Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > Landskapsdesign - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-02-08, 12:04   #31
McDOZ
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2012
Ort: Malmö
Inlägg: 147
Standard

Det var ett snabbt svar!

Jag har sysslat med flight simulator de senaste åren och är väldigt bortskämd med alla utilities som finns där.
I denna branchen (RW3) har jeg endast funnit några stycken.
Är helt ny här i tågbranchen och blev biten av en RW3 YouTube movie i förra veckan och det blev genast en ny investering i RW3 Deluxe.
Så i 10 dagar har jag fördjupat mig i denna fantastiska värld och försöker att sätta mig in i hur allt fungerar med assets, blueprints och allt annat relevant för RW3.
T.ex. hur hittar du allt? Finns det inget annat sätt att browsa alla prylar som finns i RW3 än att kolla texturer i RW_Tools Asset Viewer?

Donerade 8 pund till Nobkins för hans RWDecal och nu har jag Malmö C som mitt första bygge.

Mvh // GertP, Malmö
McDOZ besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-08, 18:26   #32
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av McDOZ Visa inlägg
Det var ett snabbt svar!

Jag har sysslat med flight simulator de senaste åren och är väldigt bortskämd med alla utilities som finns där.
I denna branchen (RW3) har jeg endast funnit några stycken.
Är helt ny här i tågbranchen och blev biten av en RW3 YouTube movie i förra veckan och det blev genast en ny investering i RW3 Deluxe.
Så i 10 dagar har jag fördjupat mig i denna fantastiska värld och försöker att sätta mig in i hur allt fungerar med assets, blueprints och allt annat relevant för RW3.
T.ex. hur hittar du allt? Finns det inget annat sätt att browsa alla prylar som finns i RW3 än att kolla texturer i RW_Tools Asset Viewer?

Donerade 8 pund till Nobkins för hans RWDecal och nu har jag Malmö C som mitt första bygge.

Mvh // GertP, Malmö
Låter spännande med en ny svensk rutt. Att det inte finns så mycket svenskt (om det är det du menar!?) till RW, så tror jag dels beror på att många tappa sugen när MSTS2 las ner och det verkar även vara krånligare att bygga till RW, än till t.ex. MSTS...

Ser gärna att du startar en egen tråd om din rutt, så vi får veta mer om den!
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-09, 03:01   #33
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard

Jag prövade gratisversionen av RWDecal men lyckades inte få det att funka. Är också bortskämd från flightsimvärlden med att det ska finnas bra gratisprogram och gratis addons. Tycker det är rätt tråkigt att det verkar vara ett sånt fokus på att allt ska kosta när det handlar om tågsim...

Som sagt fick jag inte RWDecal att funka så jag har helt enkelt plottat ut alla spår, viktiga vägar, korsningar, vattendrag m.m. i Google Earth och gjort det till GPS markers i RW. Det funkar rätt smidigt men dekaler på marken hade förstås varit enklare.

Jag tycker inte det är svårt att bygga till RW, däremot är det en hel del grejer som hade kunnat funka bättre. T.ex. tar det rätt mycket tid att placera ut träd, buskar och gräs om man vill att det ska se någorlunda bra ut. Terrängen kan också vara svår att få till när det är stora höjdändringar på liten yta.
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-11, 13:04   #34
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hgv Visa inlägg
Jag prövade gratisversionen av RWDecal men lyckades inte få det att funka. Är också bortskämd från flightsimvärlden med att det ska finnas bra gratisprogram och gratis addons. Tycker det är rätt tråkigt att det verkar vara ett sånt fokus på att allt ska kosta när det handlar om tågsim...
Tror inte det egentligen är så mycket fokus på att det ska kosta utan att marknaden är mindre när det gäller tågsimulatorer.
Därav är det helt enkelt färre som gör saker också, både addons och program.
Med fler som gör saker skulle det även bli fler bra gratisprogram och gratis addons.

KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-12, 17:24   #35
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard

Jag uttryckte mig lite slarvigt, men jag tror att bristen på gratismaterial och gratisprogram bromsar utvecklingen av nytt gratismaterial.

Själv skulle jag aldrig få för mig att ta betalt för mina banor om och när dom är i skick att släppas (det skulle dessutom vara en omöjlighet med tanke på allt freewarematerial som dom innehåller).
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-18, 12:48   #36
McDOZ
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2012
Ort: Malmö
Inlägg: 147
Standard

Jag betalar hellre för en skarp version än gnäller när en gratisversion inte funkar så bra.
3 Pund för RWDecal är väl inget att bråka om, en stor stark kostar mer!
Jag hadde gladeligen betalat $20:- för din rutt Hgv!

Gratisprogram trodde jag bara var för 14-åringar med veckopeng.

Så mycket jag har köpt till FSX, 10 - 20 - 30 dollar, är inte mycket med tanke på hur många timmar som ligger bakom i utveckling.
150:- för Communities-ware RC tyckte jag var ett bra pris. Mycket välgjort och fin gång.

Mvh // Gert - (Järnvägarunge)
McDOZ besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-29, 03:45   #37
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard

En ovanligt tom bangård en sen vinterkväll.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Screenshot_Falköping to Nässjö_57.76343-14.16806_00-03-21.jpg (193.4 KB, 430 visningar)
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-29, 04:39   #38
Basse
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
Standard

Om än tomt så riktigt snyggt!
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse
Basse besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-29, 12:15   #39
MatsH
Månadens bild - Mars 2005
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hgv Visa inlägg
En ovanligt tom bangård en sen vinterkväll.
Det ser bra ut.
Jag gillar bangårdar, även dom tomma.
Lycka till med fortsättningen.
mvh .... Mats
__________________

Motörhead - Overkill
MatsH besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-29, 16:12   #40
McDOZ
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2012
Ort: Malmö
Inlägg: 147
Standard

Fy F......n va fint!
Drar inte belysningen mycket ström (fraps)?

Mvh // Gert@
McDOZ besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-29, 20:27   #41
ocvn
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2010
Ort: Kongeriket Norge
Inlägg: 226
Standard

Ser flott ut Har du plassert ut alle kjøretrådholderne manuelt ?
__________________
ocvn
ocvn besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-29, 21:49   #42
stina
Medlem
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Tokarp, Jönköping, Sweden.
Inlägg: 916
Thumbs up Snyggt Hgv...

du har fått till det igen... Fin bild... kanske något för "Järnvägsbilder utan tåg".?
__________________
MVH /Stina-Märklinist & fåtöljrallare!
stina besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-29, 22:17   #43
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard

Tack för kommentarerna!

Belysningen drar en del kräm (fps) men inte så att jag störs av det. Å andra sidan rullar RW på ganska bra på min dator normalt sett (ca 30-50 fps). Men jag har förstås följt rådet att inte ha för många lampor som genererar skuggor, så det är bara en "skugglampa" per brygga.

Citat:
Ursprungligen postat av ocvn Visa inlägg
Ser flott ut Har du plassert ut alle kjøretrådholderne manuelt ?
Ja, tyvärr var jag tvungen att göra det för det fanns inga färdiga bryggor som passade särskilt bra. Men något som underlättar vid parallella spår är att man kan göra färdigt en brygga, sedan kopiera bryggan inklusive alla komponenter, klistra in och sedan passa in den på det nya stället.
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-10, 19:54   #44
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard

Någonstans längs med banan....
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Screenshot_Falköping to Nässjö_57.85423-14.10391_12-54-55.jpg (172.1 KB, 379 visningar)
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-10, 20:25   #45
vadokunvot
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Sävsås, Hyltebacken
Inlägg: 422
Standard

Läckert!
__________________
Mange
vadokunvot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Taggar
rw-rutter

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:28.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009