Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-04-12, 09:04   #16
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Hej Benke.

Jag hade ett liknande fel i TS2009 ang spåret, för mej hade en kort bit på ett spår som jag skulle flytta på, av någon underlig anledning förvandlats till ett scenery-objekt (och gick att ta bort som ett sådant), men har aldrig lyckats lista ut vad det berodde på.

Grundinställningarna (Environment) i TANE är en KATASTROF (allting är åt he..ete för ljust), syns tydligast när man har importerat en rutt från en tidigare version av Trainz.

På bilden här under kan du se mina inställningar på Ambient, respektive Sun color preview ca kl 09.00 (justeras med dom röda/gröna/blåa rattarna).

När det gäller skärpan, ändra antialiasing till 8X, och prova att höj Post Processing till High, så borde du se stor skillnad.

Ang. prestandan, det som påverkar den i särklass mest (tillsammans med shadows) är inställningen av Draw distance (se bilden), så den kan du prova att laborera med (sänka) för att se om det blir någon skillnad.

__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-04-12, 11:49   #17
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Tack Ekankal
Tittade in på inställningarna du föreslog och där var "default" inställningarna helt galet. Efter lite pillande så tror jag det här får duga....
Klart bättre än tidigare (jfr bild).
Hälsningar
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Nya inst.jpg (165.4 KB, 254 visningar)
Filtyp: jpg Vita objekt.jpg (267.8 KB, 255 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-04-14, 15:31   #18
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard Republiken Bensland

Häromdagen sparade jag Bensland TS12 och hämtade in i TANE. Jag gjorde en sökning på missade dependencies och lät Download Station hämta hem sådant.

Öppnade banan och det blev knas på tunnlarna. Databasen använde tydligen tunnlar från gamla versioner av Bensland. Ovanpå det fanns den senaste som jag nu använder, så det blev tre tunnlar i en!

När jag raderade dessa så länkades tunnelspåret till en STW Platformsspline som använts vid en station längre bort! Gick att radera.

Spåren däremot, som TANE av sig självt tycker passar bättre, går inte att ta bort. Det förekommer bara på några ställen så det går att rädda genom att gräva ner ski-en. På bilden syns två spårbitar (upp till och ned till) som är "spökräler".

Jag beslöt att fortsätta i Trainz 12. Allt gick "som på räls" ända tills programmet kraschade när jag närmade mig en viss del av banan. Det kraschar om jag går dit via minimappen, söker ett objekt i området eller bara följer rälsen dit.

Har gett upp tolvan också. Raderar inte programmet - än, innan jag sparat UserDatamappen. Kanske inte raderar programmet alls... än.

Tänker nu gå tillbaka till 10-an där mitt kära Bensland var skapat från början. Gick ner i källaren och rotade efter programdisken. Hittade alla diskar från Trainz 2004 och upp till 2010 - men ingen 2012 ! Då hann minnet ikapp mig. Den skivan hade jag med mig i flytten till Fort McMurray. Så den försvann i branden när alla husen i området brann ner till grunden!

Skönt att jag i alla fall har 2010 kvar. Så nu ska jag kavla upp ärmarna och börja om på nytt..... Hoppas det går att flytta ner materialet från 12-an till 10-an... annars har jag väldigt mycket sparat på reserv-hårddiskar.

Hälsningar
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Tre tunnlar.jpg (236.5 KB, 232 visningar)
Filtyp: jpg Platformsplit.jpg (226.6 KB, 237 visningar)
Filtyp: jpg Rälsbitar.jpg (239.3 KB, 235 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-04-15, 19:50   #19
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Nu har jag provat - att installera Trainz 2010 på nytt och naturligtvis fungerar inte banan (Bensland) överflyttad från 2012. Är inte "bakåtkompatibelt". Själva originalrutten, skapad i 2010, finns tyvärr inte kvar.

Eftersom TS12 kraschar hela tiden så har jag fört över Bensland till TANE. Mystiken fortsätter hur TANE behandlar splines gjorda i tidigare Trainz.

Några bitar av räls har blivit roadsplines eller en blandning av dessa. Det är som att TANE på något vis blandar ihop objectsplines med tracksplines. Inte överallt, tack och lov. Jag antar att detta problem endast uppstår när man importerar banor skapade i tidigare versioner av Trainz. Inte när man bygger nya banor i Tane.

