Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om tågsimulatorer

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-08-22, 11:05   #1
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard Train-fever släpps 5 sept

Tankarna går åt transport tycoon när man ser beskrivningen av Train-fever. Kul, TTDLX har man spenderat ett antal timmar på, så en modernare variant skulle vara skoj. På Steam här:

http://store.steampowered.com/video/304730/2033594

Deras hemsida här:

http://www.train-fever.com/game-info/simulation/

Nostalgihörnan här:

http://www.openttd.org/en/

__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2014-09-06, 13:42   #2
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Jaha, då var den släppt. Stor värld, potensiellt många öppna fönster som slöar ned datorn, även de starkaste. Men signalerna, har ni fattat dom?

Ta två stationer i ändarna, ett enkelspår och en station med 2 spår i mitten där de kan mötas och tala om för mig hur ni ordnar så att det fungerar, för jag fattar inget.......
__________________
M v h
/Pursche
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-09-06, 14:24   #3
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Precis köpt och laddar ner. En hel sim för samma pris som ett DLC för RW. Intressant!
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-09-06, 15:41   #4
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Testat lite och jag lyckas inte få några passagerare. Finns någon löjlig regel som säger att ingen reser mer än 20 minuter. Vad är det för strunt?
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-09-07, 10:59   #5
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Nu har jag lärt mig hur man gör och det oavsett vad andra skriver för strunt i STEAM-kanalen.

- Bygg plattform med minst 2 spår. Bygg ihop till enkelspåret med växel i båda ändar.
- Bygg n signal vid varje platformsände (på höger sida i färdriktingen).

När man sedan gör en line så vill den åka på rakspåret som default.

- Scrolla ut så man kommer en bit ifrån spåren så du ser signalerna som en signal med tre vita lampor. klicka på den högra i slutet av plattformen i verje ände och ändra till 'One Way' så att bara en lampa är vit och de andra svarta.

Vips så går alla 'södergående' tåg på ena spåret och 'norrgående' på andra spåret. Man behöver alltså inte bygga extra dubbelspår och loopar och annat tjafs.

Det där med 20 minuter kommer säkert att ändras med kommande patcher....


Dock finns det ett litet problem. Stationer skall tydligen sättas fast i vägar??????
__________________
M v h
/Pursche

Senast redigerad av Pursche den 2014-09-07 klockan 11:01.
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-09-07, 11:05   #6
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Tack för förklaringen. Angående stationer, ja det verkar som att väganslutning krävs för att passagerare ska komma. Ganska rimligt kanske. Du kan ju placera stationen fritt, rotera med N/M och sedan dra en väg till den från det befintliga vägnätet.

En fråga till, när det gäller dubbelspår. Jag antar att spelet är så pass realistiskt att det kräver växlar vid ändstationerna så att tåget går över på andra spåret för återfärden. Jag lyckas inte få detta att fungera. Tågen bara fastnar vid signalerna.
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-09-07, 11:23   #7
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

N/M var en nyhet för mig, tack för den.

Tyvärr så vänder tåget på plats än så länge i spelet.

Hade jag gjort ett eget spel så hade jag använt typ, Google earth för världen. och sedan zoomat in städer för microhantering av lok, vagnar, spår osv.....
__________________
M v h
/Pursche
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-09-07, 15:05   #8
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Tycker det är lite synd att man inte gör dessa spel mer realistiska. Jag tycker inte att 90% av tiden ska gå åt till att vara förbannad på signaler som inte fungerar i ett spel som går ut på att driva en järnväg. Det borde väl snarare vara en fråga om att man leder bolaget och drar upp linjer, hanterar inköp av rullande materiell, styr budgetar osv och i detta exempel har en banavdelning som sköter det tekniska.

Sen har jag inget emot om man lägger in signalfel som en funktion i spelet, men då vill jag se ett gäng pyttesmå gubbar som ger sig ut och fixar felet (alternativt inga gubbar alls om man leker svensk järnväg) istället för att man febrilt ska googla runt och undra varför tågeländet vägrar röra sig när det borde göra det.
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-09-08, 05:32   #9
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard

Precis suttit å spelat tills nyss.. Riktigt kul spel!

Men upptäckte en sak, man ska inte ha signaler på ett enkelspår, utan bara vid mötesmöjligheten, annars så kör tågen ut på enkelspåret och möts där... Ska se om jag kan lägga upp nån bild på hur jag gjort ändstationslösningen lite senare! Har inte kört med nån One-way-signal, då fastna allt. Hittills har allt flutit på (en timme typ) utan något stopp vid nån signal (utom mänskliga misstag och dumma misstag av signalplacering).

Tack för tipset om spelet!
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-09-08, 11:57   #10
lukas
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 1 055
Standard

Er spillet å anbefale ?
lukas besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-09-08, 20:49   #11
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard

Tja, när man väl är inne i spelet och förstår sig på det, tycker jag det är riktigt kul. Men man måste förstås lära sig hur det funkar... Rekommenderar denna guide: http://trainfeverguide.26miledrive.com/

Fö är signalerna väldigt fina
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2014-09-08_00001.jpg (279.9 KB, 107 visningar)
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-09-08, 21:07   #12
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Jag har fått ordning på det nu, går att göra hyfsat avancerade spårupplägg bara man förstår grunderna i signalerna. Har fått till en dubbelspårig huvudlinje med en trespårig station där lokaltågen vänder på sidospåret.
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-09-09, 01:22   #13
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard

Skönt å höra! Gjorde du nåt särskilt för att "lokaltågen" ska vända på sidospåret? Ellet gör dem kanske det automatiskt om det är tåg som går rakt igenom stationen? Kör på en liten karta så har inga långväga tåg att prova med...
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-09-09, 07:19   #14
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Ja jag satt och va sur på att lokaltågen inte använde sidospåret, till min förvåning började dom dock göra det direkt då de långväga tågen började rulla med uppehåll på samma station.

Liten fråga, jag är för närvarande på år 1873, när kommer det något lok med lite bättre hastighetsprestanda?
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-09-09, 15:06   #15
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bönan Visa inlägg
Ja jag satt och va sur på att lokaltågen inte använde sidospåret, till min förvåning började dom dock göra det direkt då de långväga tågen började rulla med uppehåll på samma station.

Liten fråga, jag är för närvarande på år 1873, när kommer det något lok med lite bättre hastighetsprestanda?
1902 kommer ett lok med 100km/h Själv är jag på typ 2005, tyvärr finns inga lok för 200km/h kvar att köpa då (BR103 slutar tillverkas 1997)... Så kan inte utnyttja min höghastighetslinje med loktåg
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:28.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009