Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om tågsimulatorer

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-01-14, 21:02   #31
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 071
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre
Detta kallas för Community-ware och inte payware. Genom namnet trodde jag det var något för oss alla på forumet, men det verkar barka iväg nu åt att vissa modeller för vissa personer. Dom personer som har råd! Och när det snackas en 300-400-500 kr för en modell, en kostnad som jag tror är för mycket för många, så känns det inte längre som detta är nått som ska gagna oss alla här på forumet!
Självklart. Primärt är ju det här till för att gagna alla på forumet. Sekundärt...i verkliga livet kan man inte gagna ALLA med samma sak, det är väl därför som det finns Saab och Volvo t.ex. Det är bara det att det kan ju vara bra med alternativ för dom som inte är stöpt i samma form eller råkar ha det bättre förspännt ekonomiskt att ha möjligheten att sammsas och gå ihop om en modell som kanske övriga 95% ratar. Om jag nu tillhör dom 5% så lägger jag ju inga hinder i vägen för övriga då jag troligtvis inte lägger in en beställning på något som kanske inte faller mej i smaken. Som sagt, det ena behöver väl inte utesluta det andra .
MVH. Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-01-14, 21:05   #32
Janne
STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Vagnhärad, Sweden.
Inlägg: 2 299
Skicka ett meddelande via Yahoo till Janne
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Micke.L
Jag är med, men överstiger priset 100kr så hoppar jag av. Jag är också under 18 men jag får för mina föräldrar. Men kan priset inte bli mindre än 80kr för RCn??
Jo, om fler personer anmäler sitt intresse.
__________________
Janne
Admin Svenska 3D-Tåg

- Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Janne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-01-14, 21:12   #33
Janne
STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Vagnhärad, Sweden.
Inlägg: 2 299
Skicka ett meddelande via Yahoo till Janne
Standard

Jag förstår inte problemet.

Här gnälls det över Fredriks fina initiativ INNAN man ens vet var priset kommer att hamna. Priset kära forummedlemmar bestämmer ni själva genom att anmäla ert intresse. Vad har ni att förlora? Inte en krona. När Fredrik räknar samman summan ser var och en vad han/hon skall betala. Vill man då inte vara med, oavsett orsak, så meddelar man Fredrik detta och man stryks ur intresseregistret, samtidigt som modellen blir något dyrare för övriga intressenter.

Återigen, jag förstår inte problemet. Var istället tacksamma över att det finns en eldsjäl som engagerar sig för att alla skall kunna vara med tillsammans och medverka till att ta fram högkvalitativa modeller.
__________________
Janne
Admin Svenska 3D-Tåg

- Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Janne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-01-14, 21:36   #34
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

Tack Janne!

*som inte heller ser problemet*
__________________
Fredrik
Din lokala fotograf - www.brightphoto.se
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-01-14, 21:50   #35
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Janne
Jag förstår inte problemet.

Här gnälls det över Fredriks fina initiativ INNAN man ens vet var priset kommer att hamna. Priset kära forummedlemmar bestämmer ni själva genom att anmäla ert intresse. Vad har ni att förlora? Inte en krona. När Fredrik räknar samman summan ser var och en vad han/hon skall betala. Vill man då inte vara med, oavsett orsak, så meddelar man Fredrik detta och man stryks ur intresseregistret, samtidigt som modellen blir något dyrare för övriga intressenter.

Återigen, jag förstår inte problemet. Var istället tacksamma över att det finns en eldsjäl som engagerar sig för att alla skall kunna vara med tillsammans och medverka till att ta fram högkvalitativa modeller.
Då jag är den som gnällt mest, så...

Jag tycker detta är en väldigt bra idé, det har jag inte sagt något annat om. Jag förstår mycket väl att en fin modell kostar pengar, men detta började med att hela forumet skulle kunna vara med och ju fler desto bättre pris.

Nu tycker jag det börjar luta åt att det även går bra om det bara är några få som kan betala mer. Dom som inte kan betala dom skiter vi i! Visst så funkar det i verkliga livet. Har man inte råd, får man avstå. Men detta trodde jag skulle involvera alla forum medlemmar, det verkade så. Att alla skulle ha en råd till en fin modell!

Sen undrar jag varför man inte får ha tvivel och ifrågasätta? Är det något jag undrar över så frågar jag, är det fel?
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-01-14, 22:01   #36
Janne
STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Vagnhärad, Sweden.
Inlägg: 2 299
Skicka ett meddelande via Yahoo till Janne
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre
Då jag är den som gnällt mest, så...

Jag tycker detta är en väldigt bra idé, det har jag inte sagt något annat om. Jag förstår mycket väl att en fin modell kostar pengar, men detta började med att hela forumet skulle kunna vara med och ju fler desto bättre pris.

Nu tycker jag det börjar luta åt att det även går bra om det bara är några få som kan betala mer. Dom som inte kan betala dom skiter vi i! Visst så funkar det i verkliga livet. Har man inte råd, får man avstå. Men detta trodde jag skulle involvera alla forum medlemmar, det verkade så. Att alla skulle ha en råd till en fin modell!

