Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > Landskapsdesign - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-02-26, 21:56   #31
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Okej, hade en 4 månaders brejk, men är nu back on tracks!
Gjorde ett experiment genom att försöka "flytta" på mitt gamla projekt Dalabanan genom att namnändra tiles och innehållet i dessa.

Det gick bra i Mixmap och i Scenery. (hoppade över Terrain för jag kan generera det själv med DEM). Men så fort det kom till network. Ändrade tilesets av en bilväg i Borlänge och lade in det i testrutten... Rutten kraschade!

Conclusion:
Du kan flytta runt på scenery, terrain och Mixmap, men du kan inte flytta runt på "networks" (Räls, bilvägar, lofts etc.), sånt måste du skapa på nytt.

För experimentet är nu avslutat. Jag har valt att om jag ska bygga Borlänge och falun, skinnkatteberg eller Stockholms centralstation, så får jag göra det från scratch! jag kan helt enkelt inte kopiera eller slå ihop två rutter med olika startkoordinater.

Detta har man kommit fram till sedan länge och det har jag nu insett.

Well, snart ska jag sätta igång och bygga färdigt mot Västerås, sedan får vi se vart jag fortsätter någonstans.

Kom ihåg, vill du bygga en bana, eller delar av en bana som är normalspårig, nutid, och ligger i Mälardalen, västra Götaland eller i södra Norge, Kolla då in denna tråd. Då slipper vi två Stockholm central, två Fagersta, två Vänersborg eller två Hønefoss t.ex. och vi kan göra ett mycket bättre sammarbete i ruttbyggen och inte överraska varandra!

__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-03-09, 23:56   #32
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard En liten statusuppdatering igen...

God kväll!

Bygget går sakta men säkert framåt! Börjar närma mig mitt andra delmål men har ett stort hinder längs vägen!

Har dragit trafikspåret från Arboga via Köping och Kolbäck till Västerås. Nu kommer det lite tråkiga... Kontaktledningar, signaler, hastigheter, bangårdar och banvallslofts... Efter det så går bygget vidare mot Sala och därefter kan ni få se en update på banan igen!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 20170309223111_1.jpg (232.1 KB, 201 visningar)
Filtyp: jpg 20170309223810_1.jpg (212.6 KB, 201 visningar)
Filtyp: jpg 20170309223830_1.jpg (153.2 KB, 201 visningar)
Filtyp: jpg 20170309223910_1.jpg (255.8 KB, 201 visningar)
Filtyp: jpg 20170309225415_1.jpg (133.4 KB, 201 visningar)
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-03-10, 00:02   #33
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Hej!
Va trevligt att det går framåt. När tänker du landskapbygga?
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-03-10, 00:57   #34
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Efter nästa beta-release!
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-03-13, 17:03   #35
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Imed att AlexSuperHD har förberett med att bygga Ostkustbanan med samma startkoordinater som jag har på mälarbanan så blir denna projekt i Mälardalen officiellt ett sammarbetsprojekt! Vem som helst får ansluta sig i projektet helt fritt. Allt som krävs är att du har följande koordinater: 59.6099, 16.5449
samt att du avser att bygga hela, eller delar av följande banor (eller andra banor):
- Godsstråket i bergslagen i sin helhet (ADDE, Hallsberg-Frövi)
- Mälarbanan (ADDE, Frövi/Hovsta-Stockholm)
- Ostkustbanan (AlexSuperHD, Oklar sträckning)
- Linjen Sala-Oskarshamn
- Dalabanan
- Bergslagspendeln
- Bergslagsbanan mellan Ludvika/Ställdalen o Gävle
- Norra stambanan mellan Gävle/Storvik och Ljusdal
- Nynäsbanan
- Västra stambanan mellan Stockholm och Hallsberg
- Södra stambanan mellan Katrineholm och Mjölby
- Nyköpingsbanan
- Svealandsbanan
- Linjen Örbyhus-Hallstavik
- Stockholm Central
- Värtabanan

Finns säkert fler banor i mälardalsregionen som jag har glömt men tänker att täcka över!
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-03-13, 18:45   #36
Fippe
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2016
Ort: Sweden Köping
Inlägg: 174
Standard Råkade skriva på Alexs ostkustbana men

Nu blev man ju lite halvt sugen på att bygga ut från din bana upp mot Skinnskatteberg - Fagersta, vet inte hur långt du har kommit mot Skinnsberg men ifall du har byggt Frövi på din bana så kan jag nog utgå därifrån ifall du vill
Fippe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-03-13, 18:47   #37
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Fippe Visa inlägg
Nu blev man ju lite halvt sugen på att bygga ut från din bana upp mot Skinnskatteberg - Fagersta, vet inte hur långt du har kommit mot Skinnsberg men ifall du har byggt Frövi på din bana så kan jag nog utgå därifrån ifall du vill
Absolut! Du är mer än välkommen att bygga ut norr från Frövi. Du har förmodligen bättre lokalkännedom där ute, medan jag å andra sidan saknar tillräckligt med material.

