Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-06-06, 00:33   #31
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Nej, jag tar inte illa upp - tvärtom. Det är intressant och lärorik information du delger mig. Speciellt om signalernas placering som jag inte satt ut rätt. Ska se över alltsammans på nytt och ägna mer tid åt att se det ur en lokförares perspektiv. Det kan ju inte vara så lätt att bromsa ett tungt tåg om signalen visar rött, efter växeltungan!

Beträffande numrering och namn så är det så, att Bensland, som trots sin stora mängd av Svenska signaler, inte strikt har följt Sveriges regler utan har en egen regelbok för detta. Det är mest på skoj.

Din beskrivning och dina råd går inte helt obemärkt förbi presidenten (mig) utan det finns ett hopp om att vi använder oss av en del. Min tanke är (var) att göra en egen enkel numrering och förhoppningsvis få det att fungera. Bensland har signaler och spårplaner som kanske ger dig rysningar utefter ryggraden, men som sagt, detta finns bara i Republiken Bensland. Alla andra bygger säkert så verklighetstroget de kan och följer givna regler och riktlinjer. För dem är din information en guldgruva. Hoppas du inte blir arg på mig för att jag inte följer dessa.

Att numrera signalerna på upp-ned-spår med jämna-ojämna nummer är en klar regel, fast numreringen på stationerna i Bensland startar med 1 i ena änden och 2 i den andra. Däremellan blir det 3, 5, 6 resp 4, 6, 8 och så vidare. Lite som i verkligheten fast ändå inte...

Om en växel delas mellan in- och utgående trafik så har jag behållit själva numret, med tillägget A eller B. Detta är naturligtvis helt fel, enligt verkligheten, men jag kan ändra mig.

Utmed linjen har jag tänkt ge signalerna Uppnummer respektive Nednummer i fallande skala beroende på i vilken riktning man kör. Det är dessutom till nästa station, inte ifrån den station som föraren startade.
Så är det tänkt. Har fungerat vid lite tester.

För att förstå det hela bättre har jag börjat på en "handbok" för Bensland Järnvägar. Kan vara bra att ha om jag någon gång i framtiden blir klar och får tillåtelse att dela med mig av banan till er alla.
En liten förhandstitt på dokumentet bifogas. Sid 1 - 8 samt 28. Notera att detta är ett förslag och bara lite skisser. Bilder och text ska förnyas och hela banan är inte texturerad än.
Bengt
Bifogade filer
Filtyp: pdf Bensland Järnvägar manual.pdf (976.9 KB, 23 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.

Senast redigerad av benkegbg den 2017-06-06 klockan 00:36.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-06-06, 14:45   #32
crille40
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Borås
Inlägg: 139
Standard

Här är en till, som bygger helt i fantasin och inte enligt verkligheten.

Tycker det roliga med spelet att få signaler växlar, tidtabeller mm att fungera.

Otroligt imponerad av ditt bygge, och ser framemot den dag man kan provköra.

//Crille
crille40 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-06-10, 02:45   #33
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Tack Crille. Jo visst vill jag någon gång i framtiden ladda upp min bana, fast jag är inte riktigt säker än på hur det ska gå till. Gäller framförallt det där med copyright och sådant. Jag försöker använder så mycket som möjligt som går att hämta hem från DLS så det är så att säga grönt ljus med att sprida vidare. Fast det är ju också mycket som är från STL och där är frågan hur jag ska gå tillväga.
Hur som helst. Jag bygger och bygger och kommer väl någon dag känna att nu är det klar. I väntan på det kan du titta på en karta över Bensland.
Bifogade filer
Filtyp: pdf Bensland karta.pdf (280.7 KB, 33 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-06-10, 11:02   #34
crille40
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Borås
Inlägg: 139
Standard

Otroligt vad du lägger ner tid även på din manual och karta, jag har inte det tålamodet utan allt är bara en massa kladdlappar om saker som jag ev skall ändra/fixa lägga till etc

//Crille
crille40 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-06-10, 15:27   #35
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

DLS saker är ju lätt för alla andra att hitta, så där är det ju inga problem. När det kommer till STLs saker så rekommenderar jag att du bara skriver en lista med de paket som behöver laddas ned från vår hemsida. Om inte annat så är det ju ganska lätt att hitta individuella kuider på vår hemsida med hjälp av kuid-listan.

