Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Scenarios och scripts

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-07-15, 17:01   #166
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

I guess you will find what you're looking for here:
www.nikson.se/stw/STW_Vagskydd_12.zip
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-09-06, 23:09   #167
ekv
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Umeå, Sweden
Inlägg: 147
Standard Vad är rätt?

Hej!
Bor nära den nya Bottnia-banan. Har sett att det är mycket vanligt där att sätta dvärgsignlen under mellansignalen (huvudsignalen) på samma stolpe. Se bilder. I den första bilden är spår 1 (Mellansignalen Um 1/5 och dvärgen Um 91) för genomfart. I den andra bilden är spår 2 öppet (Mellansignalen Um 2/5 och dvärgen Um 93).

Mina frågor:
1. Vad ska man kalla dvärgsignalerna för? Um 91 eller Um 1/3 respektive Um 93 eller Um 2/3? Har läst någonstans att dvärgar i huvudtågspår ska följa samma numreringsprincip som huvudsignaler.
2. I vilken ordning skall osynliga master stå? Dvärgen eller huvudsignalen först?

Har testat att köra genom signalerna och de tycks funka för mig. Har TS2010 Build 44088.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg ekv_20120906_0001.jpg (123.6 KB, 633 visningar)
Filtyp: jpg ekv_20120906_0002.jpg (123.3 KB, 635 visningar)
__________________
Trucken
ekv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-09-07, 11:33   #168
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Det finns tydligen signalprinciper och signalprinciper, Det system som Svenolov arbetar med är från 1997 och anpassat för Trainz.

Det förvånar mig är att du styr varje signal med osynlig master. Det vore bra om du kunde visa en eller flera bilder på propertyrytan. Du har givetvis provat med att klicka på frågetecknet och sedan signalen för att få fram propertyrutan direkt.

Den här frågan är av den karaktären att Svenolov bör svara på den.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-17, 17:27   #169
RobertE
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Stockholm, Norrort
Inlägg: 264
Standard

Hej! Kan nån lära mig hur man får mblsi och ublsi att fungera rätt, hur man ställer in dom. Jag vet var dom typ av signaler ska sitta. Block signalerna visar alltid rött om det inte finns något tåg vi signalen.
Men övriga visar kör även fast det inte finns något tåg på sträkan. Signalerna ska ju visa rött om det inte finns något tåg på sträckan.
RobertE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-17, 23:44   #170
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av RobertE Visa inlägg
Hej! Kan nån lära mig hur man får mblsi och ublsi att fungera rätt, hur man ställer in dom. Jag vet var dom typ av signaler ska sitta. Block signalerna visar alltid rött om det inte finns något tåg vi signalen.
Men övriga visar kör även fast det inte finns något tåg på sträkan. Signalerna ska ju visa rött om det inte finns något tåg på sträckan.
Skicka din epostadress till mig.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-19, 15:05   #171
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ekv Visa inlägg
Hej!
Bor nära den nya Bottnia-banan. Har sett att det är mycket vanligt där att sätta dvärgsignlen under mellansignalen (huvudsignalen) på samma stolpe. Se bilder. I den första bilden är spår 1 (Mellansignalen Um 1/5 och dvärgen Um 91) för genomfart. I den andra bilden är spår 2 öppet (Mellansignalen Um 2/5 och dvärgen Um 93).

Mina frågor:
1. Vad ska man kalla dvärgsignalerna för? Um 91 eller Um 1/3 respektive Um 93 eller Um 2/3? Har läst någonstans att dvärgar i huvudtågspår ska följa samma numreringsprincip som huvudsignaler.
2. I vilken ordning skall osynliga master stå? Dvärgen eller huvudsignalen först?

Har testat att köra genom signalerna och de tycks funka för mig. Har TS2010 Build 44088.
Svar fråga 1: Ja det är bra om du följer samma princip som huvudsignalerna, men när det gäller växlingsdvärgar så kan man ha en egen nummerserie (ex. 101, 102, 103, etc.) för dom. Huvudsaken, när det gäller dessa, är att tpl-signaturen är densamma och att de följer udda/jämn principen.
EDIT: Det är riktigt som du skriver. I huvudtågspår så ska du beteckna dom som om dom vore mellansignaler.
Mitt exempel om en annan nummerserie kan med fördel användas på en bangård och/eller växlingsspår.

Svar fråga 2: Dvärgen ska alltid placeras före huvudsignalen. Avståndet ska vara 0.5 till 1.5 meter.

