Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-07-12, 18:00   #106
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard

Supersnyggt LAn, en riktig CAB är ju alltid pricken över I
__________________
MVH / BjörnL
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-12, 18:07   #107
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Den bild som Marcus hänvisar till är en hyttbild från en Du, alltså ett lok med moderniserad hytt. De bilder som Lan har och utgår ifrån visar hur loken såg ut vid leveransen.
Av bilden som Marcus hänvisar till ser jag att skillnaderna är relativt små så det bör vara en enkel rak att få till en Du-hytt också, men först D, sen Du, sen Da som hade helt annan och modernare instrumentering.

Jag har fortfarande ingen bild på körpultens ovansida!!! Utan den ingen hytt (OBS: detta är ett hot!!!-)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-13, 13:50   #108
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Av bilden som Marcus hänvisar till ser jag att skillnaderna är relativt små så det bör vara en enkel rak att få till en Du-hytt också, men först D, sen Du, sen Da som hade helt annan och modernare instrumentering.

Jag har fortfarande ingen bild på körpultens ovansida!!! Utan den ingen hytt (OBS: detta är ett hot!!!-)

Kan se vad jag har i mina gömmor för Da lokets hytt, vet att jag fotade BJs Da lok i vintras för mitt Ma lok, då dom har rätt lika hytter.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-13, 15:12   #109
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Hjälp behövs...

... med att identifiera föjande 6 saker:

1. (gissning pantografpump ???)
2. nån slags lufttank ???
3. (de övre två är enkla strömställare, den tredje är dubbel ??? och den undre är nog ett vägguttag ???
4. Också en enkel strömställare ???
5. Två lampor ??? på körpulten ???
6. ??? Säkringar ???

Snälla, posta om ni vet något !!!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg D_101_2002-05-10_Gavle_03.jpg (246.0 KB, 146 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-13, 17:50   #110
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

1. Rätt säker på att det är, som du säger, en handpump för att lyfta upp bygeln på ett lok som inte har något ledningstryck efter att ha varit avstängt en tid.
2. Utjämningsbehållare till bromssystemet. Den är genom en ledning som kopplas till mitten på den vänstra änden på behållaren, bakom körpulten, förbunden med förarventilen. Det är den mindre ledningen, som är framför den högra av de tre grövre ledningarna som sticker ut på undersidan av ventilhuset. De andra tre ledningarna går till, från vänster till höger, huvudledning, fria luften (sticker säkert ned genom golvet), samt huvudbehållaren.
3. Strömställare, skull nog tippa på att även den undre är det. Vad de går till däremot. Gissning, utan någon särskild ordning, belysning i hytt, frontlyktor, slutlyktesken, hyttvärme, tågvärme.
4. Nej, en tryckknapp. Och jag är rätt säker på att det är en ringklocka, som var till för när man körde multippelkörning. Samma fanns på HC-bussarna vill jag minnas.
5. Ingen aning vad de är för något. Lampor är nog en rätt bra gissning i alla fall. Slirvarning, samt någon varning för elektriciteten kanske?
6. Naej, skulle inte tro det. Det sitter ett skåp som mer liknar ett säkringsskåp på hyttens bakvägg, i mitten. Kolla Bengans bilder. Element kan jag dock tänka mig att det är.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-13, 20:17   #111
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard 5:an är löst...

... det är två tryckknappar, inkoppling och urkoppling som berodde på att man hade en körpult även på högersidan så man kunde koppla ur den ena och in den andra (= slutsats från "pussgurkans bilder som jag fått).
För övrigt fortsätter "gissningstävlingen".
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-13, 20:30   #112
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Några fler bilder till hjälp att...

... vi kan snickra till en hyfsad hytt till ett gammalt D-lok !