När det inte går att radera "spökspåren" så har jag antingen grävt ner eller i ett fall - lyckats få en spline utbytt till invisible! Det var kopplat mellan en bro och en stationsbangård, som var över 4 kilometer bort! Lyckligtvis så var det objektet känsligt för byte av textur, typ där spåret ändrar utseende exvis på broar, industriobject o liknande. Därför blev det invisible när jag lade till en "invisible road" till den.

Bildsviten nedan visar:
1.
Mystiska crossing syns i Minimappen. De blå linjerna är gator som blivit rälssplines, vitstreckade sådana.
2.
Typiskt rälsbyte??? Spåret blev plötslig en väg. Gick inte att radera. Tog bort rälsen före och efter. Höjde marken 2 meter, så också biltrafiken hamnade under marken. Lade ut spåret på nytt ovanpå vägen som nu trafikeras under marken.
3.
Omöjligt att radera var en vägstump i staden som dels hade en rälsspline i ena änden och en objectspline i den andra !!! Bilderna visar vardera ände.

Ja, ja. Det tycks finnas mer att gräva i. Men jag är envis som en åsna och fortsätter trots motgångarna.
Hälsningar
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-04-15, 19:56   #20
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Bilderna som jag glömde att bifoga:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Mystiska Crossing.jpg (115.4 KB, 215 visningar)
Filtyp: jpg Road Räls.jpg (218.3 KB, 217 visningar)
Filtyp: jpg Road som object.jpg (120.1 KB, 216 visningar)
Filtyp: jpg Road som räls.jpg (121.5 KB, 218 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-04-18, 17:06   #21
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Hi again!

Efter att ha misslyckats med att få Trainz 2010 acceptera mitt projekt från "sin storebror" TANE och då Trainz 2012 kraschar hela tiden så fortsätter jag att arbeta i TANE.

Jag har lagt alla spåren och ska nu sätta igång med utsättning av signaler och luftledningar. Sedan återstår det stora och jobbigaste, men också roligaste, delen - att bygga ut allt scenery med åkrar, ängar, städer och annat gott. På vissa ställen har jag redan startat.

En annan stor bit av anläggningen är vägskydd och stationsskydd.

Bildsviten nedan visar lite av byggandet.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Kalhygge.jpg (176.7 KB, 191 visningar)
Filtyp: jpg 40 meter höjd.jpg (155.2 KB, 194 visningar)
Filtyp: jpg Infarten till Bellaby.jpg (180.6 KB, 194 visningar)
Filtyp: jpg Brygga och plattformar.jpg (187.2 KB, 190 visningar)
Filtyp: jpg Brygga o plattf 2.jpg (166.9 KB, 190 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-04-26, 03:28   #22
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard Mera SPLINEs-problem

Hej!
Upplever att det är krångel med splines i TANE SP1 Build 84204. Det har hänt tidigare och hände mig nu igen.
Mitt Bensland är ett stort projekt som jag filar på lite här och där. På ett ställe har jag använt ett splineobjekt, det är en kaj för båtar. Hoppade vidare på banan och skulle snygga till lite texturer kring en vägbro. Provade en textur men ångrade mig. Klickade på "ctrl-Z" och vips så byter bron plats med kaj-splinen från en helt annan ände av världen! Brons ena ände kopplas också vidare till kajen långt därifrån.
Detta har hänt tidigare att en del av rälsen kopplades sammans med en Plattforms-spline vid en station långt, långt bort. Dessa förändringar har också visat sig vara svåra att radera. Jag skyndade mig att avsluta, utan att spara!
Öppnade på nytt och gjorde samma sak. Målade lite och ångrade mig med "ctrl-z" och kajen kom tillbaka! Stängde ner och körde en databas repair. Då fungerade allt som det skulle - tills vidare...
Hälsningar
Kan väl hoppas på att det är en liten bugg som fixas vid nästa uppgradering?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Oönskade splines.jpg (197.8 KB, 154 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-05-17, 02:37   #23
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard Månadsrapport från Bensland

Hejsan!
Trots ovanstående och lite annat som spökar - så fortsätter jag mitt mödosamma arbete med projektet Republiken Bensland i T:ANE.

