Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-03-31, 18:59   #1
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 071
Standard Vad är det för idiot(er) som registrerar sej här??

Är det ingen mer än jag som har sett att det är någon/några djävla idioter som sitter hela dagarna och tokregistrerar sej här på forumet (20-30 st nya "medlemmar" varje dag)?
Det är bara att kolla på deras signaturer (om man hinner med), som består av någon fullständigt obegriplig rappakalja, följt av en länk som dödskallen/skallarna vill att man ska klicka på (hur djävla korkad tror dom att man är??), så är det glasklart att det är nån som har ett stort hål i huvet, och har mycket lite att göra på dagarna, som ids hålla på med nått så här meningslöst.
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2018-03-31, 20:13   #2
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Tror faktiskt att mycket av det inte direkt är personer, utan datorer som söker runt internet i jakt på forum byggda på en viss forumprogramvara (i vårat fall vBulletin) och sedan registrerar användare där. De kan sedan posta ett antal inlägg som ställer någon fråga, vagt relaterad till forumets användare (i vårt fall ofta allmänt om 3D) genom att programmet analyserar innehållet på forumet, eller liknande. Kostar inte särskilt mycket att ha en dator stående och göra detta, och alltid är det någon som råkar trycka på länkarna. Länkarna kan dessutom vara maskerade på olika sätt. Det två vanligaste torde vara, antingen att länken är maskerad för att folk ska trycka på den då den verkar gå till någon välbekant sida, som Youtube, men i själva verket går till någon helt annan skum sida som sprider reklam. Det andra är att de gömmer länkar till sin site i till exempel ett kommatecken i inlägget. Här är inte målet att folk ska trycka på den, utan enbart att hamna högre i Googles rankingsystem, vilken bygger på att sidor som länkas från många andra sidor hamnar högre upp på resultatlistan.

Idag är tyvärr internet fyllt av sådana datorer eller "bottar" som försöker lura, eller sprider sanna eller falska fakta eller bara göra reklam för saker. Det går ju visst att vinna politiska val på det, se bara på landet på andra sidan pölen. Finns skrämmande siffror på hur många inlägg på Twitter som uppskattas varit skrivna av datorer under valkampanjen 2016.

Lyckligtvis är det ganska lätt att genomskåda sådana bottar på ett litet forum som detta, som har en väldigt spetsinriktning på tågsimulering. Det finns ännu inga dataprogram som klarar av att automatiskt svara på kniviga frågor om hur ånglok fungerar som tur är.

Men det skulle ju vara skönt att få bort en del av dessa användare och särskilt deras inlägg. Jag har rapporterat några inlägg med rapporteringsknappen som finns, men jag har inte sett att några inlägg/användare tagits bort. Är det administratörernas ansvar? Har vi några aktiva sådana kvar här på forumet?
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-03-31, 20:27   #3
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard

Jag är mest glad att dessa botar, än så länge, inte bombarderat forumet med trådar där de "säljer" falska körkort odyl, det hände nämligen Svenska Spårvägssällskapets forum, men de är inte ett vBulletin-forum.
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-04-01, 13:43   #4
wase
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Haninge och Västervik, Sweden.
Inlägg: 478
Standard

Hej.
Det borde vara en verifieringsprocess vid nyregistrering, där man får en e-post från E-Buzz och som man ska svara på, för att verifiera sin egen e-post adress!!

Så fungerar det på nästan alla nya websidor där man önskar få ett användarkonto.

Nåt för Fredrik att ta tag i kanske...
wase besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-04-04, 12:31   #5
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 071
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Tror faktiskt att mycket av det inte direkt är personer, utan datorer som söker runt internet i jakt på forum byggda på en viss forumprogramvara (i vårat fall vBulletin) och sedan registrerar användare där. De kan sedan posta ett antal inlägg som ställer någon fråga, vagt relaterad till forumets användare (i vårt fall ofta allmänt om 3D) genom att programmet analyserar innehållet på forumet, eller liknande.
Jaa, det borde man ju ha kunnat lista ut själv, om man hade tänkt lite längre än dit näsan räcker (hehe).
Varför ska en ny medlem från t.ex. Gnosjö skriva på något östeuropeiskt språk i sin signatur, är ju också ganska glasklart att det är nått skumt på gång.

