Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om modelljärnvägar

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-11-17, 18:02   #1
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard Timesaver

Gör en ny tråd då min förra handa om en bana och jag ändrat mig till att bygga en Timesaver eller nått liknande. Har gjort några spårplaner i AnyRail med dom spår jag har (Märklin C) och fastnat för dessa. Nu ska man "bara" bestämma sig för vilken?

Kan skriva att jag tänker mig att alla spåren ska vara inom ett industri område. Vet dock inte vad som ska tillverkas/produceras? Ni får gärna komma med förslag! Först tänkte jag på Faller DHL logistikbyggnaden, så allt möjligt gods kommer dit och lastas om till lastbil. Men den byggnaden är precis så den får plats, på ett par av spårplanerna (får inte plats med lastbilar på ena/andra sidan)..
Bifogade bilder
Filtyp: jpg ts01.jpg (43.9 KB, 139 visningar)
Filtyp: jpg ts02.jpg (42.1 KB, 140 visningar)
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2019-11-17, 18:03   #2
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Två till..
Bifogade bilder
Filtyp: jpg ts03.jpg (47.5 KB, 142 visningar)
Filtyp: jpg ts04.jpg (48.5 KB, 141 visningar)
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-11-17, 23:48   #3
Jonatan
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2003
Inlägg: 662
Standard

Hmmm. Jag skulle kunna tänka mig en större industri, typ ett stålverk med alla dess sidobyggnader för hantering av bränsle, malm, slagg, järntappning, råvaror till/från, produkter till/från. Stålverk är sjukt avancerade grejer med massor av växling, tror dessvärre att en byggsats av själva ugnen kostar storkovan...




Stålverk är ju också nånting som funkar i gamla Sovjet, risigt och sunkigt.

----

Det andra jag tänker är att du helt enkelt bygger hela anläggningen som en hamn, med piren i nedre änden och lagerlokaler och närliggande industrier i den övre. Du kan ju skaffa en körbar kran att lasta båten/tåget/lastbilen med så blir det en extra dimension av lek.
__________________

Choo choo fox

Senast redigerad av Jonatan den 2019-11-17 klockan 23:55.
Jonatan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-11-18, 01:16   #4
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Tack Jonatan!

Du kommer alltid med bra tips. Ett stålverk hade vart läckert, men verkar ta lite plats och bli dyrt. En hamn däremot har jag ju vart inne på förut och det känns genomförbart. Ska planera vidare..
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-11-22, 11:02   #5
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Köpt liggunderlag (Biltema), som jag tänkte använda till att fylla upp mellan spåren. Just nu lutar det åt en hamn med spårplan nummer 3.

Har blå 5 cm tjock cellplast som jag kan lägga under spåren först, skära ut för hamnbassängen (mellan spåren till vänster) och sen på med liggunderlaget. Har en portalkran (utan motor) redan. Hamnmagasin kan man ha i bakgrunden (?) eller kanske sånna där "halvbyggnader".

Låter detta som en bra idé?



Som jag sa, så har jag blå cellplast (markiso heter det väl egentligen!?). Jag köpte två skivor och dom har sugit ihop. Sitter stenhårt. Vet nån hur man enkelt kan få isär dom? Rädd för att dom går sönder, om jag tar i som...hulken..
__________________
Mvh Pirpen

Senast redigerad av Pierre den 2019-11-22 klockan 11:06.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-11-23, 00:31   #6
Jonatan
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2003
Inlägg: 662
Standard

Låter som en bra plan.

Synd att vi inte bor nära varandra, jag hade gärna byggt om din kran så den kan köras mekaniskt via små vevar inbyggda i sidan av anläggningen. Har gjort sånt i LEGO under många år.
__________________

Choo choo fox
Jonatan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-11-23, 11:41   #7
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jonatan Visa inlägg
Låter som en bra plan.

Synd att vi inte bor nära varandra, jag hade gärna byggt om din kran så den kan köras mekaniskt via små vevar inbyggda i sidan av anläggningen. Har gjort sånt i LEGO under många år.
Ja synd, det hade vart skoj med en fungerande kran. Var upp i förrådet och lekte hulken med markiso-skivorna, men bröt sönder ett hörn bara. Skivorna sitter ihop stenhårt. Får inte isär dom...f*n!
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-12-14, 15:04   #8
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Hej igen!

Cellplast mysteriet är löst. Det en falsad skiva jag har bestående av två ihop limmade smalare skivor. Tro fasen jag inte fick isär dom..

Kommer bygga enligt nedanstående bild och känner jag nån gång för att köra runt runt, så gör jag enligt bild 2.

En Märklin kran funderar jag på att köpa, för som Jonatan säger, så kommer det ge mer än bara växla vagnar. Skoj att kunna lasta/lossa vagnar också!
.
.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg ts01.jpg (106.1 KB, 79 visningar)
Filtyp: jpg ts02.jpg (90.8 KB, 78 visningar)
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-12-16, 05:16   #9
Jonatan
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2003
Inlägg: 662
Standard

Hupp!

