Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-08-19, 21:09   #1
Jonatan
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2003
Inlägg: 662
Standard Övergivet?

Jag skulle nästan kunna börja ta för givet att allt vad MSTS heter har slagit fullt STOPP i förmån för KRS och MSTS X, eller?
__________________

Choo choo fox
Jonatan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2007-08-19, 23:24   #2
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

Det är ju upp till var och en att avgöra. Jag startade upp msts så sent som igår och körde en liten runda men visst ser jag fram emot KRS. Det jag förväntar mig är likt Mazz sagt att KRS bör väl innehålla det bästa från MSTS och lite till.

Huruvida MSTS fortlever är ju upp till communityn. Det kommer nog finnas de som fortsätter köra det men visst kommer intresset att svalna av mera när KRS finns ute.

Få spel lever för evigt. MSTS kom tidig sommar 2001 och har haft många år, fler än många andra spel och jämför man lite med Flightsim så är det nog inte så många som vill köra Flightsimulator 95 idag. Är det en tråkig utveckling eller vad hur kom det sig att du tog upp det hela Jonatan? Är det tråkigt att intresset svalnar och andra simulatorer får chansen?
__________________
Fredrik
Din lokala fotograf - www.brightphoto.se

Senast redigerad av Fredrik den 2007-08-19 klockan 23:30.
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-08-20, 03:18   #3
Jonatan
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2003
Inlägg: 662
Standard

Nej, vad som kom mej att ta upp det hela är att det är som, som jag ser det, att alla bara har släppt vad dom har för händer och väntar på dom nya simmarna liksom.

Det var/är ju många som väntade t.ex på Reginan, JBJ2 och annat som inte var allt för långt från att vara färdigt. Inte för att jag vet om det fortfarande arbetas på Reginan eller ej. Jag vet däremot att Mazz släppte taget om JBJ2 och att Hawk inte hade ork att göra klart det hela på egen hand.
Jag tycker att man kunde försöka färdigställa vad som är allra närmast att släppas istället för att bara droppa allt.

Jag är, av naturen, en konservativ, sentimental och smått framstegfientlig person som ogjärna vill släppa taget om "det gamla och kända" och tar långsamt ett steg i taget. Jag är inte allt för hastig att skaffa KRS när det väl kommer utan väntar på vad andra har att säga om det innan jag gör ett beslut. MSTS duger för mina små enkla behov.

Man kan säga att medans dom andra burnar på i en Ferrari så stånkar jag fram i en gammal T-Ford, men att jag kommer fram dit jag ska ändå omän långsammare.
__________________

Choo choo fox

Senast redigerad av Jonatan den 2007-08-20 klockan 03:33.
Jonatan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-08-20, 04:11   #4
Dm3
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: , , .
Inlägg: 269
Standard

Håller till stor del med dig Jonatan!

Varje nytt spel eller sim tar lååång tid efter släpp innan det blir något att ha.

Jag gillar själv att "vänta ut" olika spel tills det kommit några patchar, forumen
kommit igång, priset sjunkit och dom rastlösa gett sig iväg på nya äventyr.

- - - - -

Det finns många exempel på spel som blivit gamla och som verkligen åldrats
med charm: (Klicka två gånger för att se dom i orginal-upplösning!)

SilentHeroes - en mod till Battlefield 1942:







Microsoft Flight Simulator 2004:








Den kultförklarade ryska flygsimulatorn Lock On:





Swedish Forces Pack 4 - En mod till Operation Flashpoint:



Enheter ur KS23 upprättar en VCP utanför Strängnäs under Övning Igelkott.

- - - - -

Jag har nyligen lagt in MSTS igen, efter ett byte av operativsystem, och det
känns verkligen frächt och skojigt igen efter ett längre uppehåll.
Nu kan man ju programmet och vet hur det funkar och vad man kan förvänta
sig av det.




Hawk:s gamla KMJ imponerar fortfarande och är fantastiskt rolig att köra
omkring på! Man blir helt enkelt lite glad!




Sen är det inte vilka datorer man har eller hur mycket RAM-minne man har som
är det viktiga, utan hur mycket nöje man får ut av dom!

