Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Tågbilder

Slumpade bilder från Centralen - Ett bildgalleri för tågbilder

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-02-07, 21:51   #1
_gege
Medlem

Reg.datum: Aug 2007
Standard Fråga gällande galleriet och allmänna tankar

Finns det någon aktivitet alls i galleriet nu mera? Tittar in då och då men sällan man ser något nytt. För övrigt minns jag det som om galleriet skulle innehålla de allra bästa bilderna som forumet hade att erbjuda, har detta ändrats över tid?

Dessutom verkar det helt klart göras skillnad på signaturen som bidragit med bilderna när det blir dags för granskning. Ett helt gäng meriterade skribenter får rena skitbilder publicerade medan andra nekas (nej jag syftar inte på någon av mina egna bilder). Där finns många guldkorn i galleriet men också en hel del bilder som verkligen får mig att undra hur man tänkt.

Detta är nog egentligen mer en reflektion över hur tågbildsdelen utvecklats över tid. Jag är en som uppskattar den fototekniska biten och tyvärr spiller det över på mitt sätt att kommentera ibland vilket jag ber om ursäkt för. Jag har över tid insett att det inte ger mig något att skriva här längre, så jag tänker övergå till att mestadels läsa.

Tack till alla som tagit sig tid att kommentera mina bilder, alltid uppskattat!
_gege besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2012-02-07, 22:20   #2
Eric B
Tidigare ssg

Reg.datum: Apr 2004
Skicka ett meddelande via MSN till Eric B
Standard

Har Galleriet överhuvudtaget uppdaterats de senaste 2-3 åren??
Gammal 2012-02-08, 19:20   #3
X10rules
Medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Eric B Visa inlägg
Har Galleriet överhuvudtaget uppdaterats de senaste 2-3 åren??
Jodå, Olaf Lindström fick in en bild där för drygt ett år sedan. Men sen dess...
Gammal 2012-02-08, 20:51   #4
Rasmus96
Medlem

Reg.datum: Sep 2010
Standard

Vinnaren av månadens bild får sin bild publicerad i galleriet, hur låter det?
Rasmus96 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-08, 21:12   #5
Felix
Medlem

Reg.datum: Dec 2004
Standard

Det låter bra!:-)

Men tyvärr har det bara kommit ett bidrag än så länge!:-(

http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=31915
Felix besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-08, 21:23   #6
Fredrik
Admin & STW-member

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Galleriet är numera i en ganska djup dvala.

Min tanke från första början var att försöka skapa en svensk version av airliners.net fast med järnväg då. Tittade även en del på railpictures.net men där jag ville föra över fokus mer på rena, snygga bilder och kanske inte rent dokumentära bilder.

Vi var 5-4 st tidigare som bedömde bilder och det krävdes alltså att man fick med sig 3 ok för att bilden skulle trilla igenom.

Just nu är det dvala då för få personer(?) är intresserade att bedömma bilder.
Gammal 2012-02-09, 02:12   #7
alexfaldt
Exilskånsk lokförare

Reg.datum: Oct 2002
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik Visa inlägg
Galleriet är numera i en ganska djup dvala.

Min tanke från första början var att försöka skapa en svensk version av airliners.net fast med järnväg då. Tittade även en del på railpictures.net men där jag ville föra över fokus mer på rena, snygga bilder och kanske inte rent dokumentära bilder.

Vi var 5-4 st tidigare som bedömde bilder och det krävdes alltså att man fick med sig 3 ok för att bilden skulle trilla igenom.

Just nu är det dvala då för få personer(?) är intresserade att bedömma bilder.
Jag har gjort flera besök i galleriet (som granskare) på senaste tiden, men också konstaterat att aktiviteten är låg. Jag tar gärna upp verksamheten!
Gammal 2012-02-09, 02:14   #8
alexfaldt
Exilskånsk lokförare

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av _gege Visa inlägg
Detta är nog egentligen mer en reflektion över hur tågbildsdelen utvecklats över tid. Jag är en som uppskattar den fototekniska biten och tyvärr spiller det över på mitt sätt att kommentera ibland vilket jag ber om ursäkt för. Jag har över tid insett att det inte ger mig något att skriva här längre, så jag tänker övergå till att mestadels läsa.
Oj, vad jag känner igen mig själv i din text.......
Gammal 2012-02-09, 10:48   #9
_gege
Medlem

Reg.datum: Aug 2007
Standard

Skönt att man inte är den enda med dessa tankar. Jag kan jättegärna hjälpa till själv om det finns något jag kan göra.

Tyvärr börjar jag mer och mer tro att tågbildsdelen aldrig kommer bli vad den en gång var. Vad detta beror på vet jag inte, men en av förklaringarna till detta tror jag är att många av de som utgjorde grundstommen tidigare helt enkelt har "vuxit upp" och fått jobb med mera som tar tid. Sen känns det också som att många medlemmar fortfarande fotograferar relativt aktivt, men inte visar något här.

Publicera vinnaren av månadens bild i galleriet? Nja det tycker jag inte låter som en bra idé. Vem som vinner månadens bild har ju mest att göra med vilka den bilden tävlar mot den månadens och säger tyvärr inte så mycket om bilden i sig. Jag gillar tanken Fredrik hade från början gällande galleriet med lite högre krav på bilderna. Jag förstår att detta har blivit svårt att efterleva över tid.

Tyvärr känns det också som att folk blir lite stötta av ett sådant galleri, istället för att bli inspirerade och motiverade att försöka ta ännu bättre bilder. Hur vill vi ha det egentligen, ett galleri där alla får vara med som blir halvdant eller ett riktigt bra galleri där man får jobba på sina bilder för att bli publicerad?

