Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-05-26, 22:36   #76
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Kollade lite i mina gömmor angående antal ledstångsfästen på rökskåpet. Det är ju samma rökskåpsdörr som på ett antal andra ånglok, t.ex litt L, litt E och ett "antal" till typer. Och jag skulle nog vilja påstå att det är 3st som gäller, även om jag är nyfiken på om det fanns dörrar 5 fästen oxå. Kollade på en äldre bild på 1307 och den har 3st.

Angående pannan, så var det bara en reflexion. Jag vet, det är pyssligt att trycka in flera på redan placerade grejjor...
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-05-26, 22:37   #77
Json
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: At the east side of nothing
Inlägg: 1 024
Standard

[quote=sealpower;184620]Tackar och bockar,
Jo det finns en sådan funktion och ska nog försöka använda den... inte för att vi kommer särskilt bra överens den och jag..

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Lycka till med animeringen!
QUOTE]
Jo kan nog behövas, slidstyrningen blir en mardröm, men jag har ju fått en massa ref-material att gräva ner mig i

Mest jobbat med smådetaljer idag och polygonantalet stiger för varje timma, visserligen lite kvar innan jag når upp till AB4'an *host*
Efter all denna highpoly mani börjar jag nästan fundera på att gå tillbaka och ge Iore en ansiktslyftning eftersom det var ett projekt från den tid då jag fortfarande höll någon standard (Iore och boggien till AB4an väger ungefär lika tungt)

En liten bild, människo med mycket ork och lite att göra kan gott roa sig åt att hitta nya grejer...
En spontan tanke, mer än att det är chuusigt, är att grejjorna i rörelsen ser lite klena ut, ffa vevstaken, den brukar vara lite biffigare än de andra pryttlarna.
Json besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-05-26, 22:40   #78
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

en tanke bara angående detta med polly antalet, varför för du inte 2 versioner av loket ? ett low-detail med lägre polly antal för dom som behöver lite lowpolly grejer för datorn, och en där du har dragit på ordentlig en highpolly version för dom som klarar av det. för övrigt ett mycket mycket snyggt lok!
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-05-26, 23:10   #79
sealpower
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Luleå
Inlägg: 444
Skicka ett meddelande via MSN till sealpower
Standard

Insåg just att pannan är en del av huvudmeshen vilket innebär att den egentligen bara är en halv cylinder (kör med symmetri-modifier) vilket gör det betydligt enklara att försöka få dit några fler små streck.

Angående de där fästena på sotskåpetsluckan så tror jag att han som ritade ritningen en gång i världen inte visste riktigt vad han sysslade med (en tanke jag tänkt tidigare också...)
Jag tvovlar nämligen på att det skulle finnas flera versioner av luckan på en lokserie som endast bestod av 5 lok.


Ska titta vidare på buffertar och diverse mekaniska mojänger. har redan nu stora problem med dimensionerna på grejerna, framförallt på lokets breddled (syns inte så väl på bilderna men det är ett stort gap mellan hjulen och kopplingsstången som jag inte förstår hur det kommer sig)

Polygon antalet ligger nu utan att jag optimiserat alltför mycket på ca 18000 trianglar och jag vägrar att gå över 20

Angående olika versioner så tror jag inte att jag orkr ägna mig åt sånt (det är svårare att ta bort än att lägga till!) men jag ska anstränga mig och göra den kraftigt LOD-ad
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne

Senast redigerad av sealpower den 2009-05-26 klockan 23:13.
sealpower besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-05-26, 23:27   #80
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson Visa inlägg
en tanke bara angående detta med polly antalet, varför för du inte 2 versioner av loket ? ett low-detail med lägre polly antal för dom som behöver lite lowpolly grejer för datorn, och en där du har dragit på ordentlig en highpolly version för dom som klarar av det. för övrigt ett mycket mycket snyggt lok!
Det kan låta som en fiffig ide, men i praktiken innebär det en massa jobb att dubbelmodellera som det i så fall blir. Tror det är bättre att satsa på den polygon-nivå man själv siktar på, sen får dom som känner att modellen är för tung för sin dator antingen vrida på sina prestandarattar eller så får man skaffa bättre grejjer att köra på. Utvecklingen av ny hårdvara är ju verkligen fördelaktig för vår hobby. Att "snik-modellera" blir bara att den modellen får en väldigt kort livslängd. Bättre att lägga den tiden på fler modeller i så fall.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-05-27, 17:35   #81
sealpower
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Luleå
Inlägg: 444
Skicka ett meddelande via MSN till sealpower
Standard

Petat lite panna efter önskemål från Mazz. Hade svårt att fläska upp den ursprungliga så den här är skinande ny. Vilket iof är lika bra eftersom jag hade lyckats med en del rätt konstiga saker, bland annat runt eldstaden, på den gamla så här kommer en ny 24-sidig panna med samma polycount som den gamla
Passade även på att få pannan att se mer ut som den verkliga förebilden och inte som på min ritning som jag för övrigt numera betraktar med största misstänksamhet...

Har inte hunnit med fler korrigeringar men fortsätt gärna komma med mer kritik på allt möjligt.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg render15.jpg (88.0 KB, 329 visningar)
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne
sealpower besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-05-27, 18:03   #82
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

18 000!? Det är ingenting!
CCG från 2004 säger att man ska lägga sig på ~12 000. Men jag tror att dagens genomsnittsdator utan problem klara 25 000 polys. Och när det endå blir så snyggt så gör det inget om det stiger högre. Om du börjar hamna bortåt 40 000 så tycker jag dock att du bör tänka dig för lite. Men så högt kan du ju lycka till att komma.

Pannan ser bättre ut nu!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-06-05, 10:53   #83
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Ligger du på 18000 poly på ett väldetaljerat och fint ånglok, så tycker jag att du har lyckats mycket bra. Som referens kan man väl ta CW Rc-lok, som ligger på 30000 poly och det flyter på finfint i simulatorn, även om man "langat ut" några stycken Rc-lok.

Pannan är som sagt väldigt mycket trevligare nu. Det gör mycke på utseendet att "kosta på" lite extra rundhet på stora runda ytor.

Tittat nu en stund på din bild och inte finns det mycke o anmärka nu.

/Mazz, som åker till plats där 1306 finns i morgon.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-06-06, 16:00   #84
Rc1166
Niträknare & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Segeltorp, , Sweden.
Inlägg: 1 428
Standard

Jag vet inte om det är möjligt men jag tror att många med mig skulle tycka det vore kul om kulissen i slidstyrningen rörde sig beroende på hur man kör (cutoff).
__________________
Kenny
Rc1166 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-06-06, 17:40   #85
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Rc1166 Visa inlägg
Jag vet inte om det är möjligt men jag tror att många med mig skulle tycka det vore kul om kulissen i slidstyrningen rörde sig beroende på hur man kör (cutoff).
Detta är vad jag vet inte möjligt, eftersom man skulle behöva flera olika animationer till en boggey. Dessutom är det inte möjligt att ha pendellänken på olika avstånd från mitten på kulissramen då varje ändring av cutoffen (Omkastare?) skulle innebära en ny mesh med en ny animering. Det fungerar inte för att spelet helt enkelt inte är gjort för att det ska funka från början (då man inte ens kunde ha ånglok(?)). Tycker detta är mycket synd, men det finns inte mycket att göra åt. Skulle kunna gå att lösa med riktigt klurig scriptning, men om det skulle gå så hade troligen någon duktig person redan fixat det. Vet ej om Railsimulator är något bättre ur denna synpunkt.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-10-18, 19:43   #86
sealpower
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Luleå
Inlägg: 444
Skicka ett meddelande via MSN till sealpower
Standard

En upptäckt jag gjorde när jag här om dagen tänkte peta lite med bromsar och hjulupphängning var att den ram som jag gjort var åt helvete fel... vilket gjorde att det blev väldigt svårt att lista ut hur saker och ting skulle passa ihop när ritningar, refrensbilder och modellen inte stämde ihop. Därför har jag beslutat att kassera mina gamla undermånliga ritningar och köra med de ritningar jag fick av Mazz.

