Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-08-28, 21:47   #1
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard KUIDens förbannelse

Jag skriver denna text för att tala om en upplevelse och varna eder andra som möjligen liksom jag har två datorer ni kör Trainz på med samma konto:
ni kan drabbas av KUIDens förbannelse......

Scenariot i mitt fall är att jag har en vanlig stationär dator som jag använder i vanliga fall för Trainz. Sedan har jag även en bärbar dator som jag använder för Trainz under sommarmånaderna.

Export av DONJ gjordes medelst Content manager - Save to CPD.
Filen importerades sedan i bärbara datorn. Inga problem så långt.
Men under sommarens månader så skulle KUIDens förbannelse långsamt slå till.

Som vi alla vet har vi alla, i N3V stora visdom, fått oss tilldelat ett nummer för användaren, i mitt fall 269413. Varje sak man gör i Trainz får sedan ett löpnummer tillsammans med ditt user kuid, t.ex. kuid:269413:100096 - DONJ hinderfrihetsstolpe. Om jag skulle skapa en ny version av denna skulle den isf heta kuid:269413:100096:1 och sen kuid:269413:100096:2 osv.

Vad är nu KUIDens förbannelse och hur verkar den? Jo, varje gång du sparar en bana i en ny version i Trainz så skapas det ett nytt KUID för denna - inte en ny version märk väl utan ett helt nytt KUID.
Kuidens förbannelse är att dessa KUIDs utgår från den LOKALA datorn - det finns ingen central KUID räkning.

Detta får konsekvenser när man flyttar något med en CPD från en dator med LÄGRE KUID räknare än den man normalt sitter på. T.ex. så har min bärbara dator kommit till 100106 - problemet är att min stationära dator har kommit till 100320!

Som ni inser innebär detta en krock och ve och förbannelse. På min bärbara dator är t.ex. 100106 DONJ_20120820A (vilket är Björnls och mitt sätt att säga att det är DONJ av version A, sparad den 20 augusti 2012).
På min stationära dator är 100106 DONJ_111022b (vi råkade tappa bort 2:an för några nummer, det är ju egentligen 20110222 som menas).

Det riktigt irriterande är att när man importerar en CPD som har din egen KUID fast i lägre version så får man frågan om man vill skriva över aktuell version MEN man kan inte ge den ett nytt nummer. ÄNNU mera irriterande är att den importerade CPDn INTE tar namnet som den hade på den exporterande datorn UTAN det namn som KUIDen har på den importerande datorn - följaktligen blir det ett litet h-vete och en förbannelse att hitta på importerad data!

Finns det någon lösning på denna av N3V nedkallade förbannelse?
spyfrog besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2012-08-28, 22:22   #2
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Här har jag svårt att hänga med bland alla siffrorna. Vilka konsekvenser blir det när du tankar över från den bärbara till den stationära? Försvinner saker och ting, saknas saker och ting etc.

En bra fråga: Är den bärbara datorn uppkopplad mot nätet, d v s online med N3v?

Jag brukar själv ta med en bärbar dator till fritidstorpet för diverse småjobb. Där går det inte att koppla upp sig på nätet. Jag jobbar alltså offline med TRS. Är det något jag inte bör göra?

Jag har två stationära datorer hemma. Den ena en XP (B-datorn), den andra Win 7 (A-datorn). F n jobbar jag i XP-datorn (A är på garantireparation). Har jag förstått dig rätt så kan man föra över edn bana från B till A, men inte tvärtom.

Eller har jag gått vilse i kuid-djungeln?

Nisse

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-28, 22:38   #3
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Här har jag svårt att hänga med bland alla siffrorna. Vilka konsekvenser blir det när du tankar över från den bärbara till den stationära? Försvinner saker och ting, saknas saker och ting etc.

En bra fråga: Är den bärbara datorn uppkopplad mot nätet, d v s online med N3v?

Jag brukar själv ta med en bärbar dator till fritidstorpet för diverse småjobb. Där går det inte att koppla upp sig på nätet. Jag jobbar alltså offline med TRS. Är det något jag inte bör göra?

Jag har två stationära datorer hemma. Den ena en XP (B-datorn), den andra Win 7 (A-datorn). F n jobbar jag i XP-datorn (A är på garantireparation). Har jag förstått dig rätt så kan man föra över edn bana från B till A, men inte tvärtom.

Eller har jag gått vilse i kuid-djungeln?

