Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-06-20, 17:25   #1
pedeo
Member
 
Reg.datum: May 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 56
Standard Försvunna consist i Activity Editor

Jag har gjort en aktivitet i AE och ska lägga ut lite consist. Till min stora fasa syns inte längre consisten när jag ska "testa" aktiviteten - varken de inlagdda consisten eller det tåg jag ska köra. Det fungerar i verkligheten, men inte på AE:s karta när man ska testa aktivteten.

Ett följdproblem är att jag inte kan ta bort ett felaktigt consist som jag placerade in som "kuliss" eftersom det inte syns i AE.

Någon som vet hur jag kan lösa dessa båda problem? [xx(]
pedeo besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2004-06-20, 22:52   #2
ojje
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: , , .
Inlägg: 21
Standard

Hej,

Jag har precis samma problem!

Oxå tacksam för hjälp.

/Öjje
ojje besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-20, 23:11   #3
kritse
Nybörjare
 
Reg.datum: Oct 2002
Ort: Haninge,Stockholm,Sweden.
Inlägg: 35
Skicka ett meddelande via MSN till kritse
Standard

Står tiden rätt?
Du måste vrida fram tiden i AE till starttiden för den första Consisten.Klicka på Time: och skriv in starttiden. Om det inte är problemet så kan jag nog inte hjälpa dig


Med vänliga hälsningar
Krister
kritse besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-21, 00:44   #4
alaska
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 177
Skicka ett meddelande via MSN till alaska
Standard

Ett problem kan vara att ni inte har märkt för i menyraden. I "View" ska följande vara i prickade om ni ska kunna se alla tågen vid test körning, "Trafic Paths" "Seletcted Timeservice Paths" och "Service info".
När det gäller AI tågen så måste man även lägga en avgångstid så att det stämmer med den tid som ni har på det tåg ni skall köra.
Om det är en bana som tar 2 timmar så kan man lägga första tågen 1:50 före. så möter ni det i början, sen kan man lägga resten med 5 minuters mellan rum.
alaska besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-21, 10:07   #5
pedeo
Member
 
Reg.datum: May 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 56
Standard

Tack för tipsen hittills, men det är större problem än så. Det är något fel i AE det handlar om. Jag hittade på ett tyskt forum ett inlägg där lösningen på problemet kunde vara att "nollställa" AE i regedit-filen. Jag ska bara ta diverse säkerhetskopior av msts och sedan testa den lösningen senare idag. Tar på mig att vara försökskanin den här gången och återkommer senare med information om det fungerade []
pedeo besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-21, 15:53   #6
pedeo
Member
 
Reg.datum: May 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 56
Standard

Ja, det hjälpte! Jag kan se mina consist i Activity Editor igen!

När man förvissat sig om att det inte bara är så att man glömt ställa in starttiden (i AE Tools - Verify starting state) eller glömt att kryssa i något (i AE View-menyn) utan att consisten verkligen inte SYNS i AE så hjälpte följande procedur:

Windows Start > Kör > i fältet skriver man in "regedit" (utan citationstecken) och klickar "Ok" så öppnas den så kallade "Registereditorn".

I Registereditorns mappstruktur till vänster klickar man sig fram till:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Microsoft Games\Train Simulator\1.0\HWRenderer

Bland filerna i högra fältet finns filen AE_Normal_View.
Denna fil högerklickar man på och väljer "Ta Bort".

Starta om datorn. När man öppnar Activity Editor så finns consisten där som de ska. Filen man tog bort återskapas automatiskt men med default-värderna. Tydligen beror de försvunna consisten på att värdet i AE_Normal_View ändrat sig.

En ominstallation av MSTS lär också fungera, likaså lär det finnas ett program som löser problemet, men lösningen ovan är nog den minst tidskrävande.

Lösningen hittade jag på www.thetrain.de:s forum.
pedeo besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-21, 16:10   #7
ojje
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: , , .
Inlägg: 21
Standard

Tusen tack Pedeo!!!

Jag skall testa det när jag kommer hem från jobbet!

/Öjje
ojje besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-21, 17:16   #8
Dson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Morgongåva, Uppland, Sweden
Inlägg: 2 767
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Oj, det visste jag inte om. Behöver man kopiera alla aktiviteter och lägga in igen?

MVH Daniel

VD för UBOPGE

Turn on your headlights
If you don't like what you see - Turn them off!
Dson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-21, 19:18   #9
pedeo
Member
 
Reg.datum: May 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 56
Standard

Man behöver inte göra någonting alls annat än att ta bort filen enligt instruktion ovan. Det enda som händer är att man så att säga nollställer värdet till default. Man ändrar ju inget i någon annan fil, t ex i aktiviteterna. Fråga mig inte hur det fungerar eller hänger ihop - jag kan bara konstatera att AE numera fungerar som den gjorde när den var ny []
pedeo besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
jag har inte Activity Editor? epo_norberg MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 2 2004-08-14 12:34
Consist Editor? alexfaldt MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 2 2003-02-25 10:14
Activity editor ? stefan_o MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 4 2002-11-09 20:08
Consist Editor Totte MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 9 2002-10-01 01:36
Consist Editor collector MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 1 2002-08-11 11:35



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:42.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009