Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-11-11, 18:31   #1
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Question Kiruna Spårvägar ...

... kommer att presenteras i denna tråd framöver. Sealpowers "Nedläggningstråd" var nog fel - Jag bygger för Trainz och enbart för Trainz så här hör det väl hemma !?

Jag erbjöd mig fullfölja det Sealpower påbörjade med LKAB Spårvagn M1 från 1907 och på den vägen är det. Peojektet växer som "ogräs" - släpvagn, texturegroups, körbar hytt, spår och luftledning. Ljud och enginespec därtill. Men detta är "gruvligt" roligt Världens nordligaste spårväg minsann.

Bilder från dagens filande:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20131111_0002.jpg (72.9 KB, 198 visningar)
Filtyp: jpg lan_20131111_0000.jpg (144.0 KB, 194 visningar)
Filtyp: jpg lan_20131111_0001.jpg (121.8 KB, 198 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2013-11-11 klockan 23:12.
lan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2013-11-11, 18:53   #2
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard

Snyggt!!! Värmer i mitt spårvägshjärta!

Men, handbromsen ser verkligen för grov ut! Tänk på att man använde den för att stanna (elbroms stannar inte vagnen helt, utan man bromsar sista biten med handbromsen, eller om den har något finare namn). Är även skeptiskt över brandsläckaren, tror inte den fanns där när vagnen var ny... Är något som inte är original på spårvagnarna vi har i Malmköping iaf.
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-11-11, 19:35   #3
josu
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2010
Ort: Sverige
Inlägg: 296
Skicka ett meddelande via Skype™ till josu
Standard

Ytterligare en fantastisk skapelse och ytterligare en spårvagn! Ser jättebra ut!
__________________
Med vänlig hälsning
Josu (hemsida / Steam)
josu besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-11-11, 23:04   #4
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Så här är det och så förblir det...

... brandsläckaren stannar kvar!!! (som gammal frivilligkårist ett måste!). Bromsratten är så smal nu att den passar även små "barnahänder". Den samverkar med Pådrag-Broms och går snabbt att slå till nödbromsläge.

Den senaste, lätt smutsade texturen i texturgroupen är också på plats.




Citat:
Ursprungligen postat av Jockes Visa inlägg
Snyggt!!! Värmer i mitt spårvägshjärta!

Men, handbromsen ser verkligen för grov ut! Tänk på att man använde den för att stanna (elbroms stannar inte vagnen helt, utan man bromsar sista biten med handbromsen, eller om den har något finare namn). Är även skeptiskt över brandsläckaren, tror inte den fanns där när vagnen var ny... Är något som inte är original på spårvagnarna vi har i Malmköping iaf.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20131111_0001.jpg (133.5 KB, 179 visningar)
Filtyp: jpg lan_20131111_0000.jpg (174.4 KB, 179 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-11-11, 23:44   #5
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard

Självklart Lennart!!! Brandsäkerheten går före ALLT, och det har du helt rätt i.

Dock undrar jag om vagnarna verkligen hade kvar sina orgianlkoppel på slutet, eller om dem byttes ut mot albertkoppel? På museispårvägens tid (enl. bilder på bussmicke's hemsida) hade dem det. Säg till om du önskar bilder på något, ska till Malmköping snart och kan "sneaka" (=smyga) iväg lite och ta några bilder på saker du önskar, det ä' bara att skicka ett PM!
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-11-12, 11:40   #6
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard En sista sak ...

... jag kom på är att det inte alltid är barmark norr om polcirkeln, så vad göra - jo ett insnöat 1000 mm spår.

Det kan komma till uppladdning av hela LKAB Spårvagnspaket idag om allt fungerar.

Detta hade aldrig blivit av om inte Sealpower börjat
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20131112_0000.jpg (161.0 KB, 169 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-11-12, 12:28   #7
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Exclamation Uppladdat, några kommentarer

Alla saker är sökbara med LKAB !

Kontaktledningen består av tre delar och är scenry splines.