Sedan är det bara de andra lösa objekten som du använt som du måste komma på hur du ska göra med. För WNJ valde jag att packa de allesammans i en cdp som jag skickade med banan, med en readme som tydligt klargör att det inte är mina föremål och att jag inte har frågat om lov eller kontrollerat license-taggarna i alla assets för att se att det är okey att sprida vidare. Jag tänker så att jag inte har brutit mot några copyright-lagar. Dels är allt freeware så det finns, (eller har funnits), att hämta hem någonstans tidigare och dels så är originalkreatörerna de som står för varje assets, så jag försöker ju inte sno åt mig äran på något sätt för sakerna.
Men om (mot all förmodan) någon av originalskaparna skulle hitta sitt alster i paketet och inte tycka om det, så skulle jag naturligtvis ta bort den.

Tror att med lite common sense och ödmjukhet så är detta inga problem. Men försök att minimera antalet assets i ett sådant paket så långt som möjligt och att länka till ursprungssidor så mycket som möjlig.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-06-10, 21:36   #36
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Tack för tips och råd, Korvtiger. De är sparade och kommer till användning när det blir dags.
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-06-16, 19:01   #37
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Hej!
Här är en lägesrapport från "gnällspiken".
Som ni vet så tappade jag tålamodet för en tid och var på väg att radera hela TANE och slänga programskivorna i soptunnan. Men efter en övertalning så har jag nu tagit ett djupt andetag och fortsatt med ett mål: Jag ska banne mig avsluta Bensland i TANE. Jag har kommit alltför långt för att ge upp. Jag inser också att man inte kan köra på i gamla program hur länge som helst. Måste följa tidens gång och programmens utveckling. Har läst om att patchen SP2 ska förbättra spelet avsevärt, så jag kanske får upp ångan igen.

Ställer höga förväntningar och hoppas de inte blir grusade. Gäller främst att få STLs signaler att fungera fullt ut. Det är lite si och så med dessa just nu. Det märkliga är att jag bygger och installerar och de visar ljus och fungerar. Så gör jag en testkörning och de fungerar ibland och ibland inte. När testkörningen är slut och jag går tillbaka till sessionsläge och byter till ruttläge (där jag bygger) så är det antingen "julgranar" eller inget lyse alls (gäller Vsi).

Vet att det är överbelastat med signaler och har låtit datorn läsa in scriptet länge och väl, men det är ändå frustrerande att signalerna inte fungerar.
En liten tanke är att min datorn helt enkelt inte klarar av TANE. Jag har installerat att nytt videokort (Geforce GTX870M) men datorn vill inte skifta över till det, utan använder fortfarande den inbyggda grafikdrivern på moderkortet. Jobbar på en lösning på det.

Mer om Bensland kommer senare. Jobbar på en utförlig rutt-beskrivning. Bifogar de första 13 sidorna, som fortfarande är under bearbetning.
Hälsningar
Bifogade filer
Filtyp: pdf Bensland Järnvägar manual.pdf (1.51 MB, 28 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-06-18, 18:30   #38
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Signalerna kommer dessvärre inte att lösa sig hur mycket häftigare hårdvara du än stoppar i datorn. Begränsningen ligger i hur de är implementerade, då alla signaler samtidigt vid uppstart ska kolla upp sina tågvägar, vilket innebär att de allesammans testar att lägga om alla växlar framför sig. Detta genererar i sin tur en mängd uppdateringsmeddelanden från varje växel som läggs om till alla signaler på hela banan som lyssnar på växlar för att veta om de behöver byta signalbild. Så ju fler växlar och signaler man har, ju fler meddelanden får varje signal. Rätt fort så kommer man upp i en mängd signaler som genererar så mycket meddelanden att deras "brevlådor" överbelastas och det blir massor av scriptfel.

