Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-08-13, 12:42   #1
RobertE
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Stockholm, Norrort
Inlägg: 264
Question Trainz 2010 kraschar.

Hej!
Trainz 2010 kraschar, så har det inte varit förut.
Det började nån gång under maj.
Det tar olika lång tid innan Trainz crashar, ibland tar det 5 min och ibland 10 min.
Det är bara i drive läget som det crashar.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Namnlös.jpg (87.7 KB, 72 visningar)
__________________
Mvh RobertE.
RobertE besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2014-08-13, 13:31   #2
ekv
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Umeå, Sweden
Inlägg: 147
Standard

Hej RobertE!
Det finns antagligen tusen anledningar till krasch. En egen upplevd serie av krascher berodde på att jag hade lagt ut spår i dels route-mode och dels session-mode. Det gillade inte 2010:an. Krasch på krasch i drive-läge. Lösning: Undersökte vilka spår som lagts ut i session-mode och tog bort dem. Fick därefter lägga ut nya spår i route-mode.

Överhuvudtaget är mitt personliga råd för 2010:an, att om man vill ha en stabilt spel, är att aldrig lägga ut objekt, framförallt splines såsom spår och ledningar, i sessioner.

Jag har också, efter egen erfarenhet, funnit att det är ofarligt att flytta och ta bort objekt i session-mode. Men, framförallt, lägg inte ut nya objekt i session-mode.
__________________
Trucken
ekv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-08-13, 22:30   #3
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Jag har byggt banor i 2010 sedan versionen kom. Hade inledningsvis svåra problem. Lösningen blev att jag bygger 100 procent i sessionsläget och att jag varje arbetsdag mergar sessionen till routen. En inträffad datorkraschen hade inget med Trainz att göra utan ett taskigt moderkort.

Håller på med en mycket komplicerad bana. Flyter på bra.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-08-14, 12:52   #4
ekv
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Umeå, Sweden
Inlägg: 147
Standard

Det är känt sedan tidigare att det finns minst två skolor i konsten att bygga banor i Trainz; dels de som bygger allt i sessions-läge och dels de som bygger mesta möjliga i route-läge. Vilket man väljer beror på smak och syfte med bygget men jag vidhåller att konsekvens är ett honnörsord i dessa sammanhang.
__________________
Trucken
ekv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-08-14, 16:29   #5
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ekv Visa inlägg
Det är känt sedan tidigare att det finns minst två skolor i konsten att bygga banor i Trainz; dels de som bygger allt i sessions-läge och dels de som bygger mesta möjliga i route-läge. Vilket man väljer beror på smak och syfte med bygget men jag vidhåller att konsekvens är ett honnörsord i dessa sammanhang.
Helt rätt. Konsekvens är A och O. I övrigt stryker jag under allt du skrivit.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:45.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009