1. HT kontaktledning max 20 m med huvudledning som matas från ett liter transformatorhus på stolpen.

2. HM kontaktledning max 40 m med två stolpar med matarledning till kontakttråden

3. kontaktledning utan huvudledning max 40 m med två stolpar

Tanken är att man sätter ut 1 följt av 2 och sen 3. Detta kan sen upprepas när man anser det lämpligt.

Gaturälerna är en avsmalnad Korvtigerprodukt av gammal god årgång.

Spåren är av modern "stitched track"-typ.

Hytten är enkel och har reglage för stömavtagare, körriktningsväljare, broms-pådrag, handbroms och ringklocka.

Motorljudet är en stor fil men jag tycker det låter spårvagn iallafall.

Vagnarna har belysning, passagerarstöd och öppningsbara dörrar.
Ljuset sätt på med L och bländas av med Shift-L

Lycka till och kom gärna med kommentarer, helst positiva, i denna tråd !
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-11-12, 13:04   #8
RobertE
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Stockholm, Norrort
Inlägg: 264
Standard

Tack så hemskt mycket för spårvagnarna!
Äntligen finns det svenska spårvagnar till Trainz.
__________________
Mvh RobertE.
RobertE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-11-12, 18:01   #9
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard

Lennart!! Väldigt fint jobb av dig och sealpower. Men, jag ska såklart komma med kommentarer.
  • Tråden på kontaktledningen syns ej från undersidan.
  • När jag sätter mig i hytten så hamnar jag mitt i föraren. Gäller faktiskt ej bara detta lok...
  • Tråden på kontaktledningen svänger i kurvorna, gör den ej i verkligheten, ska vara rak, som på järnvägen. Kanske svårt att göra i moderna Trainz?
  • Var det verkligen en spak för att höja strömavtagaren? På dem äldre (och ändå rätt nya spårvagnarna jämfört med denna) vi har i Malmköping är det alltid ett snöre du lossar från in/utsidan som går upp till strömavtagaren, som höjer den. Ska ta och läsa boken om Kirunas spårväg för att få klarhet i det hela!
  • En vintervariant behövs väl till en vinterspårvagn? Ska försöka råda bot på det med en ommålning! Alltså ingen kommentar riktad mot dig.
  • Taket borde väl ha samma färg/utseende på både träpanel och plåtpanel? Ser mycket bättre ut då om man kopplar dem.
  • Sliprarna på spåret är på tooook för smala! Ser ut som tändstickor nästan...
  • Går inte heller att "klicka ihop" dem olika kontaktledningstyperna.
  • Stolparna blir extra feta/smala om man bara drar dem en kort bit/lång bit... Går det att göra något åt det?
  • Lägger till en sak: Saknar kontaktledningen som bara består av stolpe+tråd! Har laddat ner allt vad jag kan se... Saknar även spårvagn med släpbygel (eller ska vi ändra det i kuid?)
Sen tror jag inte att jag kan komma på mer...?!?! Utom att det ser FÖRTJUSANDE ut!!!

Förlåt för att jag kommer med negativa kommentarer nu... men hoppas du inte lessnar på mig för mycket
__________________
//Joakim Wahlberg

Senast redigerad av Jockes den 2013-11-12 klockan 18:08.
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-11-12, 21:56   #10
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Ja du Jockes,
du är en enveten påpekare (och det är kanske bra?)

Jag har till midnatt på mig att ändra i posterna, sen måste jag skriva nya(förbannat dumt ordnat tycker jag - jag borde ha rätt att editera mina egna trådar i evinnerlig tid, vad tycker Svenolov???)

Nåväl. dina tre sista punkter då:
Jag försökte göra ledningarna med lite "hängbuk" men med "stiched track" är det så att alla vertex dras ut och kurvar sig (förklarar att stolparna blir ovala (de blir endast rätt vid max-avstånd (20m).