Tillfällig rundbana låter bra, det kan man ju bygga på golvet eller ett bord bara.

Tycker definitivt du ska satsa på kranen, det är det värt! Har kollat upp en portalkran och det bästa för din anläggning är nog 67515, den kan styras med MS2 om jag förstår det hela rätt... alt får du använda fjärrkontrollen från 76500. Jag tror att om du placerar kranen rätt så kan den nå över två eller t.o.m tre spår, och så kommer den med en skopa också för bulklaster, kan vara kul!

https://www.maerklin.de/en/products/...article/76515/
__________________

Choo choo fox

Senast redigerad av Jonatan den 2019-12-16 klockan 05:23.
Jonatan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-12-18, 15:44   #10
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Jag tänkte mig den äldre kranen pga av priset, men hittar man den du (Jonatan) rek, till ett bra pris så.. Du får gärna hojta till om du hittar nån!

Har sågat ut hål för anslutningsdosan. Hitta kortare ben, som jag satte dit. Hade dessa till tv-bänken i sovrummet förut, men den har fått hjul nu. Nu ska liggunderlag limmas, stoppbockarna målas gula samt gräs, träd och väg fixas. Märklin kran och godsmagasin inhandlas och sen är det bara alla smådetaljer kvar..
Bifogade bilder
Filtyp: jpg pf-time-saver.jpg (251.6 KB, 49 visningar)
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-12-18, 21:17   #11
Jonatan
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2003
Inlägg: 662
Standard

Den gamla ja... den kan bli lite krånglig att få att fungera med modern digital teknik. Du måste koppla in den till en separat trafo och ställpult eftersom den är analog. Sen går det ju säkert att bygga om till MFX men då ska man ju kunna löda, koda osv...

Hittar tyvärr ingen under 3k...

EDIT: Jag tänkte på... har du byggt ihop din kranbyggsats? Om det är vad jag tror* så skulle det kunna gå att motorisera den. Allt du behöver är ett par enkla elmotorer, knappar, sladdar och en lödkolv. Jag skulle kunna göra en sån byggnation om du fortfarande har byggsatsen i omonterat skick, då jag även kan bygga ihop och vädra den. Kostar betydligt mindre än att köpa en ny kran.

Med tanke på kranens begränsade rörelse (ungf. 90 grader) så behöver man inte ens en släpring. Jag har ju lite burkar med kuggar, gamla LEGO-motorer kablar o.dyl som man kan använda. Kontrollerna är ett par vridpotentiometrar likt på en trafo som kan monteras vid lämpligt ställe och det behövs ju bara funktioner för att höja/sänka kroken och att rotera kranhuset, sen kopplar man det hela till ett 9v-batteri så är det klart.

*Faller portalkran 120162
Bifogade bilder
Filtyp: jpg kran.jpg (23.1 KB, 44 visningar)
__________________

Choo choo fox

Senast redigerad av Jonatan den 2019-12-18 klockan 23:09.
Jonatan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-12-18, 23:04   #12
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Hej Jonatan!

Nej, jag behöver inte styra kranen digitalt...så den gamla skulle fungera för mig. Har inte växelmotorer, dekodrar eller avkopplare. Bara loket styrs digitalt med ljud, så är jag nöjd.

Om jag haft mer pengar och utrymme, så skulle jag vilja ha allt digitalt och även kunna styra en paradsträcka per dator. En mindre bibana med ett par industrier, skulle jag dock vilja sköta själv. Epok skulle va svenskt 60-70-tal. Men dessa drömmar får väl besannas, när man vinner på lotto!
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-12-18, 23:12   #13
Jonatan
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2003
Inlägg: 662
Standard

Ok, ja mitt erbjudande att custombygga en enkel motoriserad kran kvarstår i vilket fall.

Ja tänk om man kunde vinna på lotto, då sadlar jag nog om till 1:1.
__________________

Choo choo fox

Senast redigerad av Jonatan den 2019-12-18 klockan 23:13.
Jonatan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-12-18, 23:26   #14
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jonatan Visa inlägg
Ok, ja mitt erbjudande att custombygga en enkel motoriserad kran kvarstår i vilket fall.
Ja tänk om man kunde vinna på lotto, då sadlar jag nog om till 1:1.
Tack för erbjudandet, men satt ut den och en massa annat på Tradera. Tänkte få ihop lite kosing, så man kan köpa en Märklin kran (om det dyker upp nån?)

Skulle inte haft nått emot en 600mm bana med ett ånglok och ett par vagnar i trädgården. Haft altanen som perrong!
__________________
Mvh Pirpen

Senast redigerad av Pierre den 2019-12-18 klockan 23:32.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-12-18, 23:43   #15
Jonatan
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2003
Inlägg: 662
Standard

Haha, ja. En fullstor version av min H0e-bana vore inte dumt!

Ok, men nu blev jag väldigt sugen på att bygga en motoriserad kran så jag ska nog snappa upp en byggsats åt mig själv, hehehe.
__________________

Choo choo fox
Jonatan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:09.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009