Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > DTG - Train Simulator - Allmänt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-09-14, 23:02   #1
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard Hur mycket tål Tracks.bin?

Trollhattan är stort. Över 5.2Mb är numera trögt i Gbg.
Bergensbanen har 3.3Mb.
Kan man ha Tracks.bin hur mycket som helst eller är det begränsat?
Hoppas att få bra svar.
Totte besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2020-09-14, 23:25   #2
mibl
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Jönköping
Inlägg: 260
Standard

Jag kollade ett par rutter och t.ex. The Woodhead Line har en tracks.bin på drygt 10 Mb och Berlin-Leipzig är på 11,6 Mb och 900 km spår så jag tror inte storleken på tracks.bin är något större problem.
Kanske har det mer att göra med hur mycket man lägger in i en enda tile om det går trögt. Har det inte tidigare funnits någon maxgräns för hur många objekt man kan lägga in i en tile?

Kollade nu Själlandsrutten, som ju är en mycket stor rutt, och den har en tracks.bin på 19,3 Mb och 2 355 km spår. Spårlängd kan man se i verktyget RWInfo som kan laddas ner här.

Senast redigerad av mibl den 2020-09-14 klockan 23:39.
mibl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-09-15, 11:58   #3
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Hej!
Jag hämtade och installerade RWInfo. Det dyker inga kategorier och helt svart. Hur öppnar man det?
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-09-15, 13:44   #4
mibl
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Jönköping
Inlägg: 260
Standard

När du har öppnat programmet finns i vänsterkanten en lista på dina installerade rutter. Syns det inga rutter där måste du under Settings-Railworks Directory visa programmet var din Railworks katalog finns i din dator.
Sedan klickar man bara på den rutt i vänsterkanten man vill se en karta av. Stora rutter kan ta en stund innan de dyker upp.

De funktioner jag använder mig av är Display Route Info där man kan se hur många km spår en rutt har och funktionen Tile coloring där man kan se var man har tiles av olika slag. Ibland råkar man ju placera objekt och skapa terräng långt ifrån spåret som bara tar onödigt utrymme och då tycker jag att det är ett bra sätt att se om man har några Scenery eller Terrain tiles som är onödiga och som man kan ta bort.

RWInfo är bara ett informationsverktyg; man kan alltså inte göra något i rutten med det.
Kartan är kanske det bästa där man kan se hela rutten. Bara synd att stationsnamn inte finns med, om man inte zoomar långt in.
mibl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-09-15, 17:23   #5
germundal
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Linköping, Sweden
Inlägg: 408
Standard

Jag tror tyvärr största problemet är att vi handskas med väldigt gamla signaler och script, gjorda redan under railworks tiden väl? Tror helt enkelt dessa script/objekt inte hanteras så bra i nyare TS versioner.

Rutter blir bara längre och längre och många blir med merge. Vad jag vet finns inga större problem med dessa rutter.
__________________
ArvidG03SWE

>Project Södra Stambanan + Discord
>Repaints

germundal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-09-18, 02:40   #6
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av germundal Visa inlägg
Jag tror tyvärr största problemet är att vi handskas med väldigt gamla signaler och script, gjorda redan under railworks tiden väl? Tror helt enkelt dessa script/objekt inte hanteras så bra i nyare TS versioner.
Först tänkte jag att det låter rimligt men när jag tänker efter så får jag det inte riktigt att gå ihop: I tracks.bin sparas väl ingen information om signalscripten utan det är ju en förteckning över var alla spårrelaterade objekt är placerade. Även en nyare/bättre programmerad signal/skylt är ju ett objekt som länkas till spåret på x antal ställen, så mängden data i tracks.bin borde bli densamma om jag inte missar något.

Jag har ju trixat lite med signalscripten och de kan säkert städas upp en del men det kräver programmeringskunskaper som övergår mina. Men jag skulle snarare tro att det är mängden 3D-objekt som gör att det går trögt t.ex. runt Stockholm. Hur är det med LOD-nivåer på alla newS visuella objekt (spår/signaler/ktl-stolpar/bryggor)?
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-09-18, 12:38   #7
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Vissa lok drar ner fps mycket, har jag märkt.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-09-18, 12:51   #8
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard

Det stämmer att vissa lok/tåg drar ner mycket, och det blir inte bättre om man vill ha några fler tåg än sitt eget i ett scenario (Stockholm C är ju inte så kul utan trafik!). Det verkar som att många fordon inte alls är optimerade för att kunna placeras många gånger i en rutt. Det borde finnas AI-varianter av loken kan man tycka, som inte laddar varenda detalj i hytten.

Jag köpte nyss en ny dator och hade hoppats att det då skulle flyta på bättre runt Stockholm. På den gamla datorn går fps ner till 14 (eller ännu lägre, 14 är väl den lägsta siffra som visas) i "tunga" områden. Det blir förstås bättre på den nya men långt ifrån den förbättring jag hade hoppats på så man undrar ju vad det är som äter fps så förbaskat mycket. Jag har funderat på om jag måste byta ut spåren med newS 3D-slipers för att få upp det till en acceptabel nivå.
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:13.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009