Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-03-04, 16:19   #1
erikgoran
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2016
Ort: Järfälla
Inlägg: 59
Standard Trainz TANE Platinium Edition

Efter att ha kört med Trainz 2010 i många år tänkte jag uppgradera till TANE.
Tacksam för lite råd och dåd från er som använt TANE några år.
- Funkar TANE bra i Windows 10? Enl spec för spelet bör man ha (minst)
Windows 7...
- Ska man köpa Trainz TANE och uppgradera med alla servicepacks eller köpa
TANE Platinium Edition som förhoppningsvis är uppgraderat med alla
servicepacks + lite bonusgodis?
- Och var handlar man - har 2 st spelbutiker i Järfälla som lagt ner - kvar är
Media Markt och El-giganten - ingen har TANE Platinium Edition...
erikgoran besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2018-03-04, 18:10   #2
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Standard

Man handlar online som med allt annat nuförtiden :P

Jag skulle nästan säga vänta på nästa version tror jag om det inte är rea..
Känns som den är på gång under detta år nämligen.
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam
leoj besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-03-04, 19:19   #3
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av leoj Visa inlägg
Man handlar online som med allt annat nuförtiden :P

Jag skulle nästan säga vänta på nästa version tror jag om det inte är rea..
Känns som den är på gång under detta år nämligen.
Profetior om TANE skall man akta sig för, leoj.
Men jag jag anat är att N3V har målet på en ny version av TANE (the ultimate?- hoppsan), med förbättrad grafikmotor etc.

Vad detta innebär och när den släpps vete gudarna - under tiden väntar vi på TANE SP3 - med spänning och oro som vanligt !
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-03-04, 20:32   #4
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

För att förtydliga det hela lite, så tror att TANE Platinum Edition bara är TANE med en massa extra payware assets. Nästa version av Trainz kan komma att släppas i år, kanske tidigt nästa år, men jag skulle inte tro att vara före sommaren. Om det är värt att vänta på nästa version eller köpa TANE nu, låter jag vara osagt.

För att besvara frågorna:

Funkar TANE bra i Windows 10?
Kör det själv på en Win 7:a, men flera här på forumet kör det på Windows 10. Spelutvecklarna själva utvecklar det på Windows 10 också, så ja! Bör inte göra någon skillnad vare sig du har Windows 7, 8 eller 10.

Ska man köpa TANE och uppgradera med alla servicepacks eller köpa TANE Platinium Edition som förhoppningsvis är uppgraderat med alla servicepacks + lite bonusgodis?
Vill du ha det extra material som medföljer Platinum edition: Ja.
Är du ej intresserad av det extra materialet: Njae.
Platinum edition ska vara uppgraderat till SP2, men det kommer släppas en SP3 uppdatering inom kort. Men jag måste säga att patchning i TANE är betydligt snabbare och lättare jämfört med tidigare versioner av Trainz, så låt inte det bestämma. Om du köper vanliga utgåvan av TANE så är den också patchad till SP2, i alla fall på Trainz-store (https://store.trainzportal.com/produ...ainz-a-new-era).

Var handlar man?
Antingen direkt från Trainz-store, eller om du föredrar Svenska sidor så finns vanliga utgåvan av TANE hos till exempel cdon.se. Dock verkar den bara säljas som digital download numera, inte i DVD-version, om det nu spelar någon roll för dig.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-03-05, 03:22   #5
erikgoran
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2016
Ort: Järfälla
Inlägg: 59
Angry

