Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-03-17, 11:12   #16
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Senaste versionen av spårplanen är gjord med Tilligs snygga spår och nu känns allt helt rätt. Denna kommer jag med all sannolikhet att använda! Stefans nya idéer om att använda Tilligs smalspår och 3-skenspår (H0/H0e eller H0/H0m) i anlägglingen också är visseligen väldigt häftiga, men jag hoppar över det. Kör på normalsspår bara!

Kolla här: http://www.modellrallaren.com/forum/...74&whichpage=2

Jag fick Roco startsatsen igår och snart ska det provköras. Boken Modelltåg från grunden har jag bara bläddrat igenom, men den verkar ta upp det mesta, så den måste läsas snarast. Fick också en massa kataloger, Märklin, Fleischmann, Roco, Trix m.fl. m.fl.
__________________
Mvh Pirpen

Senast redigerad av Pierre den 2007-03-17 klockan 11:15.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-03-17, 15:07   #17
Kristian
Tidigare Krille400
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 1 020
Standard

Roligt att höra Spårplanen ser riktigt väl genomtänkt ut.
Hoppas på bilder allteftersom du kommer längre i banbygget
Lycka till!
Kristian besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-03-17, 16:28   #18
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Tackar!

Ja, bilder kommer komma under byggets gång. Spårplanen är perfekt för min plånbok och mitt utrymme. Det är både en rundbana och punkt-till-punkt anläggning, som båda utgår från det dolda tågmagasinet. Sen finns ju hamn och ind.spår på nedre plan och en liten station på övre plan med ett par fabriker. Tror det kan bli ganska intressanta körningar!? Rundbanan, som ska föreställa "nånstans på linjen" kommer ha kontaktledningsstolpar och resten är oelekrifierat (= för diesellok och rälsbussar).

Gjorde en liten bana på skrivbordet för att testa Roco satsen. Allt fungerar bra, utom digitalkopplen. Dom fungerar, men vagnarna vill åka med en liten bit, innan dom släpper från loket. Dumt! Krypkörning går riktigt bra och loket låter inte mycket. Jag har inte provat med växeln, då man är tvungen att skära bort en bit ur banvallen...
Bifogade bilder
Filtyp: jpg pf-prov-1.jpg (68.8 KB, 94 visningar)
__________________
Mvh Pirpen

Senast redigerad av Pierre den 2007-03-17 klockan 16:32.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-03-17, 16:32   #19
Kristian
Tidigare Krille400
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 1 020
Standard

Jodå, den spårplanen lär ge enormt många körmöjligheter
Vilka spår kommer du att använda dig av? RocoLine-rälsen som du fick med i startsatsen tillverkas tyvärr inte längre.
Kristian besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-03-17, 16:48   #20
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

När det gäller dom synliga spåren, så är jag inne på Tilligs spår. Dom använde Stefan till den senaste spårplanen också. Det är mycket snygga spår som är brunerade från fabrik! Kolla hos: www.nmodell.se Tillig har även smalspår och 3-skenspår också.

När det gäller dom dolda spåren, så spelar det ingen roll, bara dom passar ihop med Tilligs. Jag kanske får köpa ett 10-tal Roco växlar (utan banvall) billigt och det vore ju perfekt till det dolda tågmagasinet!

Rocoline eller dom nya Geoline är inget jag vill använda. Nej, spår utan banvall med kork under ska det vara/bli...
__________________
Mvh Pirpen

Senast redigerad av Pierre den 2007-03-17 klockan 16:54.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-03-17, 20:49   #21
Kristian
Tidigare Krille400
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 1 020
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre
När det gäller dom synliga spåren, så är jag inne på Tilligs spår. Dom använde Stefan till den senaste spårplanen också. Det är mycket snygga spår som är brunerade från fabrik! Kolla hos: www.nmodell.se Tillig har även smalspår och 3-skenspår också.

När det gäller dom dolda spåren, så spelar det ingen roll, bara dom passar ihop med Tilligs. Jag kanske får köpa ett 10-tal Roco växlar (utan banvall) billigt och det vore ju perfekt till det dolda tågmagasinet!

