Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-06-30, 13:45   #1
Byggare Bob
Guest
 
Inlägg: n/a
Standard Skärmuppdateringsproblem?

När jag kör ett tåg så märker jag att om ett mötande tåg är på väg in i simulatorn, så har skärmen börjat frysa till i en 3-4 sekunder.

Jag använder Nvidias drivrutin 56.72 och har DirectX9 installerat.
Nu har jag ställt in grafikkortet för "bästa prestanda" och inte för bäst bildkvalitet.
Jag tycker att om man uppdaterar med de senaste drivrutinerna för grafikkortet så fungerar MSTS sämre och sämre???.

Är det någon som kan ha ett svar på detta[:0]

Byggare Bob
 
Svara med citat
Gammal 2004-06-30, 20:53   #2
niofem
Guest
 
Inlägg: n/a
Standard

Ja och nej.
För det mesta blir FPS:en i spel sämre och sämre ju nyare drivrutiner du har. Det här är det inte bara jag som tycker, och så här är det även på nyare kort trots att "drivisarna" optimeras efter dessa. Det paradoxala är att man inte kan byta ner sig i versionerna, alltså du kan itne installera en äldre version än den du redan har.

Men det här felet verkar inte ha att göra med grafikkortet, verkar snarare vara nått skumt med MSTS. Jag har haft liknande problem med MSTS, att spelet fryser i 2-3 sekunder på vissa ställen på vissa rutter.

Kontentan är att hålla utkik på testsiter (ex.vis www.tomshardware.com) när de testar nya drivrutiner innan du installerar dem.

____________________

/ Lukas Nilson

www.s-klass.cjb.net
  Svara med citat
Gammal 2004-06-30, 21:49   #3
mralex
Nydligen medlem
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 22
Skicka ett meddelande via ICQ till mralex Skicka ett meddelande via MSN till mralex
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev niofem Det paradoxala är att man inte kan byta ner sig i versionerna, alltså du kan itne installera en äldre version än den du redan har.
Åjo det kan man visst göra.
mralex besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-07-01, 19:19   #4
Byggare Bob
Guest
 
Inlägg: n/a
Standard

Ja, jag får väl byta ner mig då, det är bara att gå in på "Lägg till/ta bort Program" så kan man avinstallera drivrutinerna men DirectX 9 kan man inte avinstallera

Kanske vore dags för en uppdatering av MSTS[:X] ni på Microsoft, spelet är ju dunder, en miljard lokförare kan inte ha fel[^]
  Svara med citat
Gammal 2004-07-01, 22:23   #5
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Det du beskriver låter som du har för hög grafikinställning. Då får man hack! Detta kan dock variera i rutter....

Prova att ställa ner grafiken och se om det flyter bättre. Gör det det, behöver du en bättre dator!

Det finns dock ett annat hack (som är en känd "bugg") och det är laddhack. Då fryser spelet till ett par sekunder, när det laddar in nya objekt i varje tile.

Dom som provat med AMD64, säger att laddhacken försvinner och att MSTS flyter på mycket bra!



http://pirpen.cjb.net/
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-07-01, 22:55   #6
Byggare Bob
Guest
 
Inlägg: n/a
Standard

Mja, bättre dator kanske jag nog behöver, men jag kör på den sämsta inställningen, så jag tror eventuellt att det kan vara mitt antivirusprogram som "övervakar" varje liten fil i spelet[:X].
Är inte säker, men det är bara vissa rutter som fryser till.
  Svara med citat
Gammal 2004-07-02, 00:39   #7
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Jag är ingen expert på detta, men om det vore anti-virus programmet det beror på, då borde det väl frysa på alla rutter?????

Vad har du för dator?

MSTS är väldigt krävande. Vill ha det bästa/mesta av allt, för att fungera bra!


http://pirpen.cjb.net/
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-07-02, 07:54   #8
pedeo
Member
 
Reg.datum: May 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 56
Standard

Är heller ingen expert på datorer, men likväl en glad entusiast, och min reflektion är att det hackar lite när miljöerna är "överstimulerade", dvs när det är väldigt mycket objekt på ett specifikt ställe. Kommer det då dessutom ett mötande tåg, som är rörligt, händer det även mig, med en relativt kraftfull dator och små problem, att det hackar lite.

Jag brukar lösa det genom att placera ut consist snarare än rörlig trafik längs banan och då hackar det mindre. När man sedan kör märker man ingen större skillnad. Rörlig trafik hör hemma på de långa och inte så detaljerade transportsträckorna medan stadsmiljöerna och stationerna får nöja sig med fasta consist.

Det är inte heller så konstigt att upplevelsen avtar med uppgraderade grafikkort. Man kan väl beskriva det som att ju starkare förstoringsglas desto mer detaljerad verklighet. Äldre produktioner är av naturliga skäl mindre "finmaskiga" och blir sämre ju tydligare de granskas, vilket inte minst bevisas av att det krävs allt mer av datorerna i fråga om hårddisk, processor mm.
pedeo besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-07-02, 12:04   #9
Byggare Bob
Guest
 
Inlägg: n/a
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Pierre
Vad har du för dator?

MSTS är väldigt krävande. Vill ha det bästa/mesta av allt, för att fungera bra!
Jag har kört MSTS på en PII 233 Mhz och det har fungerat bättre än min dator, en PIII på 1Ghz, så det måste nog vara att jag har en för modern drivrutin till grafikkortet (återgick till en äldre drivrutin, och det funkar faktiskt nu bättre med MSTS)[:X]
  Svara med citat
Gammal 2004-07-02, 12:12   #10
niofem
Guest
 
Inlägg: n/a
Standard

- Se där, gammal är äldst!

____________________

/ Lukas Nilson

www.s-klass.cjb.net
  Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:31.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009