Jag har den senaste månaden inriktat mitt arbete på att placera ut signaler på Östbanan. Det är den halvan av landet Bensland som har dubbelspår.
Vet inte om det är jag som gjort något fel, eller vad det kan vara. Så här ligger det till:

Jag har arbetat i Route-läge men vid sparande så har det blivit en del olika sessionsnamn. Kan det vara det som gjort att hela signalsystemet plötsligen kraschade? Det dyker upp en ilsken röd lus i nedre höger hörnet och listan på vad den vill säga är lång....

Signalerna jag använt är JVS signaler och STL Osynlig Master 3.1. De blinkar med alla färger på sina ställen i surveyor, men fungerar ändå när man kör i Driver-läge. Fast jag vill helst se det med "normal" ljusbild i surveyor också.

Hälsningar
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Screenshot 2017-05-16 19.28.jpg (154.1 KB, 121 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-05-17, 22:06   #24
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Detta är ett känt fel som flera här på forumet rapporterat. Det verkar dyka upp när man satt ut för många signaler på sin bana. Jag har gjort vissa försök att åtgärda det, men tyvärr skulle det nog krävas att signalsystemets script skrivs om kraftigt för att det ska fungera bättre.

Blomsson håller ju istället på med en förbättrat system för moderna signaler som han har visat upp här på forumet i en tråd som verkar mycket lovande (även om det är alldeles för modernt för min egen smak.. ). Detta kommer nog att fungera bättre med fler signaler än vad STLs system gör. STLs system fungerar däremot bättre med det äldre signalsystemet med semaforer och äldre ljussignaler, då detta system använder färre signaler per driftsplats.

Samma problem borde uppstå i TS20xx också om man satt ut för många signaler, även om gränsen verkar ha sjunkit i TANE.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-05-18, 03:02   #25
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard Nu lägger jag ner TANE - igen

Ja, kära vänner.
Jag är ingen sur och gnällig gubbe - i vanliga fall. Jag har ett tålamod som min fru tycker är avundsvärd. Jag har gett Trainz version 12, eller det som vi kallar för T:ANE en chans många gånger om - men nu tror jag tar en paus.

Som ni sett av min långa följetong i ovanstående poster så har det var många prövningar.
Framför allt det där med att det spökar så förfärligt.

Nu har en stor del av landet försetts med mängder av räls och tunnlar så det är ingen hejd på eländet. Se bifogad flygbild över landet.

Jag känner inte för att sitta och städa bort alltsammans och rätta till. I en del fall har det också visat sig omöjligt att komma åt problemet. Så adjöss med TANE och jag väntar nog till SP3 kommit ut.

Hälsningar
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Rals och mer.jpg (125.9 KB, 110 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-06-04, 22:57   #26
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard Tillbaka på banan

Hej igen!
Jag har blivit övertalad att fortsätta bygga i TANE, trots ovanstående missöden. Faktiskt har det fungerat bra - hittills. Spindelväven av spår gav jag fasiken i. Laddade in ett tidigare sparat steg, vilket naturligtvis blev ett kliv tillbaka med mycket "göra om".
Nu arbetar jag i Sessions-lager när jag placerar ut signaler och Osynliga mastrar. Men det fungerar inte tillfredsställande. De tappar färg efter ett tag. En del järnvägsövergångar fungerar, andra inte.
Ska dessa också sparas i Sessionslagret? Använder jag fel Vsi? Hittar bara "STL-X JVS Vsi". Ingen Vsi bland övriga JVS signaler (JVS Hsi2, JVS Fsi3 etc).
Vissa signaler visar heller inte rätt färg (som den i förgrunden). En del gör det, andra inte.
Hälsningar
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Holmefors svarta signaler.jpg (134.9 KB, 76 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.

Senast redigerad av benkegbg den 2017-06-04 klockan 23:03.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-06-04, 23:14   #27
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Tror att du borde spara signalerna i route-lagret istället för sessionlagret. Men det ska inte göra någon skillnad för om saker fungerar eller ej. Signaler är ju sådant som tillhör rutten och som alltid ska vara där. I sessionslagret ska du egentligen bara spara saker som är för en speciell körning, som lok och vagnar, vissa scenery-objekt som är där i just den sessionen.

Signalen du visar på verkar sakna master. De ser ut sådär när de inte är kopplade till en master korrekt. Kontrollera namn och att den master den är kopplad till säger att den är kopplad till den signalen i propertyrutan!

