Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > Landskapsdesign - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-08-14, 18:45   #1
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Question Hjälp med DEM-Data

Hejsan! Jag behöver lite hjälp med DEM-Data, kordinater osv.

Har kollat i olika guider, har lagt till SRTM-Filer i rätt mapp, och flyger över till angivna koordinater, MEN, lanskapet förblir platt!

Är det en bugg i simulatorn, eller något annat fel? eller är det något jag missar eller gör fel, för någon riktig landskap får jag inte.
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2013-08-14, 21:22   #2
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Hej!
Om du ser symbolen pensel så klicka på den, sen klickar du den sista symbol efter penselmålning. Sen ser du display, bocka för 7x7(jag kör så),
och sen ok. Hoppas du får det du vill.
Om inte, får du vänta till efter helgen.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-08-14, 22:53   #3
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

jo, så har ajg kört... har provat lite alla möjliga storlekar, dock inte 7x7, men inget händer... ska man ange kordinaterna på något speciellt vis, eller?
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-08-15, 00:23   #4
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ADDE Visa inlägg
jo, så har ajg kört... har provat lite alla möjliga storlekar, dock inte 7x7, men inget händer... ska man ange kordinaterna på något speciellt vis, eller?
Ja absolut ska du ange kordinater just där du vill bygga landskap och sen klicka på symbolen efter penseln.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-08-15, 02:02   #5
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

ja, så långt har jag kommit. Har flyttat mig dit koordinaterna säger på Google Earth. (I denna fall Uppsala C, för Dalabanan), importerat terräng-data, men fortfarande platt.

Läste på UKTrainSim att det var något bugg i TRS2013 som gör att systemet inte funkar så bra... Hoppas det blir lättare i TRS2014.
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-08-15, 21:33   #6
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ADDE Visa inlägg
ja, så långt har jag kommit. Har flyttat mig dit koordinaterna säger på Google Earth. (I denna fall Uppsala C, för Dalabanan), importerat terräng-data, men fortfarande platt.

Läste på UKTrainSim att det var något bugg i TRS2013 som gör att systemet inte funkar så bra... Hoppas det blir lättare i TRS2014.
Det kan inte vara bugg i TS2013. Det funkar bra hos mig. Kan du vänta till efter helgen?
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-08-15, 22:35   #7
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Visst, jag kan vänta till efter helgen...
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-08-18, 12:29   #8
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Hej!
Jag hämtade DEM-datafiler som går från Uppsala till Borlänge (Mora är med). Det är fem HGT-filer i SRTM-mappen. SRTM-mappen ligger i DEM-mappen och skall extraheras till Steam/SteamApps/common/railworks.
Sen kan du öppna editor och höja marken.
Lycka till!
Bifogade filer
Filtyp: zip DEM.zip (2.91 MB, 15 visningar)

Senast redigerad av Totte den 2013-08-18 klockan 13:55.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-08-18, 16:47   #9
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Jag vet vad problemet är... Min tågsimulator klarar inte av att snabbflyga över till en longitud av över 8.00000 (Uppsalas longitud är 17.39154) Jag får navigera mig dit manuellt. Det är jobbigt.

Eller finns det en metod att redigera filerna så startplatsen blir rätt?

EDIT: Problemet löst! Det var några templates som orsakade problem!

Jag använde mig utav "SE-Saltsjo-Banan", en template som kom med saltsjöbanans rutt som någon här länkade till någonstans... då kunde jag "hoppa" till Uppsala genom att ange koordinater, och landskapet genererades!

Så använd inte Default eller SE-Testrutt, de funkar inte med dessa koordinater.

Tack Totte för DEM-Datan, förresten!
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.

Senast redigerad av ADDE den 2013-08-18 klockan 17:06.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-10-10, 18:06   #10
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Skriver du DEM\SRTM som source Folder där du väljer om du vill ha 7x7 area?
__________________
M v h
/Pursche
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-10-10, 21:42   #11
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Ja, det gör jag.

Jag provar dock om jag kan få igång ASTER GDEM, då det sägs att de har mer uppdaterade och ordentligt gjord terräng.
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-10-10, 22:26   #12
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Jag fattar inte detta, jag är i Borlänge vid stationen /enligt google map) och har lagt in ovanstående DEM-data men det händer inget när jag importerar.

Det fungerar kring Hedemora men sedan verkar det sluta fungera. Norr om latidtude 60.380 fungerar det inte just nu.


Nu gick det, jag använde följande länk:
http://www.viewfinderpanoramas.org/C...ramas_org3.htm

Vet dock inte vilken upplösningen eller så det är, bara att de ovanför Säter/Ludvika fanns med. P33 laddade jag hem och lade in.
__________________
M v h
/Pursche

Senast redigerad av Pursche den 2013-10-10 klockan 23:07.
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-10-14, 22:02   #13
Stenne
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Järfälla, Sweden
Inlägg: 53
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pursche Visa inlägg
Nu gick det, jag använde följande länk:
http://www.viewfinderpanoramas.org/C...ramas_org3.htm

Vet dock inte vilken upplösningen eller så det är, bara att de ovanför Säter/Ludvika fanns med. P33 laddade jag hem och lade in.
Jag har också använt DEM data från den länk du anger och jag tror att upplösningen är 90 m (3'' (arc-sec)). ASTER data lär ha en upplösning på 30m (1''). På den här länken från en Japansk site finns en tabell med jämförelser mellan olika DEM-data en bit ned på sidan.
http://www.jspacesystems.or.jp/ersdac/GDEM/E/2.html

Är det någon som har lyckats hitta en site att ladda ned ASTER-data från?
Stenne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-10-15, 18:46   #14
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

På den sidan du länkar till, gå in på Information så har du nedladdningslänken där.
Jag har testat tidigare med version 1 och det var mer detaljerat än gamla DEM.
Testade lite snabbt med version 2 också när det kom men där fanns en del artefakter i det data som resulterade i konstiga spikar i terrängen.
Kan vara åtgärdat senare då det var ett tag sedan (år).

KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-10-16, 19:33   #15
Stenne
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Järfälla, Sweden
Inlägg: 53
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av KMW Visa inlägg
På den sidan du länkar till, gå in på Information så har du nedladdningslänken där.
Jag har testat tidigare med version 1 och det var mer detaljerat än gamla DEM.
Testade lite snabbt med version 2 också när det kom men där fanns en del artefakter i det data som resulterade i konstiga spikar i terrängen.
Kan vara åtgärdat senare då det var ett tag sedan (år).

Tack för info! Jag skall sätta upp en ny rutt och testa.

/StenS
Stenne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:01.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009