Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-06-20, 22:34   #1
Ursus94
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2011
Ort: Malmö
Inlägg: 117
Standard Problem med DEM-karta

Jag gjort en DEM-karta efter Bengt Ståhls och Nils Blids utmärkta guide. Tack för den!
Mitt problem är att landskapet är i fel skala. Banan jag vill bygga är ca 14 km i verkligheten men i trainz är den bara 2,2 km.
Skickar med en bild. "Min" järnväg är den som går mellan Ohs Bruk och Bor.

Är det någon som vet vad jag har gjort fel/missat?

Ursus94
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Ohsabanan_20120516_0003_red.jpg (235.5 KB, 140 visningar)
Ursus94 besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2012-06-21, 10:14   #2
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Hej Ursus94!

Det är en synnerligen märklig grej du råkat utför. Något direkt svar kan du nog inte få på direkten, hjärnorna måste få tänka ett tag. Undrar om det är någon som varit med om något liknande.

Bilden mystifierar också. Det som visas är alltså själva DEM-kartan, men var kommer den röda delen ifrån? Har du försökt att merga på nåt vis? Vilken TRS-version har du?

Vid en första anblick verkar det som om antalet baseboard borde vara många gånger fler. Kan det ha något med Hog-hanteringen att göra?

Det du först skall göra är att ta ner en ny DEM-karta (hoppas du sparat koordinaterna, det skall man alltid göra). Följ instruktionerna i manualen och pricka av dem en efter en

Bra bild du bifogat Ursus 94. Tänkt om alla ville göra på det viset. Bilder kan berätta mer än tusen ord.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-06-21, 17:30   #3
Ursus94
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2011
Ort: Malmö
Inlägg: 117
Standard

Tack för ditt svar Nisse!

Det ända jag har gjort med landskapet är att jag har lagt lite räls och vägar tills upptäckte att landskapet var för litet. Nej, jag har inte försökt merga kartan.
Jag använder mig av Trainz 2009 3.1, build 41844.

Det blir nog som du skrev att jag provar att göra en ny DEM-karta och ser om det fungerar.

Ursus94
Ursus94 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-06-21, 18:36   #4
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Gör så, rapportera. Lycka till.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-06-21, 22:31   #5
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Tyckte att detta lät intressant och att det vore synd, att det bara rann ut i sanden. Om det nu bara hänger på DEM-kartan. Så jag gjorde en kartsnutt över området, om du skulle behöva en. Blev lite större, än den du visar på bild (Värnamo och lite till, kom med). Om den är för stor, så får du istället plocka bort en massa bord. Har packat ihop kartan som cdp-file och slängt upp den på MediaFire i länken nedan.

http://www.mediafire.com/?h3fjv61ktb83oai

Så här ser DEM-kartan ut storleksmässigt, som jag har packat ihop.


.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Ohs Bruk, Bor och Värnamo.jpg (86.6 KB, 112 visningar)
__________________
Bengan

Senast redigerad av Bengan den 2012-06-21 klockan 22:32.
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-06-22, 09:41   #6
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Då kanske du kan ha nytta av den här lilla manualen om dels hur man mergar, dels plockar bort baseboards. Var försiktig så att du inte går för nära banan du vill ha. Baseboarden kan du plocka när lusten faller på.

Nisse
Bifogade filer
Filtyp: pdf Merge.pdf (1.62 MB, 21 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-06-22, 18:30   #7
Ursus94
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2011
Ort: Malmö
Inlägg: 117
Standard

Jag provade att göra ett nytt försök att få till en DEM-karta i rätt skala, men det blev tyvärr samma resultat som i förra försöket.

Stort tack Bengan för din karta! Kul att du tyckte mitt projekt verkade intressant. Mitt mål är att bygga hela Ohsabanan som är smalspårig och även Bors normalspåriga station. Jag tror att jag bygger järnvägen som den ser ut idag.
För den som inte vet vad Ohsabanan är så är här en länk: http://www.ohsabanan.com/

Tyvärr fungerade inte DEM-kartan riktigt hos mig. I TRS 2009 fungerade den inte för det är gjord för 3.3. Jag har även TRS 2010 44088, 3.3. Där borde den fungera, med i CM v 3.3 är det inte en route längre utan något annat. Bifogar en bild. Går det att ändra så det blir en route igen?

