Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-10-02, 23:18   #1
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard Ts2010

Nu har Auran kungjort och bekräftat TS2010, som jag har fått en del förhandsinfo om den senaste månaden.

http://www.ts2010.com/

Lite frustrerande är det när man inte är riktigt färdig med TS2009, men samtidigt känns det bra att allt som jag har planerat kan jag genomföra. Dessutom är allt arbete med TS2009 inte ogjort, det kommer att fungera perfekt.

EDIT: Detta är alltså den utlovade EE versionen, men utöver tidigare löften kommer också Surveyor att ingå i denna version.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2009-10-03 klockan 00:15.
svenolov besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2009-10-03, 09:37   #2
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Tycker att dom börjat lite väl tidigt, då det känns som om världen fortfarande har fullt upp med TS2009.

Men jag tycker att det verkar riktigt lovande med träden och att man kan använda lager så att man kan ha objekt som bara finns med i vissa session.

Väntar på att dom säger något om förbättringar på ånglokssidan.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-10-03, 10:18   #3
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Egentligen bör jag inte skriva något alls i nuläget.

Då jag inte ens, har läst infot i länken från Svenolov.

Men jag känner också, som Korvtiger.
Att det här känns väldigt tidigt.
Som Korvtiger skriver (nedan).

[Men jag tycker att det verkar riktigt lovande med träden och att man kan använda lager så att man kan ha objekt som bara finns med i vissa session. Korvtiger]

Det är väl någonting. Som dom säkert hade kunnat trycka in i TS2009, med en uppdatering.

Mitt första intryck.
Är att nu vill dom bara mjölka ur oss ordentligt och lura på oss något nytt.

Men som sagt, jag har inte läst infot i länken och vet inte vad det handlar om.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-10-03, 15:12   #4
Visent
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2009
Ort: Tierp
Inlägg: 50
Standard

När TS2009 släpptes ptatade man om en EE version som skulle komma "om nångra månader". Nu har det snart gått ett år och i väntan på EE 2009 mjölkar man flitigt marknaden med för oss svenskar tämligen ointressanta add-ons. Nu heter EE plötsligt 2010 (oklart om det är Januari eller December som avses) och helt plötsligt är surveyor med igen vilket gör EE 2009 till en ny version av Trainz som egentligen borde heta TS2010, men det kan den ju inte heta för då skulle alla förstå att det är frågan om en ny rip-off.

Den TS2009 jag fick i present har raskt bytts ut mot både TRS2004 och TRS2006. Betydligt roligare produkter och enklare att bygga content till. Ett råd till er som kör TRS2004 och TRS2006 är att stanna kvar där. Det kommer att komma svenskt content till de versionerna av Trainz. Skulle det fungera även i TS2009 så är det inte med avsikt men väl en extra bonus.
__________________
_____
Visent.

- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen...
Visent besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-10-03, 21:28   #5
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Visent, du har mycket rätt i det du påtalar. Vi som har TS2009 är väl mer eller mindre tvungna att köpa TS2010 också, om vi ska hänga med i utvecklingen.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-10-03, 21:57   #6
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Ja'a, vad ska man säga och tro, efter att ha sett en "storslagen" demosnutt
och några screens på desperat utplacerade träd mitt i en stadskärna?
Ingenting man hetsar upp sej för, tyckte att träden, som man slår på stora trumman för, såg plastiga och inget märkvärdiga ut.
Att dom sedan vajjade lite hjälper inte.
Och hur många är dom sen, lika många som allt nytt till 2009 (få se nu, ett lok, ett spår, och....öh..eh..)?

Känns som att det är ett försök att rädda ansiktet efter att ha lovat runt å hållit tunnt ang releasen av EE.

Tycker dessutom att man har på tok för bråttom och väljer helt fel väg när man släpper nytt material från Auran, vilket lett/leder till mycket grymmtande, besvikelse mm,
istället för glädjerop och hurrande.

T.ex kan jag tänka mej att, när man som FÖRSTAGÅNGS KONSUMMENT ser och läser om sensationella upplevelser och nyheter inom bl.a grafiken i TS2009, inhandlar spelet, och förväntansfull, börjar spela.