Jag föreslår att du väntar på Blomssons nya signalsystem för modern signaleringsprincip som nog kommer kunna hantera större banor mycket bättre.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-06-18, 22:08   #39
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Tack för meddelandet, Korvtiger.
Jag förstår din förklaring. Okaj, jag kan visa en liten film också:
https://youtu.be/21Q4ChlithU

Hälsningar
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-06-19, 11:57   #40
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Fick en tanke - det här med signalproblematiken:
Efter att ha läst Korvtigers förklaring, ovan, så förstår jag att det inte blir lättare för Trainz att tolka signalerna i Bensland. Järnvägsbanan i landet går runt och då blir väl konsekvensen att signalsystemet letar efter växlar och signaler runt om och det blir rundgång så att säga.
En liten tanke bara.

Så jag tänker göra på detta viset:
Jag fortsätter att skapa Bensland men lägger inte så mycket krut i växlar och signaler. Sätter tills vidare ut dem, tillfälligt, och kommer i framtiden att byta ut dem till Blossoms signalsystem. Lägger ner mer energi på texturer och övriga miljörelaterade objekt.

Jag ska också, när banan är miljömässigt färdig, byta ut alla signaler till något med nordamerikanskt stuk. Jag vill skapa en engelsk språkig variant av landet.
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-06-19, 19:19   #41
crille40
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Borås
Inlägg: 139
Standard

Tråkigt med det där strulet.
Jag har inte fattat det där med route och session....
Kör alltid på samma r&s och bygger i session-läget. Är väl helt fel att göra så men, har inte haft de problem som du stött på.

Ser framemot att leka med din bana.

//Crille
crille40 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-06-19, 19:30   #42
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av benkegbg Visa inlägg
Nej, jag tar inte illa upp - tvärtom. Det är intressant och lärorik information du delger mig. Speciellt om signalernas placering som jag inte satt ut rätt. Ska se över alltsammans på nytt och ägna mer tid åt att se det ur en lokförares perspektiv. Det kan ju inte vara så lätt att bromsa ett tungt tåg om signalen visar rött, efter växeltungan!

Beträffande numrering och namn så är det så, att Bensland, som trots sin stora mängd av Svenska signaler, inte strikt har följt Sveriges regler utan har en egen regelbok för detta. Det är mest på skoj.

Din beskrivning och dina råd går inte helt obemärkt förbi presidenten (mig) utan det finns ett hopp om att vi använder oss av en del. Min tanke är (var) att göra en egen enkel numrering och förhoppningsvis få det att fungera. Bensland har signaler och spårplaner som kanske ger dig rysningar utefter ryggraden, men som sagt, detta finns bara i Republiken Bensland. Alla andra bygger säkert så verklighetstroget de kan och följer givna regler och riktlinjer. För dem är din information en guldgruva. Hoppas du inte blir arg på mig för att jag inte följer dessa.

Att numrera signalerna på upp-ned-spår med jämna-ojämna nummer är en klar regel, fast numreringen på stationerna i Bensland startar med 1 i ena änden och 2 i den andra. Däremellan blir det 3, 5, 6 resp 4, 6, 8 och så vidare. Lite som i verkligheten fast ändå inte...

Om en växel delas mellan in- och utgående trafik så har jag behållit själva numret, med tillägget A eller B. Detta är naturligtvis helt fel, enligt verkligheten, men jag kan ändra mig.

Utmed linjen har jag tänkt ge signalerna Uppnummer respektive Nednummer i fallande skala beroende på i vilken riktning man kör. Det är dessutom till nästa station, inte ifrån den station som föraren startade.
Så är det tänkt. Har fungerat vid lite tester.