Glada midsommar hälsningar
Ursus94
Bifogade bilder
Filtyp: jpg CM 3_3 Ohs.jpg (105.7 KB, 92 visningar)
Ursus94 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-06-22, 19:47   #8
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

En liten enkel fråga: Har du bildprogram som kan omvandla BMP-filerna till TGA? Jag begriper annars inget, tror inte någon annan gör det. Rekommenderar att du använder Bengans bild - annars kanske du inte kommer igång med banbygget.

Väldigt intressant bana f ö. Mycket bra längd f ö. Du kommer så småningom upptäcka att DEM-höjderna och verkligheten inte stämmer överens. Det kan skilja 5-10 meter. Försök att eftersträva så gott som möjligt att följa banprofilen.

Nisse
Lycka till - och glöm inte att berätta hur det går
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-06-22, 20:06   #9
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Ett nytt försök, där jag har ändrat till 2.7 i configen. Så den borde fungera i TS2009.

http://www.mediafire.com/?kiv3yv6id3spohb

Att det har blivit MISC, är en gåta för mig.
Borde vara som det är för mig, Routes och Session.

Vad står det i configen?

På Routes, så borde det stå kind "map"

och

på Session, så borde det stå kind "profile"


Står det något annat efter kind för dig, så prova att ändra till det ovanstående.



EDIT: Har klonat objekten och enbart ändrat build i configen. Då dom är klonade, så har dom även fått nytt kuidnr. mot dom föregående.


EDIT igen. Då dom båda ser likadana ut i CM för dig. Så är 37 på slutet på kuidnr. själva Routes och 42 är själva Session.


.
__________________
Bengan

Senast redigerad av Bengan den 2012-06-22 klockan 20:15.
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-06-22, 23:05   #10
Ursus94
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2011
Ort: Malmö
Inlägg: 117
Standard

Jag uppskattar verkligen att försöker hjälpa mig och visar intresse! Tack!

Nisse: Jag använder mig av Photoshop CS3.

Config filerna i både TS2009 och TS2010 innehåller samma text. Dock är Route och Session fortfarande Misc CM 3.3 fast configen säger annat.
När jag startar Routen till din senaste fil Bengan i TS2009 fungerar det. Men himmlen är nattsvart och alla föremål jag sätter ut blir helsvarta. Bifogar en bild som visar problemet.

Ibland fattar man inte vad Trainz håller på med...
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Landskap.jpg (213.7 KB, 82 visningar)
Ursus94 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-06-23, 06:27   #11
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard Rätt skala

Hej !
Lite sent inkommer svar på din första fråga.
I handledningen som jag och Nisse har satt ihop så börjar vi med en liten karta. Om du vill ha med ett större område så är det värdena som står på sidan 11 som gäller. Alltså att vi tar en kartbild från 10 km höjd på en yta som är 1000 x 1000. Det kanske inte var så för dig i början?

Sedan kan jag berätta att Bengans DEM-karta fungerar utmärkt för mig i både TS10 (build 44088) och TS12 (build 49922). MEN en märklig sak inträffar när jag använder DEM-kartor i Trainz 2012. Det uppstår svarta kartor i "minimap" när jag bygger något. Är det någon fler än jag som upplevt detta? Se exempelbild.

Hälsningar
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Skala.jpg (98.7 KB, 77 visningar)
Filtyp: jpg Mörka rutor i minimap.jpg (83.5 KB, 76 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-06-23, 11:34   #12
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Ursus94 Visa inlägg
Jag uppskattar verkligen att försöker hjälpa mig och visar intresse! Tack!

Nisse: Jag använder mig av Photoshop CS3.