Personligen föredrar jag det sista. För övrigt Felix, jättebra initiativ att ta tag i månadens bild igen, men jag tror det är dags att låta den tävlingen vila tills vidare. Två bidrag på mer än en veckas tid är inget hejdundrande resultat precis, och jag tycker tävlingen förlorar hela sin vits med bara ett litet antal bidrag att välja på.
_gege besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-09, 14:34   #10
Erik Götborg
Skånsk användare

Standard

Jag är personligen inte världens mest aktiva bildvisare och det i sin tur beror på att jag inte har varit speciellt aktiv med kameran de senaste åren! Tanken är att den aktiviteten ska öka...

Skötte inte bildgranskningen tidigare, men ställer gärna upp som detta ifall behovet finns och om folk av accepterar mig...så hjälper mer än gärna Alex!
Gammal 2012-02-09, 19:31   #11
Wedell
Medlem

Reg.datum: Jan 2006
Standard

Varför inte starta en forumdel där det är okej att kommentera bilder rent fototekniskt? Där det är okej att prata budskap i bilderna och där det är okej att försöka hjälpa till med tips och råd och annat?

Där det inte är en tävling utan där målet skall vara att man skall känna att det är okej att bidra med både bilder och sin kunskap, eller sin okunskap.
Där det inte handlar om att vara bäst eller sämst utan där det handlar om att bidra?

Kanske är det en utopi.
Det drag som fanns i det här forumet i sin nuvarande form kommer nog aldrig åter.
Förändring är nödvändig annars självdör det.

Senast redigerad av Wedell den 2012-02-09 klockan 19:33.
Wedell besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-09, 21:47   #12
Eric B
Tidigare ssg

Reg.datum: Apr 2004
Skicka ett meddelande via MSN till Eric B
Standard

Instämmer till Wedells förslag, vore skoj. Bildkritik är ofta väldigt nyttig och hjälper en att utvecklas, fram för mer sådant.

När det gäller att rasta kameran är min situation en katastrof i nuläget. Motivationen finns inte alls längre. Gäller allt fotande, inte enbart tåg tyvärr. Fåfänga försök genom nyinköp av kamera etc har visat sig bli en dyr historia om man ser relationen mellan kostnad för inköp och användade av kameran. Tyvärr är vintern den absolut sämsta årstiden för foto. Mörkret, smutsen och kylan inspirerar inte direkt till foto, snarare tvärtom. Sen är mitt nuvarande jobb relativt intensivt och den fritid man har till övers går mer till umgänge samt rekreation, inte till hobbys. Jag är dock fortfarande en frekvent läsare och kikar ofta på det mesta som skrivs här.
Men ja, som några skriver här, det blir inte som det en gång var. Ni som fortfarande fotar och även va med förr, kul att ni orkar forsätta och hålla ångan uppe. Jag är tyvärr inte i samma kaliber längre. Sen börjar faktiskt tågfotande bli lite tråkigt, iaf i den stil man hittills använt sig av. Känns lite enformigt. Att försöka ändra stil eller hitta nytt kräver ofta för min del, omfattande åtgärder men orken finns inte där. Idéerna finns kvar där dock. Jag fotar till 99% i Sthlmsområdet för att det är bekvämt men bortsett från enstaka undantag är allt sönderfotat här vilket gör det tråkigt och ointressant. Min arbetsplats är iofs en rolig fotoplats men numera pratas det om fotoförbud osv för att skydda varumärket osv, inte direkt motivationshöjande...

Att leta sig utanför sthlmsområdet är en lösning men kräver somsagt planering och tålamod, det sistnämnda har jag knappt något alls av och därför är Sthlm bekvämt, det kommer tåg ofta men det blir i slutändan enformigt och tråkigt. Ingen höjer ögonbrynen längre när det handlar om bilder från tex Årstabron, Centralen, "Min egen fotohörna" Stuvsta osv. Lämpar sig möjligen för dokumentativt syfte men inte ur ett kvalitativt sådant om man frågar mig. Det säger också en del av mig, jag strävar efter att förmedla något mer än bara en tågbild men ofta tycker jag inte att jag lyckas tillräckligt bra. Även detta en anledning till bristande motivation.
Det var heltenkelt roligare förr när man var färsk och bara knäppte en massa, ursäkta uttrycket, "muppbilder". Då fick man någon slags tillfredställelse av att få med en massa fordon på bilder, idag känner jag inte så utan nu vill jag ha bilden så nära perfekt man kan komma, dels ur ett tekniskt perspektiv men även förmedling och känsla. Det borde vara en motivation i sig, att försöka nå dit men för min del får det tillsammans med alla andra anledningar jag nämnt i detta inlägg, motsatt effekt. Alltså motivationssänkade. Tråkigt men sant...

Senast redigerad av Eric B den 2012-02-09 klockan 21:50.
Eric B besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-11, 14:01   #13
mrC
Medlem

Reg.datum: Sep 2005
Standard

Jag skulle kunna tänka mig att granska bilder igen, det stannade liksom av och sen självdog det.
mrC besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-11, 16:15   #14
the0fiskis
Medlem

Reg.datum: Sep 2010
Skicka ett meddelande via MSN till the0fiskis Skicka ett meddelande via Skype™ till the0fiskis
Standard

jag med kan tänka mig granska bilder

följ mig på twitter: eos_95
the0fiskis besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:20.