Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-10-29, 20:35   #451
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Bengan: Intressant, detta hade jag inte testat. Ska se om det går att få det att fungera. Men detta borde betyda att det är samma problem med min vattenhäst, right?
Rutan ska nog vara tom. Vissa industrier tillåter ju att du konfigurerar hur mycket och vilka produkter som ska kunna lastas. Jag gjorde inte det på kolbryggan, eftersom det alltid borde vara samma.

Pursche: Skall bara vara att köra fram och stanna så skall kontrollerna låsa sig och animationen sätta igång. Inga specialgrejer! Testade du med en bana med en redan utplacerad kolbrygga? Hade samma problem först själv, men efter att ha laddat om banan så hoppade det igång. Du kan ju testa att ta bort och sätta ut kolbryggan igen på testbanan. Kan vara att den behöver laddas om av spelet på något sätt.
__________________
-k-

Senast redigerad av korvtiger den 2017-10-29 klockan 20:38.
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-10-29, 20:47   #452
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Visade sig vara ett simpelt namngivningsfel som gjorde att den osynliga triggern på spåret inte hittades av föraren. Har uppdaterat på hemsidan, ladda ned igen och se om det är fixat!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-10-29, 21:21   #453
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

en vaffö tömmer tippvagnen kolet på sanddomen?
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-10-30, 00:41   #454
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Någon som inte är så duktig på att fickparkera med 120 ton ånglok?
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-10-30, 07:25   #455
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 362
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Bengan: Intressant, detta hade jag inte testat. Ska se om det går att få det att fungera. Men detta borde betyda att det är samma problem med min vattenhäst, right?
Rutan ska nog vara tom. Vissa industrier tillåter ju att du konfigurerar hur mycket och vilka produkter som ska kunna lastas. Jag gjorde inte det på kolbryggan, eftersom det alltid borde vara samma.
Fungerar att ge lokföraren kommando att köra till Kolbryggan nu, men som sagt. Så är dom dåliga på att fickparkera, så lastningen blir sådär.

Han inte kolla, hur det är med vattenhästarna.

Återkommer om dom.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-10-30, 07:50   #456
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Tack så väldigt mycket, den fungerar klockrent nu. Dock har jag ett önskemål för framtiden om det går att göra. Idag lastar den B-loket direkt med en enda tippvagn. Om man i framtiden skulle kunna ställa in hur mycket som kommer ut per tippning vore det kalas. Jag skulle vilja se 500 units per tippning om man använder den för att lasta ånglok. Samtidigt vet jag att andra kanske skulle bli otåliga om man använder samma 500 units för att lasta 10 kolvagnar och då kanske man skulle kunna ställa in den att lasta 3000 units per vagn.
Denna kommer att finnas på ett antal platser på GDJ.
__________________
M v h
/Pursche
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-10-30, 09:30   #457
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 362
Standard

Instämmer med Pursche, om det nu går.

Skulle vara roligare, om det gick åt fler vagnar för att fylla en tender. Som det är nu, så blir en tom tender fylld utav en vagn.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-10-30, 13:21   #458
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Det har gått ett antal år sedan som Lenfas, och senare Korvtiger, inledde arbetet med Kolbryggan. Den färdigställdes för 2010 och fungerade bra. Dock saknades vissa detaljer som Korvtiger fyllt i.

Jag har vid flera tillfällen tillskrivit Lenfas om att få lägga ut kolbryggan. Han har hela tiden sagt nej eftersom han ansåg att den inte fanns färdig. Den ursprungliga kolgruvan finns i samtliga mina banor och har därmed också spritts vilket jag inte ser något fel i..

Jag har en liten del i kolbryggan och är därmed mycket glad över att Korvtiger tagit initiativet att lägga ut den i Forum. Jag har anledning till att förmoda att Lenfas inte har något emot det. Bra gjort, Korvtiger!

Jag har själv i början av 1940-talet upplevt kolbryggan i aktion som liten parvel. Jag var mäkta imponerad.

Så här gick det till: En wire krokades fast till ångloket. Wiren löpte via block upp till lastkajen och därifrån ner till kolhögarna. De små vagnarna lastades för hand, därefter drog loket upp vagnarna till lastkajen och tjänstgjorde sedan som broms när vagnarna släpptes ner.

Jag har sett en uppgift om att kolvagnarna på några SJ-ställen hade mekaniska bromsar. Tveksam uppgift f ö.

Att implicera AI-systemet fullt ut till kolbryggan kan nog bli en övermäktig uppgift, gissar jag. Genom att röra ångloket i DCC-läge fram eller tillbaka några decimeter kan man fylla på tendern ytterligare.

I bilden kolas loket genom den nya bryggan, snett upptill ligger den gamla som skrot.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Kolbrygga TANE.jpg (263.4 KB, 107 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-10-30, 19:50   #459
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pursche Visa inlägg
Tack så väldigt mycket, den fungerar klockrent nu. Dock har jag ett önskemål för framtiden om det går att göra. Idag lastar den B-loket direkt med en enda tippvagn. Om man i framtiden skulle kunna ställa in hur mycket som kommer ut per tippning vore det kalas. Jag skulle vilja se 500 units per tippning om man använder den för att lasta ånglok. Samtidigt vet jag att andra kanske skulle bli otåliga om man använder samma 500 units för att lasta 10 kolvagnar och då kanske man skulle kunna ställa in den att lasta 3000 units per vagn.
Denna kommer att finnas på ett antal platser på GDJ.
Jag och Lan har redan diskuterat det och jag övervägde det och testade det också under utvecklingen av scriptet. Det är enkelt att göra så att varje sekvens bara lastar säg 1 kbm ~=1 ton. Men för att lasta mera måste man flytta loket något. Ofta innebär detta köra fram ett par dm och sedan stanna igen, eller till och med köra fram en bit, stanna och sedan backa. tillbaka till bryggan Detta är enkelt att fixa, men jag personligen tyckte att det fanns roligare saker att göra än att fippla fram och tillbaka med loket runt 5 gånger för att fylla en tender. Lite klumpigt.

