Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-02-28, 18:33   #1
erikgoran
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2016
Ort: Järfälla
Inlägg: 59
Standard Trainz 2010

Min dator med Trainz 2010 och med bl a 2 ombyggda favoritbanor - East Kentucky och SFBN Clovis Sub på pajade i helgen så nu har jag köpt ny dator med windows 10 Home. Men när jag laddar in Trainz 2010 på nytt lyser "det röda stoppljuset" med text:
UppdateMenu: Thread Exception: ER_Timeout, line 113, file updatesmeny(1)
samt text på annan plats "Your Trainz built is out of date" - när jag laddar ner servicepack 3 "42203-44088" kommer röd text: "File error while reading patch data. No valid patch operation was specified. Patching aborted.......
Tacksam för lite hjälp av er här på forumet. Vad är galet??
Mitt spel har tidigare fungerat väldigt bra i både Windows 7 och Windows 10.../Göran
erikgoran besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2018-02-28, 19:01   #2
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Det första du beskriver verkar vara något fel som uppstår inne i Trainz egna kod till någon meny. (Alltså inget som banbyggare eller lok/vagnbyggare orsakat). Antagligen fixar det till sig när du får patchen att fungera.

Har du kontrollerat vilket build-nummer du har för tillfället? Patcherna är nämligen ämnade till att patcha från ett buildnummer (i den du nämner från 42203) till ett annat (44088). Om du inte har 42203 så fungerar det inte. Dock borde patch-installationen varna om detta kan man tycka...
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-02-28, 21:40   #3
erikgoran
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2016
Ort: Järfälla
Inlägg: 59
Standard Trains 2010

Hej Korvtiger - tack för svaret.
Det är built nr 42203 på Trainz 2010 jag försöker lägga in med hjälp av cd-skivorna....det har fungerat utan bekymmer förut....men nu får jag ju meddelande redan när spelet installerats via cd-skivorna....Datorn är ju ny...kan det fattas något program som öppnar filer månntro...har installerat Akrobat Reader och VLC media player nu....eller lirar inte Trainz 2010 med Windows 10 Home......men jag har kört programmet tidigare i Windows 10. Sedan är det endast 1 uppdatering, vad jag kan utläsa - Servicepack 3 hot fix 42203 - 44088. Hur får man patcherna att fungera?....
erikgoran besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-02-28, 22:47   #4
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Du skall patcha till och med 49933. Det lättaste är att ta ner patckerna direkt från Auran/N3v. Lägg dom på Skrivbordet och installera dom i tur oc h ordning.Skriv in i Google: Trainz 2010 patch download. Leta rätt på 2010 och starta från rätt buildnummer.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-02-28, 22:57   #5
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Du ska inte behöva några extra program installerade för att patcherna ska fungera.

Testa igen att installera den patchen du har, den borde fungera.
Om det fortfarande inte fungerar, testa att patcha i flera steg, med hjälp av patcher ifrån denna sida:
http://www.auran.com/servicepacks/

Du borde kunna gå 42203 -> 43434, därefter 43434 -> 44088.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-02-28, 23:39   #6
erikgoran
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2016
Ort: Järfälla
Inlägg: 59
Standard

Tack Nils och Korvtiger!
Missade att det fanns ytterligare en patch....men den jag hämtade är från den sidan som Nils visade.......men jag tror jag hittat felet - det är nog "kära" windows 10 (som för övrigt pajade min förra dator så jag fick installera windows 7 igen...) som spökar - som sagt var - den nya datorn är sprillans ny och innehåller Windows 10 Home - de hämtade pacherna är exe-filer och Windows 10 öppnar inte dessa - har googlat om detta - och inte fått något redigt svar på lösningar på problemet. Men det borde vara fler än jag som har Windows 10 ........hur har ni löst detta? Skall man ladda hem Win RAR eller något sådant program som kan öppna exe-filerna. Ska ringa datortillverkaren och Windows i morgon.
erikgoran besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-03-01, 01:42   #7
erikgoran
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2016
Ort: Järfälla
Inlägg: 59
Smile

Ahhh - stånk o stön - nu funkar det äntligen - tar tillbaka att Windows 10 Home inte öppnar exe-filer.........laddade ner Winzip testprogram som även ska öppna exe-filer - funkade inte! Ett sista försök - startade Content Manager innan jag gjorde ett sista försök........och vips så funkar det - första patchen håller på att installeras.......men lite mysko är det ju eftersom Content Manager brukar starta automatiskt när man öppnar filer med lok, vagnar, banor, mm....
Frid o fröjd alltså - o tack än en gång för ert engagemang i mina bekymmer el "utmaningar" som det så ofta heter nu för tiden...
erikgoran besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:29.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009