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Det finns tydligen signalprinciper och signalprinciper, Det system som Svenolov arbetar med är från 1997 och anpassat för Trainz.

Det förvånar mig är att du styr varje signal med osynlig master. Det vore bra om du kunde visa en eller flera bilder på propertyrytan. Du har givetvis provat med att klicka på frågetecknet och sedan signalen för att få fram propertyrutan direkt.

Den här frågan är av den karaktären att Svenolov bör svara på den.

Nisse
Signaleringsprinciperna som signalsystemet stöder, sträcker sig från den äldre principen (semaforer) till den moderna principen. Det är framför allt tre distinkta numreringsprinciper som används, och som INTE ska blandas på en och samma trafikplats (station). Dessa är som följer (beskrivs i dokumentet Beteckningar på signaltekniska objekt i Trainz R110718.pdf):

Modern signaleringsprincip. Beteckningarna kan följa principen spårnummer-snedstreck-signalnummer (äldre ställverk) eller den modernare numreringen som numera används (se också BVF 544.20002).

Äldre signaleringsprincip. I denna princip använder man bokstäver (versaler) för signalbeteckningarna. Obs. att det gäller både semaforer och ljussignaler.

ekv, jag vet inte vad Nisse menar (att han är förvånad av att du har två mastersignaler?). Jag tycker att det ser helt rätt ut. Har man två scenerysignaler så ska man naturligtvis också ha två mastersignaler.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2012-12-19 klockan 15:31.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-19, 15:48   #172
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Unhappy

Citat:
Ursprungligen postat av RobertE Visa inlägg
Hej! Kan nån lära mig hur man får mblsi och ublsi att fungera rätt, hur man ställer in dom. Jag vet var dom typ av signaler ska sitta. Block signalerna visar alltid rött om det inte finns något tåg vi signalen.
Men övriga visar kör även fast det inte finns något tåg på sträkan. Signalerna ska ju visa rött om det inte finns något tåg på sträckan.
Robert, jag får återkomma till din fråga senare. Just nu (i nuvarande version) vet jag inte exakt var gränsen går. När det gäller blocksignalerna så är också klareraren (TKL) en viktig detalj. Betatestarna borde veta då jag har upplyst dom när nya versioner blir tillgängliga för dom. Men i nuläget har jag tappat kontakten med mina betatestare, så jag får väl gå tillbaka något år eller så och se vad jag skrivit till dom.

Dokumentation och tester får man tydligen göra på egen hand, fortsättningsvis.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2013-01-03 klockan 22:25.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-03-05, 14:42   #173
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Efter åtskilliga månaders darorstul - kostnadsineffektivt dessutom - försöker jag nu komma ikapp tiden. Har installerat STL-Aktuellt igen och läst igenom. Upptäckte till min stora förvåning att "JVS Trackside signaler" försvunnit. Dock finns ju filerna kvar i Forum/Downloads.

Och nu till frågan: Hur påverkar de äldre JVS-filerna de nya i STL-Aktuellt? Skriver de äldre versionerna över de nya eller läggs de in i Content vid sidan av STL-Aktuellts? Vad händer med STL Vägskydd?

I Content ligger just nu vägsignalerna och äldre semaforsystemet. När det gäller det sistnämnda saknas f ö (för övrigt) försignal. Avsiktligt ...?

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-05-20, 15:14   #174
RobertE
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Stockholm, Norrort
Inlägg: 264
Standard

Hej! behöver hjälp men att aktivera Vägskyddet.
Någon får förklara noga i detalj.
Jag har läst guiden som Svenolov har gjort, men jag förstod inte.

1. Vad man ska använda för objekt. (exakta namn) (jag använder bara scenery signaler)
2. Var dom ska placeras ut.

En testbana vore bra.
__________________
Mvh RobertE.
RobertE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-05-20, 21:39   #175
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Att manualen kan vara svår att förstå beror framför allt på att Svenolovs vägskydd kraftigt förbättrats sedan den skrevs. Dock fungerar inte ringsignalerna, vilket jag påtalat. Några mindre saker har jag också påtalat. För att göra en manual måste allt fungera.

Rent allmänt fungerar Svenolovs vägskydd, frånsett ringsignalerna, alldeles utmärkt. Bilarna stannar exempelvis snällt framför bommarna, vilket är lite si och så i svs-vägskydd.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-05-24, 13:53   #176
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Att manualen kan vara svår att förstå beror framför allt på att Svenolovs vägskydd kraftigt förbättrats sedan den skrevs. Dock fungerar inte ringsignalerna, vilket jag påtalat. Några mindre saker har jag också påtalat. För att göra en manual måste allt fungera.

