Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om tågsimulatorer

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-03-09, 23:02   #1
AlleDahlle
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Kristianstad
Inlägg: 763
Standard Lite frågor msts och ny dator!

Tycker att det är lite halvtomt/ lite aktivitet här på forumet just nu så jag tänkte att jag livar upp det lite.

Jag har just nu 2/3 av de stora simulatorerna och det är msts som saknas. Jag undrar därför vad ni tycker om jag bör skaffa det eller inte? Jag har sett det på maxi för 99 spänn här i Kristianstad och det kan det väl vara värt eller? Och finns det någon bana med Kristianstad? Och en fråga till granders (om han nu läser detta. P.g.a lathet + trötthet orkar jag inte göra ytteliggare ett meddelande/tråd) du gör ju y2 till både msts och RW, skulle du inte kunna göra samma sak med x31:an?

Och sedan så tittar jag efter en ny dator. Jag ska ha en bärbar då jag tycker om att lätt kunna ta med mig datorn (ok, kanske inte jättelätt att bära med sig med tanke på vilken dator jag länkar till men fortfarande lättare än en stationär) jag har tittat på denna: http://www.mediamarkt.se/mcs/product...tml?langId=-16
Kan jag spela train simulator 2013 på högsta med den? Eller med någorlunda höga inställningar?

Ok, vet att ni fick en del att läsa, själv ska jag gå och lägga mig, lycka till med läsningen.

Off-topic: vem tycker ni skulle vunnit mello? Var Robin rätt? Själv tycker jag att yohio skulle vunnit.
AlleDahlle besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2013-03-09, 23:25   #2
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Hej
Den där Acer du tänkte på är kraftigare än min stationär dator. Ja kan köra med RW3 med högsta inställningar. Kör även MSTS och Open Rails utan problem. Har win 7 64.
Den Acer är ganska dyr. Hoppas du får glädje av.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-03-10, 08:32   #3
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Om du hittat MSTS för 99kr, vad är det och tveka på? Visst är det en gammal tågsim, men det görs ju fortfarande en hel del till den.


Bärbar eller stationär dator???? Själv har jag ingen bärbar, men skulle jag ha en, så skulle den vara så enkel och liten som möjligt (bara för att kunna surfa/se film). Den bärbara du valt borde du kunna spela det mesta med på höga inställningar. Men du får både en stationär (med samma prestanda) och en enkel bärbar för samma pris. Och den stationära går enkelt att uppdatera (när/om det senare behövs!).
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-03-10, 09:51   #4
AlleDahlle
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Kristianstad
Inlägg: 763
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre Visa inlägg
Om du hittat MSTS för 99kr, vad är det och tveka på? Visst är det en gammal tågsim, men det görs ju fortfarande en hel del till den.


Bärbar eller stationär dator???? Själv har jag ingen bärbar, men skulle jag ha en, så skulle den vara så enkel och liten som möjligt (bara för att kunna surfa/se film). Den bärbara du valt borde du kunna spela det mesta med på höga inställningar. Men du får både en stationär (med samma prestanda) och en enkel bärbar för samma pris. Och den stationära går enkelt att uppdatera (när/om det senare behövs!).
Finns det någon bana till msts med malmö-Kristianstad?

Grejen är ju den att jag ska ha en bärbar speldator. Jag har funderat på stationär också men jag har en viss förkärlek till bärbara, tycker om att kunna ta datorn från övervåningen till nedervåningen ock kunna sätta mig var jag vill och kunna spela, inte lika enkelt med en stationär. Sedan är det inte bara Railworks jag ska spela, det kommer nog bli en hel del GTA, Battlefield m.m
Men det jag mest undrade över är om jag kan spela railworks 2013 på högsta och det verkar jag kunna.
AlleDahlle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-03-10, 12:02   #5
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Nej, någon sådan bana finns ej. Det närmaste du kommer är Malmö - Köpenhamn (och vidare genom Danmark) utan citytunneln.
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-03-10, 13:11   #6
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

jag har den kraftfullare versionen av just den datorn och jag kör TS2013 på väldigt höga inställningar och har fortfarande bra FPS (Dock har jag dubbla mängden RAM i min jämfört med den datorn, men bör inte göra en extrem skillnad), sen är även den datorn väldigt tyst utom när den utsätts för extrem belastning eller om fläktarna täcks.
Så den kan varmt rekommenderas.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-03-10, 15:07   #7
AlleDahlle
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Kristianstad
Inlägg: 763
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson Visa inlägg
jag har den kraftfullare versionen av just den datorn och jag kör TS2013 på väldigt höga inställningar och har fortfarande bra FPS (Dock har jag dubbla mängden RAM i min jämfört med den datorn, men bör inte göra en extrem skillnad), sen är även den datorn väldigt tyst utom när den utsätts för extrem belastning eller om fläktarna täcks.
Så den kan varmt rekommenderas.
Vad är kraftfullare? Bara ram? Eller är det skillnad på grafikkortet eller något annat?
AlleDahlle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-03-10, 16:04   #8
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Det är nog processorn, grafikkortet och snabb HD som avgör FPS.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-03-10, 16:47   #9
AlleDahlle
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Kristianstad
Inlägg: 763
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Det är nog processorn, grafikkortet och snabb HD som avgör FPS.
Den processor och det grafikkort som sitter i är det kraftfullaste för just g75vw serien vad jag vet, finns ju g75vx serien som är lite nyare och har ett gtx670mx istället för gtx670m, men det ska inte vara så värst mycket skillnad vad jag har läst.

Funderade tidigare på versionen med 3D och bluray men jag vet inte om jag tycker det är värt det. Jag har en extern bluray spelare och skulle jag vilja kan jag ju alltid köpa en 3D skärm senare + att jag sparar 4000kr på denna datorn jämfört med 3D varianten av datorn.
AlleDahlle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-03-15, 02:46   #10
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av AlleDahlle Visa inlägg
Vad är kraftfullare? Bara ram? Eller är det skillnad på grafikkortet eller något annat?
Mer ram och snabbare diskar.
Har nämligen 160gb ssd för systemet och 720gig lagrings disk.
I övrigt är det i stort sett samma bortsett från att jag har 3D skräm och blueray spelar med.

Värt att notera är att datorn inte presterar väl alls om den inte är kopplad till ström försörjning så ska man spela så måste man vara i närheten av ett uttag om man vill ha höga inställningar.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-03-15, 09:32   #11
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Bara några garantitips i all välmening, Acer, i konkurrens med HP, har gissningsvis marknadens sämsta garantivillkor - Asus har nog marknadens bästa - men det företaget bör man fly ifrån.

Innan man köper en dator gör man klokt i att snabbläsa konsumentlagen. Drabbas man av två allvarliga fel - d v s tvingas skicka iväg datorn - har man rätt att häva köpet. Måndagsexemplar är inget att ha.

Har tyvärr bra erfarenhet om dom här frågorna.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-03-15, 13:54   #12
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

http://www.netonnet.se/art/dator/lap...o/183236.3004/

Den skall jag köpa efter att vi varit iväg till USA en sväng i slutet av månaden. Lite sämre grafikkort men mer ramminne. Idag har jag en äldre HP Pavilion DV7 som fungerar bra men med ett grafikkort som inte klarar det bästa. Vore det bättre grafikkort i den så hade jag inte köpt annan dator.
__________________
M v h
/Pursche
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:33.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009