Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > Landskapsdesign - MSTS / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-11-16, 19:18   #1
Olaf Lindström
Moderator
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 867
Standard Problem med att få en snygga och fast kant(åar)

Hej!

Jag tror inte att det finns någon lösning men frågar utifall att. När man gör en å så blir det väldigt fula kanter(det gäller för mig även sjöar etc) och de flyttar sig, ibland försvinner även hela vattenmassor[8]

Finns det någon bra lösning på hur mna fixar detta?

MVH: Olaf "vr98olli" Lindström
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2004-11-16, 19:46   #2
SubTrain
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Karlskrona, Sweden.
Inlägg: 192
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev vr98olli

Hej!

Jag tror inte att det finns någon lösning men frågar utifall att. När man gör en å så blir det väldigt fula kanter(det gäller för mig även sjöar etc) och de flyttar sig, ibland försvinner även hela vattenmassor[8]

Finns det någon bra lösning på hur mna fixar detta?

MVH: Olaf "vr98olli" Lindström
Nu vet jag ju inte om detta [:X] kan bli en (del-)lösning på ditt bekymmer, [8)]
Testa 'SRVWall.zip'
Om jag minns rätt så tankade jag hem den från train-sim.com
Det finns ett par till liknande (de_ReWa1.zip & de_StoWa.zip) men minnet är inte så gott...
kan vara så att de hittas via startkaabel.nl [8]



Moving Steel on Land and Under Water
SubTrain besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-11-16, 19:56   #3
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Finns banvallar att tanka hem ifrån www.train-sim.com Tror dom heter Berms???????? Finns både raka och för kurvor. Dom skulle kunna fixa kant-problemet!

Jag tror också att djupet på sjön/ån har med förflyttning att göra!? Men det är bara vad jag tror?


http://pirpen.cjb.net/
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-11-16, 20:06   #4
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Kanske det absolut bästa vore att göra sjöar och åar som objekt!????
Då slipper man alla konstiga problem.....


http://pirpen.cjb.net/
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-11-17, 21:37   #5
Olaf Lindström
Moderator
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 867
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Pierre

Kanske det absolut bästa vore att göra sjöar och åar som objekt!????
Då slipper man alla konstiga problem.....


http://pirpen.cjb.net/
Hej!

Tackar för alla inkommna svar, det med banvallar ser lite dummt ut i en liten håla kanske?(brukar vara istäder man har sånt ju!

Fasta objekt är en ide, lite jobbig att göra och svår att få snygg(många polygons förmodligen?) men går ju.

Tänkte fråga vad Hawk, Totte, Mazz och de andra stora ruttbyggarna gör för att det ska se bra ut?

MVH: Olaf "vr98olli" Lindström
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-11-17, 22:33   #6
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Hej Olaf!

Jag änvänder "F" tangenten när jag markerar liten bit i taget så det blir hyfsat jämn. Man sänker ju med vägbit ner c:a 10 meter så det blir lättare att få jämn än grunt. Det gåt tyvärr inte få perfekt.
Jag sänker även vattennivå c:a 2-5 meter från markytan med "F7" högerklicka och sen justera vattennivå. Då får du jämnare kant.
MVH TOTTE "TROLLHÄTTANBYGGARE"
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-11-18, 17:30   #7
Olaf Lindström
Moderator
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 867
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Totte

Hej Olaf!

Jag änvänder "F" tangenten när jag markerar liten bit i taget så det blir hyfsat jämn. Man sänker ju med vägbit ner c:a 10 meter så det blir lättare att få jämn än grunt. Det gåt tyvärr inte få perfekt.
Jag sänker även vattennivå c:a 2-5 meter från markytan med "F7" högerklicka och sen justera vattennivå. Då får du jämnare kant.
MVH TOTTE "TROLLHÄTTANBYGGARE"
Hej!

Tack för tipset, pratade med Mazz över msn och han sa en mycket bra grej, ändra tile error(tror det hette så) till 0 så blir det tydligen bättre, RE ville ju inte sammarbeta igår så ska testa i helgen då alla läxor och prov är över!

MVH: Olaf "vr98olli" Lindström
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Problem med update TRS 2004 LokKalle Trainz - Allmänt om Trainz 3 2005-01-08 23:39
Problem med AE vl MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 3 2003-12-06 11:03
Tips för snygga sluttningar Daniel R Landskapsdesign - Trainz 2 2002-08-01 12:48
Problem med Trainz och gamla \Custom-mappen agdor Trainz - Allmänt om Trainz 1 2002-07-16 22:20
Problem med JBJs aktiviteter Fredrik MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 1 2002-05-31 15:44



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:54.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009