För att förstå det hela bättre har jag börjat på en "handbok" för Bensland Järnvägar. Kan vara bra att ha om jag någon gång i framtiden blir klar och får tillåtelse att dela med mig av banan till er alla.
En liten förhandstitt på dokumentet bifogas. Sid 1 - 8 samt 28. Notera att detta är ett förslag och bara lite skisser. Bilder och text ska förnyas och hela banan är inte texturerad än.
Bengt
Jar har tänkt att svara i flera dagar, tyvärr så räcker det oftast inte att tänka utan man måste skriva också, i och med ditt senaste inlägg så tyckte jag att det vore bra att göra slag i saken.
Skönt att El Presidénté inte tar illa upp att jag påpekar lite här och där, och det är också bra att det framgår i den senaste manualen att reglerna för signaler och växlar är unika för Bensland, så att inte någon tror at det är så i verkligheten!

Jag blir inte arg när du (eller någon annan) bygger på ert vis, så länge som det tydligt framgår att man inte följer de regler och föreskrifter som ska följas med en järnväg som byggs enligt svensk standard.

Jag har läst dina manualer som du har lagt upp och är imponerad över det jobb du lägger ner på dokumentationen, det tilltalar mig. Jag tycker också att bra dokumentation är viktig.

Jag tänker inte kommentera hur du har numrerat/namngett signaler och växlar, du vet ju själv att det inte är som i verkligheten, förutom två detaljer: Upp-/ Nednummer och att Tpl-signaturen är till nästa station. detta oroar mig lite!
I Svedala så är det kortfattat så här (det finns lite bilder i min signaltråd):
Upp- och nedspår förekommer endast på dubbelspår(flerspår) på linjen.
Uppspår är det spåret längst till vänster för tåg med jämna nummer.
Nedspår är det spår längst till vänster för tåg med udda nummer.
Signalerna numreras med ett ökande jämt eller udda nummer från föregående stations Utfartsblocksignal till nästa stations Infartssignal och Tpl-signaturen är föregående stations signatur.
Exempel:
Vingåker(Vr) - Högsjö(Hgö) Sydgående rikting->
Vr N41(N1)/Vr 52 - Vr N3/Hgö N8 - Vr N5/Hgö N6 - Vr N7/Hgö N4 - Hgö 21/Hgö N72
Vr U71(U1)/Vr 22 - Vr U3/Hgö U8 - Vr U5/Hgö U6 - Vr U7/Hgö U4 - Hgö 51/Hgö U42

N1 som finns inom parantes är det namnet som signalen heter om det inte är fjärrstyrt (i Vingåker står det även på skylten vilket är fel, men förekommer väldigt ofta ändå), vilket betyder att det är den första blocksignaler för södergående tåg på Nedspår.

Vid enkelspår så benämns signalerna med L istället för med N/U, i övrigt är det samma förfarande.
Om det finns flera linjer som går ut från en station och det finns risk för förväxling av signaler så ska signalerna ges ett unikt nummer, t.ex. Vr N13/Bk N8, observera att det inte behöver vara ett unikt nummer även för jämna tågnummer om det inte också går ut flera linjer från den stationen. Observera att L3, N3 och U3 är tre olika signaler, om man skulle ha ett enkelspår och ett dubbelspår!

Flerspår har en något annorlunda numrering men principen är densamma, jag tänker inte redogöra för den nu, om du inte vill veta förstås, för att inte krångla till det ännu mer!

Fördelen med STL:s system är att det går att göra helt egna varianter utan någon som helst verklighetsförankring, bl.a så kan man sätta ut en Femskenare 5 meter innan en stoppbock och få den att visa kör v. stopp (Grön + Grön blink), vilket i min värld är helt horribelt!!