Om du visar närmare på hur du har namngivit och placerat ut de osynliga klarerarsignalerna på ett ickefungerande vägskydd så kanske jag kan hjälpa dig att få det rätt!
__________________
-k-

Senast redigerad av korvtiger den 2017-06-04 klockan 23:16.
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-06-05, 03:10   #28
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Det var min tanke också, att allt som hör till rutten ska vara i Route-lagret. Fast jag har läst att man ska spara i Sessions-lagret, vilket jag har gjort.
Men det har visat sig bli lite si och så med det också.
Jag öppnar banan som "Edit session" och försökte först flytta sakerna från session till route-lagret. Men det fungerade inte. Måste radera Mastern och sätta in en ny. Då visar signalen rätt sken när jag flyttade den.
Men sedan provkörde jag banan och gick tillbaka till surveyorn och "Edit session". Då har ljusen slocknat i vsi-erna och de två Hfs 1A och 1B visar fullt sken. (se sista bilden).
Provade att öppna banan som "Edit route" istället. Men då är alla objekt naturligtvis borta som ligger i sessions-lagret!
Alla vägskydd är försvunna i listan över vägskydd. Listan finns dock om jag öppnar banan som Edit session.
Det är en rörig soppa av alltsammans. Tålamodet börjar återigen falla ner på skalan....
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Holmefors in syd.jpg (160.3 KB, 73 visningar)
Filtyp: jpg Holmefors syd.jpg (147.3 KB, 73 visningar)
Filtyp: jpg Holmefors syd2.jpg (154.2 KB, 72 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.

Senast redigerad av benkegbg den 2017-06-05 klockan 04:20.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-06-05, 10:18   #29
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Very good, mr. President. Det kommer att bli ännu bättre när SP2 kommer, det blir suveränt !
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-06-05, 15:23   #30
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard

Hej!
Lager och hur det ska sparas är uppenbarligen ett problem i Trainz, jag har skrivit om detta förut och jag skickade länkar till dig tidigare som du kanske har läst.
Även när jag började så fick jag lära mig att allt skulle byggas och sparas i sessionslagret men det kan bli (är!) ett jättemisstag och risken att objekt försvinner är grandios, därför att det är lätt att tappa bort var man är och jobbar.

Däremot så är det väldigt lätt att flytta objekt från sessionslagren till ruttlagren!
  • Gå in i den sessionen som de objekt du ska flytta finns i.
  • Dra den eller de sessionslager upp till ruttlagret.
  • När du sedan sparar kan du göra på två vis:
    • Spara endast RUTTEN, då finns sessionslagren kvar i sessionen, som en slags backup (bör raderas när man har kollat att allt är ok, så att det inte blir en massa dubbletter, finns dock bara om den sessionen öppnas igen)
    • Spara rutten och välj "Owerwrite existing session" (eller vad det nu står), då raderas de sessionslager som är flyttade till ruttlagret.

Jag har testat detta och har själv använt den andra varianten efter att jag överförde en bana från en tidigare version.

Sedan känner jag ett behov av att ge lite kommentarer till ditt bygge i all välmening.
Ett av mina skäl till att befinna mig på detta forum är att leda er byggare i en riktning mot ännu mera verklighetstrogna banor, framförallt från ett signaltekniskt synsätt men även inom andra områden som jag har koll på.

Vägskyddet:
Det finns ingen anledning att ha två stycken enkel Vs på detta vägskydd. Enkla Vs används bara vid dålig sikt och jag vågar gissa att det är max en procent som använder enkel Vs. Funktionsmässigt har det ingen roll, men utseendemässigt. Byt ut en Osynlig master mot Osynlig klarerare med funktion Vägskyddssignal med samma namngivning och ta bort den ena enkla Vs:n och byt den andra mot en dubbel på varje spår, så ser det mycket bättre ut.
Kryssmärkena ska ha reflexer för flera spår.
Varför inte Vs:n på nedre bilden lyser, verkar konstigt, ser korrekt ut på bilden med namngivningen, om det inte finns något extra mellanslag som inte syns. Det är om de inte är länkade till varandra, syns i propertyrutan i så fall.

Signaler:
Här är det en del konstigheter, tyvärr så spelar det ingen roll i STL:s moderna system eftersom det inte finns någon koll på att rätt signaltyp är placerat på ett korrekt ställe. Detta innebär också att du kan ställa helt felaktiga signalbesked.

