Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-11-15, 22:50   #136
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ekankal Visa inlägg
Om det är till någon hjälp, så kan jag upplysa om att jag precis har provat att utföra alla ovan nämnda procedurer, som Bear beskriver, (+ några till) i mitt 2009 (med alla senaste STL-updat. inst.).
Har provat med ett flertal olika lok och vagnar (inkl. några med STW-koppel) inblandade, och allt fungerar felfritt (inga krasher, blinkande "rödljus", eller felmeddelanden som ploppar upp).
Tack för infon, Erik. Jag misstänker att det är något objekt som inte har hängt med i alla uppdateringar.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-15, 22:51   #137
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av svenolov Visa inlägg
Oj, det här låter allvarligt. Då måste jag fråga dig vilken version av Trainz Monitor du använder, innan jag kan undersöka saken.
Trainz Monitor 3.12.2
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-15, 23:03   #138
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bear Visa inlägg
Trainz Monitor 3.12.2
Tack bear, jag ska undersöka saken i TS2010. Jag har testat i TS2009, liksom ekan, och får inga fel där. Några frågor till.

Vilket lok använder du?
eller uppstår samma fel oavsett lok?

Finns det en STW-koppel-vagn inblandad i tågen, när felen uppstår?
och i så fall, försvinner felet om man tar bort STW-vagnen?
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-15, 23:09   #139
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av svenolov Visa inlägg
Tack bear, jag ska undersöka saken i TS2010. Jag har testat i TS2009, liksom ekan, och får inga fel där. Några frågor till.

Vilket lok använder du?
eller uppstår samma fel oavsett lok?

Finns det en STW-koppel-vagn inblandad i tågen, när felen uppstår?
och i så fall, försvinner felet om man tar bort STW-vagnen?
Samma problem med min Z43 och Lennars J lok. De är de lok med STL koppel som jag har nedladdade.

Problemen uppträder även om alla fordon har STL koppel.

Jag har nu testat både quickdrive och med en sparad session och får samma betende.

Jag skall försöka lägga på hotfixen på Trainz i natt för jag har börjat uppleva hängningar i samband med att jag sparar banor, men jag hoppas att det skall vara orelaterat till de här problemen.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-15, 23:37   #140
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bear Visa inlägg
Samma problem med min Z43 och Lennars J lok. De är de lok med STL koppel som jag har nedladdade.

Problemen uppträder även om alla fordon har STL koppel.

Jag har nu testat både quickdrive och med en sparad session och får samma betende.

Jag skall försöka lägga på hotfixen på Trainz i natt för jag har börjat uppleva hängningar i samband med att jag sparar banor, men jag hoppas att det skall vara orelaterat till de här problemen.
Ja, om du inte har flyt i ditt Trainz så är det tänkbart att det kan påverka även flytet i ett skript, men det är långsökt.

Jag har lagt till en extra test för att verifera att "consisten" verkligen har ett lok. Det är ju så att när man kopplar loss en vagn, så existerar inte detta tåg längre i trainzvärlden, utan det har bildats två nya tåg istället. Just när det sker så kan märkliga saker uppstå.
-
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2010-11-16 klockan 00:29.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-16, 00:03   #141
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Samma problem fortfarande men det smäller på rad 1196 i mstrainmonitor_09.gse istället i fallet med skjutsningen.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-16, 00:33   #142
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bear Visa inlägg
Samma problem fortfarande men det smäller på rad 1196 i mstrainmonitor_09.gse istället i fallet med skjutsningen.
Ja, på den raden kan det också finnas en vagn (consist) som inte har något lok.

Ny version kommer snart att laddas upp.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2010-11-21 klockan 16:08. Anledning: Ny version kommer snart.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-16, 06:52   #143
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Tack Sven den versionen verkar lösa mina problem.

Som vanligt tack för snabb hjälp och fantastiska script.

Ps. Även som hobbyjärnvägare blir man lite skraj när man ser ett "tåg" med två slutsignaler vilket är vad man får när man kopplar en vagn på varje sida av loket men nu kraschar inte scriptet i alla fall. Rätt sak att göra i läget med loket i mitten är nog att inte sätta upp några slutsignaler alls, vi har troligen med en VUT från banavdelingen eller en växlingsrörelse att göra.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-16, 08:07   #144
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Talking

Citat:
Ursprungligen postat av bear Visa inlägg
Tack Sven den versionen verkar lösa mina problem.