Eftersom så mycket är fel kommer jag i det väsentligaste bygga upp loket på nytt från grunden, men naturligtvis stjäla komponenter från den gamla modellen (såsom slidstyrning, panna och modifierad kaross).

Ni kanske ser det hela som en rejält steg bakåt, men jag ser det som en chans att gå tillbaka och göra om saker jag inte är nöjd med. Jag tänker även försöka att inte göra mitt vanliga misstag, dvs göra en low-poly modell som jag sedan kladda mängder med smådetaljer på i en salig obalans... Den här gången blir det ett genuint hi-poly bygge. Hoppas ni klarar av att vänta ett tag till

Från grunden som sagt:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg render16-1.jpg (23.2 KB, 182 visningar)
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne
sealpower besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-10-19, 00:45   #87
sealpower
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Luleå
Inlägg: 444
Skicka ett meddelande via MSN till sealpower
Standard

Så där ja... Det får slutgöra dagens arbete. Har byggt vidare på ramen och plockat in såväl panna och hytt från den tidigare modellen fast med nya tankar och snart även ett nytt mer realistiskt tak.

Borde vara tillbaka på samma nivå igen på nolltid
Bifogade bilder
Filtyp: jpg render16-2.jpg (58.9 KB, 157 visningar)
Filtyp: jpg render16-3.jpg (53.3 KB, 156 visningar)
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne
sealpower besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-10-19, 01:32   #88
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av sealpower Visa inlägg
Så där ja... Det får slutgöra dagens arbete. Har byggt vidare på ramen och plockat in såväl panna och hytt från den tidigare modellen fast med nya tankar och snart även ett nytt mer realistiskt tak.

Borde vara tillbaka på samma nivå igen på nolltid
Se där, den som väntar på något gott.......
Kul att du är på G igen .
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-10-19, 08:36   #89
andreas_92
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Laxå, Örebro län
Inlägg: 235
Skicka ett meddelande via MSN till andreas_92 Skicka ett meddelande via Yahoo till andreas_92 Skicka ett meddelande via Skype™ till andreas_92
Post

Citat:
Ursprungligen postat av ekankal Visa inlägg
Se där, den som väntar på något gott.......
Kul att du är på G igen .
instämmer, riktigt roligt ska bli kul att se slutresultatet...
__________________
Mvh Andreas
Kör just nu TS 2009.

www.fleischmann.de
andreas_92 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-10-19, 11:48   #90
LokKalle
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 535
Standard Kritik!?!

Citat:
Ursprungligen postat av sealpower Visa inlägg
Petat lite panna efter önskemål från Mazz. Hade svårt att fläska upp den ursprungliga så den här är skinande ny. Vilket iof är lika bra eftersom jag hade lyckats med en del rätt konstiga saker, bland annat runt eldstaden, på den gamla så här kommer en ny 24-sidig panna med samma polycount som den gamla
Passade även på att få pannan att se mer ut som den verkliga förebilden och inte som på min ritning som jag för övrigt numera betraktar med största misstänksamhet...

Har inte hunnit med fler korrigeringar men fortsätt gärna komma med mer kritik på allt möjligt.
Kritik....Ja. Kan bara säga KANON!
Önskar att jag kan komma så långt som du fast det kommer nog att ta tid vid min ålder.
Håller på med att försöka lära mig Blender som verkar vara flera hundra snäpp bättre än Gax.

Du lämnar väll ut loket när det är färdigt?

LokKalle
__________________
KAH
LokKalle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:04.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009