Sen undrar jag varför man inte får ha tvivel och ifrågasätta? Är det något jag undrar över så frågar jag, är det fel?
Kan du visa mig var i tråden "det börjar luta åt att det även går bra om det bara är några få som kan betala mer"? Ifall jag har missat något. Det du uttrycker är inte tvivel eller frågor. Det du uttrycker kan närmast betraktas som en självuppfyllande profetia. Genom att uttrycka tvivel (oklart varför) sår man tvivel hos andra som kanske inte alls har känt något tvivel. Resultatet kan då bli att fler drar sig ur varmed projektet kollapsar och profetian uppfylls. Återigen, vad är problemet? Kom fram med vad det är som konkret inte är bra istället för att luta dig mot svepande beskrivningar som saknar substans i verkligheten - eller var tyst.
__________________
Janne
Admin Svenska 3D-Tåg

- Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Janne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-01-14, 22:16   #37
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Enda jag ville var att få lite svar på det jag undrade över, men då försöker man visst stjälpa projekt och få andra att hoppa. Och om man inte hållermed, ja då ska man vara tyst. Konstigt tänkande, inte vidare demokratiskt! Så du (Janne) får som du vill, jag håller tyst nu. Hoppas du är nöjd!
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-01-14, 22:27   #38
Janne
STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Vagnhärad, Sweden.
Inlägg: 2 299
Skicka ett meddelande via Yahoo till Janne
Standard

Du har ännu inte lyckats prestera någonting konkret som renderar ett svar och följer därmed mitt råd. Kan vi nu i tråden fortsätta med att ställa konkreta frågor som är relevanta? Och glöm inte att anmäla ert intresse, det kostar ingenting och är inte bindande.
__________________
Janne
Admin Svenska 3D-Tåg

- Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Janne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-01-14, 23:03   #39
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 362
Standard

Jag har aldrig påstått, att det går bra för några andra här på forumet att betala mer än andra.

Om jag har förstått allt rätt. Så kommer vi att få lämna våra förslag, som vi just nu har gjort och där förslaget om Rc-loket gick upp i topp.
Att det förslaget som får flest röster. Kommer vara den kommande modellen och inte styras av att vissa är bereda att betala mer.

Vad jag menade är.
Säj att t.ex. när 10 modeller är gjorda och ens första, andra, tredjehands val aldrig riktigt når ända fram. Så kanske vi är 10-15 st som väldigt gärna vill ha just den eller den modellen. Då har vi att välja på. Antingen att vänta, ända tills det förslaget blir framröstat eller gå ihop och själva göra en beställning som kommer att bli dyrare än normalt. Vi som som går ihop, skulle då kunna smyga med det hela eller komma med en förfrågan, om fler vill vara med för att få ned priset. Tycker att detta är mer reko, än att smyga bakom ryggen, då kanske fler vill vara med + att vi eventuellt får ner priset lite till.
Det är därför, jag tror att en del modeller kan bli dyrare. O.B.S. Alltså modeller som inte har blivit framröstade i första hand.

Sen kommer det säkert, finnas en smärtgräns. Hur länge folk kan vänta på en modell. Som i detta fall med Rc-loket. Fredrik räknar med, mellan 80 till 160:-. Om andelen skulle komma ner till 170:-. Då är ju frågan. Ska vi vänta 1, 2, 3 veckor på att fler anmäler sig, för att få ner priset ännu mer och riskera att dom som har anmält sig. Istället hinner dra sig ur p.g.a. att det tar för lång tid, med resultatet att modellen blir ännu dyrare.

Usch, ingen rolig sits, du sitter i Fredrik.
__________________
Bengan

Senast redigerad av Bengan den 2009-01-14 klockan 23:13.
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-01-14, 23:25   #40
Janne
STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Vagnhärad, Sweden.
Inlägg: 2 299
Skicka ett meddelande via Yahoo till Janne
Standard

Jag förutsätter att alla läst vad Fredrik skrivit om projektet community-ware och också förstått upplägget. Jag kan inte se någon vits i att spekulera än hit och än dit. Enda sättet att få reda på vad det kommer att kosta att få en modell är att anmäla sitt intresse - ingenting annat. Därefter, först därefter, kan var och en välja att vara med eller avstå.

Det här var ingen släng i riktning Bengan utan mer ett försök att rikta uppmärksamheten mot vad tråden handlar om - att anmäla sitt intresse som (jag upprepar) inte kostar någonting alls.
__________________
Janne
Admin Svenska 3D-Tåg

- Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Janne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-01-14, 23:35   #41
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

Nu har vi passerat 20 anmälda! Fortsätt strömma in i denna takten så blir det bra!

Nu hoppas vi bara att våra lokförare på forumet får tummen ur och kan mäta lite så är allt klart för att sätta igång
__________________
Fredrik
Din lokala fotograf - www.brightphoto.se

Senast redigerad av Fredrik den 2009-01-14 klockan 23:37.
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-01-14, 23:39   #42
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Måste man anmäla sig genom PM? Eller hur anmäler sig alla?
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-01-14, 23:40   #43
Janne
STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Vagnhärad, Sweden.
Inlägg: 2 299
Skicka ett meddelande via Yahoo till Janne
Standard

I denna tråds första inlägg förklarar Fredrik hur man anmäler sitt intresse.
__________________
Janne
Admin Svenska 3D-Tåg

- Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Janne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-01-15, 19:07   #44
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

Nu är vi uppe i 26 intresseanmälningar! Fortsätt!
__________________
Fredrik
Din lokala fotograf - www.brightphoto.se
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-01-15, 19:14   #45
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Om jag bestämmer mig för att "köpa" Rc-loket i efterhand, och betalar samma andelspris som alla andra, går mina pengar då till en "kassa" där de sparas och används för att få ner andelspriset på nästa modell? Eller vart tar dom vägen?
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:53.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009