Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2003-07-30, 14:56   #1
y3fan
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 21
Skicka ett meddelande via ICQ till y3fan Skicka ett meddelande via MSN till y3fan
Standard Frågor angående Z 68

Tjena allihopa

Jag har några frågor angående mitt senaste lok
(om frågorna redan finns så ber jag om ursäkt för det, jag har letat på forumet men ej hittat svaren)

Hur får man till så att hjulen snurrar?


Jo jag har problem med texturen på vissa ställen, det ser ut som om hjulen är genomskinliga vilket de inte är, vad ska jag göra?

Sista frågan för tillfället hur gör man en snygg cab, med början på en jpg bild till en färdig cab?




Har redigerat meddelandet och har bara de klurigaste frågorna kvar
Som jag ännu inte fått svar på, men hoppas få.

Jag tackar så mycket för de svar jag fått.



varför en när man kan få två? - våningar alltså
y3fan besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-07-30, 15:10   #2
Dson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Morgongåva, Uppland, Sweden
Inlägg: 2 767
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Det ser ju urbra ut!!!

MVH Dson i Sandviken.

Dson besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-07-30, 19:07   #3
Chessie System
Senior Member
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Ängelholm, Sweden.
Inlägg: 273
Skicka ett meddelande via MSN till Chessie System
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev y3fan

Tjena allihopa

Jag har några frågor angående mitt senaste lok
(om frågorna redan finns så ber jag om ursäkt för det, jag har letat på forumet men ej hittat svaren)

Hur kan man ändra längden på sitt lok? just nu har jag den längden som det är på eng-filen och när jag ändrade den så kunde jag köra genom vagnarna med loket, kanske inte så bra.

Det leder in på nästa fråga om kopplet, just nu går tågkopplet in i vagnen, hur ändrar jag det?

Hur får man till så att hjulen snurrar?

Hytten ser för tillfället riktigt tråkigt ut så hur får jag till genomskinliga fönster?

Hur ordnar man till ljusen?

Hur får man röken att komma från avgasröret? just nu kommer det från hytten (kanske inte så bra)
Jag har förstått att man ska angiva någon sort av koordinationer, så då tänkte jag att då mäter jag bara avståndet från mitten på TSM, men då hamnade avgaserna i hytten. vad gör jag för fel?

Sista frågan för tillfället hur gör man en snygg cab, med början på en jpg bild till en färdig cab?



Jo en fråga till, ser den snygg ut?

Ser den ut att ha rätt mått? längden är för tillfället 9 m men den ska visst vara 11 m, men bredd och höjd har jag ingen aning om



varför en när man kan få två? - våningar alltså
"Hur ordnar man till ljusen?"

"Hur får man röken att komma från avgasröret? just nu kommer det från hytten (kanske inte så bra)"

Jag är ständigt anlitat av MICKE321 för att fixa ljust och rök till hans fordon. Skicka dina filer till c.huebner@telia.com så ska jag ta mig en tit på den. Men du får räknar med att det kommer att ta ett tag innan jag blir färdigt med arbete.


/Chessie System
Chessie Railroad System 1972 - 1986
"Gone but not forgotten"
Chessie System besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-07-31, 08:32   #4
Jocke
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2001
Inlägg: 385
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev y3fan
Ser den ut att ha rätt mått? längden är för tillfället 9 m men den ska visst vara 11 m, men bredd och höjd har jag ingen aning om
Enligt http://www.jarnvag.net/lokguide/z68.asp är längden 7560 mm , nån som har en SLM tillgänglig och kan kolla upp?

/Jocke

C16 2919, 1987-2001

http://www.saltsjobanan.tk
Jocke besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-07-31, 10:47   #5
Jonsson
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Luleå, , Sweden.
Inlägg: 302
Standard

Det stämmer läng över buffertar 7560mm

ha en bra dag


[img]
attachments/7075881.gif[/img]
Jonsson
Jonsson besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-08-02, 23:38   #6
micke321
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Lyrestad, , Sweden
Inlägg: 1 691
Skicka ett meddelande via MSN till micke321
Standard

Om du fortfarande har problem så hör av dig via mail.

MVH, Mikael

http://medlem.spray.se/micke_asson
http://www.banbyggarna.com
micke321 besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-09-22, 18:40   #7
sibbmark
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 158
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev y3fan
Hur får man till så att hjulen snurrar?


Jo jag har problem med texturen på vissa ställen, det ser ut som om hjulen är genomskinliga vilket de inte är, vad ska jag göra?

Sista frågan för tillfället hur gör man en snygg cab, med början på en jpg bild till en färdig cab?

Hur du får hjulen att snurra beror lite på vad du använder för program för att bygga modellen. Det enklaste är naturligtvis att du låter MSTS själv sköta allting med snurrande hjul... Om du döper axlarna till WHEELS1 och WHEELS2 så kommer MSTS själv att lösa det åt dig. Annars måste du gå in och skapa en animation av hjulen, det går i och för sig utmärkt att göra, men hur man gör det beror på vad du använder för program.

Om hjulen ser genomskinliga ut så låter det som att mappningen är fel. Hur ser hjulen ut när du tittar på dom i programmet du bygger loket i? Ser dom rätt ut där? Om dom ser skumma ut där så beror det säkert på att du har lagt mappningen fel. Ser dom rätt ut där så låter det som att du har en transparens liggande precis där i din ace-fil. Öppna ace-filen med TGATools2 och titta i fönstret till höger om du har råkat lägga en alphakanal precis på samma ställe som du har hjulet. Har du det så har du lösningen på problemet där.

Hur du gör en cab är faktiskt inte så svårt som många tror, hur du gör en snygg cab är betydligt värre. (Någon gång skall jag lyckas med det också...) Det är dock lite för svårt att förklara här på några få rader. Det finns en beskrivning på http://www.railpage.org.au/steam4me/...orial.v1.0.zip, prova den, den hjälper dig säkert!

