Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-03-02, 23:14   #1
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard Sätt TANE i arresten!

Än en gång har det hänt att N3v klampar in i min dator och gör om min bana, nu Nynäsbanan. Tidigare har jag tvingats ge upp Dressin-banan.

I dag efter flera timmars jobb med banan dök under pågående operation bifogad fil upp. Jag har inte haft någon som helst anledning att köra Submit Edits. Klickade jag på Use changes försvann allt och en kritvit ruta återstod. Vad som hänt med banan går p g a dess sorlek inte att gå igenom. Vad jag hittills vet är att samtliga vägskydd försetts med felaktiga benämningar.

Dressinbanan har blivit så grundligt omgjord att den inte går att rekonstrueras.Jag har tidigare resultatlöst eftersökt en möjlighet att köra TANE offline.

Har nu funderat på att behandla TANE som ett virus/malwarehot, men det faller på att N3v har för många alias.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg TANE.jpg (86.8 KB, 83 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2018-03-03, 09:33   #2
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard

Den rutan uppstår när man öppnar en bana eller session där banan eller sessionen fortfarande är öppna. Min rekommendation är att ALLTID trycka på knappen REVERT CHANGES så kommer banan att se ut som efter senaste sparningen. Nackdelen är förstås att eventuella osparade arbeten är borta, men bättre det än att hela banan är borta.

När man öppnar en bana för att arbeta med den i surveyor så blir banan "open for edit", om TANE avslutas under tiden som banan är öppen flaggar TANE för osparade ändringar och nästa gång man försöker att öppna banan kommer den rutan upp.

Det är bara banan och/eller sessionen som blir "open for edit" när man arbetar i densamma, andra "assets" kan vara öppna ändå men har inget med problemet att göra.
Allt detta har jag testat, men kan ju finnas andra tillfällen där det blir lite annorlunda.

Det finns också en inställning i TANE där man kan välja att ha flera backups.
Under Traninz settings - Dev - Daily backups to keep, så kan man skriva in hur många kopior man vill lagra samtidigt, jag har 7 st, fråga mig inte varför!!

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html

Senast redigerad av blomsson den 2018-03-03 klockan 09:35.
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-03-03, 10:06   #3
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av blomsson Visa inlägg
Det finns också en inställning i TANE där man kan välja att ha flera backups.
Under Traninz settings - Dev - Daily backups to keep, så kan man skriva in hur många kopior man vill lagra samtidigt, jag har 7 st, fråga mig inte varför!!

mvh
Håkan
7 backups per dag är väl defaultinställningen i TANE.
I övrigt bra förklaring av problematiken hos Nisse.
"Sätt TANE i arresten!"? I väntan på vadå? Rättegång? N3V har delegerat till oss användare att upptäcka och rapportera fel och brister men rena handhavandefel vill de inte veta av !
Så Nisse: Släpp TANE loss, det är snart vår. Försök sätta dig in TANEs beteende så förstår du kanske denne fånges nyckfulla beteende !
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2018-03-03 klockan 10:15.
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-03-03, 13:11   #4
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Efter ett par kraschar har jag råkat ut för precis samma sak som Nisse. Har också upptäckt att räddningen ligger i "Revert changes". Det är som Blossom säger, rutten eller sessionen eller båda är fortfarande öppna för Edit.
Jag använder "revert" och sparar banan, stänger och går tillbaka till Content Managern. Där checkar jag om det fortfarande finns filer i Open for Edit. Submittar dem där.

En annan sak : Programmet skapar en ny fil varje gång när den kraschar. Den föds när den Precachar objects... Filen/filerna heter Untitled. Jag raderar dessa.

Mina kraschar har oftast uppstått när programmet "Precachar objects..." och tydligen ligger bristen i min dators kapacitet. För efter ett antal försök så börjar det hela komma igång igen.

Ja, jag har haft mycket strul den senaste tiden och även tagit en TimeOut men har nu låtit blodet svalna något så efter att ha fått igång verksamheten i Bensland igen, så är Presidenten nöjd för tillfället.
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-03-03, 15:17   #5
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
7 backups per dag är väl defaultinställningen i TANE.
I övrigt bra förklaring av problematiken hos Nisse.
"Sätt TANE i arresten!"? I väntan på vadå? Rättegång? N3V har delegerat till oss användare att upptäcka och rapportera fel och brister men rena handhavandefel vill de inte veta av !
Så Nisse: Släpp TANE loss, det är snart vår. Försök sätta dig in TANEs beteende så förstår du kanske denne fånges nyckfulla beteende !
Installerade ett vägskydd. När jag klickade på Fällbom fick jag, som en blixt från klar himmel Skrivbordet i ansiktet. Vilket handhavandefel har jag gjort, LAn?

Nisse, inte sur. Är förbannad
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-03-03, 16:45   #6
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Installerade ett vägskydd. När jag klickade på Fällbom fick jag, som en blixt från klar himmel Skrivbordet i ansiktet. Vilket handhavandefel har jag gjort, LAn?

Nisse, inte sur. Är förbannad
Nej Nisse, du gör inget handhavandefel där, men vad gör du efter att TANE krachat och stängts ner?
Jag finner president Ben's kommentarer tänkvärda!

Med handhavandefel menar jag saker man inte borde göra. Under beta-testandet skickas hundratals bug-rapporter till N3V varav en del är rena handhavandefel. (läs tråden: https://forums.auran.com/trainz/show...92273-feedback ) - detta gäller SP3 men har sett likadant ut sen SP1.

TANE är under utveckling, så efter 4 bugg - ta en coca-cola och lugna nerverna !
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:29.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009