Tack för svaren!!
Mitt problem är att jag hade en mycket bra fungerande dator med windows 7 med Trainz 2010 installerad och 2 favoritbanor som jag förbättrat/byggt om under lång tid - så pajade datorn och nu har jag köpt ny modern speldator med windows 10 Home installerad. Glad i hågen tänkte jag att nu blir det ännu bättre med ny dator.....laddade in Trainz 2010 igen + mina favoritbanor - då upptäckte jag att träd + räls o banvall i den ena banan var nästan svarta....och lok och vagnar som jag laddar upp från tex RR Mods, Jointed Rail, m fl inte syns alls eller är svarta i spelet.......Någon här i forumet som har haft samma problem med Trainz 2010 i Windows 10? Vad kan vara fel??.....
Kan det vara windows 10 Home som spökar - men enl databutiken och reklamen för datorn (Taurus Limitid GTX) så ska de flesta spelen passa datorn.......Har testat att ladda upp material anpassade både från 2004, 2006 och 2009......fungerar inte (svartfärgade eller syns inte alls)
erikgoran besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-03-05, 14:19   #6
erikgoran
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2016
Ort: Järfälla
Inlägg: 59
Standard

Svarar på mitt egna inlägg så här:
Hoppas jag hittat "felet" - har glömt och kryssat i kompabilitetsrutan som gör att material från tex Trainz 2004,2006 o 2009 funkar i Trainz 2010.
Så nu håller jag tummarna - har gjort ominstallation av 2010:an och ska köra igång igen..............grrr hur dum får man vara..................
erikgoran besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-03-05, 18:44   #7
erikgoran
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2016
Ort: Järfälla
Inlägg: 59
Standard Ladda in TRAINZ 2010 till Windows 10 Home...

Man ska INTE ta ut några segrar i förskott!!!
Ytterligare ett försök att ladda in Trainz 2010 till Windows 10 Home:
Laddade ur 2010:an och rensade/tog bort biblioteket "Auran/Trainz 2010 osv" + allt jag laddat ner från nätet o Download Station.
Installerade Trainz 2010:an igen, klickade i rutan "Enable compatibility mode o s v" i "Trainz setting" - startade om och körde igång 2010:an - banor + rullande material inbyggt i 2010:an funkade. Testade och laddade ner/in ett lok - men det blev svart fast jag klickat i kompabilitetsrutan......prövade sedan och installera servicepacken.........fick bara felmeddelanden "File error while reading patch data. No valid patch operation was specified. Patching aborted"..........VAD GÖR JAG FÖR FEL?????
erikgoran besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-03-05, 19:58   #8
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Att objekt blir svarta är en ökänt problem i TS2010. Lösningen är ganska enkel:

Citat:
Ta och klicka ur "Enable hardware accelerated texture compression" på Misc. tabben under Settings i Content manager.
http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=31637

Dessvärre måste man leta reda på alla objekt som blivit svarta i CM, köra Öppna dem för Editing och Commita dem igen för att de skall laddas om och få färg igen.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-03-05, 21:28   #9
erikgoran
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2016
Ort: Järfälla
Inlägg: 59
Standard

Tack Korvtiger!!
Jag har inte råkat ut för svarta speldelar tidigare under alla år jag kört 2010:an........Men det är väl bara o "gilla läget" nu. Men det största problemet just nu är att datorn/spelet INTE vill ladda in 2010:ans patchar......Har du någon ide om detta månntro - häromdagen fick jag in dem - men vet inte varför det funkade då.....har provat med att öppna CM innan jag försöker uppdatera, vilket jag trodde var orsaken sist när datorn/spelet tog patcharna...
"Enable hardware accelerated...-knappen klickade jag ur idag efter att ha googlat ....
Har det betydelse vilket virusprogram man har - ESET internet på den nya datorn....har inte haft det programmet förut...
erikgoran besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-03-06, 20:41   #10
Tobbizz
Medlem
 
Reg.datum: May 2017
Ort: Stockholm
Inlägg: 7
Standard

Försök hitta någon Game Stop-butik. Lyckades hitta spelet där och kostade bara en hundring. Annars kostar det typ 300 tror jag.
Tobbizz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-03-07, 03:24   #11
erikgoran
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2016
Ort: Järfälla
Inlägg: 59
Standard

Tack alla som engagerat sig i mina problem!!
Som nu tack vare er här på forumet har löst sig - 2010:an får nog vara kvar ett tag till - eftersom den verkar funka bra nu i nya datorn med
indows 10 Home.
Göran
erikgoran besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:46.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009