Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-09-04, 23:12   #1
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Smile Västkustbanan och Skåne

Hej!

Så är det gjort. I Download så hittar du "Vastkustbana" som är från Göteborg till söder om Halmstad. Om du lyckas koppla ihop den (merga) med min "Skanebana" så har du så gott som hela västra och södra Sverige. I alla fall från Göteborg till Malmö och utgreningar till Hässleholm, Kristanstad och bort till Sölvesborg. Liksom ner till Ystad och Simrishamn med mera.

En förklaring dock: Det är bara själva markstrukturen som finns. Alltså inga spår, hus, träd eller något annat. Jag har laddat ner data från satellit och vad du ser är markvariationer och ett typ målat landskap som en karta. Spåren tror jag skall ligga där en blå linje syns. Om de går under eller över en väg är upp till dig.

Jag har inte lyckats passa ihop alla delar perfekt utan det är vissa skavanker här och där. Men det kan du fixa till med verktygen i Surveyorn. Du får använda din fantasi lite för att passa ihop en del av detta. Men i stort så är det bara att köra på.

Det här är ett jättejobb - så stort Lycka till
Hälsningar
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2010-09-05, 14:24   #2
rock
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 106
Standard

Sådär, med lite lim och klister så är nu skåne ihopfogat med västkusten
rock besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-05, 22:31   #3
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Smile En bit av Danmark

Nu finns också en bit av Danmark med i Download-forumet. Där ligger också länkar till alla de andra banorna jag skapat.
Hälsningar
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-18, 10:36   #4
CGD
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 881
Standard DanmarkOst och Skanebana passar inte ihop

Jag har satt ihop DanmarkOst och Skanebana. Jag har tagit bort de nämnda bitarna plus ett par till så det passar ihop uppe i norra Öresund. I södra Öresund blev det inte lika bra. Att brodelen som kommer ifrån Danmark kommer in några hundra meter för lång söderut är inget större problem. Vad värre är en del av Skåne ligger här cirka hundra meter lägre. Detta blir svårt att fixa till för om jag höjer landskapet de erforderliga metrarna så förlorar jag samtidigt kuperingen i landskapet.
Ni andra som satt ihop dessa delar hur ser det ut hos er? Tyvärr började min dator krångla. (Låsa sig). Det visade sig vara ett skrivfel !? på en partition vilket ledde till att jag var tvungen att även radera mina Trainzpartitioner för att försöka rädda de viktigare filerna på den felaktiga disken. Så jag har inte Trainz installerat just nu. Men jag klarar mig inte utan Trainz så länge, så det blir installerat så snart som möjligt och då skulle det vara bra om jag kunde rätta till det här felet med DanmarkOst och Skanebana.

Senast redigerad av CGD den 2010-09-18 klockan 10:39.
CGD besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-18, 18:29   #5
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Hej!
Om du nu inte har sparat något från Trainz (nämligen mappen Local) så har du, tyvärr, tappat allt.
Att höjderna skiljer sig mellan södra och norra Danmark (vid själva bron) låter inte bra. Jag har inte hört det problemet från någon annan. Skall kolla upp det.
Hälsningar
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-19, 11:59   #6
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Hej!

Höjdskillnaden mellan Svenrige och Danmark är för stora för att man skall kunna sätta ihop delarna. Jag har tagit bort Danmarkdelen från MediaFire och skall jobba på en ny version.
Hälsningar
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-19, 12:24   #7
CGD
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 881
Standard

Men det är inte danmarksdelen det var fel på! Höjden vid Helsingborg var ju rätt på bägge sidor. Likaså var höjden rätt en bra bit söderut från Helsingborg. Nu kollade jag inte upp hela Skåne men som jag uppfattade det var det bara en större bit vid området kring brofästet som hade en djup sänka. Inte hela Skåne.
CGD besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-20, 20:23   #8
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Hej!
Ser nu att det är delen av Södra Malmö som ligger helt fel i höjd. Här är en utbytesbit: Här.
Hälsningar
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-20, 20:52   #9
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Hittade några ritningar från Malmö C på en gammal hårddisk, om det kan vara till hjälp för någon.

http://www.e-buzz.se/forum/showpost....7&postcount=64
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:30.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009