DÅ upptäcker man att det där storslagna man förväntade sej bara kan upplevas i något (för den oinvigde) konstigt läge.

Man börjar då kika i (den ynkliga, ofullständiga) manualen, som gång eter annan hänvisar till TRS2006, och tänker: Va f*n, måste man ha det också.

När man sedan, trots att man kanske har bristande kunskap i datatermer och engelska, hittar inställningen för Native-mode, kommer nästa besvikelse:
då ser helt plötsligt allting SÄMMRE!!!??? ut, med genomskinliga och allmänt konstiga objekt.

Om man sen lyckas hitta det där "stora, fina loket på frammsidan" och köra det på
den "nya, fina rälsen" i den iövrigt mycket diffusa och knappast verklighetstrogna omgivningen, börjar man nog att fundera och tänka: Var det allt det här?.

Om man sen DESSUTOM, i sitt besvikna tillstånd, upptäcker att
allt (nästan) det andra i spelet ser EXAKT likadant ut som i kompisens
flera år gammla (läs TRS2004) simulatorspel,
då börjar man nog att känna sej lurad och aningen förgrymmad.
Med den troliga påföljden att man berättar om "skiten" för sina polare som också funderat på att köpa, och nästa gång man ser ett nytt spel från Auran/Trainz så går man omvägar runt det och väljer något annat istället.

Tycker med andra ord att man kunnde spara på krutet, det finns mycket i 2009 som fortfarande skulle behöva förbättras, i stället för att bränna det på ytterligare versioner som antagligen också lider av samma brister.


Kan ju ta ett påhittat ex som gämförelse:
Ungefär som att man gå till Volvohandlaren (bara ett ex.) för att köpa senaste modellen (läs TS2009),
med den nya, omskrivna motorn och tekniken,
och blir hänvisad till en gammal 740, och sen få förklaringen på frågan: Men den nya motorn då (läs Native-mode)?...Joo, den ligger i skuffen, men eftersom inget annat på bilen är helt kompatibelt eller nytt nog (läs objekt),
plus att det är brist på specialbränslet, men det kan du väl koka ihop själv (läs 3D-objekt)
så den får du meka in den själv.
Men den går ju att köra på det gammla sättet (läs kompatibelt läge),
men den kanske går LIIIITE sämmre.
Och när man halvt förbannad dessutom får frågan...
Men du, ska du inte ta en förhandstitt på 2010'an också, med ännu mer nyheter..?

Med den typen av marknadsföring hade nog Volvo gått i graven för länge sedan.

Tyvärr verkar det som att Aurans fillosofi nu för tiden går ut på
att plocka fram nyheter och teknik, men inte hela kompletta paketen,
typ: "lite får väl för f*n kunden göra själv, man kan ju inte få allt".
Återstår bara att se om konsummenterna håller med, eller väljer andra alt.


Tänker inte hänvisa någon att stanna kvar i det ena eller andra eller köpa ditt eller datt.
Min högst personliga åsikt är dock, att det trots allt finns mycket i TS2009
som slår TRS2006 (det ända som jag kan gämföra med) med hästlängder, men det är lika mycket åt det andra hållet också, så därför kör jag med bägge.
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-10-03, 22:53   #7
Visent
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2009
Ort: Tierp
Inlägg: 50
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ekankal Visa inlägg
Tyvärr verkar det som att Aurans fillosofi nu för tiden går ut på att plocka fram nyheter och teknik, men inte hela kompletta paketen,
typ: "lite får väl för f*n kunden göra själv, man kan ju inte få allt".
Återstår bara att se om konsummenterna håller med, eller väljer andra alt.
Jo men de har nog snart tjänat ihop till sina Ferraris. Det finns tillräckligt gott om lättlurade konsumenter.

Än värre tycks det vara för de som köpt Failworks, färlåt, Railworks skall det vara. Jag har en kompis som redan övat diskus med sin DVD av F...Railworks.

Det var inte bättre förr, men det var förr.
__________________
_____
Visent.

- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen...
Visent besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:22.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009