Däremot har jag faktiskt aldrig sett att någon av alla dessa "bottar" har postat några inlägg här på forumet (det behövs väl inte för att uppnå syftet, anntar jag), och tur är väl det, annars hade forumet drunknat i en massa totalt meningslösa inlägg varenda dag också.
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-04-04, 13:20   #6
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Eller så är det för att regga in för bildernas skull.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-04-04, 14:59   #7
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Eller så är det för att regga in för bildernas skull.
Nää, i detta fall är det helt klart botar. De postar något helt som försöker vara relevant då&då, men oftast bara trams, men som ekan säger, tur att de inte postar hela tiden!
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-04-04, 16:40   #8
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jockes Visa inlägg
Nää, i detta fall är det helt klart botar. De postar något helt som försöker vara relevant då&då, men oftast bara trams, men som ekan säger, tur att de inte postar hela tiden!
Gäster kan inte se mina bilder. Därför tror jag de reggar.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-04-04, 19:33   #9
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ekankal Visa inlägg
Jaa, det borde man ju ha kunnat lista ut själv, om man hade tänkt lite längre än dit näsan räcker (hehe).
Varför ska en ny medlem från t.ex. Gnosjö skriva på något östeuropeiskt språk i sin signatur, är ju också ganska glasklart att det är nått skumt på gång.

Däremot har jag faktiskt aldrig sett att någon av alla dessa "bottar" har postat några inlägg här på forumet (det behövs väl inte för att uppnå syftet, anntar jag), och tur är väl det, annars hade forumet drunknat i en massa totalt meningslösa inlägg varenda dag också.
Precis, det behöver inte posta för att uppnå syftet. Syftet är ju att de skapar en profil där de har en länk till sin hemsida. Så när Google indexerar e-buzz så hittar den användarens profil som den ser har en länk till hemsidan. En poäng på rankingen.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-04-05, 17:38   #10
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Jag har varit journalist i hela mitt yrkesverksamma liv. Det första jag fick lära mig var: skriv så att alla begriper det, annars adjöss.

Nu har jag, i den här tråden, drabbats av det obegripliga: Regga och bottar.

Efterforskning berättar att regga är synomyn för registrera. Mycket bättre ord; begripligt. Vänligen använd registrera, regga kan med fördel skickas till papperskorgen.

När det gäller bottar finns ingen synomyn. Korvtiger har gjort en lång men bra översättning. En synomyn skulle kunna vara lurendrejeri.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-04-05, 18:04   #11
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Bottar? Vad menar Ekan?
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-04-05, 19:41   #12
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Nisse: Problemet i dagens samhälle är att det finns så många nyord och subkulturer där ett visst vokabulär är väl förankrat att det är nära omöjligt att skriva så att alla kan begripa, vilken förkunskap man en har. Det är det vi har Google och Wikipedia till.

Nej, bot är inte synonymt med lurendrejeri. Bot härstammar från ordet robot och i datasammanhang(internetsammanhang framförallt) innebär bot ett datorprogram som utför automatiserade uppgifter på internet. Alltså är det ingen människa som utför uppgifterna, utan hen har skrivit ett program som gör uppgifterna åt en. Det handlar ofta om att utföra samma sak upprepade gånger (som att registrera användare på massor av forum för att skapa länkar till sin sida) eller att samla ihop data från många olika sidor (till exempel för att göra en listor över intressanta sidor som handlar om ånglok kan man skicka runt en bot på nätet som sparar en länk till alla sidor som innehåller ordet ånglok mer än 4 gånger).
Det handlar alltså om att kunna göra saker som hade kunnat göras av en människa, men som skulle vara otroligt tråkigt och/eller tidskrävande att göra för hand. Bottar kan både användas till bra och mindre bra saker. Dessvärre märker man av den senare sorten mer än den förra.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-04-06, 18:01   #13
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Att översätta från svenska till svenska med hjälp av Wikipedia och Google verkar vara hur larvigt som helst.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-04-07, 00:15   #14
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Hej Nils!
Det är bara acceptera dem som har svårt med svenskan. Det finns t.ex. dyslexi.
Jag själv är döv och kan skriva skapligt.
Det finns inga krav på att skriva perfekt svenska här i forumet.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:19.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009