Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-01-14, 18:12   #406
Affe
Tidigare TriQz
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Göteborg, Westra Goataland
Inlägg: 684
Standard

EDIT: ONÖDIGT INLÄGG
Har fixat problemet jag hade problem.
Ursäkt för inlägget!!
__________________


Senast redigerad av Affe den 2007-01-14 klockan 20:16.
Affe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-01-19, 07:26   #407
SVoyager
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Québec/Kanada
Inlägg: 357
Question

Ingen behövs att ursäkta affe, det är det rätt plats för att ställa frågor!


Jag är nästan klart med v0.8. 3d arbete är gjort. allt är gjort. Alla knappar kan vara tryckt på hytten, bara en undantag, det svart knapp på microphonen. Jag fortfarande har en lite problem med en textur så jag väntar lite, ska tala på min vän imorgon och vill ser om han kan göra en lite "nöd" arbete på texturen. Om han inte har tid, ska jag släppa v0.8 trots det. Ändå är problemet med texturen inte så stort.

Har också arbetat lite mer med motor ljud skript. Jag vet inte om jag ska släppa det med v0.8. Mina ljud filar är helt inte bra, man hör för det mesta en stort "hisssssssss" ljud i backgrundet och det kan vara irriterande. Här finns en preview. I det sista preview hade jag 4 ljud filar. Nu är det samma filarna men "splitted" i 16 små filar. En fil varje sekund. Det betyder att när man stoppa att accelera, ska ljudet stoppa också nästa omedelbart och när man börja att accelera igen, ska en bättre fil spelas.

www.svoyager.com/files/motorljud2.mpg

vad tror ni? bra? dålig? suggestioner?
SVoyager besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-01-19, 17:10   #408
UP6936
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 277
Standard

Ljudet är bra men inte perfekt.

Frågan är bara hur man ska kunna göra en bättre ljudinspelning. Den bästa lösningen vore nog att få låna en C20 i Rissnedepån och köra på provspåret, spår 1. Det är långt nog att tillåta att kan man gå från stillastående till hög fart och ner igen (det var linjen mellan Hallonbergen och Rinkeby innan Tub2 blev färdigbyggd). Det skulle ge en komplett ljudbild.

Dessutom skulle man nog behöva en mer proffesionell inspelningsutrustning.

Men släpp gärna det här ljudet, det är under alla omständigheter bättre än det befintliga.

//Lars S
UP6936 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-01-19, 17:22   #409
vfp420b
Månadens bild - Aug 2005
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Mariannelund, Sweden.
Inlägg: 1 342
Skicka ett meddelande via ICQ till vfp420b Skicka ett meddelande via MSN till vfp420b Skicka ett meddelande via Skype™ till vfp420b
Standard

För de som verkligen vill veta hur "acc-ljudet" hörs i hytten, så kolla på denna film från Youtube..
Dock inte i bästa kvalité här på filmen, varken bild eller ljud..

http://www.youtube.com/watch?v=xH8rg...related&search=
__________________
M.V.H Tobias
år 2014!
------------------------
Kolla gärna in på min lilla sida med järnvägsbilder och en del reportage.
http://tobbebilder.from.eksjo.com/
vfp420b besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-01-19, 17:47   #410
Igthorn [avregistrerad]
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 14
Standard

Nu har jag provkört C20 ett par timmar. Måste verkligen säga att jag är helt vansinnigt imponerad av den här vagnen. Jättebra jobb SVoyager. Det verkar dock som om utropet bara sker på T-centralen, alla andra stationer kör den tyst förbi, bara visar hållplatsnamnet.
Igthorn [avregistrerad] besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-01-19, 17:59   #411
vfp420b
Månadens bild - Aug 2005
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Mariannelund, Sweden.
Inlägg: 1 342
Skicka ett meddelande via ICQ till vfp420b Skicka ett meddelande via MSN till vfp420b Skicka ett meddelande via Skype™ till vfp420b
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Igthorn
Det verkar dock som om utropet bara sker på T-centralen, alla andra stationer kör den tyst förbi, bara visar hållplatsnamnet.
Han har väl bara lagt till T-centralen som utrop eller nått sånt, antar jag..
__________________
M.V.H Tobias
år 2014!
------------------------
Kolla gärna in på min lilla sida med järnvägsbilder och en del reportage.
http://tobbebilder.from.eksjo.com/
vfp420b besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-01-19, 21:46   #412
SVoyager
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Québec/Kanada
Inlägg: 357
Standard

