Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-11-30, 23:39   #1
Stefan
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 85
Unhappy Atc Funkade Inte

Hej på er alla !
Körde Trollhättan i kväll tåget gick kl 10.55 från Moss får grön singnal
och vips så möter jag ett tåg från det andra hållet och krockar. Så nu är min fråga till er Funkar inte ATC PÅ MSTS ?
Hälsningar Stefan Lindmark i Gävle
Bifogade bilder
Filtyp: jpg scrgrb3.jpg Krock.jpg (25.0 KB, 163 visningar)
__________________
Stefan Lindmark i Gävle
Stefan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2006-12-01, 00:51   #2
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Hej!
Atc finns inte hos MSTS. Märkligt att tågen krockar!? Det skall vara stopp där tåget är i stationen. Eller kanske var ditt tåg försenat så det blev förvirring i signalsystemet.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-12-01, 07:30   #3
Henrik L
Tidigare Metal_henke
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Helsingborg, Sweden
Inlägg: 864
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte
Eller kanske var ditt tåg försenat så det blev förvirring i signalsystemet.
Det kanske det kan vara.
__________________
|Henrik L
Henrik L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-12-01, 10:24   #4
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Det enda jag kan tänka mig är att ditt AI-tåg har skapats inne på det block som du redan har fått grön signal till.

Signalerna blir inte förvirrade om man kommer sent... En röd signal passeras inte under några omständigheter av vare sig AI-tåg eller player, med ett undantag. Undantaget är om player har en mellansignal i stopp, men blocket mellan den signalen och kommande signal är fritt, då får du tillåtelse att köra förbi om du trycker TAB.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-12-01, 12:41   #5
themepark
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Örebro,Örebro Län / Närke, Sweden.
Inlägg: 190
Standard

Jag vet inte varför det blir så.
Det har inträffar mig förut men det var annan rutter. Jag köra in i en spår och fick gul singal och nästa singal blir röda. Jag tycker det är konstig eftersom det är bara en spår. Jag köra ändå sakta och bromsa lite. men när jag kommer fram den röda singal. Då det finnns annan tåg framför mig. Jag bara undrar att hur kan jag köra vidare? Jag kan inte backa allstå det var röda singal bakom mig. då tvungar jag sluta spela i den uppdrag.

/Themepark
themepark besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-12-01, 13:16   #6
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av themepark
Jag vet inte varför det blir så.
Det har inträffar mig förut men det var annan rutter. Jag köra in i en spår och fick gul singal och nästa singal blir röda. Jag tycker det är konstig eftersom det är bara en spår. Jag köra ändå sakta och bromsa lite. men när jag kommer fram den röda singal. Då det finnns annan tåg framför mig. Jag bara undrar att hur kan jag köra vidare? Jag kan inte backa allstå det var röda singal bakom mig. då tvungar jag sluta spela i den uppdrag.

/Themepark
I ditt fall låter det som om aktiviteten "klumpade ihop sig", dvs AI-tågen hade inga lediga block att komma vidare på, så alla stod o glodde på varandra i all evighet. Detta är en av anledningarna varför det tar sådan lång tid at göra stora aktiviteter med många tåg, man måste prova båda med att köra så det dånar om det och att köra lugnt.

Att det blev en gul först i ditt fall, var att det va på något sätt restriktivt eller försignal med restriktiv kommande huvudsignal, vilket ju var helt korrekt då du hade en efterföljande röd signal.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-12-01, 13:25   #7
themepark
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Örebro,Örebro Län / Närke, Sweden.
Inlägg: 190
Standard

Ja, okej. Det förstår jag.
Tack Mazz
themepark besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-12-01, 21:22   #8
mattiasb
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Knäred
Inlägg: 155
Standard

JAg har råkat ut för det tidigare..

Då körde ja från st anton i en x 31K..
Signalen visade grönt men imed att aktiviteten började i st anton fick ja utfartsignal direkt. Men samtidigt var infartsignalen grön för att en annan x 31 a skulle in..
Det verkar som man måste vänta ngn minut för att försäkra sig att inget tåg är på ingång..

