Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-03-01, 17:58   #1
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Exclamation Varning för kritik!

Till alla fantastika landskapsbyggare som har järnvägen som utgångspunkt!

Ni får ta den här kritiken precis som ni vill, positiv eller negativ - det avgör ni själva. Jag drar alla (åtminsone 95%) över en kam, som bygger banor i Trainz. Det gäller inte bara ni som är medlemmar i vårt forum, jag menar ALLA trainzare världen över.

Som sagt, ni bygger väldigt fina lanskap och har säkert mycket gädje av det. Det har jag också i mitt byggande, även om min talang ligger långt efter när det gäller det konstnärliga jämfört med eran. Men en viktig sak glömms bort, tycker jag, när järnvägar och landskap byggs i Trainz.

De senaste veckorna har jag sett tips om hur man planar ut spår, och bilder där man använt Bengans fina DEM-kartor och förstört landskapet genom att - just det, plana ut spår. Det finns t.o.m. exempel på att kontaktledningar sätts ut innan spåren är knappt lagda.

Så här ser det oftast ut. Några platta baseboards med pefekt lagda spår och ett hisnade landskap runt omkring, med detaljer ända ner till gräsroten. Och körupplevelsen förblir platt. Varför kan inte marken (underbyggnaden) se ut ungefär som den här? En Eloge till Pe4r (bild 2) som bygger från rätt ända.

Lägg den första tiden (några månader eller så) på att bygga landskapet. Lägg sen ut spåren. Det är klart att det det måste fyllas ut med grus i en del gropar, och en del sprängarbeten behövs förmodligen också. Men det kan ju också vara ett trevligt och inspererande jobb. Om sen banan behöver elektrifieras så kommer det sist.

Det här inlägget är främst en hyllning till Bengans DEM-kartor och Pe4r som börjar i rätt ände, men även till dom som kan ta åt sig av min kritik.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2011-03-01 klockan 18:00.
svenolov besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-03-01, 18:48   #2
Pe4r
Medlem
 
Reg.datum: May 2010
Ort: Sweden
Inlägg: 230
Standard

Bra skrivet!
Man har mött många pajkastare på internet
men detta forum börjar man känna sig lugn och trygg med.

Jo jag har sagt det flera gånger tidigare att jag är nybörjare,
byggde ju på min förra Trainz men krävdes vissa grejer för att kunna köra.
I TS2010 räcker det med en 20 m rälsstump sen kan man rulla fram och tillbaka.

Åter till ämnet, mitt första bygga vart ju bra, dock på 1 baseboard, jag gjorde en liten by med JYSK och lite ASG och sådant, sen kom det till lite annat runtomkring men sen gick allt i stöpet, jag köpte skarp version och laddade ner, fick nyckel och sen dess har det funkat bättre, troligtvis nyare version.

Nej men man får väl prova på, prova sig fram, testa lok och vagnar, se vad dom klarar, idag har jag väldigt mycket ojämnheter i mina banor men jag tar ett steg i taget och provar mig fram, snart har jag fått lite färg på allt också.

Måste bara läsa in mig på alla goda råd och annat som skrivit, det är väl vad man är dålig på, men det får man ta igen, bra kan bli bättre.
Pe4r besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-01, 19:00   #3
MatsH
Månadens bild - Mars 2005
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
Standard

I stort så håller jag med dig.
Tar tillfället i akt att skamlöst länka till en av mina gamla trådar om hur man kan gå till väga
för att bygga ett landskap med hjälp av displacementmaps.

En beskrivning av ett landskapsbygge

mvh .... Mats
__________________

Motörhead - Overkill
MatsH besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-01, 20:26   #4
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av MatsH Visa inlägg
I stort så håller jag med dig.
Tar tillfället i akt att skamlöst länka till en av mina gamla trådar om hur man kan gå till väga
för att bygga ett landskap med hjälp av displacementmaps.

