Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > Landskapsdesign - MSTS / Open Rails

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2003-10-03, 17:22   #1
fregge
Member
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: , , .
Inlägg: 83
Standard Tänkte bygga en liten egen rutt...

Hade tänkt att börja bygga på en liten rutt, ett industrispår eller något. Detta är första gången som jag använder route editor, så jag kan inget just nu, lär mig lite på msts-akuten. Men jag undrar om jag kan få alla objekt, såsom hus, skyltar, träd m.m. m.m. som finns på tex JBJ och KMJ till min rutt? För de objekt som finns i route editorn från börjar är ju inte mycket.. Eller är enda alternativet att forstsätta bygga opå KMJ eller JBJ, för det får jag väll?

tack för hjälpen!
fregge besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-10-03, 17:41   #2
Putte
Member
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 33
Skicka ett meddelande via ICQ till Putte
Standard

tja va säjs om att göra dem själv i GMAX

MVH/Putte
Putte besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-10-03, 17:54   #3
fregge
Member
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: , , .
Inlägg: 83
Standard

Njae, orkar inte det [:I] men jag har en annan fråga istället. Hur byter jag rälstextur eller vad det heter. Om jag te.x vill byta rälsen på NEJ så att den ser ut som på jbj, hur gör ja då?

fregge besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-10-03, 18:17   #4
fregge
Member
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: , , .
Inlägg: 83
Standard

Nä nu skiter jag i det, hehe, har suttit ett tag nu och testat lite, att lägga ut spår m.m. men det var för krångligt för mig..
o jag som vill ha en rutt med industrier o sånt... jaja.. synd at NEJ inte har fler stickspår och industrispår, vore kul.. jaja.. får väll kanske bygga en egen rutt nån annan gång..
fregge besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-10-04, 16:37   #5
avgd
Senior Member
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 107
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev fregge

Nä nu skiter jag i det, hehe, har suttit ett tag nu och testat lite, att lägga ut spår m.m. men det var för krångligt för mig..
o jag som vill ha en rutt med industrier o sånt... jaja.. synd at NEJ inte har fler stickspår och industrispår, vore kul.. jaja.. får väll kanske bygga en egen rutt nån annan gång..
Jag förtår dig. [B)] Jag skulle ge mig på att bygga en kortare rutt för ett tag sedan men efter ihärdiga försök och diverse läsande på msts-akuten så la jag ner. [xx(] Även om min dator inte är den bästa (vilket kan påverka snabbhet och "hängningsfrekvens") så tycker jag att routeeditorn är svår att begripa sig på. Hoppas det blir lättare i msts 2!

/Axel
avgd besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-10-04, 20:35   #6
Olaf Lindström
Moderator
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 867
Standard

Hej!

Vi tar som exempel att du ska kopiera allt från NEJ till din rutt...(hoppas att pierre tillåter exemplet!?)

1.Du går då in i NEJ mappen("msts huvudmapp">routes>NEJ)

2. Kopiera SHAPES och TEXTURES mapparna som finns i Nej´s mapp!

3. Klistra in dem i din egen rutts mapp!

4. Gå nu in i NEJ mappen igen och öppna *.ref(nej.ref har jag för mig?) filen.

5. Markera allt utom den översta raden som det står något i stil med: "SIMSIA48§549+8t+" och kopiera det(CTRL+C)

6. Öppna din egen rutts ref fil och klistra in allt på slutet av den.[8D]

Nu är det klart.

Tänk på:

1. Backupa din rutt innan...(kan även göras med ref, shapes och textures mapparna i NEJ!)

2. Tänk på att det som redan fanns i din rutt blir inlagt en gång till! Man får med andra ord dubbelt så många objekt.
Detta går att åtgärda med en REF FILE MANAGER som går att ladda hem på b.la train-sim.com!

3. Det är inte säkert att du får använda objekten i den rutten med tanke på att de är tagna från en annan ruttbyggare som kanske fått speciellt ommålningstillstånd etc...[:I]

4. Lycka till![]

Olaf Lindström, Olis
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-10-04, 20:53   #7
niofem
Guest
 
Inlägg: n/a
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev fregge
o jag som vill ha en rutt med industrier o sånt... jaja.. synd at NEJ inte har fler stickspår och industrispår, vore kul.. jaja.. får väll kanske bygga en egen rutt nån annan gång..
Det låter som LLJ kommer att passa dig perfekt! Eller vad säger du, Mazz?

____________________


/ Lukas Nilson

www.s-klass.cjb.net
 
Gammal 2003-10-05, 11:16   #8
fregge
Member
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: , , .
Inlägg: 83
Standard

Jo jag längtar verkligen tills LLJ är klar. Ska bli så himla kul.
Nu har jag ett nytt problem, laddade hem en rutt som heter DragonMountainPass Australia. Rekomenderar den starkt, och alla hans andra rutter också, väldigt fina. MEN, det är två problem, eller ett, för det ena har jag löst. Det första problemet var att det inte gick att skapa trafik till rutten, för då kom det upp ett felmeddelande. Men då var det så enkelt att det inte fanns någon TRAFFIC map, och det var ju lätt fixat. Men det andra problemet är att killen som har byggt rutten inte har gjort några sidings markeringar i route editorn, men jag vet hur man gör sidings, men det är så att "sidings objektet" finns inte i route editorn? Det står ju såhär i hjälpen :

To mark track as a siding

1. Click the Place Object tool on the floating toolbar.

2. In the Placement window click More to open the Object Selector dialog box.

3. In the Object Class drop-down box select Interactive Objects
4. Select Siding and click OK.
5. Using the white crosshair as a guide, click the track that you would like to mark as a siding.

After placing the siding marker, you can change its overall length.

To change the length of a siding marker

1. Click the Object Selection tool on the floating toolbar.

2. Click one of the pyramid-shaped ends of the siding marker and drag it to the desired position.

Men det finns ju ingen "object class" som heter så?!? varför? vad gör jag?
Inte så kul att köra en rutt om man inte kan hämta upp och lämna av vagnar på stick- och sidospår...

Tack för hjälpen

fregge besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-10-05, 11:23   #9
fregge
Member
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: , , .
Inlägg: 83
Standard

Har löst även detta problem själv nu, hehe, jag är visst inte helt dum i huvet.. Sidings låg ju under " mainline stations". Då var det bara att börja göra sidings då..

fregge besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-10-06, 12:17   #10
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Hej fregge!

Ja, tyvärr har NEJ alldeles för lite industrispår. Jag har nämligen inte gjort något med spåren, förutom att jag tagit bort en stoppbock. Tänker dock ge mig på spåren till nästa version....

Följ rådet Olis gav dig, så kommer du få mer objekt i rutten. Det rådet gäller även objekt ifrån andra rutter än NEJ.

Hoppas det går bra med byggandet!?



http://pirpen.cjb.net/
Pierre besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-10-06, 16:16   #11
fregge
Member
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: , , .
Inlägg: 83
Standard

Jag har provat på att lägga spår m.m i route editorn nu , men jag valde istället att börja köra på DragonMountainPass.Den rutten har många industrispår..
Kanske försöker någon gång i framtiden.
fregge besöker inte forumet just nu  
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Begränsningar i en rutt Perre MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 3 2004-12-18 13:17
Vill bygga en liten rutt nu... fregge Landskapsdesign - MSTS / Open Rails 6 2004-01-11 21:19
Trevlig liten sak(bilder från min rutt) Olaf Lindström Landskapsdesign - MSTS / Open Rails 0 2003-01-19 16:47



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:49.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009