Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om tågsimulatorer

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-11-27, 09:34   #16
Byggare Bob
Guest
 
Inlägg: n/a
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
...utan det är ju inlägg om och med addons/utveckling av tågsimulatorn som drar igång intresset. Titta t.ex tråden om C20. Där flödar det av aktivitet och folk kommer med nya förslag, önskningar om vad som skall förfinas på modellen.

Nej att säga att låg aktivtet beror på ett enda forum är att göra det väldigt lätt för sig.

Håller med dig Fredrik

Men skillnaden mellan C20-tråden och trådarna om regina och A30/B30 m m m m är att C20-tråden startades när det redan i princip fanns en körbar modell att hämta?

Jag tror felet ligger mångt och mycket i "titta vad jag har byggt idag på min rutt till MSTS, mitt nya lok eller mitt nya objekt typ Domusvaruhus.

Ni rutt och objektskapare kanske skulle börja "hålla inne" lite mer på det ni skapar.

Tror därför Hawk har lessnat, mycket på grund av allt tjat "när blir du klar???, När släpps KMJ version det och det"

Och när de som tjatar inte får respons så svalnar också intresset för forumet.

En bild på ett tåg eller ett landskap där tåget rusar förbi, det kan man däremot i princip kasta ut på en websida efter en halv minut sedan bilden togs...

Det är nog "resultaten" som många saknar.

Så jag tror att Totte, Sigma, Knebert m fl, skall ta och "dämpa er lite" i ivern att visa vad ni har gjort, och komma med en färdig produkt istället, eller möjligen ett slutdatum...

Och ni som tjatar slutar att tjata!

Senast redigerad av Byggare Bob den 2007-11-27 klockan 09:37.
  Svara med citat
Gammal 2007-11-27, 09:55   #17
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

Här har du en mycket viktig poäng! Vi har sett en del duktiga 3D-byggare och/eller landskapsbyggare som gjort sina första postningar här och visat upp sina modell/landskap och därefter blivit överröst med tjat när det blir färdigt och ännu mera tjat vad han SKA bygga sen. När man frågar när en rutt/modell blir klar så kanske man inte själv ser det som tjat utan som uppskattning men det är fel sorts uppskattning. Vad spelar det för roll om modellen blir klar idag, imorgon eller nästa månad? Är det inte bättre att få något som är färdigt? Likaså förstår jag inte varför man inte kan vänta... Jag tror tyvärr att en del byggare tappat sitt intresse efter blivit överröst med tjat och krav på vad som skall byggas av honom.

Alltför många anser jag (speciellt de yngre här på forumet då) kräver en massa av de som lägger ner tid på att bygga istället för att bara tacksamt ta emot det som erbjuds. Att som (3D) byggare bli överröst med tjat och krav dödar effektivt lusten att fortsätta skapa så det Byggare Bob säger här är en viktig poäng.

Mer ödmjukhet och rätt sorts uppskattning från oss som tar emot modeller/landskap vore inte helt dumt.
__________________
Fredrik
Din lokala fotograf - www.brightphoto.se

Senast redigerad av Fredrik den 2007-11-27 klockan 09:56.
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-11-27, 11:47   #18
Sigma
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Sweden
Inlägg: 170
Standard

Tråkigt att du lämnar sidan Hawk .


Citat:
Ni rutt och objektskapare kanske skulle börja "hålla inne" lite mer på det ni skapar.
Fast då blir det väl väldigt inaktivt på de forum sektionera, skulle jag tro.


Hur som helst, jag bygger när jag bygger, min ängbyvagn har tagit aldeles för lång tid på sig, men jag är ingen expert på att bygga, de flesta av oss som bygger gör allt gratis, så sakerna blir klara när de blir klara, om någon vill att det ska gå fortare kan man anmäla sitt intresse att hjälpa till med något.

Jag ser att Hawk hadde problen med rutt objekt, vet inte om han behövde lite saker till sin rutt, som ingen ville göra, eller hjälpa till med, tråkigt. Såg också lite snabbt att Patsun önskar ett objekt till sin rutt, och ingen verkar vara intreserad att hjälpa till.