Dm3 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-08-20, 05:21   #5
Robert
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 389
Standard

Trådöversynsvagnen på på din sista bild känns inte igen. Är det hemmabygge?

Senast redigerad av Robert den 2007-08-20 klockan 05:22.
Robert besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-08-20, 07:47   #6
Dm3
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: , , .
Inlägg: 269
Standard

Å nej, jag klarar inte av att bygga några egna tåg!



Det där är en DVT Vermietung som Roje Schumacher har byggt:

-"TVT55 v2.1 8.2004, Sound by Werner Spieker."

En skojig farkost som puttrar på mysigt och tom: har en förare därinne!
Borde gå att leta upp i Train-Sim:s fil-bibliotek...
Dm3 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-08-20, 08:14   #7
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jonatan
Jag vet däremot att Mazz släppte taget om JBJ2 och att Hawk inte hade ork att göra klart det hela på egen hand.
Jag tycker att man kunde försöka färdigställa vad som är allra närmast att släppas istället för att bara droppa allt.
.
Vad vet du angående JBJ2 menar du och om vem som orkade vad?

På ett tidigt stadium sa jag att jag kommer att släppa MSTS, då det finns annat i livet att göra tills nästa generation av tågsimulator kommer. Efter den konstiga releasen av JBJ2 så var det då dax att göra helt andra saker, vilket även var synkront med sommar och sol. Om det stör dig eller andra, tråkigt, men det finns annat i livet än MSTS.

Men om du ska peka ut mig som nån slags syndabock för nått, så kan jag känna mig störd av det.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-08-20, 12:48   #8
Jonatan
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2003
Inlägg: 662
Standard

Nejdå, du är ingen syndabock, men man har ju fått höra en version av det hela, nu har jag hört två så du är skuldfri.
__________________

Choo choo fox

Senast redigerad av Jonatan den 2007-08-20 klockan 12:52.
Jonatan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-08-20, 19:49   #9
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Ajdå!
Jag tycker det är verkligen tråkigt att läsa! Det stör mig att fortsätta bygga min egen rutt. Jag har byggt så länge för att glädja er alla forumvänner, så pang! Inget kul alls. Ni unga har inte nå´t tålamod att vänta, för det är jobbigt och lång tid att bygga.
Tack för mig!
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-08-20, 20:37   #10
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Jag tror att flera (inkl. mig själv) tyvärr har tröttnat på MSTS. Det har funnits länge och man önskar nått nytt med mer möjligheter och helst bättre editorer.

Dock tror jag att MSTS kommer användas ett bra tag efter KRS har släppts. Det tar ju ett tag innan tåg, objekt och rutter har byggts till det...

Nu till detta med projekt som inte är klara: Varför inte släppa dom som beta-versioner? Menar då förståss, om man inte har lust/inte vill/inte orkar bygga dom klart.

Totte: Din kompletta Trollhättan-rutt längtar jag efter och den kommer jag självklart köra, även om KRS har kommit ut då!
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-08-20, 21:48   #11
mibl
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Jönköping
Inlägg: 260
Standard

Ännu har jag inte tröttnat på MSTS och längtar starkt efter din Trollhättan-rutt, Totte.
Visst, ibland går det veckor innan jag kör igång MSTS men då blir det desto roligare. Alla dessa underbara rutter ni har skapat allesamman har åtminstone glatt och roat mig oerhört mycket. Även om jag också så småningom kommer att köpa KRS så kommer säkert MSTS att finnas kvar i min dator ett antal år framåt i tiden.
Jag hoppas att ni som skapar i MSTS åt oss som inte är så duktiga på det inte ger upp riktigt än även om jag förstår att det kan kännas lite tungt.

