Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-08-03, 21:49   #1
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard DONJ öppen vagn lit M mod 1879 bromsad

Nu är det snart dags att släppa två nya vagnar.

Det är DON,s andra serie vagnar från 1879 (12 st) som främst var avsedda för malmtransporter men naturligtvis användes till allt möjligt.

Jag börjar med en bromsad så är den obromsade en baggis att göra sedan.

De får egna enginspecar så att vi kan lägga upp vagnarna på DLS.
(korvtiger, jag har lånat av dig hoppas det går bra)?

Som ni ser kan den lasta produkten DONJ sligmalm från anrikningsverket nu.

Dessa fjuttvagnar hade ju mindre hjul och koppel som sitter på en lägre nivå än DONJ,s övriga vagnpark, jag undrar hur de gjorde i verkligheten för att koppla ihop vagnar från olika epoker?

MVH / BjornL
Bifogade bilder
Filtyp: jpg trainz 2011-08-03 21-22-47-23.jpg (120.4 KB, 101 visningar)
bjornl besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-08-03, 22:02   #2
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Snyggt som vanligt Björnl!
Jag vet inte riktigt vad jag skall säga för att inte komma med plattityder...

Några frågor bara:
*) ser jag rätt i att kopplet har "hästsko" hålet vänt neråt istället för uppåt?
om inte så ska öglan stå upp och inte hänga ner har Korvtiger lärt mig.

*) hur löste man bromsarna för dessa vid införande av luftbroms?
Kanske man slopade vagnarna, vilket också skulle förklara hur man löste problemet med höjden på kopplet....
Eller införde man luftbroms och höjde kopplet? Tänker på att det väl var luftbroms som gällde 1930?
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-03, 22:13   #3
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Snygga vagnar, påminner mig lite om SJs littera I1/I3 (på privatbanor även J/J3) som användes för allt möjligt. Något som ligger på ritbordet...

Angående kopplen, så kan de använt vagnar med olika koppel i olika ändar, dock så tror jag snarare att dessa vagnar fick byggas om när koppelhöjden ändrades. Hur stor var höjdskillnaden mellan dessa och andra DONJ-vagnar?

Det är bara att kopiera engineconfigera och lägga upp på DLS (så slipper jag göra det) Trevligt vore det ju förstås om du nämnde vem som suttit och räknat på siffrorna du kopierar...
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-04, 17:50   #4
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard Hej Korvtiger och Spyfrog

Tack för att ni gillar den.

Tanken är att den skall se ut som den såg ut av slutet av sin karriär, dvs. i början 1900 talet sliten och eländig.

Kopplen är modellerade efter ritningarna som Rolf Steen gjort i sina böcker och där är dom vända neråt. Jag skulle gissa att man kom på efter ett antal år at det var en korkad ide och byggde nya koppel med öppningen uppåt. Sedan vände man efterhand de gamla kopplen men kanske inte alla och överallt för jag har sett bilder på båda varianterna från nutid.

När det gäller höjden så är det ca 12-15 cm vi talar o och jag tror att jag läste någonstans att DON bl.a. satte på större hjul för att åtgärda detta. 1879 års hjul är ju mindre än den diameter de använde sedan.

Eftersom DONJ hade byggt om eller gjort sig av med merparten av dessa vagnar runt ca 1910 å måste dom ju även ha transporterar mal på andra vagntyper fram till 1927, det gäller bara att forska fram vad det kan ha varit för några.

Tack korvtiger för att vi får använda dina engine specar som bas. Jodå jag lovar att du står omnämnd som ursprunglig författare i configen.

MVH / BjornL
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-08, 11:58   #5
Json
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: At the east side of nothing
Inlägg: 1 024
Standard

Hej!

När det gäller denna serie vagnar så var alla vid tryckluftbromsens införande 1912 antingen skrotade eller ombyggda till finkor (nr 22-25 har jag för mig?), vilka endast fick genomgångsledning.

G 22 finns ju fortfarande kvar i Jädraås, den har mycket riktigt större hjul för att komma upp till "hög" koppelhöjd. Däremot är JTJ CN 13 (underredet är från DONJ M 13) i originalskick vad gäller hjulstorlek.

Kopplen vad mycket riktigt vända nedåt från början, men blev troligen redan i samband med leveransen av lok 3-5 (år 1888) vända uppåt. Varför kan man fundera på, men det kan ha att göra med klämrisken?

Snyggt bygge föresten, men vagnarna ska nog egentligen vara svarttjärade om du vill ha dem i trafikskick...
Json besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:20.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009