Nisse

Nisse
Vilse i KUID djungeln är nog det jag är också tror jag.

Det jag säger är att det går BRA och föra över en bana (eller egentligen vad som helst som du skapat) till en dator vars KUID räknare är LÄGRE än den dator du för över ifrån. I ditt fall borde troligen din bärbara ha en lägre KUID pga den används mindre av dig?

Det som däremot ställer till ett myller av problem är om du exporterar från en dator med en lägre KUID räknare till en dator med en HÖGRE KUID. För då hamnar din export på samma KUID som redan finns på datorn du importerar till.

I mitt fall är alltså den bärbara en dator jag använder mindre. Följaktligen är KUID räknaren där nästan 200 nummer lägre än den på min stationära. Detta innebär att det går utmärkt att exportera från min stationära till den bärbara.

Det innebär också att jag får ett mindre h-vete när jag exporterar från den bärbara till den stationära.

I mitt fall har jag nu lyckats lösa det genom att öppna den till synes "äldre" banan vilket ju alltså innehöll min nyare version. Eftersom våra äldre versioner av banor är ganska ointressanta så gjorde detta inget den här gången, det var bara svårt att hitta på den importerade banan.

Hade däremot min KUID på min vanliga stationära dator råkat innehålla något annat än en gammal (och därmed oviktig) sparad bana så hade jag fått problem - om den t.ex. hade innehållit ett lok eller en vagn istället så hade ju min importerade bana ersatt detta vilket effektivt raderat vagnen/loket...

Att man är uppkopplad emot nätet har ingen betydelse i sammanhanget eftersom KUIDen ändå räknas upp lokalt.

Min gissning är att det enda helt säkra sättet att lösa detta på är att man ser till att installationerna på både A och B datorn är IDENTISKA när man flyttar över från en till en annan. Sen måste de naturligtvis göras identiska igen när man flyttar tillbaka.

I ditt fall kommer du troligen att få problem när du flyttar tillbaka till win7 datorn ifall din KUID räknare där är högre än på XP datorn. Men eftersom win7 datorn väl var ny så har du väl en nyinstallation där och då borde XP datorn ha en högre KUID räknare?
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-28, 22:52   #4
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av spyfrog Visa inlägg
Jag skriver denna text för att tala om en upplevelse och varna eder andra som möjligen liksom jag har två datorer ni kör Trainz på med samma konto:
ni kan drabbas av KUIDens förbannelse......

Scenariot i mitt fall är att jag har en vanlig stationär dator som jag använder i vanliga fall för Trainz. Sedan har jag även en bärbar dator som jag använder för Trainz under sommarmånaderna.

Export av DONJ gjordes medelst Content manager - Save to CPD.
Filen importerades sedan i bärbara datorn. Inga problem så långt.
Men under sommarens månader så skulle KUIDens förbannelse långsamt slå till.

Som vi alla vet har vi alla, i N3V stora visdom, fått oss tilldelat ett nummer för användaren, i mitt fall 269413. Varje sak man gör i Trainz får sedan ett löpnummer tillsammans med ditt user kuid, t.ex. kuid:269413:100096 - DONJ hinderfrihetsstolpe. Om jag skulle skapa en ny version av denna skulle den isf heta kuid:269413:100096:1 och sen kuid:269413:100096:2 osv.

Vad är nu KUIDens förbannelse och hur verkar den? Jo, varje gång du sparar en bana i en ny version i Trainz så skapas det ett nytt KUID för denna - inte en ny version märk väl utan ett helt nytt KUID.
Kuidens förbannelse är att dessa KUIDs utgår från den LOKALA datorn - det finns ingen central KUID räkning.

Detta får konsekvenser när man flyttar något med en CPD från en dator med LÄGRE KUID räknare än den man normalt sitter på. T.ex. så har min bärbara dator kommit till 100106 - problemet är att min stationära dator har kommit till 100320!

Som ni inser innebär detta en krock och ve och förbannelse. På min bärbara dator är t.ex. 100106 DONJ_20120820A (vilket är Björnls och mitt sätt att säga att det är DONJ av version A, sparad den 20 augusti 2012).
På min stationära dator är 100106 DONJ_111022b (vi råkade tappa bort 2:an för några nummer, det är ju egentligen 20110222 som menas).

