Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-10-31, 20:52   #1
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Question STL-material obyggbart i TANE?

Hur är det med STL-X vägskydd ? Fungerar inte för mig i TANE.
Vet att jag skrivit något om detta i forumet tidigare, men det var så länge sedan och jag hittar inte svaret.

Saken är den: För länge sedan fick Bensland vägkorsningar uppbyggda med STL's material. Fungerade fint i Trainz tidigare versioner. Men numera är det dåligt. I landskapet finns bara streckade "vägar" som är "räls". Vägsnutten "Bilväg..." är likaså ett "osynligt" objekt som inte går att radera, flytta, höja/sänka eller överhuvudtaget komma åt.

Det ligger fast på den höjd den fick från början och det rullar bilar på den.

Det provar två sätt att stoppa biltrafiken som rullar på den osynliga vägbiten. Jag kan antingen täcka över genom att kraftigt höja marken så vägen hamnar under och bilarna kör som tunnelbana. Eller så kan jag koppla till en snutt "Invisible road, no traffic".

Jag har också provat att radera allt STL-X material i min Content Manager. Sedan kört en "Delete missing assets" i byggläget (surveyorn). Men det har inte hjälpt. Spökbiten finns kvar.

Sedan ett annat ämne: Signaler. Jag tycker de fungerar otillfredsställande. Jag bygger endast i routeläge. Allt ska finnas i rutten och inte i sessionen. Vis av erfarenhet så sparar jag så ofta jag kan. Har råkat ut för en och annan krasch så jag vill inte förlora allt för mycket av de senaste timmarnas pillande här och där.

Men ibland så visar "spara-rutan" också spara som session ikryssad. Är det så - att om man använt sig av JVS-signaler och STL-saker att man måste spara en session också? Ligger signalerna i sessionsläget, även om jag bygger/ligger i route-läge?
Jag skiftar och kryssar i "Spara inte session". Är det fel av mig? Eller måste man hela tiden ha en session också? En session som jag skriver över varje gång jag sparar?

Hälsningar
Bifogade bilder
Filtyp: jpg STL-X Ghost1.jpg (199.9 KB, 70 visningar)
Filtyp: jpg Save as route.jpg (180.6 KB, 71 visningar)
Filtyp: jpg Save as what.jpg (155.5 KB, 71 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2018-11-01, 03:56   #2
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard Ett litet förtydligande

eftersom jag inte kan göra "edit" längre...

Det är så att STL-X vägbitar syns och är helt redigerbara när jag sätter ut nytt. Det är just gamla tidigare utplacerade vägbitar (STL-X Vägbit) som spökar och på något vis har fastnat på marken i kartan.
De har uppstått efter överföringar från tidigare trainz-versioner.

Hälsningar
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-11-01, 06:39   #3
hgkn
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Hässelby Vst, Sweden.
Inlägg: 762
Cool

När inte jag kan höja eller sänka ett objekt lägger jag till följande rad i konfigen.
height-range -50,50
Nu kan jag höja/sänka 50 meter som jag vill.
Göran.
__________________
hgkn@bahnhof.se
hgkn besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:39.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009