Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Scenarios och scripts

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-07-13, 13:13   #1
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard Infartssignal också hastighetstavla

Det här är en märklig och smått irriterande sak som jag nyligen upptäckt i TANE SP3 och som fungerar på samma sätt i SP2.

Så här fungerar det: AI-tåg kör ut från station A. När hastighetstavla 110 km/tim kort efter utfarts- och infartssignalerna övergår HUD-rutan (upptill till höger i bild 1) till Next limit, som är 40 km/tim. Gissningsvis bör det handla om station B:s spår 2 där det ligger en osynlig hastighetsbegränsande signal (STW Linje dynamisk hastighetstavla).

Så är det inte. När tåget når infartssignalen ändras HUD-rutans Limit till 40 km/tim. Farten ligger fast fram till efterföljande signal. Detta innebär att infartssignalen (i allmänhet en JVS 4-5-skenssignal) också fungerar som en hastighetstavla med automatisk inställning för 40 km/tim. Bild 2.

Min första misstanke riktades mot ”STW Linje...”. Att den påverkar kan avfärdas efter noggranna tester. Jag har bl a tagit bort den helt. Min andra misstanke var att det blivit fel i signalen. JVS-signalerna har därför ominstallerats. En tredje misstanke är att det har något med SP3 att göra. Tveksamt.

Linjeböckerna styr placeringen av tavlor och signaler, vilket innebär att de ibland placeras långt ifrån infartsväxeln. Att krypköra fram till nästa hastighetstavla är enerverande.

Det går att åtgärda. Man kan lägga en ”STW Linje...” direkt efter infartssignalen och konfigurera den till exempelvis 80 km/tim. Nackdelen är att det blir problem med mycket långa tågsätt. Dessa måste krypköras fram till dess att sista vagnen passerat STW-signalen. Ett annat sätt är att flytta in- och utfartssignalerna närmare infartsväxeln. Det gillar inte Nynäsbanan som är tänkt att bli en realistisk TANE-bana.

Är det bara jag som har det här felet?

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Limit 1.jpg (130.4 KB, 173 visningar)
Filtyp: jpg Limit 2.jpg (128.6 KB, 173 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2018-07-13, 23:18   #2
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Det är så ifall du har ställt in signalen på att begränsa hastigheten till just 40 km/h vid den tågvägen. Detta är en funktion i signalerna som används flitigt för sidotågvägar. Standardinställningen för tågvägar är att inte ändra linjens hastighet (alltså senaste föreliggande hastighetstavla), så det är något du måste ha ställt in själv i signalen.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-07-14, 00:26   #3
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Nej, nej, nej. Jag har inte ställt in någon hastighetssignal i i infartssignalen JVS 5-sken. Sånt kan jag f ö inte.

Jag skulle tro att det här är en betydligt mer komplicerad fråga än man först kan tro. Trafiken i banans ena riktning går enbart på huvudspåret. Mötande trafik leds in automatiskt på samtliga stationers sidospår, som fartbegränsas till 40 km/tim.

Jag har 13 stationer längs banan och som konfigureras på samma sätt; i ena riktningen för genomgående trafik på huvudspåret, i andra riktningen för passage via fartbegränsat sidospår.

En test jag gjort visar att fem stationer fungerar utmärkt i båda riktningarna. I övriga sju får jag 40-fart i infartssignalen (JVS 5-sken) framför sidospåret.

Nya tester är på gång.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-07-14, 09:19   #4
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 071
Standard

Nisse: Du skriver JVS signaler, det är väl inte trackside signalerna du använder (dom som inte fungerar) ???
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-07-14, 12:08   #5
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ekankal Visa inlägg
Nisse: Du skriver JVS signaler, det är väl inte trackside signalerna du använder (dom som inte fungerar) ???
Bra fråga - men jag använder mig bara av STL-sidans material.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-07-14, 13:22   #6
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
En test jag gjort visar att fem stationer fungerar utmärkt i båda riktningarna. I övriga sju får jag 40-fart i infartssignalen (JVS 5-sken) framför sidospåret.
Så när du leder in ett tåg på sidotågvägen får du en hastighetsbegränsning på 40 km/h? Detta är ju precis det som skall hända.
Jag förstår inte problemet.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-07-14, 15:28   #7
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Fel. I sju stationer av 13 sker hastighetsnedsättningen till 40 av infartssignalen. Det är det som är problemet.Testar efter kaffet.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-07-14, 19:06   #8
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Då har du väl bara missat att ställa in hastighetsnedsättning i de 6 övriga?
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-07-15, 11:43   #9
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Då har du väl bara missat att ställa in hastighetsnedsättning i de 6 övriga?
Nej.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-07-15, 13:12   #10
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Jag är ledsen, men jag fattar 0 av det här.

Så du har 13 infartssignaler. I 7 av dem när du passerar dem på väg in till sidotågspåret så får du en korrekt hastighetsnedsättning till 40 km/h. I resterande 6 så sker inte detta på väg in på sidotågspåret, utan senaste tidigare hastighet gäller. Korrekt?

Kan du i sådana fall visa konfigurationsrutan på en av de som fungerar och en som inte fungerar?
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-07-16, 14:22   #11
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Jag ska här översiktligt beskriva systemet jag använder som ligger till grund för tråden

Jag använder mig av Trainz´ AI-system. I ena riktningen – från station A till B – har jag ett rakt spår, vilket jag använder som tågväg för ex. cabkörning från A till B. Vänder man på banan blir det annorlund. Här skall AI-systemet användas fullständigt så att tågsätt från B till A styrs konsekvent i på sidospåren. För att lyckas med det krävs två verktyg.

STW Linje Dynamisk hastighetstavla (finns inte på ”öppna marknaden”).

Track Direction Marker (inbyggd: Tracks/Add Trackmarks).

Lägg in Track Direction bakom infartsväxel på huvudtågspåret med pilen riktad mot det mötande tåget. Därmed tvingas tåget in till sidospåret Lägg sedan in ”STW Linje...” på sidospåret bakom växeln. Placeras med gott mått mot Huvudtågspåret. Se till att framsidan med hastighetsangivelsen är riktad mot det ingående tåget. Fyll i hastigheten genom att klicka på ?-tecknet.

Jag har testkört från B till A tvågånger med samma resultat. Systemet fungerar för 5 av 12 stationer. För de övriga övergår hastighetet från och med infartssignalen till 40.

HUD-rutan (den upptill på höger sida) berättar när det fungerar så här: I Rutans Next Limit 40 km/tim. I Limit står det exempelvis 110. När tåget passerar infartssignalen ligger 110 fast liksom Nex Limits 40. När tåget passerat infartssignalen minskas hastigheten succevist till 56 vid infartssignalen. När växeln passerats övergår Limit till 40.

När det inte fingerar: Next Limit 40, Limit 110. I samma ögonblock halva loket passerar infartssignalen slår Limit över till 40 och krypkörningen börjar för att avslutas vid nästa hastighetsstavla. En sådan bör finnas. Det kan handla om en traditionell tavla eller, beroende på linjeböckerna, en ”STW Linje...”.

Nu vet Forum om hur det fungerar, varför vet jag inte.

Nisse

Bilder na: 1/ Track Direction marker vid lastbryggan, bredvid ligger ”STW Linje...”. 2/ Drevviken, fungerar. 3/ Handen fungerar inte.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Testbild kopiera.jpg (286.1 KB, 119 visningar)
Filtyp: jpg Drevviken, Drv kopiera.jpg (88.3 KB, 119 visningar)
Filtyp: jpg Handen, Hnd kopiera.jpg (118.0 KB, 118 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:54.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009