Jag skulle kunna hjälpa till, men rent tekniskt är jag inte där en, tex mina berg har många fel (ej komprimerade texturer, ingen vinter textur, ingen LOD).
__________________
Sigma besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-11-28, 10:04   #19
patsun
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Jakobsberg
Inlägg: 199
Skicka ett meddelande via MSN till patsun
Standard Tråikgt...

Hej.

Jag samtycker med alla andra: synd att du slutar, Hawk. Du har gjort mycket tjusigt material! Som jag sagt förut brukar jag göra korta, detaljerade rutter. Men du klarar långa och samtidigt lika detaljerade rutter vilket jag aldrig skulle fixa (kanske om jag hade 3 år på mig )

Angående dina berg, Sigma, så är de perfekta till min Malmköpingsrutt. Utan dem skulle rutten vara mindre "bergig" , dvs. inte alls lika naturtrogen.
Och angående SMS-filsredigering - har du tittat här:

http://steam4me.railpage.org.au/trai.../sms_doku.html

Och de objektet jag letade efter var ett litet hus till Östersjöns hållplats. Ett liknande har jag nu hittat och det är på plats.
__________________
Och detta hälsar Patrik!
patsun besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-11-29, 15:54   #20
Daniel
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 728
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Byggare Bob
Men skillnaden mellan C20-tråden och trådarna om regina och A30/B30 m m m m är att C20-tråden startades när det redan i princip fanns en körbar modell att hämta?
Där har du fel! Modellen kom några veckor senare för allmänheten, om jag inte minns fel.
__________________
/Daniel
Daniel besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-11-29, 16:38   #21
Arre
Tidigare Arvid Nilsson
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Jönköping, Sweden
Inlägg: 1 349
Skicka ett meddelande via MSN till Arre
Standard

Intresset för tåg simulering i almänhet verkar har svalnat.
Själv har jag tappat det, dock kollar jag in i forumet då och då ändå.

Tror att dem flesta som verkligen har ett starkt tågsimuleringsintresse har köpt KRS vilket gör att övriga kanske upplever att deras msts eller trainz trådar blir ointressanta, vilket är lite tråkigt.
__________________
Arvid Nilsson
Arre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-11-29, 16:45   #22
Affe
Tidigare TriQz
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Göteborg, Westra Goataland
Inlägg: 684
Standard

Jag har också blivit mindre aktiv här i forumet...
Kollar in forumet med några dagars mellanrum...
Just nu har jag tröttnat me datorn så jag hänger ute istället,regnar just nu
Något nytt måste uppstå så att många får tillbaka intresset...
__________________

Affe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-11-29, 19:35   #23
Julian
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 733
Standard

Jag tycker forumet är en självklarhet för en 3d-byggare eller ruttbyggare men jag tycker att om man kollar i trainz download så har det inte kommit nåt nytt på länge, jag och viktor la upp våra uppdateringar på sthlm-linköping och sthlm-malmö men det var inget stort. Jag tycker forumet har svalnat mycket
Julian besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-12-01, 12:21   #24
SubTrain
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Karlskrona, Sweden.
Inlägg: 192
Cool Hawk lämnar dock "spår efter sig"

Jag instämmer till viss del med utvecklingen av detta forum.
Konstaterar krasst att inriktning och fokus gått från tågsimulering
till tågfotografering (och till järnvägar anknutna objekt/vyer).

Jag är själv inte lika aktiv längre, loggar in och tittar efter huruvida det kommit in
några nya inlägg i de fora vilka har anknytning till den simulator jag nyttjar/-t.

Jag kan säga att jag har förståelse för de reaktioner Hawk antyder i sitt inlägg.
Forumet har till en icke obetydlig del mannats av individer som utan ödmjukhet
och på många ämnesområden anser sig veta bäst.
Huruvida så är fallet eller inte uttalar jag mig inte om, utan konstaterar
att detta flertal inte låter sig förstå att kunskap finns
på en bredare bas än deras egen.

I många fall där någon har visat sig ha en förmåga att se saker ur andra vinklar än den uttalade
- och som klart påvisat att deras ståndpunkt ur deras synvinkel också äger sin riktighet,
har dessa inte tillåtits komma till tals i en sådan omfattning, eller givits en sådan förståelse
att man kunnat uppfatta den i ett forum så viktiga vidsyntheten.