Lycka till!

/Bosse
sibbmark besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-09-23, 13:24   #8
y3fan
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 21
Skicka ett meddelande via ICQ till y3fan Skicka ett meddelande via MSN till y3fan
Standard

Tack för ditt svar Bosse.

Jag använder TSM bara för att förtydliga saken.

Jag har för mig att hjulen ser illa ut både i TSM o MSTS (genomskinliga), och det finns ingen alfa (på hjulen) och polygonen är rätt riktad. Vad menar du med att jag mappat dem fel (att jag skulle ha använt en bildfil men sen tagit bot den? Nej så är inte fallet. Alla hjulen använder samma fil och på ena sidan syns hjulen.

Jo jag har döpt Hjulen till Wheel1, Wheel2, Wheel3 och wheel4 men det fungerar ändå inte, vad är fel, ska man länka ihop hjulen med en axel och döpa den till Wheel1?



varför en när man kan få två? - våningar alltså
y3fan besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-09-23, 16:28   #9
prymikom
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2002
Inlägg: 838
Standard

Hjulen ska heta WHEELS11 WHEELS12 WHEELS21 WHEELS22 har jag för mej..l

//MVH John
prymikom besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-09-23, 19:52   #10
sibbmark
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 158
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev y3fan
Jag har för mig att hjulen ser illa ut både i TSM o MSTS (genomskinliga), och det finns ingen alfa (på hjulen) och polygonen är rätt riktad. Vad menar du med att jag mappat dem fel (att jag skulle ha använt en bildfil men sen tagit bot den? Nej så är inte fallet. Alla hjulen använder samma fil och på ena sidan syns hjulen.

Jo jag har döpt Hjulen till Wheel1, Wheel2, Wheel3 och wheel4 men det fungerar ändå inte, vad är fel, ska man länka ihop hjulen med en axel och döpa den till Wheel1?
n när man kan få två? - våningar alltså
Till att börja med så använder jag mestadels Gmax och har aldrig provat TSM, det finns säkert andra som kan hjälpa dig bättre med det.

Jag tror att det kan bli problem om du döper hjulen ett och ett, MSTS-dokumentationen har en märklig förmåga att säga hjul och mena axel. Jag gör alltid så att jag slår ihop två hjul och en axel, om jag nu skall ha det, till ett objekt. Sedan brukar jag animera dom själv om jag skall göra något "extra" med dom. När jag döper mina hjul (axlar egentligen) döper jag dom till Wheels1, Wheels2 och så vidare... Om jag sätter dom i en boggie döper jag till Wheels11 för första axeln i första boggien, Wheels12 för andra axeln i första boggien, Boggien får sedan heta 1, 2 och så vidare beroende på hur många boggies man skall ha... (Hur många blir det Robban?)

Det jag menade med att du kanske hade mappat hjulen fel var helt enkelt att du kanske hade lagt mappningen "snett" på ace-filen, så att en del av hjulen hamnade utanför hjulet på bilden. Det du skrev sist att hjulen syntes på ena sidan men inte på den andra låter som ett annat fel. Återigen, jag kan inte TSM, jag kanske är helt ute och cyklar, men det låter som att du antingen har ett objekt som "inte har" någon baksida, dvs det går bara att se det från en sida. Jag vet inte om man kan råka ut för det i TSM, men man kan det i Gmax om man bär sig lite dumt åt. Det andra alternativet skulle kunna vara att du bara har lagt en textur på ena sidan av hjulet? Jag låter någon med TSM-kunskaper ta över här, men det kan vara två idéer att fundera på...

Hoppas att det löser sig!

/Bosse
sibbmark besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-09-23, 23:41   #11
Robban
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 588
Standard

Hjulaxlarna ska heta i Z68´ans fall Wheels11 och Wheels12 (Hö. + Vä. hjul och eventuell axel ska vara sammanfogade till en axel).
Då animeras hjulen av spelet (och förhoppningsvis rätt, eller vad säger Fredrik :-).
Om man döper hjulen till 1 eller 2 så måste de animeras manuellt.
Hur det går tillväga i TSM vet jag däremot inte.

Det lok som jag antar att Bosse syftar på är lite speciellt.
Bo´Bo´Bo´, fast det är bara de 2 yttre bogierna som är döpta till Bogie1 resp. Bogie2.
Wheels11 och 12 är då länkade till Bogie1, Wheels21 och 22 till Bogie2, Wheels 13 och 23 är länkade till loket.
"Kunde" inte använda 1 och 2, eftersom loket innehåller andra animeringar.
Har även för mig att jag läst på Train-Sim.com att Bogie3,4,5... kunde strula.

OBS!! att du måste döpa hjulen Wheels**, alltså med s-et på slutet,
och boggier till Bogie*, inte 01 eller 02.

Angående genomskinliga hjul, du har inte råkat ta bort ena sidan? eftersom det även var/är genomskinligt i TSM.
Skulle nog vara lättast att bara göra ett nytt hjul och prova.

Robban
Robban besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-09-24, 12:10   #12
y3fan
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 21
Skicka ett meddelande via ICQ till y3fan Skicka ett meddelande via MSN till y3fan
Standard

Tack så mycket för svaren (skall testa med hjulen så snart jag komme hem)

Jag fick till hjulen igår och det var som Bosse trodde jag hade lagt mappningen åt fel håll (hoppsan) så nu kan man s alla hjulen i TSM (har inte testat i MSTS än)

Än en gång

Tack för de fina svaren

/Oscar



varför en när man kan få två? - våningar alltså
y3fan besöker inte forumet just nu  
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:42.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009