/Micke
mibl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-08-21, 00:57   #12
Jonatan
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2003
Inlägg: 662
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte
Ajdå!
Jag tycker det är verkligen tråkigt att läsa! Det stör mig att fortsätta bygga min egen rutt. Jag har byggt så länge för att glädja er alla forumvänner, så pang! Inget kul alls. Ni unga har inte nå´t tålamod att vänta, för det är jobbigt och lång tid att bygga.
Tack för mig!
Nu tog du väl ändå i lite för mycket, det var inte dej det var riktat mot och inte heller nån "NÄR ÄR DET KLART" tråd.
__________________

Choo choo fox
Jonatan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-08-21, 09:22   #13
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jonatan
Nejdå, du är ingen syndabock, men man har ju fått höra en version av det hela, nu har jag hört två så du är skuldfri.
Är du någon slag jury eller nått?

Du har f.ö inte hört någon slags version från mig och kommer inte få höra det heller... Lägg ner funderingarna runt JBJ2 kort sagt, titta framåt istället.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se

Senast redigerad av Mazz den 2007-08-21 klockan 10:12.
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-08-21, 09:56   #14
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte
Ajdå!
Jag tycker det är verkligen tråkigt att läsa! Det stör mig att fortsätta bygga min egen rutt. Jag har byggt så länge för att glädja er alla forumvänner, så pang! Inget kul alls. Ni unga har inte nå´t tålamod att vänta, för det är jobbigt och lång tid att bygga.
Tack för mig!
För det första... Jag tror att de flesta i forumet har en stor respekt och beundran för din rutt, Trollhättan. Ett enastående arbete du gjort! Jag själv är full av beundran för ditt arbete och resultat!

Men, jag skulle dock villja lägga in en lite annan dimension också... Jag hoppas att du i första hand har byggt för din egen skull, inte för forumets medlemmars skull... Att bygget är en del av målet, så att säga.

När man bygger i en simulator som är till åren kommen, så får man kanske ta med i beräkningen att en ny simulator kan komma. Och, även om det har varit motigt för tågsimulator-branschen, med kraschade/stoppade projekt (MSTS2, TMTS och den där som samarbetade med MSTS2-gänget, glömt namnet) så har ändå en ny simulator legat i luften. MSTS/Trainz har visat att det går att göra pengar på genret för en tillverkare. Och, då får man ju gå till sig själv och fundera på om man vil köra ett stort projekt eller ej, med den "risk" det innebär att arbetet kan bli i det läget att intressenterna för slutresultatat har gått vidare till en ny simulator.

Jag själv tog redan 2005 beslutet att lägga LLJ på hold av det skälet. Enbart mindre saker inom MSTS tänkte jag syssla med, men mer tyngd på 3D.

För min egen del, så är jag mest bygg-orienterad, även om körning kan vara skoj oxå. Men, då ska det vara med mycket trafik, på så realistiskt sätt som möjligt. Ingen av nuvarande simulatorer svarar riktigt upp på det... Vidare för min egen del, så kan jag inte se anledningar att harva vidare med MSTS, när KRS är i faggorna, även om KRS skulle blir försenad igen... Som bygg-intresserad, så kan jag inte blunda för väsentliga bättre bas-prestanda... Mer högupplösta texturer, mycket mer polygoner, en editor som förefaller vara orienterad för mycket effektiv rutt-byggnation...

Ska jag köra simulator när KRS kommit, så kör jag hellre i KRS originalrutter än att lägger på en svensk i MSTS om jag ska vara ärlig. Redan fordonen ut ur boxen håller högre kvalite än något nu existerande svenskt fordon till MSTS och det finns mängder av nya saker att upptäcka naturligtvis. Men, som byggintresserad i första hand, så lär jag bekanta mig med bygg-förutsättningarna så fort man får grejjerna i handen.

Man kan ju även notera, som jag tidigare påpekat... det blir ett hyggligt stort kliv nu på 3D-konstruktörerna om man vill bygga snyggare fordon är de som är ur boxen... ribban har höjts, iallafall när man jämför med de fordon som visats... min uppfattning iallafall...
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-08-21, 14:14   #15
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Tack för era stöd! Jag hoppas att MSTS fortsätter att överleva några år till, bara om fler nya spännande rutter släpps. Jag har ju TRS 2006 och jag har inte installerat än. Jag vill få färdig min rutt först.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:18.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009