En beskrivning av ett landskapsbygge

mvh .... Mats
Tack Mats för den tråden. Jag har ett minne av att jag läst den förut. Det var ett tag sen du startade den tråden men allt gäller, i högsa grad, även idag!
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2011-03-01 klockan 20:30.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-01, 20:57   #5
stina
Medlem
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Tokarp, Jönköping, Sweden.
Inlägg: 916
Thumbs up Tack för tipset.. Svenolov och Mats...

Har ju bara byggt enligt "spånskivemodellen" förut... med heightverktygen i stället för gips.. har testat lite med ledning av "En beskrivning av ett landskapsbygge".

Du har rätt i att många av oss byggare här är lite rädda, bl.a jag, för att kupera landskapet där räls finns.. nu blir det att ge sig på "Småländska höglandet" framåt....!
__________________
MVH /Stina-Märklinist & fåtöljrallare!
stina besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-01, 21:44   #6
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Bra Svenolov. Just därför har Benkegbg och jag dagligen under drygt ett kvarts år ägnat oss åt att ta fram en ny version av ”Realistiska landskap…”. Vi såg och ser möjligheterna att genom en s k DEM-karta bygga framtidens Trainz-banor. Bengan har visat vägen genom sin fantastiska rutt från Luleå upp i fjällvärlden.

Jag har förvisso byggt en platt bana. Den påbörjades för nästan ett och ett halvt år sedan. Då visst jag inte bättre, i dag ångrar jag mig. Nu planerar jag en DEM-bana – från 43 meters höjd upp till 200 och ner en bit. Det blir spännande.

En DEM-karta är inte fullkomlig. Det inträffar att en järnväg vid ett hög berg hamnar på samma nivå. Då är man tvungen att platta till järnvägen till förhoppningsvis rätt nivå.
En bra regel – gör först järnvägen helt färdig med rätt kurvradier, elstolpar, signaler etc. Sedan är det dags att låta naturen tala.

Pröva Stina; Småland kan bli riktigt skoj.

Det har nu gått över två månader sedan som manualen lades ut i Forum. Inte en enda kommentar – inte ens från dig, Svenolov. Men det har jag djup förståelse för.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-01, 22:29   #7
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
...
Det har nu gått över två månader sedan som manualen lades ut i Forum. Inte en enda kommentar – inte ens från dig, Svenolov. Men det har jag djup förståelse för.

Nisse
Jodå Nisse, jag har läst den. Den är bra. Det är bara det att jag inte har haft nån'ting att anmärka på.

Så är det, så länge man inte hör något så är allt frid och fröjd.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2011-03-01 klockan 22:31.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-01, 23:29   #8
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Bra Svenolov. Just därför har Benkegbg och jag dagligen under drygt ett kvarts år ägnat oss åt att ta fram en ny version av ”Realistiska landskap…”. Vi såg och ser möjligheterna att genom en s k DEM-karta bygga framtidens Trainz-banor. Bengan har visat vägen genom sin fantastiska rutt från Luleå upp i fjällvärlden.
...
Nisse
Jag vet att det byggs med ambitionen "realistiska landskap" och det är inte små projekt. Det är bra att det finns personer som orkar genomföra sådant. Men för att inte tappa tråden så vill jag än en gång peka på det jag menade i första inlägget. Det kan handla om ett spår som har en sträcka av någon kilometer, eller bara 100 meter, eller ens det. Det finns höjdskillnader hela tiden.

Ett exempel från verkligheten. Man sätter sig i ett tåg som avgår från Stockholm C norrut. När man passerar Karlberg har man förflyttat sig även i höjdled flera meter upp och ner, även fast man som passagerare inte har upplevt det så. Kan tyckas plant, men det är långt ifrån plant.

