Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-11-09, 08:21   #46
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

Labonte

Om du inte förstått problemet kanske du ska läsa igenom tråden.
Det har flertalet gånger inträffat att trådar blivit "oläsliga" för att medlemmar inte riktigt varit på det klara hur editeringsfunktionen skall användas.

Jag har skrivit exempel hur medlemmar gjort på forumet här 2-3 gånger i denna tråd så jag är ganska säker på att du bör få en uppfattning om du läser tråden igen
__________________
Fredrik
Din lokala fotograf - www.brightphoto.se
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-11-09, 11:20   #47
MatsH
Månadens bild - Mars 2005
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Labonte
är det bara jag som är brydd hur mycket man orkar diskutera en edit funktion?

jag är medlem på flertalet hundra forum, och inget, jag menar INGET annat forum har ens denna fråga kommit på tal, där kan man editera sina poster i all evighet om man så vill, men jag förstår inte vad som är problemet här...?
Här finns en del av förklaringen till varför editeringsfunktionen begränsades.

Exempel
Motivering

.... Mats
__________________

Motörhead - Overkill
MatsH besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-11-09, 13:42   #48
knebert
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Nol
Inlägg: 1 151
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Post

Citat:
Ursprungligen postat av MatsH
Här finns en del av förklaringen till varför editeringsfunktionen begränsades.

Exempel
Motivering

.... Mats
Hej!

Ja det var lysande exempel på detta problemet...

MVH Kenneth
__________________
MFF SM-Guld 2010?? Javisst blev det så!
knebert besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-11-09, 14:56   #49
Json
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: At the east side of nothing
Inlägg: 1 024
Standard

detta är även ett lysande exempel på varför man inte ska ha längre tid att editera inlägg än tex 30 min... Många utav svaren i tråden som MatsH länkade till kom mindre än 1 timme efter tråden skapades.

Nä, editeringsmöjlighet 30 min eller högst 1 timme
Json besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-11-09, 16:42   #50
Labonte
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Ljungaverk, Ånge, Sverige
Inlägg: 41
Skicka ett meddelande via MSN till Labonte
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Labonte

Om du inte förstått problemet kanske du ska läsa igenom tråden.
Det har flertalet gånger inträffat att trådar blivit "oläsliga" för att medlemmar inte riktigt varit på det klara hur editeringsfunktionen skall användas.

Jag har skrivit exempel hur medlemmar gjort på forumet här 2-3 gånger i denna tråd så jag är ganska säker på att du bör få en uppfattning om du läser tråden igen
jo vet självklart vad själva problemet är/var, men kanske uttryckte mig lite knepigt, menade att problemet är ju dom som är så pass omogen att måste hålla på sådär, så kanske man skulle gå till roten med det problemet istället.

ja se dagens ungdomar (nu kände jag mig som att jag just passerade 60år ålder ) får dom inte lära sig vad "Frihet under ansvar" och individuellt ansvar är idag i skolan?

mina 2 ören är att kan man inte uppföra sig på ett vanligt internet forum så kanske man inte ska vara där.

/Daniel
Labonte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-11-09, 16:54   #51
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

Ah... missuppfattade dig då. Sorry!

Håller helt klart med dig i det du säger!
__________________
Fredrik
Din lokala fotograf - www.brightphoto.se
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-11-09, 17:45   #52
Kiefer
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 223
Standard

Inte för att jag skriver så mycket i just det här forumet, men:

Bara att skriva i ett forum där jag inte kan redigera mina egna inlägg ter sig främmande, ungefär lika främmande som att redigera sin egen post för att ”rädda sitt eget ansikte” i en urspårad debatt, eller att bli sur och radera allt man tidigare sagt.

Till er som vill ha så lite som 30minuters redigeringstid:

Har det aldrig hänt att ni i all hast slängt iväg ett inlägg på morgonkvisten innan jobbet eller liknande, kanske som hjälp på någons ”hur gör man för att…” för att sedan på kvällen upptäcka att det finns en halv mening för mycket (upprepad) efter diverse klippande och klistrande.

Med tanke på hur väl t.ex. fenomenet särskrivning är utbrett på det här forumet (och många andra) så kan man nog bara befara att inläggen kommer att bli än mer felaktiga och därmed svårlästa med dessa begränsningar av redigeringsmöjligheten.

Med andra ord så tycker jag de föreslagna 12 timmarna verkligen är ett minimum.

Jag tycker istället att det fåtal som missbrukar redigeringsfunktionen kunde få restriktioner på att redigera, för det är väl ändå ett fåtal?

Vilken är föresten nu gällande tid för redigering?

Avslutningsvis så kan jag säga att jag aldrig redigerat ett inlägg i annat syfte än att förbättra eller ändra en felstavning/formulering och då oftast med en liten förklaring på vad som ändrats eller tillagts.

