Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > Guider/tutorials - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-01-08, 18:33   #1
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard Tips och tricks för enklare ruttbyggen.

Hittade en guide som ger dig tips och tricks (eller kanske lifehacks) för enkalre ruttbyggen. https://steamah.com/train-simulator-...oute-building/

Sammanfattningsvis:
1. Om du ska välja en viss typ av objekt men råkar välja något annat, håll i någon av följande tagenter när du klickar på en objekt för att få jkust det objektet:
Håll S om du ska välja en scenery-object. Alla loft, vägar och räljs ignoreras.
Håll T om du ska välja spår
Håll R för att välja vägar
Håll L för att välja loft.
Håll E för speciella redigeringssaker, såsom markers.
Håll 2-8 för att filtrera val av objekt som ligger nära varandra. Du ser då vilket objekt du markerar över och genom att trycka på någon av 2-8 så markeras en annan objekt. Kan vara bra vid svåråtkomliga situationer.
Tricket fungerar även när du använder cirkel-markeringen på terrängen, för att t.ex. välja något enstaka svåråtkomlig objekt.

2. Håll i TAB för att justera objekt till spåret. Läs mer här: http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=36993

3. Justera objekt mot annan objekt kan göras med Align-verktyget. Tryck på den, tryck på objektet du vill justera och tryck objektet som den ska justera mot.

4. Om du roterar en objekt och vill rotera t.ex. 90 grader utan att behöva bocka i "Snap rotation" så kan du hålla i CTRL när du roterar.

5. Håll i CTRL+SHIFT+HOME för att hamna på marknivå.

6. Håll i CTRL, välj join, och sedan väljer du 2 likadana loft/räls/väg så slås de ihop som en seamless väg (någon triangel dyker inte upp)

7. Om du väljer "Gradient" och sedan en uppåtpekande pil. Tryck på L och rälsen där hamnar på marknivå.

8. Placera inte länken till en signal mitt emellan 2 spårbitar.
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2021-01-09, 08:42   #2
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Denna video är väldigt lärorikt, t.ex. hur du kan lägga perfekta övergångsväxlar till parallella spår.

https://www.youtube.com/watch?v=Z9kJ2Am8BH4
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-01-10, 12:19   #3
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Här finns det en video som visar offset-verktyget. Jag tänkte skriva en svensk tutorial om denna och den ovan.

https://www.youtube.com/watch?v=JSine7BSXEE
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:53.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009