Not. För er som inte vet, så ligger Karlberg bara någon/några kilometer bort från Stockholm C.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-01, 23:29   #9
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Kanske ska tilläggas, att även om man bygger "verkligt", dvs en rutt/bana som har REALISTISKA stigningar/sänkningar (räknat i promille), så är det oftast inget som SYNS nämvärt mycket, varken när man kör, eller visar bilder på sådana partier.
Däremot MÄRKS dom destomer, när man kör t.ex ett godståg, som har ett skapligt gäng vagnar i kroken, i Cab-läge.
Och personligen vill jag kunna köra tågen så REALISTISKT som möjligt, det vill säga, varken i en "berg- och dalbana", eller på en "platt pannkaka".

Men det är mina åsikter å tankar det, och dom delas säkert inte av alla .

Ett tips till dom som vill se, och lära sej, hur man bygger järnväg uppför höga, långa, stigningar (som dessutom går att köra på ett mycket realistiskt vis, dvs dä' ä INTE bär å åk, man måste tänka, å planera för att ta sej upp, och även ner, så att det inte skenar åt h..vete), är att ladda ner rutten "The Loops" från DLS.
__________________
Ekan

Senast redigerad av ekankal den 2011-03-01 klockan 23:35.
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-01, 23:48   #10
Hobo
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Filipstad
Inlägg: 239
Standard

Jag tror att många liksom jag, trott att en järvväg alltid i möjligaste mån skall vara rak/platt. När jag har byggt med stigning har det känts lite orealistiskt, så det är med glädje jag läser detta. Nu behöver jag inte ha ågren för mina lätta backar och medlut.
Hobo besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-01, 23:49   #11
Pe4r
Medlem
 
Reg.datum: May 2010
Ort: Sweden
Inlägg: 230
Standard

Från början kanske det inte är realistiskt men lägger man ner lika mycket tid på det som man redan gjort kan man få till det, kanske lägga till en kurvradie för att få banan längre p.g.a. motlutet.

Ska kolla the loops, låter som det är nått att provköra....


Kom på en sak till men utvecklar detta under egen tråd.
Ser fram emot positiv kritik
Pe4r besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-02, 01:16   #12
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ekankal Visa inlägg
Kanske ska tilläggas, att även om man bygger "verkligt", dvs en rutt/bana som har REALISTISKA stigningar/sänkningar (räknat i promille), så är det oftast inget som SYNS nämvärt mycket, varken när man kör, eller visar bilder på sådana partier.
Däremot MÄRKS dom destomer, när man kör t.ex ett godståg, som har ett skapligt gäng vagnar i kroken, i Cab-läge.
Och personligen vill jag kunna köra tågen så REALISTISKT som möjligt, det vill säga, varken i en "berg- och dalbana", eller på en "platt pannkaka".

Men det är mina åsikter å tankar det, och dom delas säkert inte av alla .

Ett tips till dom som vill se, och lära sej, hur man bygger järnväg uppför höga, långa, stigningar (som dessutom går att köra på ett mycket realistiskt vis, dvs dä' ä INTE bär å åk, man måste tänka, å planera för att ta sej upp, och även ner, så att det inte skenar åt h..vete), är att ladda ner rutten "The Loops" från DLS.
Bra att du tar upp vad som inte syns eller känns nämnvärt. Men kännslan finns (eller fanns en gång i tiden) där ändå. Och jag menar naturligtvis inte berg-o-dal bana. Jag skulle kunna visa många bilder från trainzvärlden av platthet, på vad som inte ens är genomförbart idag med dagens teknik. Men jag vill varken vara elak eller trampa någon på tårna. Jag kan bara länka till bilder från verkligheten på vad jag menar. Berg-O-Dal eller Dal-O-Berg. Bild 1 visar en ganska vanlig utförsbacke och bild två visar hur det ofta såg ut när jag var ung.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2011-03-02 klockan 01:30.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-02, 02:00   #13
Rasmus96
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 390
Standard

När jag bygger Norrlänken så har jag med stigningar. Även fast de oftast är ganska små och när spåret stiger uppåt eller neråt så är de en lång backe med.