Men det skulle säkert gå att lösa på något snyggare sätt. Första förslaget är att animationen loopar tills tendern är fylld. Problemet med detta är att man kanske kommer att låsa kontrollerna för användaren tills hela lastningen är slutförd. Råkar man då köra under en Lr-kolvagn så kommer man glatt få sitta där i 10 minuter medan den lastar i 72 tippvagnar med kol! Detta skulle kunna lösas genom att (som nu) kontrollerna låses upp för användaren före tippvagnen nått hela vägen tillbaka. Då han man chansen att under ett par sekunder åka iväg om man inte vill ha mer kol.

Ytterligare en variant är ju att man manuellt måste starta processen. Så man kör dit loket (och har då flera chanser på sig att "fickparkera") och sedan öppnar man propertyrutan genom att högerklicka på kolbryggan. I rutan finns det en knapp man kan trycka på för att starta lastningen, under förutsättning att ett fordon som lastar kol står på triggern. Kanske till och med två, en för att lasta en gång och en för att loopa lastning tills fordonet är helt fyllt. Eller ytterligare en för de som inte orkar vänta, för att lasta hela tendern med enbart ett tippvagnslass, precis som nu. Detta är ju kanske den mest önskvärda varianten, men det innebär ju också att de som förväntar sig att den skall hoppa igång av sig själv tror att den inte fungerar.

Men båda dessa lösningar skulle innebära att jag måste läsa på om hur det hela fungerar lite mer i detalj och om det är möjligt att göra som jag vill. Men jag skulle ju tro att det är möjligt att göra.

EDIT: En grej som kan vara bra att notera är att det sista alternativet antagligen inte kommer att fungera med AI:s om man inte behandlar det som ett specialfall. (Men då måste AI:n lära sig att placera sig rätt först, vilket kan vara ett stort problem i sig)
__________________
-k-

Senast redigerad av korvtiger den 2017-10-30 klockan 20:12.
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-10-30, 23:58   #460
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Lösningen med propertyrutan alldeles utmärkt. För sådana som i likhet med mig är tomma i bollen, går det kanske att lägga in en rad i STL-sidan: Startas genom att klicka på ?-tecknet.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-11-03, 01:03   #461
Vänersborgs_Stinsen
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 598
Standard

Hej! När jag körde med Pa:n som har "malmtågshytt" så bromsar loket inte fult fast hyttens lokbroms är "dragen till max, syns på bilden.
vad går att göra åt detta?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg hytt fel.JPG (273.2 KB, 69 visningar)
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar.
Edwin Bohm
Vänersborgs_Stinsen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-11-03, 08:47   #462
gp3119
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Örtofta
Inlägg: 371
Standard

Hej.

Jag såg på SJ Dg2 136 loket är lite fel. Efter jag har sett bilder på loket och den här inte någon multipeldosa och ingen huvudbehållareslang vid buffertbalken. Men annars är den mycket trevligt lok

Men jag är min syn på loket. Ni får av göra?
__________________
_____________________________
Sj Gp3119 f.d VGJ:s lok nr 29
gp3119 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-11-03, 18:35   #463
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Stinsen:
Hmm. Blir lite nyfiken på vad du har för tåg bakom loket? Är det tungt lastat eller har lågt bromstal (få bromsade axlar kontra totalt antal axlar, tänk på att mina godsvagnar utan bromshytt faktiskt är realistiska och helt obromsade!)? För då kan ju bromssträckan bli lång!
Av vad jag kan avläsa från bilden så har du ju gjort en trycksänkning på ca 1.5 kg/cm2 i huvudledningen, vilket som du säger motsvarar fullbromsning, så det borde stanna. Kolla så att du inte har blandat ihop lok och tågbromsen bara, båda verkar ju på lokets broms, men bara tågbromsen sänker ledningstrycket. (På bilden har du alltså bromsat tåget med 1.5 kg men du verkar även ha lokbromsen ansatt litegrann, vilket du ser på reglaget längst till höger i kontroll-HUD:en nere till höger.)
Men vad menar du med att den inte "bromsar fullt"? Stannar inte loket/tåget eller tycker du bara att bromsningen är långsam?

gp3119:
Tror att detta stod på listan över saker som skulle åtgärdas på detta lok. Men eftersom Lan är utan byggprogram för tillfället lär det inte bli fixat inom den närmsta framtiden är jag rädd. Så du får nog leva med att det är lite fel!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-11-03, 19:36   #464
Vänersborgs_Stinsen
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 598
Standard

När jag drar i lok bromsen i bott så går ju ”independent” bromsen till max men på detta lok så ökar bromsen litegran. Jag hade inga vagnar efter.
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar.
Edwin Bohm
Vänersborgs_Stinsen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-11-04, 00:25   #465
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Ah! Testade det själv nu och du har helt klart rätt! Verkar som att inställningarna på den spaken är lite fel. Skall åtgärdas!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:26.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009