Hmm, bra idé lars, kan det vara gjort? jag börjar att planera min resa i stckhlm igen, man jag verkligen, kanske nånting jag kan bidrag till?? men det är klart att min inspelare är inte perfekt för det.


Om utropsljudet. Just nu har ni bara två.

T-Centralen
Axelsberg

I v0.8 ska ni ha

Aspudden
Axelsberg
Bandhagen
Bergshamra
Bredäng
Enskede Gård
Farsta
Fittja
Gamla Stan
Globen
Gullmarsplan
Hallunda
Högdalen
Hornstull
Karlaplan
Liljeholmen
Mälarhöjden
Masmo
Midsommarkransen
Mörby Centrum
Örnsberg
Sätra
Skanstull
Slussen
Stadion
Stureby
T-Centralen
Universitetet
Vårberg
Vårby Gård
Zinkensdamm

(31/100)

Om ni har några som inte finns i listan och vill ha de i v0.8, skicka dem till mig så snart som möjligt!! svoyager@svoyager.com

SV

Senast redigerad av SVoyager den 2007-01-20 klockan 07:25.
SVoyager besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-01-19, 22:28   #413
Sparkfot
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 686
Standard

Svoyager:: Har Å,Ä,Ö problemet löst sig? Dvs går det nu att använda Å,Ä,Ö i stations namnen och på Destinationen?

Senast redigerad av Sparkfot den 2007-01-19 klockan 22:32.
Sparkfot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-01-20, 03:32   #414
UP6936
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 277
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av SVoyager
Hmm, bra idé lars, kan det vara gjort? jag börjar att planera min resa i stckhlm igen, man jag verkligen, kanske nånting jag kan bidrag till?? men det är klart att min inspelare är inte perfekt för det.
SV
Tja, man kan ju alltid fråga.....

Du ville ju ta en närmare titt på C20F 2000 också. Den underhålls i Högdalendepån.

När kommer du till Sverige?

//Lars S
UP6936 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-01-20, 04:56   #415
SVoyager
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Québec/Kanada
Inlägg: 357
Smile

Citat:
Ursprungligen postat av Sparkfot
Svoyager:: Har Å,Ä,Ö problemet löst sig? Dvs går det nu att använda Å,Ä,Ö i stations namnen och på Destinationen?
Jaa, fungerar bra nu. Jag har en lite problem med det men inte nånting vicktig.
Passagerare skyltarna har problem att visar svensk bokstav. Vet inte vad är problemet men det är inte vicktig.

Man kan sätta in nya filar som man vill, finns bara en config.txt fil att redigera (förut var det 2 filar. config.txt och en skript fil, nu är det bara en fil). Svensk bokstaver fungerar men jag tycker att det är omöjligt att ha en svensk bokstav i ljudfilen (t.ex. mälaröjden.wav ska inte fungera men malarojden.wav fungerar, det är bara ljud fils namn, stationer kan ha det svensk bokstaver.). Jag vet inte om det är en problem med trs eller nånting i min skript. (svenolov, om du läser det. Vet du om TRS kan öpna en .wav fil med svensk bokstaver??)


Citat:
Ursprungligen postat av UP6936
Tja, man kan ju alltid fråga.....

Du ville ju ta en närmare titt på C20F 2000 också. Den underhålls i Högdalendepån.

