Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-01-07, 02:06   #106
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard


I3 utan och med bromshytt i TANE

Jag har fått till en variant med bromshytt och bromsutrustning nu också. Dessutom så har jag fixat så att man kan lasta vagnarna med bulklaster (så som kol, sockerbetor etc) med en animerad mesh som kan skymtas i den vänstra vagnen. Vagnarna går även att lasta med lösa styckegods, precis som på mina N3/NN3. Har även scriptat vagnarna så att luckorna öppnas när man lastar ur bulklaster, men inte styckegods. Men det verkar vara något fel på smoke-effects i TANE, de emitteras 1 meter för högt upp i spelet, men det är korrekt när man kör preview på meshen. Men jag antar att det är fixat i SP1.

Nu skall fixas lite fler texturer och så ska lite smådetaljer åtgärdas. Eventuellt kommer jag att skriva någon dokumentation om vagnstypen också, lite i stil med hur jag gjort med passagerarvagnspaketen. Finns det intresse för något sådant?
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-01-07, 02:33   #107
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Eventuellt kommer jag att skriva någon dokumentation om vagnstypen också, lite i stil med hur jag gjort med passagerarvagnspaketen. Finns det intresse för något sådant?
Allt du gör och säger är intressant ,

Snyggt jobbat med vagnen också .
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-01-08, 00:00   #108
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard

En dokumentation vore riktigt kul att ta del av Och vagnarna är ju underbart snygga!
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-01-08, 19:49   #109
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Tackar ödmjukast!
Om det roar någon så blir det väl lite godsvagnshistoria i PDF form också då! Om jag är på riktigt bra humör så kanske det kommer dokumentation till TANE-uppdateringen av N3/NN3 också, som jag faktiskt är i princip klar med nu!

Finns det några detaljer på N3/NN3 som någon vill ha ändrade? Fler last-queues/attachments som skall dit, eller annat när jag ändå fixar med dem?

Sedan så funderar jag på om jag ska, eller inte ska göra en egen version av I3 till TS20xx, så är det någon som är intresserad av en sådan?
Som det ser ut nu så fungerar den nuvarande versionen i TS2010, bara det att den saknar skuggmesh, så den har ingen skugga. Men om det finns folk som tänker köra mycket med den där så kanske jag kan knåpa ihop en TS20xx-version också!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-01-08, 21:05   #110
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Tackar ödmjukast!
Om det roar någon så blir det väl lite godsvagnshistoria i PDF form också då! Om jag är på riktigt bra humör så kanske det kommer dokumentation till TANE-uppdateringen av N3/NN3 också, som jag faktiskt är i princip klar med nu!

Finns det några detaljer på N3/NN3 som någon vill ha ändrade? Fler last-queues/attachments som skall dit, eller annat när jag ändå fixar med dem?

Sedan så funderar jag på om jag ska, eller inte ska göra en egen version av I3 till TS20xx, så är det någon som är intresserad av en sådan?
Som det ser ut nu så fungerar den nuvarande versionen i TS2010, bara det att den saknar skuggmesh, så den har ingen skugga. Men om det finns folk som tänker köra mycket med den där så kanske jag kan knåpa ihop en TS20xx-version också!
en TS2010 version är ju aldrig fel.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-02-04, 23:38   #111
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

I3-vagnarna är nu släppta, både i TANE och i TS20xx-version!



Håller på med uppdateringsarbetet med N3 och NN3-vagnarna för TANE också, har lite dokumentation kvar, så jag återkommer nog med dem lite längre fram!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-02-05, 16:01   #112
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Det är inte ofta man får tillfälle att gnälla på Korvtigers byggen, men en sak bara! Monter slutsignaler på I3 !!! Just nu kan de inte gå som sista vagn !!!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2016-02-05 153040.jpg (144.6 KB, 199 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-02-11, 23:11   #113
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Det var bara I3-vagnarna med broms som hade fasta slutsignalhållare, så där saknas de. Men de obromsade vagnarna hade inga fasta hållare, utan man använda hållare som sattes fast i lämmens överkant med en skruvtving. Samma modell kunde även användas till NN-vagnarna där den istället sattes fast på kanten. Ritning på en dylik finns i Arlöf-katalogen (Pl A 59, N: o 602).