Vi börjar med de två översta bilderna, först en fundering om namngivningen av huvudsignalerna, "Hfs" är ju tpl-signaturen och är perfekt men "1A", "1B" och "1" är ingen numrering som jag känner till (kanske fanns något sådant på korvtigers tid, fast jag betvivlar det), endast bokstäver känner jag till men inte blandningen. Dessutom så är det uddanumrering i bägge riktningar, förkommer endast där syd- och norrgående linjer går ihop och fortsätter i samma riktning eller vid triangelspår, men inte på detta vis.
Ett förslag på korrekt numrering för de huvudsignaler som syns på bilderna:
"Namn enl bilderna" - Vid Udda rikting enl bild ett Modern princip (äldre princip), Vid Jämn riktning Modern princip (äldre princip). Första siffran i den äldre principen är spårnummer, vet ju inte hur du har tänkt men utgått från praxis att lägst nummer är närmast stationshuset.
  • "Hfs 1A" - Hfs 31 (Hfs 2/5), Hfs 32 (Hfs 2/6) - Mellansignal
  • "Hfs 1B" - Hfs 33 (Hfs 1/5), Hfs 34 (Hfs 1/6) - Mellansignal
  • "Hfs 1" - Hfs 22 (Hfs 2/1), Hfs 21 (Hfs 2/2) - Infartssignal
  • "Hfs ??" - Hfs L41(L1) (Hfs L1), Hfs L42(L2) (Hfs L2) - Utfartsblocksignal (syns långt bort)

Signal "Hfs 1B" kan endast vara en tvåskenare om växelhastigheten är minst 80km/h genom växeln i grenspår och både "1A" och "1B" ska vara kopplade(förreglade) mot utfartsblocksignalen. Ofta, speciellt på enkelspårsbanor, är mellansignaler innan ublsi kopplade även om det signaltekniskt medger annat. "Hfs 1B" bör vara en treskenare enligt bilden.

"Hfs 1", som måste vara en infartssignal, kan inte vara en tvåskenare beroende på många skäl, det finns en växel efter (samma skäl som ovan), avståndet till nästa signal kräver antingen kopplade signaler (förekommer inte på infartssignaler) eller fristående försignal (går rent teoretiskt, men har aldrig sett det på en station).
Placeringen av signalen (sceneryobjektet) är placerad efter växeltungan i växeln, får inte vara så.
Den normala placeringen av en signal är på vänstra sidan vid enkelspår eller vid alla spår utom det yttre spåret vid flerspår, då det är på högersidan. Vid alternativ placering eller vid otydlighet ska det finnas piltavla. Vid enkelspår så är även högerplacering tillåten utan piltavla. Dock så används högerplacering endast vid undantagsfall.

Det är ett väldigt kort avstånd mellan växeltungan och "Hfs 1", jag har inte sett något krav på specifikt avstånd mellan ublsi/infsi och första växel (inget jag har funderat på) men oftast så är det några hundra meter, kan ju ha med skyddsavstånd att göra.

Sedan var är ufblsi? I bild tre kan man se en "julgran" lite längre bort! Eftersom det ska vara utfblsi/infsi - (mblsi/mblsi) - infsi/utblsi för att ett linjeblock ska vara korrekt konfigurerat (spelar ingen roll i STL:s system).
Detta får mig att undra om du har vänt signalerna åt fel håll, så att "Hfs 1" ska vara utblsi egentligen?

Ett skäl till varför du får "julgranarna" och signaler som inte fungerar korrekt i surveyour kan vara "message overflow" buggen som du visar bild på tidigare.

Kontaktledning:
En sista detalj bara, kontaktledningsstoplarna mellan spåren ser inte bra ut. Avståndet mellan spåren kan inte vara tillräckligt, lite matte (fria rummet + ktl-stolpe + fria rummet), 2,6 + 0,4(uppskattning kan vara bredare) + 2,6 = 5,6meter avstånd spårmitt - spårmitt för att en ktl-stolpe utan objekt på ska få rum.
Troligtvis så (om man inte breddar) är det ktl-stolpar på utsidorna av spåren fram till perrongerna och sedan bryggor så att man kommer bort från spåret en bit.

Hoppas du inte tar illa upp med kommentarerna, utan tar det som en hjälp att bygga ännu bättre banor!
Den ser väldigt lovande ut.

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:33.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009