Som vanligt tack för snabb hjälp och fantastiska script.

Ps. Även som hobbyjärnvägare blir man lite skraj när man ser ett "tåg" med två slutsignaler vilket är vad man får när man kopplar en vagn på varje sida av loket men nu kraschar inte scriptet i alla fall. Rätt sak att göra i läget med loket i mitten är nog att inte sätta upp några slutsignaler alls, vi har troligen med en VUT från banavdelingen eller en växlingsrörelse att göra.
Ha, så där har nog ingen av oss som testat tänkt på att koppla, så nu monterade du nog "tänkarmössan" på Svenolovs huvud!!! Jag tror du är väl kvalificerad som testare åt Svenolov!?
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-16, 09:33   #145
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Ha, så där har nog ingen av oss som testat tänkt på att koppla, så nu monterade du nog "tänkarmössan" på Svenolovs huvud!!! Jag tror du är väl kvalificerad som testare åt Svenolov!?
Man måste i.a.f imponeras av "sir" SO:s skriptförmåga ändå, provade att koppla ihop/isär denna knappast realistiska tågsammansättningen (i.o.f. "bara" med STL-koppel) på alla tänkbara vis.
Förutom slutsignalens placering som nämnts ovan, så fungerar ALLT klockrent, inte tillstymelse till "rödljus" en enda gång.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 1.jpg (181.9 KB, 230 visningar)
Filtyp: jpg 2.jpg (180.2 KB, 228 visningar)
Filtyp: jpg 4.jpg (175.8 KB, 227 visningar)
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-16, 10:49   #146
dealizh
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 156
Standard

Hej hopp! Körde in den nya STL Trainz Monitor 3.12.3f som du la upp. då får jag ett meddelande att "skipped" för att den redan är installerad. Det skumma i detta sammanhang är att jag inte har lagt in den innan jag då hämtade hem den. Hur hänger detta ihop?

Och så som jag tidigare nämnt så har jag inte haft några varningar eller dylikt när jag gjort en "Clean install" Har dock inte kört med några portaler. men ingen av STL vagnarna eller STV vagnarna har uppfört sig skumt åt heller.

Verkligen underbara uppfinningar ni hittar på må jag säga.

Blir fem tummar upp av fem möjliga!

Ps Ekan, när får man ta en närmare titt på dina underbara banor? Ds

Senast redigerad av dealizh den 2010-11-16 klockan 10:52.
dealizh besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-16, 11:50   #147
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bear Visa inlägg
Tack Sven den versionen verkar lösa mina problem.

Som vanligt tack för snabb hjälp och fantastiska script.

Ps. Även som hobbyjärnvägare blir man lite skraj när man ser ett "tåg" med två slutsignaler vilket är vad man får när man kopplar en vagn på varje sida av loket men nu kraschar inte scriptet i alla fall. Rätt sak att göra i läget med loket i mitten är nog att inte sätta upp några slutsignaler alls, vi har troligen med en VUT från banavdelingen eller en växlingsrörelse att göra.
Ja, det är såna här detaljer som lätt missas. För min egen del är det omöjligt att testa alla tänkbara situationer, så det är bra att ni är vakna och rapporterar rena fel och underligt betende. Som programerare tittar jag oftast på andra detaljer, och har ett mera "systemtänkande".

Tillsammans har vi goda förutsättningar att lyckas.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-03, 16:19   #148
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard SoundLibrary

Vad är SoundLibrary för djur och hur och till vad använder man det?
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-08, 13:51   #149
owesafstrom
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Bollstabruk
Inlägg: 24
Standard

Jag har fortfarande problem med TrainzMonitor och STL-koppel. Felmeddelandet enligt bild dyker upp ibland och då fungerar inte STL-koppel. Jag har dessutom funnit att STL-koppel inte fungerar tillsammans med Couple-rule i Driver Command. För min del har jag raderat STL-koppel så att jag kan köra AI-driver.

Hälsningar
Owe
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Fel3.jpg (37.2 KB, 130 visningar)
owesafstrom besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-08, 18:15   #150
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bear Visa inlägg
Vad är SoundLibrary för djur och hur och till vad använder man det?
SoundLibrary innehåller bara vissa standardljud som t.ex, beep, bell, warning etc. som många av mina komponenter använder. Det är alltså ett tillbehör (bibliotek).
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:44.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009