Config filerna i både TS2009 och TS2010 innehåller samma text. Dock är Route och Session fortfarande Misc CM 3.3 fast configen säger annat.
När jag startar Routen till din senaste fil Bengan i TS2009 fungerar det. Men himmlen är nattsvart och alla föremål jag sätter ut blir helsvarta. Bifogar en bild som visar problemet.

Ibland fattar man inte vad Trainz håller på med...
OK, får nog hålla med dig, i din sista mening.

Om du känner för det, att göra ett eget försök och eventuellt få fram samma karta, som jag har gjort. Så har jag använt dessa inställningar. Se medskickad bild.

Har i detta fall frångått helt från guiden, som Benke och Nisse har gjort.

Istället för 1000x1000 pixel och 10x10 km. Så gjorde jag istället två kartbilder på 2000x2000 pixel och 20x20 km.

O.B.S. Fungerar bara hyfsat, när man gör förflyttningen i sidled. Behöver man gå upp eller ner, för att få nästa kartbild. Så är 2000x2000 pixel x 20x20 km åt helvete alldeles för mycket. Redan svårt att få till det med 1000x1000 x 10x10 km och detta beror på, att det smalnar av uppåt mot polerna. Fast själva kartbilden är fyrkantig, så dras kartbilden ut mer i nederkant och passa inte ihop ordentligt ute på sidorna i kartbilden från föregående karta. Så vägar och spår, kan passa ihop kanonbra mitt i skarven mellan två kartbilder. Men ute i hörnen, så passar ingenting ihop.

Ett grovt exempel, med min snygga ritning med blått och rött. Om hur kartbilderna passar ihop ungefär när man går uppåt.

Har är iallafall inställningarna som jag har använt, för att göra ovanstående karta åt dig, om du nu vill göra ett eget försök att göra samma karta.

2000x2000 pixel = Ett undantag (att föredra egentligen 1000x1000 pixel)

20x20 km = Ett undantag (att föredra egentligen 10x10 km)

Karta 1. lat. 57,14306 lon. 14,04429

Karta 2. lat. 57,14306 lon. 14,36679 (en sidoförflyttning på 0,32250)

I Hog gjorde jag bortagning av bord, med avstånd 4 från spårdragningen. Så där kan du själv ändra, om du vill ha fler eller mindre bord från spåret.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Image1.jpg (200.1 KB, 70 visningar)
Filtyp: jpg Image2.jpg (31.9 KB, 70 visningar)
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-06-24, 09:54   #13
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
......Fast själva kartbilden är fyrkantig, så dras kartbilden ut mer i nederkant och passar inte ihop ordentligt ute på sidorna i kartbilden från föregående karta. ........
Det är just detta som gör det så svårt att få kartorna att passa ihop. Det finns liksom ingen mattematisk regel att använda när jag vill flytta mig för att ladda in nästa position. Tyvärr så får man prova sig fram tills man hittar en lagom förflyttning för att få passning. Sedan plussar jag på det värdet (skillnaden mellan tidigare position och den nya) till nästa position och nästa och så vidare. Detta gäller bra i sidled.
Men kommer man mera norrut eller söderut så ändras värdet och man får prova sig fram på nytt - och så vidare.
Hälsningar
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-06-24, 10:08   #14
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Benkegbg och Bengan: Läs gärna vad Coffiehans skriver i tråden för DEM-manualen, Mycket intressant, skall testas.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-06-24, 10:56   #15
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av benkegbg Visa inlägg
Det är just detta som gör det så svårt att få kartorna att passa ihop. Det finns liksom ingen mattematisk regel att använda när jag vill flytta mig för att ladda in nästa position. Tyvärr så får man prova sig fram tills man hittar en lagom förflyttning för att få passning. Sedan plussar jag på det värdet (skillnaden mellan tidigare position och den nya) till nästa position och nästa och så vidare. Detta gäller bra i sidled.
Men kommer man mera norrut eller söderut så ändras värdet och man får prova sig fram på nytt - och så vidare.
Hälsningar
Ja och där får vi nog lägga skulden på den där (portugisen?) Columbus. Som kom med den där tokiga idén, att jorden är rund.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:54.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009