Rocoline eller dom nya Geoline är inget jag vill använda. Nej, spår utan banvall med kork under ska det vara/bli...
Tillig blir nog utmärkt Själv kör jag med Pikos A-gleis som jag smutsar ned med Noch's nedsmutsningssats.
För tågmagasinet kan du nog använda RocoLine-raksträckorna. Det är bara att plocka bort banvallen så har du Roco's vanliga kod83-räls
Kristian besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-03-19, 21:22   #22
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

"För tågmagasinet kan du nog använda RocoLine-raksträckorna. Det är bara att plocka bort banvallen så har du Roco's vanliga kod83-räls"
Smart, jag tänkte inte alls använda rälsen i startsatsen först. Tack för tipset!

Ska beställa Planeringmallar Tillig ELITE. Det är alla deras H0-spår i papp, som man kan lägga ut på underlaget och testa olika spårplaner på. Sen vet man vilka bitar man behöver köpa!

Har ni några förslag på byggnader? Behöver en liten station till bibanan, men gillar inte riktigt Heljans lilla landsbygdsstation i tegel. Behöver också lokstall, godsmagasin, lager m.m. Skulle Heljans containerkran av äldre modell passa in på min anläggning?
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-03-20, 11:55   #23
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Såhär har jag tänkt mig delarna/"modulerna", men det beror ju också på spårskarvarna!? Skivorna blir plywood och det behövs två skivor extra (till övre plan). Tänker använda cellplast till berg m.m. Under rälsen blir det kork som banvall. Hörde (på Modellrallens forum) att det fanns billig kork på Biltema...
Bifogade bilder
Filtyp: jpg skivor.jpg (15.9 KB, 74 visningar)
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-03-20, 14:59   #24
andelind
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Gnesta, , Sweden.
Inlägg: 587
Standard

en annan rekomendation är Fleischmanns Profi-räls som har "riktig" makadambanvall, det är nog snyggaste på marknaden och finns även som flexräls.
andelind besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-03-20, 17:49   #25
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Tack för tipset Anders!

Men enligt dom bilder jag hittat på den, så är den väldigt lik Rocoline, fast med mycket smalare banvall. Ja, enligt bilderna, så är det knappt nån banvall!? Dessutom är rälsen inte målade (brunerade), som Tilligs är och jag "makadammar" hellre, än målar räls...
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-03-21, 08:51   #26
Conny_87
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2005
Ort: kungsängen
Inlägg: 88
Skicka ett meddelande via MSN till Conny_87
Standard

Det här ser ritkgit intressant ut! Har själv lite svårt med att få upp en egen bana där jag kan köra, blir bara en vanlig rundbana utan några större möjligheter till rolig körning. Lite ont om utrymme för en trevlig H0 bana. N skalan känner jag inte riktigt att jag vill köra. Vill ha alla detaljer som finns i H0:an och sen känns de mer robusta.

Så för stunden så går tiden åt att bygga modeller. Håller för stunden på att bygga en modell av SJ's fulsnygga manövervagn UA7 i brunt utförande. Har provmonterat alla delar (inget limmat än) därav lite glipor i passingen på bilderna...

Tanken för kommande bana är att bygga runt 1980-90 så jag får köra det mesta som SJ haft. Dock finns det vissa lok som fått lite dispens som HectorRails 142 lok som är fruktansvärt snyggt!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 1.JPG (116.3 KB, 62 visningar)
Filtyp: jpg 2.JPG (128.7 KB, 62 visningar)
Conny_87 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-03-21, 09:54   #27
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Hej Conny!

MJ är ju frågan om kompromisser (stava jag rätt!?) och vad man prioriterar. Jag har velat bygga en anläggning jättelänge, men varken tyckt mig ha råd eller plats.

När det gäller pengar, så får man köpa lite då och då (tror dom flesta får göra så?) och jag lägger hellre pengarna på MJ, än tar en fylla en helg. Och när det gäller plats, så offrar jag sovrummet och sängen får hamna i vardagsrummet. OK, hade jag haft en tjej, så hade detta knappast gått, men då hade jag förslagit en större lägenhet...eller gjort en mindre anläggning, typ timesaver.