En gång hade ja start i Sarpsborg.
Startade från spår 2 fast ja hade lagt in en AI x2000 som skulle göra omkörning på spår 3 precis innan starten så att ja skulle försenas lite..
MEn när väl X 2000 kom så stannade den på spår 3 och lät mig köra först..
Ja testade med att köra fram till första dvärg signal för att den skulle slå om till rött och sen backa men det fick inte signalen från spår 3 att växla om och släppa x2 an först..
mattiasb besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-12-02, 10:40   #9
Byggare Bob
Guest
 
Inlägg: n/a
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av mattiasb
En gång hade ja start i Sarpsborg.
Startade från spår 2 fast ja hade lagt in en AI x2000 som skulle göra omkörning på spår 3 precis innan starten så att ja skulle försenas lite..
MEn när väl X 2000 kom så stannade den på spår 3 och lät mig köra först..
Ja testade med att köra fram till första dvärg signal för att den skulle slå om till rött och sen backa men det fick inte signalen från spår 3 att växla om och släppa x2 an först..
Till Mattias och alla andra:

Det finns ett urbra knep om man vill att ett AI-tåg skall köra förbi en på ett annat spår i samma riktning:
http://steam4me.railpage.org.au/trai.../AI_otake.html

Fungerar klockrent, även på enkslepåriga banor!
  Svara med citat
Gammal 2006-12-02, 11:26   #10
Dson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Morgongåva, Uppland, Sweden
Inlägg: 2 767
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Byggare Bob
Till Mattias och alla andra:

Det finns ett urbra knep om man vill att ett AI-tåg skall köra förbi en på ett annat spår i samma riktning:
http://steam4me.railpage.org.au/trai.../AI_otake.html

Fungerar klockrent, även på enkslepåriga banor!
Wow! Ett STORT tack för den där länken. Har sparat ner den som en fil på datorn nu.
__________________
På internet kommunicerar vi med tecken. Om du stavar och skriver som en idiot kommer du också att bli behandlad som en.
Dson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-12-02, 15:23   #11
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av mattiasb
JAg har råkat ut för det tidigare..

Då körde ja från st anton i en x 31K..
Signalen visade grönt men imed att aktiviteten började i st anton fick ja utfartsignal direkt. Men samtidigt var infartsignalen grön för att en annan x 31 a skulle in..
Det verkar som man måste vänta ngn minut för att försäkra sig att inget tåg är på ingång..

En gång hade ja start i Sarpsborg.
Startade från spår 2 fast ja hade lagt in en AI x2000 som skulle göra omkörning på spår 3 precis innan starten så att ja skulle försenas lite..
MEn när väl X 2000 kom så stannade den på spår 3 och lät mig köra först..
Ja testade med att köra fram till första dvärg signal för att den skulle slå om till rött och sen backa men det fick inte signalen från spår 3 att växla om och släppa x2 an först..
Tricket för att undvika sådana här situationer är att låte AI-tåget "födas" på neutrala spår, så dom på ett kontrollerat sätt kan föras in i trafik-spelet. Jag gissar att det i ditt fall, där aktiviteten började i St. Anton med grön signal är liknande den Stefan beskrev inledningsvis. Jag gissar att AI-tåget föddes samtidigt som aktiviteten börjar och därmed gavs grönt ut i blocket för player eftersom MSTS inte hunnit att se AI-tåget än.

Lösningen på sånt här är att se till att AI-tåget startar tidigare och som sagt helst föds på neutrala spår. Det är för övrigt syftet med de "kvast-spår" som KMJ och GDSJ har, just för att kunna föda nya AI-tåg till världen utan att störa pågående tågrörelser. Även JBJ2 kommer ha dessa "kvast-spår", jag använder dom så att 2 spår är för nya tåg och det tredje spåret är för utgående tåg. Även en del uppställningsspår etc kan man ju utnyttja för att sätta AI-tåg till världen om dessa inte används i aktiviteten.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se

Senast redigerad av Mazz den 2006-12-02 klockan 15:24.
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-12-02, 17:27   #12
mattiasb
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Knäred
Inlägg: 155
Standard

Citat:
Tricket för att undvika sådana här situationer är att låte AI-tåget "födas" på neutrala spår, så dom på ett kontrollerat sätt kan föras in i trafik-spelet. Jag gissar att det i ditt fall, där aktiviteten började i St. Anton med grön signal är liknande den Stefan beskrev inledningsvis. Jag gissar att AI-tåget föddes samtidigt som aktiviteten börjar och därmed gavs grönt ut i blocket för player eftersom MSTS inte hunnit att se AI-tåget än.

Nä..
Mitt ai tåg hade startade i innsbruck på ett neutralt spår där det föddes en ny AI i timmen.. och stannade på ett x antal stationer innan det kommer till st anton och har grön signal där..

Samtidigt som ja har grön signal..
Imed att ja vet om problemet brukar ja vänta där i 10 min och sen köra ikapp tiden när AI tåget kommit in..
mattiasb besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:00.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009