besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-05-28, 13:19   #250
trainz2007
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 153
Standard VIKTIG! Så här är det gällande spårvagnarna:

Ps. fyller 17 idag haha
___________________
VIKTIGT:

När man får vagnarna med i spelet som kommer i fodralen så KAN DET HÄNDA att delar av vagnen inte kommer med och då kommer vagnen inte att fungera.
Så här kan du göra ifall du ser en vagn som inte fungerar.
1. Öppna CM2
2. Sök på vagnen, sedan högerklickar du på vagnens namn och väljer "View Dependencies"
Du lär få upp listan med ALLA kuids som VAGNEN har, ifall det är en frågeteckensbild (missing mm.)
3. Print Screen:a (prt sc) det och skicka det via mejlen till:
support_projektgoteborg@hotmail.se

Vi kommer att svara på ditt mejl med bifogande av dina saknade kuiderna så att du kan installera de.


Exempel bild:




// Med vänliga hälsningar Gampanat - Projekt Göteborg
__________________
Skapare till Projekt Göteborg till Trainz

Senast redigerad av trainz2007 den 2010-05-28 klockan 13:21.
trainz2007 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-05-28, 13:20   #251
trainz2007
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 153
Standard VIKTIG! Så här är det gällande spårvagnarna:

Dubbelinlägg pga internetkrångel.
__________________
Skapare till Projekt Göteborg till Trainz

Senast redigerad av trainz2007 den 2010-05-28 klockan 13:20. Anledning: Dubbelinlägg...
trainz2007 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-05-28, 21:03   #252
GBGtram
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2009
Ort: Hisingen
Inlägg: 776
Smile Ej bestämmt!

Detta är ej bestämt men de finns planer på att släppa rutten som nästan är färdig till 100% på DVD , för er som förhandsbokat ( om du inte gjort de och vill ha en skiva säkrad gör de då på : www.projektgoteborg.com, sedan väljer du förhandsboka.) Orsaken att vi hinner är att mellan vägar, träd mitt i rutten mm inte finns ännu) Men ni som beställer kommer att få till gång till uppdateringar av rutten som nybyggnationer mm i GBG som vi även gör i PT GBG. Då skickas den via din E-post.

De finns o testade och obekräftade planer , ej bestämda på att lägga ut själva rutten på forumet , utan några objekt eller nåt, utan man får leta runt själv, men eftersom rutten är så stor så är de inget bestämt än. Men de bästa är att förhandsboka.

Snart kommer bilder på de nybyggda i Kortedala och Redbergsplatsen
__________________

-En av grundarna-
Markus

Konduktör på Ringlinien
Rangerförare på Spôrvägen
GBGtram besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-05-29, 11:41   #253
marmar
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 792
Standard

Snyggt!! Lycka till i fortsättningen.
marmar besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-05-29, 13:19   #254
GBGtram
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2009
Ort: Hisingen
Inlägg: 776
Smile Liseberg- Nordens största nöjespark i PT GBG

Tack

Ska man bygga Göteborg måste man ha med Liseberg så klart, idag har vi några timmar på oss att bygga Liseberg vi hinner inte bygga klart det idag men de växer. Här få du se några bilder , ni som har vart på Liseberg känner nog igen er... även bilder på lite andra områden i GBG när vi provkörde lisebergslinjen och en tramroutelinje: Linje10.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg TRAMGBG_20100529_0000.jpg (102.2 KB, 133 visningar)
Filtyp: jpg TRAMGBG_20100527_0000.jpg (132.6 KB, 133 visningar)
Filtyp: jpg TRAMGBG_20100527_0001.jpg (96.7 KB, 133 visningar)
Filtyp: jpg TRAMGBG_20100529_0005.jpg (148.5 KB, 133 visningar)
__________________

-En av grundarna-
Markus

Konduktör på Ringlinien
Rangerförare på Spôrvägen
GBGtram besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-05-29, 13:29   #255
marmar
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 792
Standard

Jätte snyggt!!
Var har du fått avgångstavlan i Nils ericson terminalen?
marmar besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:04.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009