För dom som tror att dom inte har plats: http://www.modellrallaren.com/forum/...TOPIC_ID=10248 Finns finns viljan, finns platsen!

UA7 och AFM7 är en av mina favoriter, just för att dom är så fula, så dom blir snygga (eller tuffa!). Du har en bra början där!

Jag vill hålla mig inom en tidsperiod och jag tycker att under 70-talet, så rullade dom trevligaste tågen i Sverige. Men det känns förståss lite trist, att man missar en del, när man inte bygger en modernare anläggning...en prioriteringsfråga igen.
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-03-21, 14:00   #28
Kristian
Tidigare Krille400
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 1 020
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre
Har ni några förslag på byggnader? Behöver en liten station till bibanan, men gillar inte riktigt Heljans lilla landsbygdsstation i tegel. Behöver också lokstall, godsmagasin, lager m.m. Skulle Heljans containerkran av äldre modell passa in på min anläggning?
Skulle det här lilla stationshuset passa på bibanan? Heljans nummer 156.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Vassbacken liten.JPG (52.1 KB, 57 visningar)
Kristian besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-03-21, 14:30   #29
Conny_87
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2005
Ort: kungsängen
Inlägg: 88
Skicka ett meddelande via MSN till Conny_87
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre
Hej Conny!

MJ är ju frågan om kompromisser (stava jag rätt!?) och vad man prioriterar. Jag har velat bygga en anläggning jättelänge, men varken tyckt mig ha råd eller plats.

När det gäller pengar, så får man köpa lite då och då (tror dom flesta får göra så?) och jag lägger hellre pengarna på MJ, än tar en fylla en helg. Och när det gäller plats, så offrar jag sovrummet och sängen får hamna i vardagsrummet. OK, hade jag haft en tjej, så hade detta knappast gått, men då hade jag förslagit en större lägenhet...eller gjort en mindre anläggning, typ timesaver.

För dom som tror att dom inte har plats: http://www.modellrallaren.com/forum/...TOPIC_ID=10248 Finns finns viljan, finns platsen!

UA7 och AFM7 är en av mina favoriter, just för att dom är så fula, så dom blir snygga (eller tuffa!). Du har en bra början där!

Jag vill hålla mig inom en tidsperiod och jag tycker att under 70-talet, så rullade dom trevligaste tågen i Sverige. Men det känns förståss lite trist, att man missar en del, när man inte bygger en modernare anläggning...en prioriteringsfråga igen.
Jo så är det att man får prioitera osv. För stunden disponerar jag enbart ett rum för att sova (bor hos mossan å fassan än), men tänkte väl försöka hitta eget snart. Hade en bana förrut, men det började bli lite trist då det knappt vart mer än den vanliga ovala startsats körningen....

Helt klart går pengarna hellre till nåt kul MJ än ett rejält sjöslag på krogen (även om det kan va kul det med!). Men jag är nog mer för MJ än för den goda drickan. Förvisso kostar MJ rätt mycket, men jag har hittils kunat köpa de lok jag velat . Dock ångrar jag mig idag att jag aldrig slog till på den trevliga bruna Dm3:an (inte malte versionen) när den fortfarande fanns i butik...

Ska se om jag kan hitta lite bilder från min gamla bana. Annars är det inspirerande att se på dina spårplaner och hoppas att man får upp en egen bana snart!
Conny_87 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-03-21, 15:16   #30
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Jag har kollat det där stationshuset, men tycker det verkar lite för litet. Hade det vart lite, lite större...

Ja, det kanske är svårt att bygga nån anläggning, när man bor hos föräldrarna och är på väg att flytta ut. Man kan bygga i delar eller moduler, men man vet ju inte hur det blir i den egna bostaden!? Jag ska allafall bygga i delar, så anläggningen kan tas med vid ev. flytt.

Märkte också att det inte var så himla skoj att bara köra runt runt på skrivbordet. Man tröttna väldigt fort!
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:02.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009