Det riktigt irriterande är att när man importerar en CPD som har din egen KUID fast i lägre version så får man frågan om man vill skriva över aktuell version MEN man kan inte ge den ett nytt nummer. ÄNNU mera irriterande är att den importerade CPDn INTE tar namnet som den hade på den exporterande datorn UTAN det namn som KUIDen har på den importerande datorn - följaktligen blir det ett litet h-vete och en förbannelse att hitta på importerad data!

Finns det någon lösning på denna av N3V nedkallade förbannelse?
I stället för att spara banan (eller om det gäller något annat) som cdp-fil, kan du editera objektet, och kopiera själva mappen istället till lämplig plats på datorn.
Då kan du manuellt redigera dom sista siffrorna i kuidnummret till vad du vill, samt ändra så att det blir rätt username.
Sen är det bara att dra mappen in i CM.
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-28, 22:57   #5
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ekankal Visa inlägg
I stället för att spara banan (eller om det gäller något annat) som cdp-fil, kan du editera objektet, och kopiera själva mappen istället till lämplig plats på datorn.
Då kan du manuellt redigera dom sista siffrorna i kuidnummret till vad du vill, samt ändra så att det blir rätt username.
Sen är det bara att dra mappen in i CM.
Tack så mkt för denna information ekankal.
Det löser ju problemet.

Jag tycker dock ändå att CM borde ha en knapp vid import som möjliggör ändring av KUID numret ifall de krockar: man kan inte utgå ifrån att alla känner till lösningen som du hade (jag gjorde ju inte det iaf ).

Återigen, tack så mkt.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-29, 09:33   #6
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Om man skall föra över en bana från bärbar dator (XP i det hät fallet) till stationära datorn (Win 7), är det då inte enklare att ta bort banan ur Win 7 och sedan lägga in XP-banan? Alternativt Spara som i XP-datorn och ge banan ett nytt namn,

Ekan: Vad betyder "editera"? Det ordet ingår inte i mitt ålderdomliga ordförråd.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-29, 14:40   #7
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Om man skall föra över en bana från bärbar dator (XP i det hät fallet) till stationära datorn (Win 7), är det då inte enklare att ta bort banan ur Win 7 och sedan lägga in XP-banan? Alternativt Spara som i XP-datorn och ge banan ett nytt namn,

Ekan: Vad betyder "editera"? Det ordet ingår inte i mitt ålderdomliga ordförråd.

Nisse
När du öppnar upp ett objekt, genom Edit/Open for Edit eller Edit in Explorer. Så hamnar det öppnade objektet i Edit-mappen, som finns där du har Trainz installerat Auran/TS2010 (09 eller 12 eller vad du nu har)/UserData/editing

Ändrar du kuidnummer i Edit-mappen, då kan du inte köra Commit på objektet igen, för att få tillbaka objektet i Trainz igen.

Men däremot, om du kopierar den aktuella mappen i Edit-mappen och byter kuidnummer. Så kan du dra den mappen till cmp och få in objektet med ett nytt kuidnummer i Trainz.

Tror att det är detta, som ekan menar med att editera.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-29, 15:28   #8
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
När du öppnar upp ett objekt, genom Edit/Open for Edit eller Edit in Explorer. Så hamnar det öppnade objektet i Edit-mappen, som finns där du har Trainz installerat Auran/TS2010 (09 eller 12 eller vad du nu har)/UserData/editing

Ändrar du kuidnummer i Edit-mappen, då kan du inte köra Commit på objektet igen, för att få tillbaka objektet i Trainz igen.

Men däremot, om du kopierar den aktuella mappen i Edit-mappen och byter kuidnummer. Så kan du dra den mappen till cmp och få in objektet med ett nytt kuidnummer i Trainz.

Tror att det är detta, som ekan menar med att editera.
Helt rätt Bengan, och tack för ditt förtydligande .
I bland glömmer man bort att alla kanske inte har pulat och editerat en massa saker hit å dit, då måste man nog förklara lite, eller rättare sagt, mycket bättre än vad jag gjorde .
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-29, 15:42   #9
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Uhu ...

... ibland är jag så glad att jag tillhör "Endatorsproletariatet"
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-29, 16:23   #10
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Personligen så jobbar jag ALLTID med mappar. Då har jag själv kontroll över kuid, namn m.m. Alla original och historik ligger i mappar (INTE CDP:er). Enkelt och hanterbart, precis som Ekan och Bengan antyder.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2012-08-29 klockan 16:26.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:43.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009