Edit=felaktig formulering
__________________

/Harry

Senast redigerad av Kiefer den 2006-11-09 klockan 17:49.
Kiefer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-11-09, 17:56   #53
simonbertilsson
Hyttåksfettischist
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Mjölby
Inlägg: 366
Skicka ett meddelande via MSN till simonbertilsson
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Kiefer
Avslutningsvis så kan jag säga att jag aldrig redigerat ett inlägg i annat syfte än att förbättra eller ändra en felstavning/formulering och då oftast med en liten förklaring på vad som ändrats eller tillagts.
Det är ju bra, fast riktigt så kloka är inte alla...
__________________
Fotointresserad lokförare

Besök gärna min fotoblogg simonbertilsson.wordpress.com
simonbertilsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-11-09, 19:16   #54
CGD
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 881
Standard

Med risk för att bli kallad gnällig skulle jag vilja yttra mig i denna tråd.
Med tanke på de konstigheter som fanns förut tycker jag att ingen skall kunna redigera sina inlägg. Skriver någon så fel att ingen förstår vad som menar får detta korrigeras i ytterligare ett inlägg. Jag upplever det som tråkigt när jag letat efter ett speciellt inlägg och finner att innehållet är helt ändrat eller kanske till och med borta.
Om det bara är vissa, så som beskrivits tidigare, som har möjligheten att redigera undrar jag hur dessa väljs ut.
Naturligtvis måste Fredrik, så som admin, kunna redigera inlägg. Men ibland, utan att egentligen veta, får jag ett intryck utav att Fredrik verka väl villig till att ta bort inlägg.
CGD besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-11-09, 19:17   #55
simonbertilsson
Hyttåksfettischist
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Mjölby
Inlägg: 366
Skicka ett meddelande via MSN till simonbertilsson
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av CGD
Med risk för att bli kallad gnällig skulle jag vilja yttra mig i denna tråd.
Med tanke på de konstigheter som fanns förut tycker jag att ingen skall kunna redigera sina inlägg. Skriver någon så fel att ingen förstår vad som menar får detta korrigeras i ytterligare ett inlägg. Jag upplever det som tråkigt när jag letat efter ett speciellt inlägg och finner att innehållet är helt ändrat eller kanske till och med borta.
Om det bara är vissa, så som beskrivits tidigare, som har möjligheten att redigera undrar jag hur dessa väljs ut.
Naturligtvis måste Fredrik, så som admin, kunna redigera inlägg. Men ibland, utan att egentligen veta, får jag ett intryck utav att Fredrik verka väl villig till att ta bort inlägg.
Dagens eko?
Det där var väl i princip en sammanfattning av hela tråden (bortsett från den nya kritiken mot Fredrik)?
__________________
Fotointresserad lokförare

Besök gärna min fotoblogg simonbertilsson.wordpress.com
simonbertilsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-11-09, 19:26   #56
Kiefer
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 223
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av CGD
Med risk för att bli kallad gnällig skulle jag vilja yttra mig i denna tråd.
Med tanke på de konstigheter som fanns förut tycker jag att ingen skall kunna redigera sina inlägg. Skriver någon så fel att ingen förstår vad som menar får detta korrigeras i ytterligare ett inlägg. Jag upplever det som tråkigt när jag letat efter ett speciellt inlägg och finner att innehållet är helt ändrat eller kanske till och med borta.
Om det bara är vissa, så som beskrivits tidigare, som har möjligheten att redigera undrar jag hur dessa väljs ut.
Naturligtvis måste Fredrik, så som admin, kunna redigera inlägg. Men ibland, utan att egentligen veta, får jag ett intryck utav att Fredrik verka väl villig till att ta bort inlägg.
Skynda dig att redigera ditt inläggs felaktigheter innan tiden går ut, eller skriv ett nytt korrigerande inlägg.

Edit=ändring från dina felaktigheter till ditt inläggs felaktigheter
__________________

/Harry

Senast redigerad av Kiefer den 2006-11-09 klockan 19:42.
Kiefer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-11-09, 20:55   #57
CGD
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 881
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Kiefer
Skynda dig att redigera ditt inläggs felaktigheter innan tiden går ut, eller skriv ett nytt korrigerande inlägg.

Edit=ändring från dina felaktigheter till ditt inläggs felaktigheter
Förklara...

Citat:
Ursprungligen postat av simonbertilsson
(bortsett från den nya kritiken mot Fredrik)?
Tycker Fredrik att jag kritiserar honom?

Senast redigerad av Joel den 2006-11-09 klockan 21:00.
CGD besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-11-09, 21:18   #58
Kiefer
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 223
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av CGD
Förklara...

Läs ditt eget inlägg och finn åtminstone två formulerings/stavfel likt sådana som åtminstone jag skulle vilja kunna åtgärda i efterhand, men det är ju klart att man inte har något behov av att åtgärda dessa fel när man inte ens har upptäckt dom.
__________________

/Harry
Kiefer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-11-09, 22:32   #59
CGD
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 881
Standard

Visa på dem
CGD besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-11-09, 23:01   #60
Kiefer
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 223
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av CGD
Visa på dem
Jag antar att du menar: visa mig dom?
Du hittar dom alltså inte själv?

Citat:
Ursprungligen postat av CGD
Med risk för att bli kallad gnällig skulle jag vilja yttra mig i denna tråd.
Med tanke på de konstigheter som fanns förut tycker jag att ingen skall kunna redigera sina inlägg. Skriver någon så fel att ingen förstår vad som menar får detta korrigeras i ytterligare ett inlägg. Jag upplever det som tråkigt när jag letat efter ett speciellt inlägg och finner att innehållet är helt ändrat eller kanske till och med borta.
Om det bara är vissa, så som beskrivits tidigare, som har möjligheten att redigera undrar jag hur dessa väljs ut.
Naturligtvis måste Fredrik, så som admin, kunna redigera inlägg. Men ibland, utan att egentligen veta, får jag ett intryck utav att Fredrik verka väl villig till att ta bort inlägg.
Till alla övriga som läser denna tråd så ber jag att få påpeka att jag mycket väl vet att man inte bör påpeka stavfel och liknande på forum, dock känns det som att det just i denna tråd faktiskt fyller en viktig funktion.
__________________

/Harry

Senast redigerad av Joel den 2006-11-10 klockan 15:14.
Kiefer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:36.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009