Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > Landskapsdesign - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-11-13, 14:57   #1
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard Använda Google Earth eller Gröna kartan för ruttbygge

Laddar man hem Devtoolpack finns där en bra guide hur man kan få ett mycket bra hjälpmedel vid ruttbyggande. För dom som vill bygga en rutt efter verkligheten är detta nästintill ovärdelig hjälp som förenklar spårläggningen en hel del i och med att det är så pass smidigt.

Genom att använda Google Earth eller Gröna kartan (hitta.se och eniro.se kator går kanske också att använda) så kan man bara pricka ut med så kallade "markers" för att få en linje i rutt edtorn så vet man exakt var rälsen ska läggas.

Jag tänkte jag ska försöka förklara detta på svenska i denna tråd.

Clipboard01.jpg


Här har jag satt ut markörer längs en järnvägsbit utanför Linköping. I äldre versioner av Google Earth kan man bocka för så får man en linje var alla järnvägar finns (verkar försvunnit i nyare versioner?). Markören sätter ni ut genom och klicka uppe i verktygsfältet och placera den där ni vill ha den. Tänk på att sätta dem i en följd. Du kan inte sätta en marker bakom en du redan satt = Du måste alltså sätta dem från höger till vänster eller vice versa. Du kan inte gå tillbaka och sätta en extra på ett ställe




Clipboard03.jpg

Högerklicka på mappen där alla markörer finns och välj "save as"


Clipboard05.jpg

Ge ett passande namn och se till att det blir i formatet .kml!



Clipboard06.jpg

Sedan öppnar du den nyss skapade filen i Excel (verkar som man måste ha minst ha Office 2003). Se till att du väljer alternativet som visas på bilden ovan.



Clipboard07.jpg


Det är bara kolumn F och H vi är intresserad av, resten kan tas bort.




Clipboard09.jpg


Var uppmärksam att du måste byta plats på longitud och latitud.

Kolumn A - Longitud
Kolumn B - Latitud



Mer kommer....



För de som vill veta mer direkt går det utmärkt att läsa mer i pdf-filen i Devtoolpack. Filen ni ska läsa heter
1.03 Route Marker Creation.pdf
__________________
Fredrik
Din lokala fotograf - www.brightphoto.se

Senast redigerad av Fredrik den 2007-11-13 klockan 17:49.
Fredrik besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2007-11-13, 15:56   #2
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Bara en fråga i detta sammanhang. Har du hittat hur man ändrar Latitud och Longitud i devtools så man kommer till rätt ställe på kartan, i mitt fall Borlänge?
__________________
M v h
/Pursche
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-11-17, 01:04   #3
MatsH
Månadens bild - Mars 2005
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
Standard

Hallå!
Finns det något sätt att göra detta utan Excel? Jag har så klart inte något Office-paket.

mvh .... Mats
__________________

Motörhead - Overkill
MatsH besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-11-17, 01:26   #4
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

Ja, på forumet ukts (ruttdelen för RS) så finns en länk till ett program som gör att man slipper Excel-steget.

Se tidigare inlägg från mig http://www.e-buzz.net/forum/showpost...78&postcount=4
__________________
Fredrik
Din lokala fotograf - www.brightphoto.se
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-11-17, 01:31   #5
MatsH
Månadens bild - Mars 2005
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
Standard

Tack så mycket Fredrik!
Ska kolla upp det på direkten.
mvh .... Mats
__________________

Motörhead - Overkill
MatsH besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-11-17, 19:09   #6
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av MatsH
Hallå!
Finns det något sätt att göra detta utan Excel? Jag har så klart inte något Office-paket.

mvh .... Mats
OpenOffice är ett alldeles utmärkt alternativ till Microsoft Office.
Bara det att det är helt gratis!
Tämligen säker att man kan göra i OpenOffice Calc precis det som ska göras i Excel. Övriga delar som Writer och Draw är fullgoda alternativ till Microsofts produkter och kan även hantera t.ex. MS Word och Excel filer.

Mvh Anders
KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-11-21, 17:01   #7
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

Mike Simpson (Skapare av Route riter till MSTS) har varit i farten igen och gjort ett smidigt program.

Ett program som omvandlar Google Earths .kml-filer direkt till det format som Railsimulator kräver för att kunna skapa marker filer.
Programmet har även stöd för .gpx vilket är ett standardformat för GPS-information.

Mer information hittar ni här
http://members.optusnet.com.au/virtu.../Markers2.html och download finns här http://members.optusnet.com.au/virtu...downloads.html
__________________
Fredrik
Din lokala fotograf - www.brightphoto.se

Senast redigerad av Fredrik den 2007-11-21 klockan 17:18.
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-12-05, 22:41   #8
mibl
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Jönköping
Inlägg: 260
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
I äldre versioner av Google Earth kan man bocka för så får man en linje var alla järnvägar finns (verkar försvunnit i nyare versioner?).
Järnvägsnätet finns i Layers under Places of interest/Transportation/Rail i version 4.2 av Google Earth.
mibl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-06-03, 19:15   #9
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik Visa inlägg
Mike Simpson (Skapare av Route riter till MSTS) har varit i farten igen och gjort ett smidigt program.

Ett program som omvandlar Google Earths .kml-filer direkt till det format som Railsimulator kräver för att kunna skapa marker filer.
Programmet har även stöd för .gpx vilket är ett standardformat för GPS-information.

Mer information hittar ni här
http://members.optusnet.com.au/virtu.../Markers2.html och download finns här http://members.optusnet.com.au/virtu...downloads.html
Hej!
Ursäkta att jag tar upp urgammal tråd.
De här länkarna har upphört och var finns dessa att hämta?
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-28, 00:01   #10
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Jag hittade RW Tools här, men programmet är en donationware, och "Gratisversionen" har en trial då du kan använda programmet 21 gånger...
http://www.rstools.info/rw_tools.html
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.

Senast redigerad av ADDE den 2013-02-28 klockan 00:02.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:05.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009