Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om modelljärnvägar

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-09-13, 23:30   #76
Jonatan
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2003
Inlägg: 662
Standard

Japp, tryck på STOP och dra ur sladden är det enda sättet att göra det på. Jag tror det är en kvarleva från den gamla trafons dagar; alla Märklins styrenheter måste man rycka ur sladden på.

Min kompis har IR-styrda strömbrytare med en liten fjärrkontroll till sin anläggning, finns att köpa i elektronikhandeln. På så sätt slipper han dra ur kontakten.
__________________

Choo choo fox

Senast redigerad av Jonatan den 2019-09-13 klockan 23:32.
Jonatan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-09-14, 00:07   #77
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jonatan Visa inlägg
Japp, tryck på STOP och dra ur sladden är det enda sättet att göra det på. Jag tror det är en kvarleva från den gamla trafons dagar; alla Märklins styrenheter måste man rycka ur sladden på.

Min kompis har IR-styrda strömbrytare med en liten fjärrkontroll till sin anläggning, finns att köpa i elektronikhandeln. På så sätt slipper han dra ur kontakten.
Tack igen Jonatan!

Har ju sånna strömbrytare, så får ta en till MS2an. Att jag inte kom på det själv???? Skulle haft upp ett par spottar på väggen också, så man får bra ljus på banan.
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-09-14, 13:18   #78
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Grejat lite idag med anläggningen. Satte en strömanslutning före vänstra kurvväxeln och en före högra kurvväxeln. Tryckte ihop kabelskorna så gott jag kunde. Borra hål under för genomförande av kabel. Skruva fast spåren (ung. varannan). Flytta kontaktdosan till utbyggnaden av bordet (sitter mer skyddad där). Satte strömkontakten i en fjärrbrytare.

Provkörde och inga problem än!
__________________
Mvh Pirpen

Senast redigerad av Pierre den 2019-09-14 klockan 13:21.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-09-18, 15:09   #79
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Man ska nog aldrig säga att man spikat nått, för då får man ju såklart nån ny idé. Ja, jag har kommit på en ny spårplan igen. Denna gång så struntar jag i nån station och koncentrerar mig på rangering av godsvagnar bara.

Får med denna spårplan 6 stickspår och tänker mig att bakre spåret av ovalen, göms i en tunnel (kanske med stad ovanpå?). Tunneln gör dels att rundbana döljs och dels kan det finnas fortsättning till övriga järnvägsnätet.

Måste dock köpa några fler rakor till stickspåren längst ner och ett par stoppbockar till. Tänker också köpa nytt köksbord och ta det gamla till underrede för banan (ska skruva dit hjul på benen!). Kommer såga ut för växlarna, så jag kan sätta dit motorer senare.

Så här ser iallafall nya spårplanen ut och ni får gärna säga vad ni tycker!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg pf-markC-05.jpg (185.7 KB, 77 visningar)
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-09-18, 17:41   #80
smajlet
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Inlägg: 803
Standard

Sätt en 45* grader kurva så du rätar upp spåren lite och förläng spåren nertill,( Röd ).
Så får du plats med ett litet stationshus ( Gul ).
Och en perong ( Blå ).
Funkar utnärkt att växla fast man har perong.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 20190918_163646.jpg (259.3 KB, 75 visningar)
smajlet besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-09-19, 20:22   #81
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Tack för tipsen smajlet!

Men räta upp stickspåren efter 3-vägsväxeln kan bli trångt mot tunneln/berget. Tror man kan ha dit en station ändå, men vet inte vad jag ska med en station till? Det är rangera godsvagnar som är mitt syfte med denna anläggning. Spårplanen nedan kan jag få, om jag köper 4 stycken 19cm rakor. Gott om stickspår och bakre ovalen gömd.

Kladdat lite i Paint..
Bifogade bilder
Filtyp: jpg pf-markc.jpg (235.6 KB, 77 visningar)
__________________
Mvh Pirpen

Senast redigerad av Pierre den 2019-09-19 klockan 20:28.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-09-19, 23:49   #82
smajlet
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Inlägg: 803
Standard

Ser mycket bra ut.
smajlet besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-11-11, 11:12   #83
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Har inte hänt nått på banan, då det blev tufft med pengar, sen man blev av med jobbet. Så jag har tänkt om och beslutat att göra en timesaver istället. Tråkigt som fasen, men man måste vara realist...ibland!
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-11-11, 14:02   #84
smajlet
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Inlägg: 803
Standard

Tråkigt att höra, lycka till.
smajlet besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-11-11, 14:25   #85
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Så tråkigt behöver det väl inte vara med en timesaver? Om du gör den som en liten station med många industrier så kan den ju bli en grund för en kommande bana? Om du gör spårplanen "tänkbart verklighetsanknuten" så kan du ändå få megamycke växling, om du t.ex. bara har en rundgångsmöjlighet. Man behöver ju inte utgå från klassisk timesaver-spårplan, den tror jag snabbt blir tråkig utan mer gör en både-och-are.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-11-11, 23:49   #86
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Tack Smajlet och Mazz!

Nej, en timesaver behöver ju inte va tråkig på nått sätt. Har tänkt på det förut i.o.m. att det tar liten plats och man kan tävla t.ex. mot kompisar.

Att det inte blir nån anläggning beror på pengabrist, men även utrymmesbrist. 200x100cm tycker jag är lite för lite för att få till nått bra i H0 (tänker mest på stationer). N-skala hade vart perfekt, men det är så himla smått. Jag hade även flyttat in bokhyllan i sovrummet och det såg inte bra ut. Nu står den i vardagsrummet igen jag har en platta 160x40cm på väggen med barskåpet under. Plattan är satt på 120cm höjd.

Din idé, Mazz, om en station med ett par industrier hade inte vart dumt, Men vet inte hur jag ska få till det?

Spårplanen ser just nu ut så här:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg jhytrggg.jpg (71.9 KB, 35 visningar)
__________________
Mvh Pirpen

Senast redigerad av Pierre den 2019-11-12 klockan 00:03.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:18.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009