The more the merrier!
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-03-13, 18:53   #38
Fippe
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2016
Ort: Sweden Köping
Inlägg: 174
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ADDE Visa inlägg
Absolut! Du är mer än välkommen att bygga ut norr från Frövi. Du har förmodligen bättre lokalkännedom där ute, medan jag å andra sidan saknar tillräckligt med material.

The more the merrier!
Yes, har du gjort några ändringar vid frövi sedan du la upp nedladdningen på din sida? Isåfall kan inte du ladda upp en senare version så kan jag utgå från den?
Fippe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-03-13, 19:03   #39
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Spårmässigt så borde Frövi vara komplett... men jag kan lägga upp en ny version senare ikväll om det behövs! Jag har nog inte rört Frövi på länge. Jag byggde Frövi först, och Ökna-Alväng efteråt! Jag tror inte signalerna i stationsområdet är komplett. Men vid behov så kan du ändra spårplanen så ska jag få med allt det där på något sätt när du har något att dela med dig!

EDIT: Har nu uppdaterat sidan i min hemsida!
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.

Senast redigerad av ADDE den 2017-03-13 klockan 19:07.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-03-15, 00:52   #40
Fippe
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2016
Ort: Sweden Köping
Inlägg: 174
Standard Pumpat på!

Nu har jag pumpat på rätt hårt igår / idag kväll och dragit allt spår fram till Skinnskatteberg!!!

Har mycket små justeringar kvar att göra lite överallt men jag tycker det ser lovande ut för att vara första gången jag använder mig av DEM-data!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 20170314234824_1.jpg (107.4 KB, 146 visningar)
Fippe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-03-15, 11:27   #41
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Wow! Ser riktigt spännande ut!

Var själv klar med kontaktledningsuppsättnigar på sträckan Arboga-Västerås Västra!
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-04-04, 22:58   #42
Fippe
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2016
Ort: Sweden Köping
Inlägg: 174
Standard

Har nu dragit spår från Skinnskatteberg till Fagersta, blev nästintill helnöjd med resultatet.

Dock så måste jag göra om några bitar mellan Frövi och Skinnskatteberg då det är några för branta backar och småfix där!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 20170404191800_1.jpg (241.0 KB, 121 visningar)
Filtyp: jpg 20170404215239_1.jpg (104.0 KB, 121 visningar)
Fippe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-04-05, 11:28   #43
TraindriverS
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2011
Ort: Norway
Inlägg: 357
Standard

Så fint. Bra jobba!
TraindriverS besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-04-05, 12:28   #44
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

OSer bra ut i grunden! Men vill du gå Fagersta helt rätt så får du flytta växelkrysset lite. Växlarna från spår 5 och 1 fortsätter så att säga in i växelkrysset, om du förstår hur jag menar.

Växlarna ska vara tvärare, alla växlar i Fagersta är 40-växlar. Ett sidospår för lite, spår 1, 2, 3 och 5 är huvudspår (spår 4 är upprivet, du har fått med tomrummet där det låg helt rätt. Utanför spår 5 ligger spår 6 och 7 som främst används för uppställning av motorvagnar. Slutligen saknar jag bamverkssticken som går ut en kort bit från spåret längst till vänster i bild och går längd med lastkajen på bangårdens norra sidan i Skinnsbergsänden.

Ursäkta att bilden blev på fel ledd.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 20170405_113703.jpg (282.3 KB, 114 visningar)
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora

Senast redigerad av bönan den 2017-04-05 klockan 12:43.
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-04-05, 18:58   #45
Fippe
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2016
Ort: Sweden Köping
Inlägg: 174
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bönan Visa inlägg
OSer bra ut i grunden! Men vill du gå Fagersta helt rätt så får du flytta växelkrysset lite. Växlarna från spår 5 och 1 fortsätter så att säga in i växelkrysset, om du förstår hur jag menar.

Växlarna ska vara tvärare, alla växlar i Fagersta är 40-växlar. Ett sidospår för lite, spår 1, 2, 3 och 5 är huvudspår (spår 4 är upprivet, du har fått med tomrummet där det låg helt rätt. Utanför spår 5 ligger spår 6 och 7 som främst används för uppställning av motorvagnar. Slutligen saknar jag bamverkssticken som går ut en kort bit från spåret längst till vänster i bild och går längd med lastkajen på bangårdens norra sidan i Skinnsbergsänden.

Ursäkta att bilden blev på fel ledd.
Yes, har fixat till det bättre nu, (bara säga till om det är något annat som inte stämmer!) Växeln mot spår 3, 5 , 6 osv var väldigt krånglig och få till samt att den inte blev estetiskt det bästa jag har gjort men har du ytterligare förbättringar så är det bara att skriva!

Ska lägga in skyddsväxeln vid spår 5 där!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 20170405175143_1.jpg (204.0 KB, 109 visningar)
Filtyp: jpg 20170405175149_1.jpg (249.5 KB, 109 visningar)
Filtyp: jpg 20170405175200_1.jpg (293.5 KB, 107 visningar)
Filtyp: jpg 20170405175204_1.jpg (221.8 KB, 107 visningar)
Fippe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Taggar
rw-rutter

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:20.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009