Missade polgoner på alla ledningar gjorde att de inte syntes underifrån. De nya är helt raka (inga vertex på vägen - men heller ingen "hängbuk").
Detta löste iallafal problemet med böjda ledningar i kurvorna (=bonus)

Nya kontaktledningar uppdaterade i den posten på Download:

PS Det går inte att "klicka" ihop de olika kontaktledningstyperna men det går utmärkt att centrera vertexcirklarna på varann.
Spårvagn med Lyrbygel blir det ingen, pga. problemen med riktningsväxling och rundvridning (Pantographer är gammalt Ultiimate Trainz-SKIT) - man får byta själv.
Slipers-bredden är också en följd av "stiched-track" man får lägga vertexcirklarna på lagom avstånd.
DS:
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2013-11-12 klockan 22:06.
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-11-12, 22:09   #11
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Ja du Jockes,
du är en enveten påpekare (och det är kanske bra?)

Jag har till midnatt på mig att ändra i posterna, sen måste jag skriva nya(förbannat dumt ordnat tycker jag - jag borde ha rätt att editera mina egna trådar i evinnerlig tid, vad tycker Svenolov???)

Nåväl. dina tre sista punkter då:
Jag försökte göra ledningarna med lite "hängbuk" men med "stiched track" är det så att alla vertex dras ut och kurvar sig (förklarar att stolparna blir ovala (de blir endast rätt vid max-avstånd (20m).

Missade polgoner på alla ledningar gjorde att de inte syntes underifrån. De nya är helt raka (inga vertex på vägen - men heller ingen "hängbuk").
Detta löste iallafal problemet med böjda ledningar i kurvorna (=bonus)

Nya kontaktledningar uppdaterade i den posten på Download:
Lennart, kan hålla med dig om poster. Förhoppningsvis kanske vi kan lösa det inom en snar framtid?

Men kom på en sak till! Hade annars varit ett bra sett att ha alla stolpar som trackobject (gärna även med utliggare på båda sidorna, fanns ju mötesspår på spårvägen i Kiruna) och som scenery, och ledningar (bara ledningar) som spline. Då kan man bygga hur man vill! Men även med stolpar och tråd i samma spline (som nu), för det är ett effektivt sett på långa enkelspåriga sträckor, att slippa hålla på med tråden. Ska försöka göra en snövariant av stolparna också då.

EDIT: nu ser det mycket bättre ut! men jag måste fråga, hur gör andra, när dem gör hängande trådar, som ändå går rakt, och inte böjs i kurvor? Går inte det längre?

Ett annat problem med dem nya trådarna är dock att det är svårt att använda dem vid mötesspår, blir på tok för många stolpar överallt... Då vore, som jag beskrev ovan, att föredra! Annars är dem nog jättebra på längre raka sträckor. Provar vidare, och bygger vidare min vinter-spårväg. Kommer säkert upp här senare En spårväg är ju rätt enkel, och liten att bygga. Men med Lennart's vagnar kan man få en svensk spårväg för första gången!
__________________
//Joakim Wahlberg

Senast redigerad av Jockes den 2013-11-12 klockan 22:26.
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-11-12, 22:22   #12
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Jag fortsätter besvara dina punkter allteftersom:
  • 1 är avklarad.
  • 2 Du skall ha en osynlig förare om du skall köra i CAB-mode eftersom hytt och vagn syns samtidigt (olösligt dilemma). Jag har gjort en osynlig förare (vet inte om jag laddat upp den????)
  • 3 är väl avklarad nu?
  • 4 detta kan du kanske reda ut, går att fixa till version 2017
  • 5 Varsågod, texturegroupen är öppen för kompletteringar!
  • 6 en fråga om tycke och smak, som sagt, man kan ändra själv.
  • resten har jag nog besvarat.
Midnatt närmar sig och midnattssolen går snart ned
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-11-13, 00:00   #13
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard

Midnattsolen är nära..! men har sött på ett problem till: bromsarna, den bromsar verkligen dåligt, skulle inte vilja köra den och behöva stanna inom några meter för att inte krocka Annars tror jag inte jag stött på några problem ännu?! Bara mer kontaktledningstyper/möjligheter (som jag skrev längre upp, har ändrat ett inlägg där ifall du missat det!).
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:01.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009