Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-01-25, 13:51   #1
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Question Smalspår och ritningar

Hej allihopa.

Jag har en fråga -finns det någon ny version av 891mm spåret som är lite mera 3D aktigt?
Vad jag menar är ju att det gamla spåret är snyggt men inte 3D på samma sätt som "moderna" spår. Hur gör man egentligen ett spår, dvs i 3D?

Slutligen - min dröm är att modellera delar av 891mm banan Dala-Ockelbo-Norrsundets Järnväg men jag har bannemig inget att utgå ifrån....
Är det någon som har ritningar över fordon mm kring den banan? Jag vet att det skall finnas en bok om den men den är ju slutsåld sedan länge och jag har inte hittat någon i antikvaritet.
spyfrog besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-01-25, 14:33   #2
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Standard

Om jag får tummen ur så kan det nog bli en ny version av spår..
Jag har för mycket projekt i gång samtidigt, så jag vet inte vilket jag vill göra slut först.

Spåren är väl mest texurering kvar, bråka med den är inte de lättaste..
Men du kan få ett exempel på hur det kan se ut, jag har bara flyttat rälen så den blir 891mm.
Dock ska väl de till sämre sliperläggning (längre avstånd, lite lätt roterade) ingen sambaneperfektion här inte! Även ska sliprarna bli lite kortare
Måste bara hitta dokumentet med alla minsta avstånd/längd/bredd mellan/på sliprar

Google kan ge bilder, sen är det bara försöka bygga utefter dom, det tar lite längre tid än en vanlig ritning, men det går
Bifogade bilder
Filtyp: jpg ex1.jpg (43.2 KB, 127 visningar)
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam
leoj besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-25, 14:42   #3
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av leoj Visa inlägg
Om jag får tummen ur så kan det nog bli en ny version av spår..
Jag har för mycket projekt i gång samtidigt, så jag vet inte vilket jag vill göra slut först.

Spåren är väl mest texurering kvar, bråka med den är inte de lättaste..
Men du kan få ett exempel på hur det kan se ut, jag har bara flyttat rälen så den blir 891mm.
Dock ska väl de till sämre sliperläggning (längre avstånd, lite lätt roterade) ingen sambaneperfektion här inte! Även ska sliprarna bli lite kortare
Måste bara hitta dokumentet med alla minsta avstånd/längd/bredd mellan/på sliprar

Google kan ge bilder, sen är det bara försöka bygga utefter dom, det tar lite längre tid än en vanlig ritning, men det går
Låter mycket spännande med rälsen. Eftersom vi är lite ensamma med 891 mm i Sverige så finns det ju inte så mkt att hämta annorstädes.

Min förhoppning var att kunna använda Transdem för att få till min mark i Trainz. Vad jag alltså skulle vilja ha ritningar på är hus och fordon från den här banan. Sen gäller det väl att hitta inspiration och tid också... ;-)
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-25, 23:27   #4
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av spyfrog Visa inlägg
Hej allihopa.

Slutligen - min dröm är att modellera delar av 891mm banan Dala-Ockelbo-Norrsundets Järnväg men jag har bannemig inget att utgå ifrån....
Är det någon som har ritningar över fordon mm kring den banan? Jag vet att det skall finnas en bok om den men den är ju slutsåld sedan länge och jag har inte hittat någon i antikvaritet.
Enklast är troligen att knata ner till biblioteket, om de inte har den hemma så kan de säkert ta hem den som fjärrlån och i värsta fall kostar det dig 10 kr eller så.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-25, 23:31   #5
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av spyfrog Visa inlägg
Låter mycket spännande med rälsen. Eftersom vi är lite ensamma med 891 mm i Sverige så finns det ju inte så mkt att hämta annorstädes.
Tja, själv har jag alltid använt amerikansk 3 fots räls, det finns en hyfsad inbyggd i trainz som heter något i stil med 3ng som jag tycker ser okej ut med de svenska trefotsfordon som finns.

Sedan skall man inte ta milimetrarna på allt för stort allvar när det gäller spårvidden, framförallt inte på sidospår och smalspårsbanor. Om jag har förstått saken rätt så kördes ULJ:s spårriktare med hjul svarvade för 900 mm från Uö till F utan större problem när den kom ifrån tyskland. När vi besiktigar spår så gäller tolleranserna -3 +30 mm så det är inte direkt finlir.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-26, 20:55   #6
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Kan meddela att jag lyckades få tag på två böcker om DONJ med rejäla och bra ritningsunderlag.

PGA copyright mm så kan jag ju inte lägga upp ritningarna här men troligen kommer jag att starta en tråd i forumet där jag listar de ritningar jag har tillgång till. Om någon sen är intresserad av ritningen får man dra ett privat meddelande till mig.

Det gäller bara att få tid till scanning mm nu då.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:22.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009