Jag tackar för korvtigers och ditt förtroende för mitt signalsystem. Du är säkert intresserad när det kommer att släppas, ett enkelt svar är "jag vet inte och det finns inget datum satt". Ett problem är att jag inte vet hur mycket som ska finnas i version 1.

Jag känner mig hedrad av att du redan nu vill vänta tills mitt system släpps, då tycker jag att du gör klokt i att ta det lugnt med signaler och växlar så länge.
När du sedan vill konvertera banan till det ena eller andra signalsystemet så är min rekommendation att klona banan och arbeta med den. Hur man går tillväga vid arbetet med mitt signalsystem kommer att redogöras i den medföljande manualen.
Fast du måste vara medveten om att det kommer att krävas förändringar i hur signalerna är placerade och troligen också i hur de namnges. Det går säkert att kalla in en konsult som bistår med delar av det arbetet...

Jag kollade på videon som du lade ut och funderade på vad signalerna som sitter i växlarna fyller för funktion?

Är det något du vill veta om signaler och växlar så är det bara att du frågar, det finns ju min signaltråd om du undrar om något som står där!

Keep up the good work Mr President!

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-06-21, 20:52   #43
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Hej Blossom och tack för din utmärkta förklaring över svensk signalstandard.
Som du säger, "fördelen med STL:s system är att de går att göra helt egna varianter utan någon som helst verklighetsförankring".
Antar att det samma gäller för ditt system?

Just nu så lägger jag inte mer arbete på signaler i landet Bensland utan väntar en tid, tills du känner dig redo att presentera ditt signalsystem. Jag kommer att ägna mer tid åt att göra det stora jobbet - att skapa samhällen och natur och allt sådant. Med andra ord att skapa själva Bensland. Rälsen ligger där och nu är det omgivningen som gäller. Signalerna kan vi ta sedan.

Jag har nu SP2 och ALLT med STL's signaler fungerar INTE. Eller rättare sagt. Det fungerar som tidigare, dvs det fungerar när jag lägger ut signaler och provkör, men blir oaktiva julgranar efteråt.
Så som sagt. Jag väntar med dem. Det blir full aktivitet i Järnvägskontoret ändå, där presidenten får åka runt och lägga ut vägar och plantera träd.
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-06-21, 23:01   #44
crille40
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Borås
Inlägg: 139
Standard

Har sett att nu när jag lagt till fler signaler, så är alla "julgranar" en stund när jag startar. sen blir allt normalt.
Kan det vara så att du har så många signaler, så det tar "lång" tid att slå om till rätt ljus?

//Crille
crille40 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-06-22, 19:16   #45
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Jo Crille, det kan vara en förklaring. Men som Korvtiger också kommenterade mina julgranar, jag citerar: "Signalerna kommer dessvärre inte att lösa sig hur mycket häftigare hårdvara du än stoppar i datorn. Begränsningen ligger i hur de är implementerade, då alla signaler samtidigt vid uppstart ska kolla upp sina tågvägar, vilket innebär att de allesammans testar att lägga om alla växlar framför sig"

Min hårdvara är en Alienware ::
CPU
Intel Core i7 3610QM @ 2.30GHz 51 °C
Ivy Bridge 22nm Technology
RAM
16.0GB Dual-Channel DDR3 @ 798MHz (11-11-11-28)
Motherboard
Alienware M17xR4 (U3E1)
Graphics
Generic PnP Monitor (1920x1080@60Hz)
Intel HD Graphics 4000 (Dell)
2047MB NVIDIA GeForce GTX 870M (Dell) 55 °C
och det är det sistnämnda grafikkortet som datorn, trots ovanstående specifikation, inte vill kännas vid. Den skiftar inte om till det. Vet inte hur jag ska lösa detta.
Om någon som läser detta har genuina datorkunskaper så skicka gärna ett mail till benkegbg@hotmail.com
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.

Senast redigerad av benkegbg den 2017-06-22 klockan 19:17.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:35.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009