Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-12-25, 18:37   #1
rac_hammer
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: göteborg
Inlägg: 1 372
Skicka ett meddelande via MSN till rac_hammer
Angry min bana kraschar

När jag skall ladda min bana kraschar spelet så kan inte bygga vidare.... kan jag göra något för att rädda den eller är det kört? är ju väldigt många timmar som går förlorade annars
rac_hammer besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2013-12-25, 18:49   #2
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 823
Standard

Har den några errormeddelanden på rutten? Gäller det bara den banan? Om det bara gäller den, har du placerat ut något nyligen som kanske påverkar? Trainz är lite mysko ibland annars...
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-12-25, 18:56   #3
rac_hammer
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: göteborg
Inlägg: 1 372
Skicka ett meddelande via MSN till rac_hammer
Standard

Jo jag bygger ju lite varje dag och error meddelanden finns det inga dock 60 depenceries fel osv.... men testade en ny bana och då kraschar det inte så är nog något jag nyss satt ut..men vad och hur går man tillbaks ett sparningssteg på banan?

Senast redigerad av rac_hammer den 2013-12-25 klockan 18:59.
rac_hammer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-12-25, 19:03   #4
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 823
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av rac_hammer Visa inlägg
Jo jag bygger ju lite varje dag och error meddelanden finns det inga dock 60 depenceries fel osv.... men testade en ny bana och då kraschar det inte så är nog något jag nyss satt ut..men vad och hur går man tillbaks ett sparningssteg på banan?
Hmm, kolla om du har några faulty-objekt på rutten, och kolla om något har någon konstig varning/alternativt försök minnas när du placerade ut dem/vilken du placerade ut senast och ta bort just det objektet från Trainz, kan funka.. Alterativt, att du skapar en ny rutt, väljer "Merge Route" (tror det är under Meny-knappen) och lägger in din gamla rutt på något lämpligt ställe.
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-12-25, 20:31   #5
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Banan finns nog kvar någonstans. Men du måste lämna fler fakta-

Bygger du i 2010, 2012 eller tidigare version? Bygger du i routen eller i sessionen. Om du bygger i routen hur många sessioner har du? Och vad är det som kraschar; datorn, spelet eller vad då?

Du kan säkert hitta på fler möjligheter.Låt oss veta, konkretisera.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-12-25, 20:38   #6
rac_hammer
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: göteborg
Inlägg: 1 372
Skicka ett meddelande via MSN till rac_hammer
Standard

Bygger i routen så finns ca 160 sessions men har försökt ladda banan utan session men med samma resultat . Jag bygger i 2010. Ska försöka radera alla assets jag installerat sedan senaste gången det gick att ladda banan och OM jag får igång den skall det säkerhetskopieras det kan jag lova! Men har ni några tips på om hur man kan gå tillbaka någon sparkning av banan till senaste som fungerat?
rac_hammer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-12-25, 21:47   #7
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Hammarn - när du bygger i 2010 finns det två vägar:; endera bygger du med lagerhantering, alternativt inte.

Med risk att Svenolov tar mig i örat (igen) föreslår jag följande: Leta rätt på sista session och ge den ett unikt namn. Ta bort alla andra. Spara aldrig sessionen under Default, spara under det unika namnet. Då har du bara en enda session att hålla dig till.

Om du föredrar att hålla dig till lagerhanteringen - många föredrar det - så bygger du i routen och sparar sesseionen under dess rätta namn. Slarvar du med sparandet är du ute på hal is.

Om man struntar i lagerhanteringen finns det ett enklare sätt: Bygg i sessionen. Efter dagens avslutande verksamhet spara sessionen. merga över sessionen till routen och spara den.

Sedan jag började med det sistnämnda arbetssättet har jag inte haft några problem - och flera med mig. Det du nu måste göra är att ta bort 159 sessioner, behålla den senaste och ge den ett unikt namn.

Hur du hittar rätt till den senaste sessionen vet jag inte, kanske kan du gå på kuidnummer. Tips är välkomna.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-12-25, 21:54   #8
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 823
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Hammarn - när du bygger i 2010 finns det två vägar:; endera bygger du med lagerhantering, alternativt inte.

Med risk att Svenolov tar mig i örat (igen) föreslår jag följande: Leta rätt på sista session och ge den ett unikt namn. Ta bort alla andra. Spara aldrig sessionen under Default, spara under det unika namnet. Då har du bara en enda session att hålla dig till.

