Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > DTG - Train Simulator - Allmänt

Visa resultat för omröstning: Ska plankorsningarna vara realistiska eller enkla?
Sträva efter realism även om det tar längre tid. 3 30.00%
Sträva efter enkelhet och flexibilitet. 7 70.00%
Antal röster: 10. Du får inte rösta i den här omröstningen

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-04-23, 01:51   #1
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard Hur ska de nya vägskydden utformas?

Jag är i ett vägval och vet inte hur jag ska fortsätta.

Ska jag eftersträva realism eller enkelhet?

Realism:
-Jag kommer behöva koda ytterligare så gott jag kan. Bl.a. lägga in en funktion så plankorsningen triggas där avståndet är hastighetsbaserat, samt en fördröjning av vänsterbommarna. Här blir det improvisering då alla de plankorsningar (även de danska på jyllandsrutten) går efter enkelheten. Dessutom kommer det bli flera varianter på plankorsningar som kommer bete sig olika. Det kommer ta längre tid helt enkelt.

Enkelhet:
-I princip alla plankorsningar gjorda för TS av bl.a. DTG, SAD och Danskarna följer denna princip. Avståndet är fast och alla bommar fälls samtidigt. Jag har kommit så pass långt i kodandet att jag i detta skede kan släppa min plankorsning vid det här laget. Tågsimuleringen blir enklare och det blir mindre risk att man behöver stanna tåget på grund av en plankorsning som inte har fällt i tid. Man ser ändå inte hur det beter sig om man kör tåget ändå. Dessutom blir det färre varianter då plankorsningarna blir flexiblare. dvs. du kan gömma undan de delar som inte behöver användas i plankorsningen.

Oavsett vad så planerar jag att ge plattformsbommarna lite extra kärlek i form av att de fälls upp om tåget som triggade anläggningen står still.
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2021-04-26, 16:14   #2
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard

Är avståndet kodat i scriptet för korsningen enligt nedan?

Kod:
-- Trigger distances
WARN_DISTANCE = 1200.0
CLOSE_DISTANCE = 800.0
PASS_DISTANCE = -100.0
CLOSED_TIME = 5.0
I så fall är borde man väl enkelt kunna göra några olika varianter så man kan välja avstånd beroende på STH, typ en för 40 km/h, en för 80, en för 120 och en för högre hastigheter.
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-04-26, 16:40   #3
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Intressant men det blir många varianter. Speciellt med tanke på att jag tänker ta fram varianter med olika X-signalsvarianter och bommar.
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:52.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009