När kommer du till Sverige?

//Lars S
Sant, nästan glömt C20F. Skulle vara bra att ser den i detalj.
Om resan, jag vet inte ricktig, måste fråga min chef. (mina chefer). en av dem sa ja, måste fråga den andra chefen. ("its a bit complicated heh. The big boss said yes but i need to know if the supervisor will say yes too and since i have a good reputation and im friends with her, it shouldnt be a problem... i hope.").

Ändå, om svaret ska vara "ja", ska det vara på samma tid igen, 1st april till 1st juli. Jag även har samma lägenheten som sista gången så det ska känna hemma . spännande!

SV
SVoyager besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-01-20, 06:30   #416
SVoyager
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Québec/Kanada
Inlägg: 357
Standard

Oupss! Tack sparkfot, jag har fixat namnen på filarna! Bra att du har sett det för fittja skulle inte vara spelat! Om du ser mer, tack för att säger det igen!!

SV

(konstig, jag har fått ett mailj säger att du har skrivit på det här trådet men finns ingenting)
SVoyager besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-01-20, 08:24   #417
SVoyager
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Québec/Kanada
Inlägg: 357
Standard

Har försökte att redigera ljud filarna mig själv.

Vad tycker ni??

nya
www.svoyager.com/files/motorljud3.mpg

gamla
www.svoyager.com/files/motorljud2.mpg

SV
SVoyager besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-01-20, 10:35   #418
Daniel
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 728
Standard

Det är bra, men inte perfekt! Stör mig väldigt mycket på "shhh" ljudet i bakgrunden. Hoppas du kan fixa det! =)
__________________
/Daniel
Daniel besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-01-20, 14:50   #419
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av SVoyager
Jaa, fungerar bra nu. Jag har en lite problem med det men inte nånting vicktig.
Passagerare skyltarna har problem att visar svensk bokstav. Vet inte vad är problemet men det är inte vicktig.
....
Jag vet inte om det är en problem med trs eller nånting i min skript. (svenolov, om du läser det. Vet du om TRS kan öpna en .wav fil med svensk bokstaver??)
När det gäller å,ä,ö i TRS så fungerar det om texten är av typen sträng (string). Detta gäller strängar som är ren text och synlig för använaren. Detta fungerar både i skript och config-filer. I config-filer bör man använda å,ä,ö endast i "string tables" (aldrig i tag-namnet utan endast i strängen som följer efter taggen).

Man skall ALDRIG använda å,ä,ö när man referarar till filnamn, funktioner i skript, eller övriga taggar (tags) i config-filer.

När man använder å,ä,ö och andra speciella tecken i strängar avsedda för meddelanden, så måste användaren ha rätt teckentabell/språk (i det här fallet svensk) installerat i datorn. Det är därför alltid bra att lägga sådan text i config-filen, så använaren själv kan välja språk. Undvik alltid att hård-koda sådan text i skript.

Tänk också på att det kan bli fel när man skriver in text för ett objekt som är synlig för en använare som har ett annat språk installerat, i en rutt eller session (kan vara en t.ex. en skylt eller ett meddelande). I detta fall är det den som har gjort objektet, som är ansvarig för att det blir rätt.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2007-01-20 klockan 14:54.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-01-20, 16:39   #420
Sparkfot
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 686
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av SVoyager
Oupss! Tack sparkfot, jag har fixat namnen på filarna! Bra att du har sett det för fittja skulle inte vara spelat! Om du ser mer, tack för att säger det igen!!

SV

(konstig, jag har fått ett mailj säger att du har skrivit på det här trådet men finns ingenting)
Vid en närmare eftertanke så redigera jag om mitt inlägg men jag kom en ny korrigering: När man ställer in dest.koden för "Telefonplan" så kommer det upp "Telephonplan" ville bara göra dig uppmärksam på att det stavades med F och inte P som i canada?.
Sparkfot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:48.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009