Om du föredrar att hålla dig till lagerhanteringen - många föredrar det - så bygger du i routen och sparar sesseionen under dess rätta namn. Slarvar du med sparandet är du ute på hal is.

Om man struntar i lagerhanteringen finns det ett enklare sätt: Bygg i sessionen. Efter dagens avslutande verksamhet spara sessionen. merga över sessionen till routen och spara den.

Sedan jag började med det sistnämnda arbetssättet har jag inte haft några problem - och flera med mig. Det du nu måste göra är att ta bort 159 sessioner, behålla den senaste och ge den ett unikt namn.

Hur du hittar rätt till den senaste sessionen vet jag inte, kanske kan du gå på kuidnummer. Tips är välkomna.

Nisse


Hmm - jag undrar faktiskt, och blir rätt fundersam.

Jag gör såhär: Öppnar rutten MED session (alltså: Edit Session), och använder dessutom lagerhanteraren (för att kunna filtrera bort bla. gräs och träd), men jag finner inte den passande på någon av de "kategorier" du nämner Nisse. Jag gör inget som kan vara dåligt vid släppning av rutten väl..?
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-12-25, 23:22   #9
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jockes Visa inlägg
Hmm - jag undrar faktiskt, och blir rätt fundersam.

Jag gör såhär: Öppnar rutten MED session (alltså: Edit Session), och använder dessutom lagerhanteraren (för att kunna filtrera bort bla. gräs och träd), men jag finner inte den passande på någon av de "kategorier" du nämner Nisse. Jag gör inget som kan vara dåligt vid släppning av rutten väl..?

Korrekt Jockes . det verkar vara en tredje variant. Den möjligheten nämndes inte, så vitt jag kommer ihåg, när debatten om lager rasade som värst för ett bra tag sedan.

Hjälper det Rac Hammer så är det bra. Men frågan är väl egentligen hur han får bort de onödiga sessionerna utan att Trainz kvaddas.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-12-26, 00:33   #10
rac_hammer
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: göteborg
Inlägg: 1 372
Skicka ett meddelande via MSN till rac_hammer
Standard

Nu har jag gjort det ännu värre för mig själv....så oerhört arg på mig själv så jag blir tokig ....skulle radera alla gamla sessions på banan utan den senaste som jag vet fungerade....gjorde detta...men så följde också route med....låt mig gissa...det är kört då va? man kan inte få tillbaks den på något sätt va?
rac_hammer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-12-26, 00:42   #11
rac_hammer
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: göteborg
Inlägg: 1 372
Skicka ett meddelande via MSN till rac_hammer
Standard

den finns kvar som autosave filen så finns en chans fortfarande...dock bara en misstänker jag? eller räcker det med den session jag har kvar jag itne deletade?
rac_hammer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-12-26, 00:49   #12
rac_hammer
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: göteborg
Inlägg: 1 372
Skicka ett meddelande via MSN till rac_hammer
Standard

nu har jag skapat en ny bana av autosaven dock kvarstår problemet med att spelet laddar banan och ca 1 sekund in (man hinner se banan och att allt kommer upp) kraschar spelet och en "skicka fel raport till auran) kommer upp...
rac_hammer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-12-26, 01:06   #13
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 823
Standard

Låter som om något objekt är trasigt, kolla i Autosave-depencies(???)listan (alternativt, klona Autosave i content manager så den inte råkar försvinna) och se vilka objekt som är faulty (rött utropstecken), och kolla om någon har något underligt error-meddelande. Vi får försöka hjälpa dig här så gott det går!
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-12-26, 01:06   #14
rac_hammer
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: göteborg
Inlägg: 1 372
Skicka ett meddelande via MSN till rac_hammer
Standard

jag löste det genom att skapa en ny session på Autosaven och gjorde en save as som nu fungerar skall nu göra en säkerhets kopia som en ny bana för säkerhetsskull så jag sliper magsår igen Tack för all hjälp
rac_hammer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-12-26, 01:26   #15
rac_hammer
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: göteborg
Inlägg: 1 372
Skicka ett meddelande via MSN till rac_hammer
Standard

Det var inte helt löst utan hände igen så testade att kolla igenom alla felande assets till banan och hittade tre som såg skumma ut deletade dem och startade så nu fungerar det tack och lov så tack igen
rac_hammer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:20.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009