Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-01-12, 02:15   #1
ulfino@gmail.com
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2014
Ort: Stockholm
Inlägg: 11
Unhappy Nybörjarfråga: Hur får jag in tunnelbanan i Trainz 2006?

Vilket fascinerande simulator, Trainz 2006, trots sina hela 9 år på nacken. Jag införskaffade den pga att grabben, också 9 år, sett en Tunnelbana-simulator på YouTube och obönhörligen måste ha en.

Så nu sitter man där med en 300 sidor lång engelsk PDF-manual, en stor mängd icke längre existerande länkar och en son som håller på att förlora all sin tilltro i sin faders datorkompetens... Det är då jag vänder mig till detta forum som förhoppningsvis fortfarande lever.

Situationen är följande. TRAINZ 2006 är installerad på en Win7-burk, lyckats registrera mig och min licens på Auran-siten och download manager, lagt in mina uppgifter i inställningar och jag har lyckats lokalisera en 123 MB stor Tunnelbana.cdr-fil och en 86 MB stor C20_v14.cdr-fil så någonting borde ju finnas i dessa filer.

Jag har läst mig till att man skall
1. drag-n-droppa över .cdr-filerna till "Open for Edit"-fliken i Content Manager
2. Välja alla filer och trycka ctrl+m (för "commit")
3. Sedan skulle Tunnelbanan och C20-vagnen finnas som ett valbart alternativ i själva simulatorspelet.

Det är den sista punkten som fallerar. Allt ser ut att fungera väl - bara att den inte dyker upp när jag startar Trainz 2006 simulatorn. Kanske vet jag inte var jag skall leta. Men att jag nu sitter här, klockan ett på natten, och ber om er hjälp torde vara tecken nog på min desperation.

Jag tycker att jag har försökt allt men jag får inte Content Managern och "Simulatorn" att lira ihop. Har någon något tips och hintar om var jag kan felsöka härnäst?
__________________
Ulf Jonsson men mest för min son Daniel

Senast redigerad av ulfino@gmail.com den 2015-01-12 klockan 02:17.
ulfino@gmail.com besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2015-01-12, 10:36   #2
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Jag hade exakt samma problem för en herrans massa år sedan. Jag tror mig minnas att lösningen var att köra Content Manager samt själva Trainz som administratör, samt ge programmen full behörighet att spara och ändra filer (högerklicka på ikonerna, välj egenskaper).
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-01-13, 12:28   #3
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Lite hjälp kan du få här. Gå in i Forum/Trainz/Allmänt/Sjätte posten "Starthjälp..".

Bifogar dessutom en förenklad svensk manual för 2006, som är tillämplig för 2009 och till stora delar för 2010.

Nisse
Bifogade filer
Filtyp: pdf trs2006se.pdf (3.14 MB, 27 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Taggar
tunnelbana cdr

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:20.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009