Rent allmänt fungerar Svenolovs vägskydd, frånsett ringsignalerna, alldeles utmärkt. Bilarna stannar exempelvis snällt framför bommarna, vilket är lite si och så i svs-vägskydd.

Nisse
Robert, det ær precis som Nils sæger. Manualen ær "out of date".
Anledningen till att ringsignalerna inte fungerar tror jag beror på att ni blandar STW's vægskydd med vårt (STL). Dessa två system har ingenting med varandra att gøra. Det ær helt skilda system.

Om ni ger mig lite tid att færdigstælla LAn's och mina trackside objekt/signaler så kommer både vægskydd och ældre ljussignaler att uppdateras fortløpande. Det kan æven tænkas att det kommer TUB signaler också, som har legat i malpåse en længre tid.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-05-24, 14:09   #177
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

STL-Aktuellt ær bara betaversioner som kan testas av alla. Det finns ingen garanti att det kommer att fungera i alla miljøer. Om du har installerat en senare version från forumet så ska du anvænda den. Titta på datumet innan du installerar något från STL-Aktuellt.

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Efter åtskilliga månaders darorstul - kostnadsineffektivt dessutom - försöker jag nu komma ikapp tiden. Har installerat STL-Aktuellt igen och läst igenom. Upptäckte till min stora förvåning att "JVS Trackside signaler" försvunnit. Dock finns ju filerna kvar i Forum/Downloads.

Och nu till frågan: Hur påverkar de äldre JVS-filerna de nya i STL-Aktuellt? Skriver de äldre versionerna över de nya eller läggs de in i Content vid sidan av STL-Aktuellts? Vad händer med STL Vägskydd?

I Content ligger just nu vägsignalerna och äldre semaforsystemet. När det gäller det sistnämnda saknas f ö (för övrigt) försignal. Avsiktligt ...?

Nisse
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-05-25, 18:17   #178
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Tillægg till ovanstående två inlægg.

Alla tracksidesignaler ær numera "obsolete"! Dom fungerar inte længre med det nya STL skriptbiblioteket.

Dæremot ær alla scenerysignaler (med osynlig master), Johans (JVS) och korvtigers signalpaket (semaforer) fortfarande fungerande.

Jag rekommenderar att ni redan nu raderar alla tidigare utgivna tracksidesignaler (vænster L, høger R).
Nya versioner kommer, som bygger på samma system som alla tavlor som jag och LAn har utvecklat.

Behåll Johans och korvtigers scenerysignaler/objekt. Dom ær fortfarande kompatibla med det nya systemet
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2013-05-25 klockan 18:24.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-06-03, 17:12   #179
Ursus94
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2011
Ort: Malmö
Inlägg: 117
Standard

Först och främst vill jag tacka alla som är inblandade i utvecklingen av de svenska signalerna! Ni gör ett jättejobb!

Tyvärr har mina osynliga klarerare slutat att fungera. Vad det kan bero på vet jag inte. Jag skickar med några bilder som visar olika felmeddelandena. Är det någon som har en lösning på mitt problem? Problemet gäller alla banor där jag har använt de osynliga klarerarna.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Ohsabanan_20130508_0002.jpg (119.7 KB, 254 visningar)
Filtyp: jpg Ohsabanan_20130508_0001.jpg (120.3 KB, 253 visningar)
Filtyp: jpg Ohsabanan_20130508_0003.jpg (124.7 KB, 254 visningar)
Filtyp: jpg Ohsabanan_20130508_0004.jpg (113.2 KB, 255 visningar)
Filtyp: jpg Ohsabanan_20130509_0000.jpg (117.6 KB, 250 visningar)
__________________
Bygger gärna smalpår. Desto smalare, desto bättre!
Ursus94 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-07-16, 16:10   #180
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard

Provade bygga en testbana med dubbelspår, utan att lyckas. Alla signaler innan Utfartsblocksignalen/mellanblocksignalen visar ilsket rött. Men passerar jag den signalen mot rött så visar blocksignalen direkt grönt. Dock ej helt, eftersom den inte kan visa nästa som grön (för jag måste passera blocksignalen närmast för att nästa ska visa grönt...). Tycker mig ha läst guiden ordentligt, och följt alla namnangivelser korrekt, och lagt in trafikplatserna under MSL Trafikplatser. Hur löser man detta?
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:25.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009