Bild1: beviset för 5:
Bild2: Intressant, förmodligen från ett Du-lok anpassat för multipeldrift ?
Bild3: Den förmodade Pantografpumpen ?
Bild4: Skylt i hytten, antagligen i ett Dg-lok, stod det max 90 i Ds-loken ?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg DSC00004 (2).jpg (301.1 KB, 120 visningar)
Filtyp: jpg DSC00007 (2).jpg (282.2 KB, 122 visningar)
Filtyp: jpg DSC00035.jpg (280.0 KB, 124 visningar)
Filtyp: jpg DSC00140.jpg (288.9 KB, 123 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-13, 20:53   #113
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Bild 3. Är det inte "Dödmangrepp". Om lokföraren somnar då stannar tåget.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-13, 21:16   #114
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Bild 3. Är det inte "Dödmangrepp". Om lokföraren somnar då stannar tåget.
Jo men nu pratar vi om olika saker, Totte. Det som jag ringat in på bilden nedan är säkert "dödmansfoten" ???
Bifogade bilder
Filtyp: jpg DSC00035.jpg (256.7 KB, 118 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-13, 21:17   #115
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Bild 3. Är det inte "Dödmangrepp". Om lokföraren somnar då stannar tåget.
På dom flesta äldre lok så satt detta i gasreglaget.

Och jag har för mig att det ska vara pumpen för att höja strömavtagaren, är rätt säker på det.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-13, 21:27   #116
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Den lilla grejen ser ut att nötningsytan sliten ut och jag tror att denna bit lyftes över dit till den stora grejen. Kanske har jag fel.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg DSC00035.jpg (284.6 KB, 116 visningar)

Senast redigerad av Totte den 2012-07-13 klockan 21:29.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-13, 21:50   #117
Robert
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 389
Standard

Pumpen var för att få tryck till strömavtagarna om det inte fanns tillräckligt med batteri för hjälpkompressorn. Den lilla pedalen till vänster om den gissar jag är för sandning.

Jättekul att du bygger en D-lokshytt, lan! Kommer kunna användas till dina Malmbanelok också.
Robert besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-13, 21:57   #118
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Robert Visa inlägg
Pumpen var för att få tryck till strömavtagarna om det inte fanns tillräckligt med batteri för hjälpkompressorn. Den lilla pedalen till vänster om den gissar jag är för sandning.

Jättekul att du bygger en D-lokshytt, lan! Kommer kunna användas till dina Malmbanelok också.
Tack för dina kloka inlägg, Robert. Kan mycket väl vara en sandingspedal.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-13, 22:03   #119
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Robert Visa inlägg
Pumpen var för att få tryck till strömavtagarna om det inte fanns tillräckligt med batteri för hjälpkompressorn. Den lilla pedalen till vänster om den gissar jag är för sandning.

Jättekul att du bygger en D-lokshytt, lan! Kommer kunna användas till dina Malmbanelok också.
Då kan du ha rätt! Lycka till lan!
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-13, 23:29   #120
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Dödmansgreppet satt på handtaget, se inlägget 109 från Lan, på bilden ser man att körreglaget har en liten guld/sandfärgad ring, ett mellanrum och därefter en platt metallknapp högst upp att ha handen på. När denna knapp släpptes så fjädrades spaken tillbaka till nolläget. Man har ju hört om lokförare som fuskade med det där och satte dit gummisnoddar runt handtaget för att slippa att sitta och hålla handen på det hela tiden.

Nötningen på pedalen på golvet kommer med största sannolikhet från den långa rad av lokförarkängor som trampat ned på den, för inte har den med luftpumpen att göra inte. Sandning är jag också väldigt tveksam till, skulle snarare säga att sandningshandtaget satt vid bromsventilen, eftersom den drevs av tryckluft från bromssystemet i vanliga fall. Det sitter en ganska kraftig röd spak nedanför bromsventilen som jag är rätt säker på har inget med bromsen att göra, vilket mycket väl skulle kunna vara till sandningen. Vad pedalen är till för dock. Måste ha någonting med den vanliga körningen att göra med tanke på placeringen och att den sitter på golvet och inte som en spak, alltså något som man måste kunna trampa ned när man ha höger hand på gasen och vänster på bromsen. Frågan är om det är någon typ av kopplingspedal. Ser på bilder att Da hade en liknande pedal på golvet, så det borde ju vara något åt det hållet.

N: o 101 skall ha blivit överlämnad till SJvM 1972 som ett Dg-lok, men ska ha blivit ombyggt/litterat till Ds på 80-talet enligt svenska-lok.se(Troligtvis ett missförstånd). Dock så säger både hastighetsmätare och skylten i taket att detta är ett Dg-lok. (1936 så höjdes maxhastigheten på Dg från 70 till 75km/h och på Ds från 90 till 100km/h) Den har dessutom Dg-växellåda så det är en Dg.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:04.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009