Annars ville jag bara påpeka att jag gjort en uppdatering av N3 och NN3-vagnarna som nu fungerar bättre i TANE. Dessa finns att ladda ned här:
http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=29705

__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-02-12, 07:45   #114
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Korkat tänkt av mig! En bromsad vagn gick ju alltid sist i tåg.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-02-12, 20:10   #115
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Korkat tänkt av mig! En bromsad vagn gick ju alltid sist i tåg.
Inte nödvändigtvis. Att ha vagnar sist i tåg som inte var kopplade till den genomgående bromsledningen kallas efterkoppling. I 1941 års SäO så står det bland annat att efterkopplingsvagnarnas vikt får uppgå till 90 ton om hastigheten är max 60 km/h eller en efterkopplingsvikt på 60 ton med en maximal hastighet av 70 km/h, med då med begränsningen att hela tågvikten ej får överstiga 90 ton. Hur det var under den handbromsade tiden kan jag dessvärre inte svara på.
Vet inte hur länge man hade kvar denna bestämmelse, men jag har sett någon som tror att man förbjöd efterkoppling under 70-talet.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-02-13, 08:15   #116
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Intressant, men med bromsad menade jag handbromsad, alltså när ingen genomgående bromsledning fanns. (Jag tänker på bromsare Mullberg på WNJ som satt på sista vagn i latrintåget i vind, kyla och odör.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-06-01, 01:18   #117
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Då var det dags igen. Ser vagnen bekant ut? Kan bero på att jag redan byggt den, både en och två och tre gånger...


G3 med upphöjd bromshytt (vagnens nummer är fel, jag vet.. )

Detta är alltså den berömda littera G3, godsvagnen som är det närmaste definitionen på godsfinka man kan komma. Om ni bläddrar tillbaka till början av denna tråden så ni se att detta var den första vagnen jag byggde, faktiskt det första jag byggde till Trainz över huvud taget. Då byggde jag den dock i 1950-talsutförande då den hade bytt namn till Gs sedan 1922. Sedan dess har jag lärt mig mycket, både om byggande och om järnvägshistoria och när jag skulle flytta över dessa till TANE för något år sedan så smärtade det så i ögonen att se alla fel, så jag har börjat bygga om dem så att de blir rätt genom att låna lite delar ifrån N3/NN3 och I3 vagnarna jag byggt. Denna gång i utförande så som de såg ut fram till 30-talet.

Som ni ser är denna vagnen dock lite annorlunda utformad än de jag byggde till TS20xx. Den har en upphöjd bromshytt. Dessa vagnar med littera G3 började byggas 1898 och kom först i de två utföranden vi redan sett, symmetrisk obromsad och asymmetrisk med bromskupé i ena änden, i princip identisk med resgodsvagnen F1 som jag även byggt.
Lite senare, från 1910 så började man bygga en tredje variant, vilken är den vi ser här. Den fick en upphöjd bromshytt, vilken skulle göra det lättare för bromsare att se både framåt och bakåt. Efter tryckluftsbromsens införande togs hytterna ned från 1927 och ersattes med en plattform med en centrerad bromsratt på, vilket fick dessa vagnar att lika de med bromskupé, vars kupé också sattes igen under 30-talet.

I den här uppdateringen har jag tillfört lite mer detaljer, jag har bytt underrede till samma som vagnarna hade vid leverans med stjärnekerhjul och de äldre lagergafflarna. De två andra varianterna på G3 som jag byggt har jag redan uppdaterat och är inne i TANE.

Nu ska jag rätta massor av texturer och fixa lite till smådetaljer, samt skriva den vanliga dokumentationen om vagnarna.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-06-01, 07:38   #118
Vänersborgs_Stinsen
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 599
Standard

Detta ser jag fram emot! lycka till!!
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar.
Edwin Bohm

Senast redigerad av Vänersborgs_Stinsen den 2017-06-01 klockan 16:01.
Vänersborgs_Stinsen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-06-02, 16:03   #119
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard 9 år har gått ...

... sen Korvtiger startade med dessa godsvagnar, denna tråd är intressant att följa från början ! Att nu en G3 med upphöjd bromshytt införlivas och de andra uppdateras till samma höga standard är bara att tacka för !

PS. Panton på F2e synkar inte med lok med 2 pantos men det kan vi ta sen. DS
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-06-02, 17:27   #120
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Tjusigt korven, bra blir ännu bättre .
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:03.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009