All heder åt Hawk, och det oerhört stora arbete som han genom åren lagt ned på MSTS.
Jag dristar mig till att sälla mig till den skara som med bedrövelse konstaterar
att ett antal forummedlemmar jagat bort honom.

Den svåraste konsten i livet,
verkar vara den
som möjliggör ett tänkande
längre är näsan räcker.
__________________
Moving Steel on Land, On and Under Water, proud Photographer

Senast redigerad av SubTrain den 2007-12-01 klockan 12:25.
SubTrain besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-12-04, 16:44   #25
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Jag ger också all heder åt Hawk för hans jobb inom tågsimulatordelen under åren som gått men håller inte med om att det är 'ett antal forummedlemmar' som jagat bort honom. Om man inte gillar en simulator så behöver man inte gång på gång säga det. Att klanka ner på andra som håller på med annat än vad man själv gör har inte varit tillåtet i detta forum på hela tiden jag varit här och det gällde faktiskt även för Hawk.
__________________
M v h
/Pursche
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-12-04, 22:45   #26
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Lightbulb

Hej
Läste detta som Pursche skrev......

Mitt avhopp har INGET med att "ett antal forummedlemmar" har tråkat mej,.
Mitt avhopp är helt självvalt, ingen ska behöva ta på sej skulden, jag har bara lessnat, OK...


Men kanske jag kommer tillbaka nån gång, om ja känner för det

Kanske MSTS 2 kan få intresset tillbaka...


__________________

Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-12-05, 00:08   #27
Pson
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Linköping, , Sweden.
Inlägg: 2 663
Skicka ett meddelande via ICQ till Pson Skicka ett meddelande via MSN till Pson
Standard

Tråkigt att höra att du lämnar forumet Hawk, du kommer vara saknad! Jag tror ingen säger emot mig när jag tycker du varit en av de större och framförallt den mest hängivna personen inom MSTS. Hur många timmar du lagt ner på exempelvis KMJ och andra projekt törs jag inte ens drömma om, respekt är ett väldigt passande ord i sammahanget. Vi har haft en hel del samarbeten genom åren, kanske då främst genom den väldigt lyckade Linx-versionen av X2-tåget och även våra bataljer med våra olika varianter i originalutförande av densamma.

Du har i alla fall utan tvekan varit med och utvecklat MSTS till den grad att jag behöll mitt intresse i 4-5 år och det är inte dåligt ska du veta, bara att lyfta på hatten!

Men jag kan förstå att du tröttnat efter många år. Jag själv gjorde det för några år sedan eftersom det känns som att det behövs någonting nytt och fräscht inom tågsimulator-världen för att hålla liv i intresset. Rail Simulator blev inte riktigt vad vi hade hoppats på, men vem vet - kanske sitter vi där om något år och arbetar med olika saker till MSTS-2!

Tack för allt i alla fall och hoppas vi får se mer av dig i framtiden!
__________________
Med vänliga Hälsningar Pson

Pson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-12-10, 16:05   #28
mr_magnell
Medlem
 
Reg.datum: May 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 38
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av svenolov
Jag tycker det mesta har svalnat här på forumet sen RS släpptes. Till och med RS forumet är svalt. Kan det bero på all frustration över RS, som har tagit död på all kreativitet?

Kom igen, MSTS och TRS finns ju fortfarande kvar!
Jag tycker det är "navigeringen" för Auran Trains & MSTS har gjort att det svalnat lite, Landskapsdesign, 3D-design, & Downloads har hamnat i underforum nu vilket jag anser är lite jobbigt (vilket gjort att jag inte läser dessa forum så mycket längre).
mr_magnell besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-12-10, 16:41   #29
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av mr_magnell
Jag tycker det är "navigeringen" för Auran Trains & MSTS har gjort att det svalnat lite, Landskapsdesign, 3D-design, & Downloads har hamnat i underforum nu vilket jag anser är lite jobbigt (vilket gjort att jag inte läser dessa forum så mycket längre).
Det håller jag fullständigt om. Det är orättvist att KRS har mest iögonfallande navigering.

Senast redigerad av Totte den 2007-12-10 klockan 16:44.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-12-10, 16:57   #30
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

nu är den hemska orättvisan borta.

Fast en del tycker säkert det är hemskt att KRS ligger nästan först i listan...
__________________
Fredrik
Din lokala fotograf - www.brightphoto.se
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:16.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009