Spåret stiger sakta Men jag har även mycket broar och tunnlar eftersom
nya järnvägar ska vara rakare och planare. Så man kan köra i en högre hastighet.

Bild på en stigning på Norrlänken.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Norrlänken1.jpg (180.3 KB, 177 visningar)
Rasmus96 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-02, 09:48   #14
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av svenolov Visa inlägg
Till alla fantastika landskapsbyggare som har järnvägen som utgångspunkt!

Ni får ta den här kritiken precis som ni vill, positiv eller negativ - det avgör ni själva. Jag drar alla (åtminsone 95%) över en kam, som bygger banor i Trainz. Det gäller inte bara ni som är medlemmar i vårt forum, jag menar ALLA trainzare världen över.

Som sagt, ni bygger väldigt fina lanskap och har säkert mycket gädje av det. Det har jag också i mitt byggande, även om min talang ligger långt efter när det gäller det konstnärliga jämfört med eran. Men en viktig sak glömms bort, tycker jag, när järnvägar och landskap byggs i Trainz.

De senaste veckorna har jag sett tips om hur man planar ut spår, och bilder där man använt Bengans fina DEM-kartor och förstört landskapet genom att - just det, plana ut spår. Det finns t.o.m. exempel på att kontaktledningar sätts ut innan spåren är knappt lagda.

Så här ser det oftast ut. Några platta baseboards med pefekt lagda spår och ett hisnade landskap runt omkring, med detaljer ända ner till gräsroten. Och körupplevelsen förblir platt. Varför kan inte marken (underbyggnaden) se ut ungefär som den här? En Eloge till Pe4r (bild 2) som bygger från rätt ända.

Lägg den första tiden (några månader eller så) på att bygga landskapet. Lägg sen ut spåren. Det är klart att det det måste fyllas ut med grus i en del gropar, och en del sprängarbeten behövs förmodligen också. Men det kan ju också vara ett trevligt och inspererande jobb. Om sen banan behöver elektrifieras så kommer det sist.

Det här inlägget är främst en hyllning till Bengans DEM-kartor och Pe4r som börjar i rätt ände, men även till dom som kan ta åt sig av min kritik.
Då kan jag glädja herrn att min DONJ linje är byggd med riktig DEM data som underlag och att jag istället för att platta ut lägger till ojämnheter (Transdem mfl DEM program jämnar ut terrängen, bland annat pga upplösningen av datan i Sverige är så pass låg).

Från högsta punkten på DONJ till lägsta så skiljer det nästan 400 meter i höjdled.... om jag inte missminner mig är det Ryssjön på nästan 380 meters höjd medan Norrsundet ligger på typ 2m....
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-02, 13:55   #15
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Tack för inlägget och start av tråden Svenolov. Intressant det här med stigningar och lutningar. Mitt projekt över Värmland är också baserad på DEM-data. På vissa ställen är marken faktiskt i kraftigt lut och jag tänker låta spåren följa detta så gott det går. Men naturligtvis får det bli inom rimliga gränser av vad loken klarar av.

Läste någonstans att max lutning är någonstans kring 2 promille i Sverige. Jag försöker hålla mig däromkring och när det går över något 3-4 så drar jag ner splinepunkterna och släter ut, dvs spränger eller fyller beroende på underlag. Försöker alltså inte överstiga 4 i alla fall. En sak jag framför allt försöker undvika är "knixighet". Det är när spåret går över från en stigning till plan mark (2 promille till 0 med en gång). Det känns liksom som om främre delen av loket står upp i luften innan den landar på marken.

Tack också för omdömet om Nils Blid och min manual om "realistiska landskap". Förnämligt, tycker jag att ingen har fått problem med den. Visar att att vi lyckats på ett pedagogiskt sätt förmedla kunskapen. Lycka till önskar jag (och säkert Nisse).

Och tack till MatsH för en fin handledning i landskapsbygge (länk i inlägget). Den hade jag inte sett. Bra och instruktiv!
Hälsningar
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:53.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009